Andrzej Frycz Modrzewski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja dla rodziców.
Advertisements

„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Województwo Podkarpackie
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Patriotyzm przyszłości.
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
W moim oknie pole i topole i ja wiem, że to właśnie –Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Test Opracowała mgr Ewa Turek
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Szkoła wspomaga wychowanie
PREZENTACJA DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA
Złoty Wiek Polski Karina Kąsek.
KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ
W dzisiejszych czasach, młodzież zagubiła się w morzu fałszywych wzorców. Rodzice przestają mieć wpływ na rozwój swoich pociech. Jedynym miejscem gdzie.
Kandydat na patrona naszej szkoły
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła im. Simone Signoret w Bressuire. Liceum to powstało w 1966 roku pod nazwą Lycée Professionnel Malabry, od 1990 istnieje jako Lycée Professionnel.
Św. Jan de La Salle – patron naszej szkoły
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
System edukacyjny w Hiszpanii
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
AKADEMIA KRAKOWSKA A.D
Patron Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ząbkach.
SZKOŁA DEMOKRACJI.
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
Jan Matejko Jan Matejko.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Stanisław august poniatowski
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
i Bernard Sychta urodził się 21 marca 1907 r. w Puzdrowie jako siódme dziecko Jana i Anny z domu Karszny. Czteroklasową szkołę podstawową ukończył w rodzinnej.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Konwencja Praw Dziecka
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. H. Ch. Andersena to szkoła przyjazna Dzieciom i ich Rodzicom Jesteśmy Szkołą Odkrywców Talentów (pierwszą w Radomiu),
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Europejski Fundusz Społeczny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata
Św. Stanisław Kostka Patron polskiej młodzieży. Menu Biografia Św. Stanisława Kostki. Biografia Św. Stanisława Kostki. Biografia Św. Stanisława Kostki.
Dziecko romskie w szkole

NASZE OJCZYZNY.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
NASZE OJCZYZNY.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
Stanisław Staszic – patronem naszej szkoły.
Zapis prezentacji:

Andrzej Frycz Modrzewski 1503 - 1572

Biografia Urodził się w 1503 roku w Wolborzu. Był synem niezamożnego szlachcica, który pełnił obowiązki wójta.

Ukończył szkołę parafialną w rodzinnym miasteczku,

Studia ukończył dwa lata później poprzestając na stopniu bakałarza. Mając 11 lat, Andrzej Modrzewski wyjechał do Krakowa by zostać uczniem tamtejszej szkoły. parafialnej. Studia ukończył dwa lata później poprzestając na stopniu bakałarza.

Około roku 1522 przyjął niższe święcenia kapłańskie  i pracował w kancelarii kanclerza koronnego i prymasa Polski -  Jana Łaskiego.

W 1531 roku wyjechał do Niemiec, gdzie stykał się z ideami reformatorskimi i zawiązał przyjazne kontakty z Filipem Melanchtonem. Filip Melanchton  niemiecki humanista, teolog. profesor języka greckiego w Wittenberdze, przyłączył się do Lutra i stał się najwybitniejszą siłą intelektualną, zwłaszcza w dziedzinie wychowania.

W 1547 roku został sekretarzem Zygmunta Augusta a 6 lat później objął stanowisko wójta Wolborza

Wolbórz

Andrzej Frycz Modrzewski, człowiek renesansu zmarł w 1572 roku … jego dzieło pozostało nieśmiertelne.

Commentariorum de Republica emendanda libri quinque Rozważań o naprawie Rzeczypospolitej ksiąg pięć

„O poprawie Rzeczypospolitej” Dzieło składa się z pięciu ksiąg: De moribus (O obyczajach) De legibus (O prawach) De bello (O wojnie) De Ecclesia (O Kościele) De schola (O szkole)

W których zawarte zostały reformy państwa: zapewnienie mieszczanom prawa do nabywania ziemi przyznawanie szlachectwa na podstawie osobistych wartości jednostek zapewnienie każdemu obywatelowi odpowiednich warunków rozwoju zwiększenie władzy króla zniesienie prawa szlachty do sądownictwa nad chłopami ochrona przed wojną i unarodowienie kościoła

oraz reformy szkolnictwa Ideałem było takie wychowanie z którego „wspólnemu ludzkiemu obcowaniu wiele pożytku przychodzi” – łagodzenie krzywdy ustroju feudalnego: zacieranie różnic między stanami równy start życiowy dla wszystkich dzieci Szkoła miała propagować nowe idee społeczne i kształtować młode pokolenie w ich duchu.

Andrzej frycz modrzewski Postulował Potrzebę świadomego i planowego nauczania i wychowania dzieci i młodzieży, zahamowania złych obyczajów obywateli oraz ukształtowania chwalebnych. „Wielką bowiem […] klęską dla dobrych obyczajów jest niewiedza”

wychowanie Okres wczesnego dzieciństwa jest bardzo ważny, gdyż w tym czasie zakłada się fundamenty moralne całego żywota, stąd jego postulaty: dbałość o umiarkowanie i prostotę pokarmów PRZYZWYCZAJANIE DO NIEWYGÓD TROSKA O ROZWÓJ FIZYCZNY PRACA – antidotum przeciw próżniactwu Każde dziecko niezależnie od pochodzenia, stanu i sytuacji materialnej ma prawo rozwijać swoje uzdolnienia i zamiłowania. Odnajdując je w dziecku, rodzice powinni kierować je do mistrzów, do szkoły lub na dwory wielkich panów.

Modrzewski dążył do wsparcia niezamożnej młodzieży poprzez utworzenie funduszy stypendialnych. Zwrócił uwagę na potrzebę utworzenia samorządu uczniowskiego oraz sądów szkolnych złożonych z sędziów i asesorów, które miałyby rozstrzygać kwestie sporne wśród uczniów, wyroki wydawano by pod nadzorem nauczycieli – karą była rózga.

W tamtych czasach jego program był równie rewolucyjny i słuszny, jak dzieło Mikołaja Kopernika. dzieło Frycza Modrzewskiego powinno napełniać nas dumą a my możemy czuć się zaszczyceni, że jest patronem naszej szkoły.

Bibliografia Za uwagę dziękują: Maciej Szubert Filip i Jakub Topolscy W. M. Grabski: „Prekursorzy idei Komisji Edukacji Narodowej” Warszawa 2000r. J. Budkiewicz „Myśl psychologiczna w dziełach naukowych Andrzeja Frycza Modrzewskiego” Warszawa 1964r. Za uwagę dziękują: Maciej Szubert Filip i Jakub Topolscy oraz Anna Kosmowska