DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk
Planowanie pracy nauczyciela Mówi się potocznie, że „dobry plan, to połowa sukcesu”. Spróbujmy zastanowić się, czy tak jest w istocie, a jeśli tak, to co składa się na powodzenie całego przedsięwzięcia. Na gruncie teorii organizacji cały proces organizowania pracy dzieli się na dwie zasadnicze fazy: preparacji – czyli przygotowania działań realizacji – czyli wykonania
Jakie korzyści wynikają z planowania pracy
Przede wszystkim stanowi ono nieodzowny warunek skuteczności każdego działania, Przeciwdziała i zapobiega przypadkowości i chaosowi w realizacji celu, Chroni przed powstawaniem strat, zapobiega marnotrawstwu zasobów, Oszczędza ludzki wysiłek i czas pracy, Pozwala osiągać znacznie wyższe efekty, niż praca chaotyczna i żywiołowa, Umożliwia systematyczną kontrolę przebiegu działań, Daje podstawę do oceny uzyskiwanych wyników, Pozwala w każdej chwili ustalić stan realizacji zadań, eliminować czynności zbędne, W pracy nauczyciela umożliwia utrzymanie higieny pracy umysłowej w podległym mu zespole (pozwala równomiernie rozłożyć zajęcia i dostosować je do możliwości uczniów).
Wybór podręcznika
Układ treści musi odpowiadać programowi nauczania Układ treści musi odpowiadać programowi nauczania. Należy sprawdzić zapis czy jest dopuszczony do użytku szkolnego i czy został wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia na danym etapie.
Dobrze jest przeanalizować nazwiska recenzentów - czy wśród nich (z całym szacunkiem do profesorów uczelni) jest nauczyciel - praktyk.
Musimy przyjrzeć się układowi treści w podręczniku: - czy jest przejrzysta? (zawiera wprowadzenie, treści zasadnicze, syntezę) - czy zawiera aktualne dane statystyczne, czy zdjęcia, mapy są kolorowe? - czy wyposaża ucznia w wiedzę i umiejętności? - na ile występuje encyklopedyzm?
Podręcznik powinien być ciekawy dla ucznia, treści przedstawione atrakcyjnie, tak aby pobudzały do refleksji, czasem zmusiły do poszerzenia wiedzy w innym źródle (mówimy wtedy o jego samokształceniowej funkcji). Mogą to być różnego rodzaju ciekawostki, kąciki "Czy Wiesz?" - informacja znacznie rozszerzająca, ale na tyle intrygująca ucznia, że musi odnieść się do niej i poszukać czegoś więcej na dany temat. Dobrze więc, że coraz więcej podręczników zawiera na końcu bibliografię dla ucznia.
Czy wyposaża ucznia w wiadomości i umiejętności potrzebne w codziennym życiu? Czy pozwala zrozumieć otaczający świat, zjawiska i procesy w nim zachodzące? Czy może być interesujący zarówno dla ucznia zdolnego jak i słabszego, czy będzie dobry dla zespołu klasowego w danym środowisku?
Jakim językiem jest pisany, czy wyjaśnione są trudne słowa, terminy Jakim językiem jest pisany, czy wyjaśnione są trudne słowa, terminy? Czy podręcznik uwzględnia treści ścieżek edukacyjnych? Czy możliwa jest korelacja wiedzy i umiejętności nabywanych na innych przedmiotach?
To wiele pytań, ale warto je sobie zadać przed wyborem podręcznika, aby praca z nim przynosiła satysfakcję zarówno nam jak i uczniom.
Ćwiczenie Proszę podzielić się na dwie grupy i spośród podręczników proszę wybrać według Państwa lepszy. Podać zalety wybranego podręcznika. (czas 20 min.)
Konspekt lekcji
Dziękuję