PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Planowanie pracy nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Zasady konstruowania programów projakościowych
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
Model treści nauczania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Sprawdzian szóstoklasisty
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Sprawdzian szóstoklasisty
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ CZ. I. TYPY LEKCJI CELE NAUCZANIA I KSZTAŁCENIA Opr. dr Anna Adamczuk-Stęplewska

LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO Musi być zaplanowana w ten sposób, aby zapewnić wszechstronny rozwój ucznia To zdarzenie i proces zamykający się w czasie 45 min. Lekcję budują treści nauczania oraz elementy pełniące funkcję dydaktyczną Etapy lekcji: przygotowawczy (cz. wstępna) zasadniczy (cz. właściwa) podsumowanie, wnioskowanie (cz. końcowa)

Efektywność lekcji j. polskiego Na efektywność lekcji j. polskiego składają się następujące aspekty: komunikacyjny, podmiotowość ucznia, celowość działań

Specyfika j. polskiego jako przedmiotu nauczania (Z. Uryga) Wielowymiarowość przedmiotu j. polski: Instrumentalny (kompetencje) Historyczny (treści kształcenia) Filozoficzno-społeczny (problematyzacja i pedagogizacja treści nauczania) Estetyczny i /emocjonalny/ (odbiór treści kształcenia)

TYPOLOGIE LEKCJI Typy lekcji wyróżnione ze względu na funkcje dydaktyczne (C. Kupisiewicz i M. Nagajowa): Zaznajamianie z nowym materiałem (mają jednakową strukturę) Powtórzeniowo – systematyzujące (nie mają wyraźnie ustalonej struktury) Poświęcone kontroli i ocenie (jw.)

TYPOLOGIE LEKCJI Typy lekcji uwzględniające wielostronność kształcenia (W. Okoń): podająca (historyczny wymiar przedmiotu), problemowa (filozoficzno-społeczny wymiar przedmiotu), „ekspozycyjna” (waloryzująca) – estetyczny wymiar przedmiotu operacyjna (praktyczna) – instrumentalny wymiar przedmiotu.

TYPOLOGIE LEKCJI Ze względu na wielostronny ogląd: Lekcje otwarte i zamknięte (budowa lekcji i sposób realizacji treści nauczania) Lekcje jednowątkowe i wielowątkowe (treści nauczania i ich wzajemne relacje) Lekcje panoramiczne i analityczne (sposób opracowania materiału)

PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI Merytoryczne (materiał rzeczowy, treści nauczania) Metodyczne (budowa lekcji, sposób opracowania treści nauczania, wykaz kształconych kompetencji) Pedagogiczne (komunikacja, interakcja)

6 KROKÓW PRZYGOTOWANIA DO LEKCJI (M.Rusek) Co? (treści nauczania) Dlaczego? Po co? (cele, efekty) Jak? (sposób realizacji celów, pomysł na lekcję) Jak pomysł wcielić w życie? Jaki będzie przebieg lekcji? Jakie środki dydaktyczne i materiały pomocnicze będą potrzebne na lekcji.

CELE NAUCZANIA I KSZTAŁCENIA (B. Niemierko) Cele nauczania określają rzeczywisty zamiar doprowadzania uczniów do odpowiednich umiejętności w określonym czasie, są sformułowane konkretnie, wyrażają potrzeby i zainteresowania uczniów. Cele ogólne – kierunki dążeń pedagogicznych Cele operacyjne – zamierzone osiągnięcia

OPERACJONALIZACJA CELÓW NAUCZANIA I KSZTAŁCENIA Sprecyzowanie (wyrzucamy ogólniki) Uszczegółowienie (opisujemy wyrażenie zasadnicze) Konkretyzacja (sytuacja, działania, stan końcowy) Upodmiotowienie (indywidualizacja)

ZASADY FORMUŁOWANIA CELÓW Napisz cel ogólny. Wyobraź sobie uczniów, którzy osiągnęli ten cel i zapisz ich zachowania. Dokonaj selekcji zapisów (wybierz z nich te dot. czynności uczniów). Dokonaj taksonomii celów. Sformułuj cele operacyjne. Sprawdź operacyjność i trafność celów operacyjnych (możliwość ich sprawdzenia i oceny).

TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIAI KSZTAŁCENIA ORAZ CELÓW PRAKTYCZNYCH Poziom I. /sterowanie/ A. Zapamiętanie wiadomości/naśladowanie działania B. Zrozumienie wiadomości (przedstawienie wiadomości, streszczenie, ekstrapolacja)/odtwarzanie działania Poziom II. /sterowanie/ C. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (wykonywanie przećwiczonych czynności)/ sprawność działania w stałych warunkach Poziom III. /samodzielność/ D. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych (analiza, synteza, ocena)/ sprawność działania w zmiennych warunkach.

CELE KSZTAŁCENIA !!! Wszelkie kształcenie ukierunkowane jest na cele Od rozumienia celów oraz umiejętność posługiwania się nimi zależy wartość pracy nauczyciela. Cele kształcenia odnoszą się do uczniów i opisują zmiany, jakie chcemy w nich uzyskać

OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA Wskazują ogólne kierunki dążenia. Cele ogólne powinny: być bogate znaczeniowo, odnosić się do ważnych wartości np. społecznych, być perswazyjne i zwięzłe, precyzyjne (dla łatwego określenia normy osiągnięć), jasno określać adresata.

Ustalenie celu (zagadnienia) ogólnego lekcji (celu lekcji) WYZNACZANIE GŁÓWNYCH ZAGADNIEŃ PLANOWANEJ LEKCJI (PLANOWANIE METODYCZNE) Ustalenie celu (zagadnienia) ogólnego lekcji (celu lekcji) Jakiemu zagadnieniu poświęcona jest lekcja? Jakie zadanie/a główne mają zrealizować uczniowie? W oparciu o jaki materiał powyższe zadania można zrealizować?

Wyznaczanie celów lekcji (operacjonalizacja). Uczeń potrafi: czytać… WYZNACZANIE CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH PLANOWANEJ LEKCJI (PLANOWANIE METODYCZNE) Wyznaczanie celów lekcji (operacjonalizacja). Uczeń potrafi: czytać… zanalizować, zinterpretować… określić funkcję środków stylistycznych… omówić rolę kontekstów… porównać… dostrzec obecność toposów… dokonać syntezy… wyjaśnić…, wytłumaczyć… zredagować…, napisać… - itp.

INSTRUKCJA DO ĆWICZEŃ W oparciu o podany temat lekcji: zapoznaj się z materiałem literackim i kulturowym dot. podanej tematyki w podręczniku, - zwróć uwagę na obudowę metodyczną treści nauczania, przeanalizuj zagadnienia wpisane w plan wynikowy, wyznacz zagadnienia ogólne wyznaczające kierunek planowanej lekcji, określ zbiór celów operacyjnych.