Zarządzanie jakością projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
zarządzanie produkcją
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Kontrola jakości.
Zarządzanie jakością w projekcie
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Metody i techniki wspomagające zarządzanie jakością
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Microsoft Solution Framework
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Zarządzanie projektami
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
1 „ Doświadczenie w stosowaniu modelu zarządzania INK w polskiej policji ” Tadeusz Zawistowski.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

Zarządzanie jakością projektu dr inż. Paweł Pietras

Dwa wymiary jakości Jakość produktu – to „co” dostarczamy musi być jakościowo dobre Jakość procesu – to jak „to” wytwarzamy musi być efektywne i kontrolowalne

Rozpoznanie Planowanie Realizacja Zakończenie Zarządzanie jakością

Jakość produktu

Zarządzanie jakością produktu Wg Deminga jakość to dostarczenie klientowi produktu zgodnego z oczekiwaniami W projekcie, w kontekście zarządzania jakością ważne jest dokładne poznanie tych oczekiwań bez względu na to jak sformułował je klient

Zarządzanie jakością produktu Kontrolowanie wytworzonych detali lub ocena rezultatów po zakończeniu projektu nie oznacza osiągnięcia jakości Jakość jest dobrze przemyślanym celem i musi być skrupulatnie zaplanowana

Zarządzanie jakością produktu Jakość to ogół atrybutów obiektu, które wyrażają jego zdolność do spełniania potrzeb zgłoszonych i dorozumianych

Zarządzanie jakością produktu Planowanie jakości Zapewnienie jakości Kontrola jakości

PLANOWANIE JAKOŚCI Planowanie jakości obejmuje identyfikację właściwych norm związanych z projektem oraz określenie jak spełnić zawarte w nich wymagania

ĆWICZENIE: Definiownie wymagań funkcjonalnych projektu Ustalenie kryteriów oceny pod względem celów projektu Zespół: 4-5 osób

Narzędzia i metody Analiza koszt-korzyść Analiza kosztów jakości Projektowanie eksperymentalne Wykresy przepływu Benchmarking

Analiza kosztów i korzyści Korzyść – wysoka jakość pracy prowadzi do wzrostu produktywności, przede wszystkim redukuje koszt ponownej realizacji tych samych prac Koszt – jakość wyższa niż wymagana będzie wymagała wyższych kosztów (nie planowane przez klienta)

Analiza kosztów jakości Koszt jakości to ogół kosztów poniesionych podczas całego cyklu życia projektu na: zapobieganie niezgodnościom z wymaganiami spełnianie wymagań skutki nie spełnienia wymagań

Koszty wewnętrzne projektu Koszty zgodności Koszty niezgodności Koszty profilaktyki Koszty wewnętrzne projektu Szkolenia Dokumentowanie Wyposażenie Poświęcony czas Zwiększanie tempa Ponowne wykonanie Odpady Koszty oceny stanu Koszty poza projektem Testowanie Testy prototypów Przeglądy Zobowiązania Naprawy gwarancyjne Utracone kontrakty

Projektowanie i doświadczenie Jest to statystyczna metoda identyfikacji czynników, które mogłyby mieć wpływ na konkretne zmienne produktu / procesu

ĆWICZENIE : Ocena jakości realizacji celów projektu Cel: wskazanie celów, które powinny być spełnione poprzez realizację projektu. Ustalenie kryteriów oceny pod względem celów projektu Zespół: 4-5 osób Czas: 30 przygotowanie, 5 min prezentacja

Wykresy przepływu Wykres przepływu to rodzaj diagramu, który pokazuje jak różne elementy systemu na siebie oddziałują Wykres przepływu może pomóc zespołowi projektowemu przewidywać problemy jakościowe i pomóc w opracowaniu metod radzenia sobie z nimi

Wykresy przepływu W zarządzaniu projektami występują zazwyczaj dwa rodzaje wykresów przepływu: schematy blokowe systemu diagramy przyczynowo-skutkowe

Schematy blokowe systemu Schemat blokowy systemu jest konkretnym, fizycznym modelem, który dokumentuje w łatwej do wyobrażenia formie graficznej, zależności pomiędzy jego komponentami

Diagram przyczynowo-skutkowy Ilustruje, w jaki sposób różne czynniki mogą być związane z potencjalnymi problemami i ich skutkami

ZAPEWNIENIE JAKOŚCI Zapewnienie jakości to wszystkie zaplanowane i systematycznie wdrażane działania w systemie jakości służące zapewnieniu, że projekt spełni odpowiednie normy jakościowe

Narzędzia i metody Projektowanie eksperymen-talne Wykresy przepływu Analiza koszt-korzyść Analiza kosztów jakości Projektowanie eksperymen-talne Wykresy przepływu Benchmarking Audyty jakości Narzędzia i techniki: narzędzia i techniki planowania jakości (omówione wcześniej) audyty jakości - przeglądy działań związanych z jakością, których celem jest zdobycie wiedzy dla procesu ciągłego doskonalenia

Audyty jakości Niezależne przeglądy przeprowadzane w celu identyfikacji nieskutecznych i nieefektywnych procesów (lub procedur) stosowanych w projekcie

Audyty jakości Powinny być wykonywane przez przeszkolonych audytorów lub osoby niezależne od projektu Mogą być zarówno planowane jak i realizowane „ad-hoc”

Efekty zapewniania jakości Doskonalenie jakości - podejmowanie działań zwiększających efektywność projektu, a przez to zwiększających korzyści dla klientów projektu

KONTROLA JAKOŚCI Monitorowanie rezultatów projektu czy spełniają one odpowiednie normy

Narzędzia i metody Inspekcje Wykresy kontrolne Wykresy Pareto Wykresy przepływu Analiza trendu Narzędzia i techniki: inspekcja - działania takie, jak mierzenie, sprawdzanie, testowanie, podejmowane w celu sprawdzenia spełnienia wymagań wykresy kontrolne - lub inaczej karty kontrolne służące do badania przebiegu procesów oraz ich tendencji wykresy Pareto - czyli metoda ABC metody statystyczne - pobieranie próbek i ich analiza wykresy przepływu analiza trendu - metody i modele ekonometryczne

Inspekcje To zestaw działań, takich jak: pomiar badanie testowanie podjętych w celu ustalenia, czy wyniki są zgodne z wymaganiami lub normami jakości mających zastosowanie do elementu kontrolowanego

Inspekcje Mogą być przeprowadzane w odniesieniu do pojedynczego zadania/pakietu lub gotowego produktu Służą do zbierania informacji i poprawy wyników Wyniki kontroli są podstawą decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu kontrolowanego elementu

Analizy trendu Jest to proces z zastosowaniem technik matematycznych do prognozowania przyszłych wyników w oparciu o wyniki historyczne

jakość procesu

Zarządzanie jakością procesu Zarządzanie jakością obejmuje wszystkie działania podejmowane przez zarządzających dla określenia celów i zadań polityki jakości oraz wdrożenia jej poprzez planowanie jakości, sterowanie jakością, zapewnienie jakości oraz poprawę jakości w ramach systemu jakości.

Zarządzanie przez jakość jest podejściem do zarządzania, opartym na współudziale wszystkich członków organizacji, co czyni jakość centralnym punktem zainteresowania, a w dłuższej perspektywie zapewnia powodzenie działalności poprzez osiągnięcie zadowolenia klientów oraz przynosi korzyści członkom organizacji i społeczności.

Ciągłe doskonalenie procesu Zasadą ciągłego doskonalenia jest: Nieustanne poszukiwanie przyczyn problemów w celu zapewnienia ciągłego i regularnego doskonalenia wszystkich systemów w firmie (produkty, procesy, działania).

Koło Deminga - cykl ciągłego doskonalenia Planuj-Wykonaj-Sprawdź-Działaj Istniejący stan jest zakwestionowany Każdy błąd, niezgodność lub problem jest zidentyfikowany i usunięty Osiągnięte wartości są traktowane jako punkt wyjścia kolejnych usprawnień.

Wymagania, jakie ma spełnić system zarządzania jakością jako element zarządzania projektami Aby spełnić wymagania dotyczące jakości w projekcie (wykonanie, koszty, harmonogram) należy opracować właściwy system zarządzania. System zarządzania projektem stanowi system zarządzania jakością w projekcie.

Wymagania, jakie ma spełnić system zarządzania jakością jako element zarządzania projektami Relacje klient - dostawca Określenie zakresu odpowiedzialności Nagradzanie sukcesów

Weryfikacja jakości w zarządzaniu projektami Podejście ciągłego usprawnienia: opis - zastosowanie - monitorowanie. W zarządzaniu projektami muszą być wykorzystane zasady zarządzania jakością. W pracy nad projektem należy stosować określone procedury (np. opisane w podręczniku zarządzania projektami).