Krajobraz Śródziemnomorski
-Wyświetlone zostają zdjęcia -” Z jakim rejonem kojarzą się Wam przedstawione zdjęcia?”
1) Położenie na mapie 2)Klimat 3)Flora 4)Fauna 5)Turystyka
Praca z Atlasem Na tablicy zostają powieszone plansze z nazwami różnych krajów. Zadaniem uczniów będzie na podstawie mapy, wybranie tych, które należą do krajów śródziemnomorskich.
Klimat Gorące i suche lata-napływa ciepłe i suche powietrze zwrotnikowe znad Sahary Łagodne i wilgotne zimy- wilgotne powietrze z zachodu przynosi opady deszczu
Klimat
Roślinność Roślinność w tej strefie jest przystosowana do letniego okresu suszy Liście drzew i krzewów są skórzaste - lśniące, sztywne, grube i twarde. Dzięki temu nie usychają nawet wtedy, gdy utracą dużo wody -Wawrzyn, Laur -Makia powstała na wskutek karczowania lasów: dęby, oleander, mirty, jałowce wawrzyny, wrzośce, pistacje [zdjęcia] Przy tych informacjach można by zastosować pracę z tekstem. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytania: -Jakie są popularne rośliny występujące w rejonie śródziemnomorskim? -Jakie mają one przystosowania? -Co to jest makia?
Rośliny Uprawne [okazy]
Cytrusy[okazy]
Fauna
Daniel Jest mniejszy od jelenia europejskiego. Długość ciała wynosi 130 - 150 cm, wysokość w kłębie 105 cm. Samce są wyraźnie większe od samic i ważą od 65 do 80 kg, samice 30 - 50 kg. Stosunkowo często spotyka się osobniki będące albinosami, oraz ubarwione nietypowo, całkowicie na czarno. Jak u innych przedstawicieli jeleniowatych, samiec posiada poroże, które co roku zrzuca, a na jego miejsce wyrasta nowe, większe. Są one bardziej szerokie, łopatowate, niż u jelenia szlachetnego. Samica nie posiada poroża.
KOZICE Żyją 18-25 lat. Kozica zamieszkuje wyższe piętra górskie, aż do granicy śniegu. Żyje w niewielkich stadach, ze starą samicą na czele. Długość skoku osiąga niekiedy 8 metrów. Żywi się trawami i ziołami, zimą porostami i korą.
FLAMINGI Długość ciała ok. 120-125 cm, rozpiętość skrzydeł ok. 140- 155 cm waga ok. 2,1-4,1 kg Występuje nad wodami o różnym stopniu zasolenia: od słodkich przez słonawe po bardzo słone. Płytkie jeziora, laguny, delty rzek. Z mułu buduje gniazdo w formie ściętego stożka z zagłębieniem na szczycie. Tworzy kolonie (do niemal miliona par).
Turystyka
Praca w grupach Każda grupa dostaje kopertę a w niej tekst i fotografie dotyczący najciekawszych miast i miejsc w poszczególnych państwach śródziemnomorskich. Przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź LUB Jeżeli dostępny jest film o atrakcjach turystycznych krajów śródziemnomorskich, nauczyciel go wyświetla, a uczniowie „wyłapują” nazwy i lokalizacje. Krzyżówka na podsumowanie Na poprzedniej lekcji chętni uczniowie zgłaszają się do przygotowania krótkiej prezentacji dotyczącej walorów turystycznych wybranych krajów
Dziękuję za uwagę