DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Advertisements

Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
1 PREZENTACJA FUNKCJONALNOŚCI DZIENNIKA UCZNIA Moduł Dyrektora ZAPRASZAMY ZAPRASZAMY O&S Computer-Soft ul. Żwirki i Wigury 8-12, Wałbrzych, woj.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Przygotowaliśmy: -praktyczne narzędzia dla nauczycieli: -ramowy plany pracy wychowawczej, -ramowy program zajęć pozalekcyjnych, -scenariusze lekcji,
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przykłady dobrych praktyk
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk

Planowanie pracy nauczyciela Mówi się potocznie, że „dobry plan, to połowa sukcesu”. Spróbujmy zastanowić się, czy tak jest w istocie, a jeśli tak, to co składa się na powodzenie całego przedsięwzięcia. Na gruncie teorii organizacji cały proces organizowania pracy dzieli się na dwie zasadnicze fazy: preparacji – czyli przygotowania działań realizacji – czyli wykonania

Jakie korzyści wynikają z planowania pracy

Przede wszystkim stanowi ono nieodzowny warunek skuteczności każdego działania, Przeciwdziała i zapobiega przypadkowości i chaosowi w realizacji celu, Chroni przed powstawaniem strat, zapobiega marnotrawstwu zasobów, Oszczędza ludzki wysiłek i czas pracy, Pozwala osiągać znacznie wyższe efekty, niż praca chaotyczna i żywiołowa, Umożliwia systematyczną kontrolę przebiegu działań, Daje podstawę do oceny uzyskiwanych wyników, Pozwala w każdej chwili ustalić stan realizacji zadań, eliminować czynności zbędne, W pracy nauczyciela umożliwia utrzymanie higieny pracy umysłowej w podległym mu zespole (pozwala równomiernie rozłożyć zajęcia i dostosować je do możliwości uczniów).

Wybór podręcznika

Układ treści musi odpowiadać programowi nauczania Układ treści musi odpowiadać programowi nauczania. Należy sprawdzić zapis czy jest dopuszczony do użytku szkolnego i czy został wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia na danym etapie.

Dobrze jest przeanalizować nazwiska recenzentów - czy wśród nich (z całym szacunkiem do profesorów uczelni) jest nauczyciel - praktyk.

Musimy przyjrzeć się układowi treści w podręczniku: - czy jest przejrzysta? (zawiera wprowadzenie, treści zasadnicze, syntezę) - czy zawiera aktualne dane statystyczne, czy zdjęcia, mapy są kolorowe? - czy wyposaża ucznia w wiedzę i umiejętności? - na ile występuje encyklopedyzm?

Podręcznik powinien być ciekawy dla ucznia, treści przedstawione atrakcyjnie, tak aby pobudzały do refleksji, czasem zmusiły do poszerzenia wiedzy w innym źródle (mówimy wtedy o jego samokształceniowej funkcji). Mogą to być różnego rodzaju ciekawostki, kąciki "Czy Wiesz?" - informacja znacznie rozszerzająca, ale na tyle intrygująca ucznia, że musi odnieść się do niej i poszukać czegoś więcej na dany temat. Dobrze więc, że coraz więcej podręczników zawiera na końcu bibliografię dla ucznia.

Czy wyposaża ucznia w wiadomości i umiejętności potrzebne w codziennym życiu? Czy pozwala zrozumieć otaczający świat, zjawiska i procesy w nim zachodzące? Czy może być interesujący zarówno dla ucznia zdolnego jak i słabszego, czy będzie dobry dla zespołu klasowego w danym środowisku?

Jakim językiem jest pisany, czy wyjaśnione są trudne słowa, terminy Jakim językiem jest pisany, czy wyjaśnione są trudne słowa, terminy? Czy podręcznik uwzględnia treści ścieżek edukacyjnych? Czy możliwa jest korelacja wiedzy i umiejętności nabywanych na innych przedmiotach?

To wiele pytań, ale warto je sobie zadać przed wyborem podręcznika, aby praca z nim przynosiła satysfakcję zarówno nam jak i uczniom.

Ćwiczenie Proszę podzielić się na dwie grupy i spośród podręczników proszę wybrać według Państwa lepszy. Podać zalety wybranego podręcznika. (czas 20 min.)

Konspekt lekcji

Dziękuję