Prawa konsumenta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
INTERNET POŻYTECZNIE-
Rękojmia i gwarancja jako ochrona konsumentów
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Zanim wybierzesz się na zakupy przedświąteczne… Porady dla konsumentów w okresie przedświątecznym 14/04/2011www.wiih.org.plWojewódzki Inspektorat Inspekcji.
EDUKACJA MŁODEGO KONSUMENTA
Opóźnienie i zwłoka Fryderyk Zoll.
Zarządzanie kredytami i należnościami
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Świadomy Konsument Projekt „Rozwój świadomości konsumenckiej
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Gimnazjum w Nowym Dworze
Przedświąteczne zakupy
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzelinie Agata Rudnicka
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
PRAWO HANDLOWE Gr.5, ZSP V 2014/2015 mgr Konrad Gralec
Nowa Ustawa Konsumencka
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Zasada swobody umów Typy umów
Prawo ochrony konsumentów
Umowa sprzedaży.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY RZECZY SPRZEDANEJ
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Ochrona konsumenta w umowie sprzedaży towarów
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
UMOWA KOMISU Literatura:
UMOWA POŻYCZKI Literatura:
O czym pamiętać podczas zakupów?
Umowa sprzedaży, rękojmia i gwarancja
Ochrona konsumenta w umowie sprzedaży towarów
ZAKUPY W INTERNECIE Autorka: Lena Eisner.
Kazusy sprzedaż Zofia kupiła swojej matce Janinie pralkę na prezent świąteczny na raty, które spłacała Zofia (12 rat miesięcznych). Pralka po 3 miesiącach.
Kazusy cz. II Prawo cywilne – część ogólna
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
Mgr Agnieszka Kwiecień-Madej
UMOWA SKŁADU mgr Robert Drożdż.
DEPOZYT NIEPRAWIDŁOWY
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Kredyty konsumpcyjne na polskim rynku
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Zawieranie i rozwiązywanie umów
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Prawa konsumenta

Podstawa prawna Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)

Sprzedaż konsumencka Jest to sprzedaż w zakresie działalności przedsiębiorstwa rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny)

Obowiązki sprzedawcy

Obowiązki sprzedawcy Podać do wiadomości kupującego cenę towaru oraz jego cenę jednostkową Przy sprzedaży towarów luzem wymagane jest podanie tylko ceny jednostkowej

Obowiązki sprzedawcy Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2000 zł, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie istotne postanowienia umowy W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego sprzedawca potwierdza na piśmie zawarcie umowy z podaniem jego adresu, daty sprzedaży, określenia towaru, jego ilości i ceny

Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca udziela kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru W szczególności: nazwę towaru, producenta lub importera, znak zgodności, informacje o dopuszczeniu do obrotu w RP, określenie energochłonności i inne

Obowiązki sprzedawcy Informacje o towarze powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone w przypadku, gdy sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach informacje te powinny być umieszczone w miejscu sprzedaży towaru i mogą być ograniczone do nazwy towaru i jego głównej cechy oraz wskazania producenta lub importera.

Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

Obowiązki sprzedawcy Sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcję obsługi i konserwacji. Informacje te powinny być sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.

Odpowiedzialność z tytułu niezgodności z umową

Niezgodność z umową Sprzedawca opowiada wobec kupującego za zgodność towaru z umową.

Niezgodność z umową Towar jest zgodny z umową jeśli: Odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, ma cechy pokazanej próbki Nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany oraz ma właściwości typowe dla tego rodzaju towaru Opowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru opartym na składanych publicznie zapewnieniach producenta wyrażonym w oznakowaniu towaru lub w reklamie

Niezgodność z umową Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność z umową: gdy kupujący o tej niezgodności wiedział gdy niezgodność wynikła z winy kupującego

Żądania kupującego Jeżeli towar jest niezgodny kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez: nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, wtedy może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.

Niezgodność z umową Sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego na demontaż, dostarczenie oraz ponownego zamontowania i uruchomienia

terminy Jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do żądania w terminie 14 dni, uważa się, że je uznał za uzasadnione Kupujący traci uprawnia jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności nie zawiadomi o tym sprzedawcy Sprzedawca odpowiada do dwóch lat od wydania towaru (termin ten biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru)

Artykuły spożywcze Artykuły spożywcze należy reklamować niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności z umową żywność paczkowaną w terminie 3 dni od otwarcia opakowania, jednak nie później niż jej termin przydatności do spożycia żywność sprzedawaną luzem do 3 dni od daty sprzedaży

Obowiązywanie odpowiedzialności sprzedawcy Uprawień kupującego z tytułu niezgodności z umową nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.

Gwarancja

Udzielenie gwaracji Gwarant, bez odrębnej opłaty składa oświadczenie w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie odnoszące się do towaru konsumpcyjnego W oświadczeniu tym określa się obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego

Dokument gwarancyjny W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić dane potrzebne do dochodzenia roszczeń: nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela czas trwania ochrony gwarancyjnej oświadczenie, że gwarancja nie ogranicza uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową

Zgłoszenie reklamacji Pismo reklamacyjne musi zawierać : imię nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę firmy, adres siedziby lub sklepu imię nazwisko kupującego oraz dane kontaktowe datę kiedy towar został zakupiony datę kiedy konsument zauważył wadę krótki opis usterek, czyli na czym polega niezgodność towaru z umową określić swoje żądanie, ewentualnie je uargumentować; można zrobić kopię paragonu jako dowodu zakupu;

paragon Zachowaj paragon! Jest to dowód, że zawarłeś za sprzedawcą umowę, określa kto i co sprzedał, kiedy i za jaką kwotę. Jeśli nie możesz udokumentować zakupu, sprzedawca może odmówić uznania reklamacji

reklama Jeżeli towar, który kupiliśmy, nie odznacza się cechami, które podane były w reklamie lub w opisie sprzedawcy lub producenta wychwalającej towar mamy pełne prawo go reklamować Warto jednak zachować ulotkę reklamową, aby móc udowodnić swoje roszczenia

Zakupy na odległość

zakupy na odległość zakupy przez Internet, zakupy za pomocą telefonu, zakupy przez katalogi wysyłkowe Towary kupione w ten sposób możesz zobaczyć, ale nie możesz ich dotknąć, przymierzyć, ani wypróbować działania

Zakupy na odległość możesz zrezygnować z towaru bez podania przyczyny w terminie 10 dni od momentu wydania/odebrania rzeczy, jeśli rezygnujesz nie musisz ponosić dodatkowych kosztów, jednak koszty przesyłki ponosisz Ty Sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w terminie 14 dni

Zakupy przez internet Nie możesz zwrócić  płyt, kaset, nagrań audiowizualnych, programów komputerowych jeśli usunąłeś ich oryginalne opakowanie, prenumeraty prasy, usług w zakresie gier i zakładów, biletów na świadczenia, które się już odbyły, przedmiotów, które ulegają szybkiemu zepsuciu (świeże owoce), przedmiotów kupionych w licytacji cenowej

Zakupy przez internet Pamiętaj: nie musisz odbierać przesyłek, których nie zamawiałeś porównuj ceny i warunki sprzedaży sprawdź adres i telefon sprzedawcy sprawdź opinie na forum internetowym przeczytaj regulamin sklepu sprawdź koszt całkowity zakupu

Instytucje i organizacje konsumenckie

Spory konsumenckie W przypadku sporu ze sprzedawcą możesz zwrócić się do: Sądu, który rozstrzygnie spór Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który udzieli bezpłatnej porady Organizacji konsumenckich, które udzielą porady oraz pomogą w rozstrzyganiu sporu

Urząd Ochrony konsumentów i konkurencji www.uokik.gov.pl

Europejskie centrum konsumenckie www.konsument.gov.pl

Federacja konsumentów www.federacja-konsumentów.org.pl

STOWARZYSZENIE KONSUMENTÓW POLSKICH www.skp.pl

Strona komisji europejskiej www.dolceta.eu/polska

Konsumenckie abc www.konsumenckieabc.pl

Dziękujemy za uwagę życzymy udanych zakupów