Prawa konsumenta
Podstawa prawna Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)
Sprzedaż konsumencka Jest to sprzedaż w zakresie działalności przedsiębiorstwa rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny)
Obowiązki sprzedawcy
Obowiązki sprzedawcy Podać do wiadomości kupującego cenę towaru oraz jego cenę jednostkową Przy sprzedaży towarów luzem wymagane jest podanie tylko ceny jednostkowej
Obowiązki sprzedawcy Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2000 zł, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie istotne postanowienia umowy W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego sprzedawca potwierdza na piśmie zawarcie umowy z podaniem jego adresu, daty sprzedaży, określenia towaru, jego ilości i ceny
Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca udziela kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru W szczególności: nazwę towaru, producenta lub importera, znak zgodności, informacje o dopuszczeniu do obrotu w RP, określenie energochłonności i inne
Obowiązki sprzedawcy Informacje o towarze powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone w przypadku, gdy sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach informacje te powinny być umieszczone w miejscu sprzedaży towaru i mogą być ograniczone do nazwy towaru i jego głównej cechy oraz wskazania producenta lub importera.
Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcję obsługi i konserwacji. Informacje te powinny być sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.
Odpowiedzialność z tytułu niezgodności z umową
Niezgodność z umową Sprzedawca opowiada wobec kupującego za zgodność towaru z umową.
Niezgodność z umową Towar jest zgodny z umową jeśli: Odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, ma cechy pokazanej próbki Nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany oraz ma właściwości typowe dla tego rodzaju towaru Opowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru opartym na składanych publicznie zapewnieniach producenta wyrażonym w oznakowaniu towaru lub w reklamie
Niezgodność z umową Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność z umową: gdy kupujący o tej niezgodności wiedział gdy niezgodność wynikła z winy kupującego
Żądania kupującego Jeżeli towar jest niezgodny kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez: nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, wtedy może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Niezgodność z umową Sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego na demontaż, dostarczenie oraz ponownego zamontowania i uruchomienia
terminy Jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do żądania w terminie 14 dni, uważa się, że je uznał za uzasadnione Kupujący traci uprawnia jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności nie zawiadomi o tym sprzedawcy Sprzedawca odpowiada do dwóch lat od wydania towaru (termin ten biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru)
Artykuły spożywcze Artykuły spożywcze należy reklamować niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności z umową żywność paczkowaną w terminie 3 dni od otwarcia opakowania, jednak nie później niż jej termin przydatności do spożycia żywność sprzedawaną luzem do 3 dni od daty sprzedaży
Obowiązywanie odpowiedzialności sprzedawcy Uprawień kupującego z tytułu niezgodności z umową nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.
Gwarancja
Udzielenie gwaracji Gwarant, bez odrębnej opłaty składa oświadczenie w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie odnoszące się do towaru konsumpcyjnego W oświadczeniu tym określa się obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego
Dokument gwarancyjny W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić dane potrzebne do dochodzenia roszczeń: nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela czas trwania ochrony gwarancyjnej oświadczenie, że gwarancja nie ogranicza uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową
Zgłoszenie reklamacji Pismo reklamacyjne musi zawierać : imię nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę firmy, adres siedziby lub sklepu imię nazwisko kupującego oraz dane kontaktowe datę kiedy towar został zakupiony datę kiedy konsument zauważył wadę krótki opis usterek, czyli na czym polega niezgodność towaru z umową określić swoje żądanie, ewentualnie je uargumentować; można zrobić kopię paragonu jako dowodu zakupu;
paragon Zachowaj paragon! Jest to dowód, że zawarłeś za sprzedawcą umowę, określa kto i co sprzedał, kiedy i za jaką kwotę. Jeśli nie możesz udokumentować zakupu, sprzedawca może odmówić uznania reklamacji
reklama Jeżeli towar, który kupiliśmy, nie odznacza się cechami, które podane były w reklamie lub w opisie sprzedawcy lub producenta wychwalającej towar mamy pełne prawo go reklamować Warto jednak zachować ulotkę reklamową, aby móc udowodnić swoje roszczenia
Zakupy na odległość
zakupy na odległość zakupy przez Internet, zakupy za pomocą telefonu, zakupy przez katalogi wysyłkowe Towary kupione w ten sposób możesz zobaczyć, ale nie możesz ich dotknąć, przymierzyć, ani wypróbować działania
Zakupy na odległość możesz zrezygnować z towaru bez podania przyczyny w terminie 10 dni od momentu wydania/odebrania rzeczy, jeśli rezygnujesz nie musisz ponosić dodatkowych kosztów, jednak koszty przesyłki ponosisz Ty Sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w terminie 14 dni
Zakupy przez internet Nie możesz zwrócić płyt, kaset, nagrań audiowizualnych, programów komputerowych jeśli usunąłeś ich oryginalne opakowanie, prenumeraty prasy, usług w zakresie gier i zakładów, biletów na świadczenia, które się już odbyły, przedmiotów, które ulegają szybkiemu zepsuciu (świeże owoce), przedmiotów kupionych w licytacji cenowej
Zakupy przez internet Pamiętaj: nie musisz odbierać przesyłek, których nie zamawiałeś porównuj ceny i warunki sprzedaży sprawdź adres i telefon sprzedawcy sprawdź opinie na forum internetowym przeczytaj regulamin sklepu sprawdź koszt całkowity zakupu
Instytucje i organizacje konsumenckie
Spory konsumenckie W przypadku sporu ze sprzedawcą możesz zwrócić się do: Sądu, który rozstrzygnie spór Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który udzieli bezpłatnej porady Organizacji konsumenckich, które udzielą porady oraz pomogą w rozstrzyganiu sporu
Urząd Ochrony konsumentów i konkurencji www.uokik.gov.pl
Europejskie centrum konsumenckie www.konsument.gov.pl
Federacja konsumentów www.federacja-konsumentów.org.pl
STOWARZYSZENIE KONSUMENTÓW POLSKICH www.skp.pl
Strona komisji europejskiej www.dolceta.eu/polska
Konsumenckie abc www.konsumenckieabc.pl
Dziękujemy za uwagę życzymy udanych zakupów