ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM MRP JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Specjalność Zarządzanie logistyczne Kierunek: L O G I S T Y K A.
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Model referencyjny łańcucha dostaw
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Model referencyjny łańcucha dostaw
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Ocena projektów inwestycyjnych
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
STRATEGIE LOGISTYCZNE
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Logistyk.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
Dr inż. Karolina Bondarowska
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Model „pięciu sił” M.Portera
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ Wykład 1

Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia.

Antoine-Henrie baron de Jomini „Zarys sztuki wojennej” (1837) Praktyczna sztuka i stosowana nauka planowania i prowadzenia ruchów wojsk oraz ich zaopatrzenia w żywność, odzież, uzbrojenie i medykamenty

Rozwój logistyki Lata 60-te XX wieku USA, Japonia, Włochy, Francja i RFN Rozwój produkcji seryjnej i masowej w przemysłach motoryzacyjnym, lotniczym, elektronicznym i wojskowym

Czynniki rozwoju logistyki Wzrost skomplikowania wyrobów, większa liczba elementów składowych Potrzeba ograniczenia zapasów wyrobów gotowych Wyczerpywanie się możliwości ograniczenia kosztów produkcji Wzrost zróżnicowania wyrobów (różnicowanie przez markę, design, itp.)

Rosnące koszty transportu i koszty zewnętrzne Globalizacja procesów gospodarczych Wzrost kosztów obsługi zapasów Rozwój technik komputerowych umożliwiających tworzenie modeli optymalizacyjnych

Logistyka Proces strategicznego zarządzania przepływem (ruchem) i magazynowaniem materiałów, półfabrykatów, części i gotowych produktów oraz odpadów poczynając od dostawców, poprzez firmę aż do klientów

Cele logistyki odpowiednia ilość ustalony termin minimalizacja zapasów niskie koszty eksploatacji

Koszty logistyki Transport i amortyzacja własnych środków transportu Gospodarka magazynowa Zarządzanie zapasami Gospodarka opakowaniami Projektowanie, sterowanie i kontrola systemów logistycznych, zwłaszcza w zakresie technologii informatycznych

Zakres problemowy logistyki logistyka zaopatrzenia – obejmuje transfer surowców, materiałów i podzespołów wpływających do danego podmiotu gospodarczego wraz z ich przepływem przez ogniwa zasilające logistyka produkcji – transfer stopniowo przetwarzanych materiałów przez wydziały, gniazda i taśmy produkcyjne oraz magazyny międzyoperacyjne, aż do ostatniej operacji, w której formalnie i fizycznie staje się wyrobem gotowym

logistyka dystrybucji – przepływy gotowych produktów przedsiębiorstwa przez ogniwa kanału dystrybucyjnego do ostatecznego nabywcy logistyka procesu zagospodarowania odpadów – obejmuje ich wewnętrzny i zewnętrzny transfer do miejsc utylizacji lub powtórnego wykorzystania

Logistyka marketingowa system planowania i operacyjnego działania zapewniający, że towar, który został zamówiony, będzie dostarczony we właściwym czasie i miejscu za pomocą najbardziej właściwego środka transportu, najkrótszą drogą i po możliwie najmniejszych kosztach

Zarządzanie logistyką Logiczny ciąg działań składających się na proces kreowania całościowej koncepcji przedsięwzięć logistycznych w przedsiębiorstwie i w układzie jego partnerów rynkowych oraz proces realizacji tej koncepcji w odpowiednio ukształtowanych formach organizacyjnych przy wykorzystaniu właściwych instrumentów kierowania i kontroli

Strategiczne zarządzanie logistyką Określenie standardów obsługi klientów Określenie liczby i lokalizacji miejsc produkcji i magazynowania wraz z pewnymi decyzjami co do ich wyposażenia Ustalenie zakresu własnej obsługi logistycznej w stosunkach z dostawcami i odbiorcami oraz ustalenie zasięgu, w jakim włączy się do tej obsługi firmy zewnętrzne Opracowanie generalnych zasad zarządzania zapasami Przyjęcie założeń odnośnie do systemu informatycznego

NURTY ROZWOJU STRATEGII LOGISTYCZNYCH

1. Nurt konwencjonalnych strategii logistycznych Dominująca strategia konkurencyjna: przywództwo kosztowe Dominująca strategia logistyczna: minimalizacja kosztów logistyki Relacje między dostawcami a odbiorcami: konkurencja

2. Nurt logistycznego outsourcingu Dominująca strategia konkurencyjna: rozwijanie kluczowych kompetencji Dominująca strategia logistyczna: zakup usług logistycznych Relacje między dostawcami a odbiorcami: współpraca na bazie kontraktu

3. Nurt partnerstwa logistycznego Dominująca strategia konkurencyjna: uzyskiwanie przewagi dzięki kooperacji Dominująca strategia logistyczna: doskonalenie systemu logistycznego w skali wielu firm Relacje między dostawcami a odbiorcami: obustronnie korzystna kooperacja

4. Nurt szybkich cykli i integracji łańcucha dostaw Dominująca strategia konkurencyjna: konkurowanie zorientowane na czas Dominująca strategia logistyczna: szybkie cykle Relacje między dostawcami a odbiorcami: integracja łańcucha dostaw

Zasady nowoczesnej koncepcji logistyki niezbędna jest integracja pomiędzy operacyjnymi, strategicznymi i normatywnymi decyzjami w sferze logistyki oraz z całym systemem zarządzania przedsiębiorstwem wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z innymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie

przedsiębiorstwa powinny się troszczyć o ścisłe partnerstwo z innymi uczestnikami łańcucha dostaw realizacja optymalnego poziomu usług i obsługi logistycznej warunkuje osiągnięcie odpowiedniej rentowności i przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstwa powinny wprowadzać kompleksowe i przejrzyste wskaźniki jako podstawy podejmowania decyzji oraz miary efektywności systemu logistyki

Parę minut przerwy

Logistyka w sferze zaopatrzenia

Specyfika funkcjonowania rynku materiałów: na rynku materiałów działają inne podmioty – zarówno dostawcami jak i odbiorcami są przedsiębiorstwa wyższa koncentracja dostawców i odbiorców odmienna struktura obrotu towarowego – zdecydowanie przeważa obrót bezpośredni między producentami przeciętna transakcja towarowa jest ilościowo i wartościowo wielokrotnie wyższa

nabywca kształtuje proces logistyczny, to jest termin dostawy, drogę i środki transferu, system ewidencji i kontroli oraz system informacji rynek jest bardziej stabilny w sensie trwałości powiązań między dostawcami a odbiorcami w żadnej fazie obrotu nie ma anonimowości kontaktów między dostawcą a nabywcą

Kryteria brane pod uwagę przy ocenie dostawcy: Jakość materiału: poziom jakości, trwałość, czystość Cena: poziom w stosunku do konkurencji, warunki płatności, upusty Terminowość dostaw: długość terminu, solidność w dotrzymywaniu terminów, zachowanie wielkości dostaw Usługi dodatkowe: własny transport, utrzymywanie zapasów

Poziom obsługi dostaw Czas dostawy - czas, jaki upływa od momentu wystawienia zamówienia do momentu otrzymania towarów przez klienta Niezawodność dostawy - prawdopodobieństwo dotrzymania ustalonych terminów dostaw

3. Gotowość dostawy - stawka procentowa zamówionych produktów, które mogą być natychmiast wydane przez przyjmującego zlecenie 4. Jakość dostawy - zgodność przesyłki z zamówieniem (ilościowe i rodzajowe) oraz uniknięcie uszkodzeń w transporcie

5. Elastyczność dostawy - zdolność systemu logistycznego do reagowania na zmiany specyficznych wymagań popytu przy przekazywaniu zleceń oraz w trakcie ich realizacji, a także przy wydawaniu produktów; elastyczność dostawy zależy od szczegółów zlecenia, warunków dostawy oraz informacji dla klientów

Klasyfikacja dóbr zaopatrzeniowych

1. Artykuły strategiczne mają duży wpływ na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa i wysokie ryzyko zaopatrzeniowe precyzyjna prognoza potrzeb dokładne badanie rynku zbudowanie długookresowych powiązań z dostawcami kontrola zapasów i kontrola dostawców

2. Artykuły mające charakter wąskich gardeł niski wpływ na wyniki działalności przedsiębiorstwa ale duże ryzyko zaopatrzeniowe zapewnienie ilości, nawet za wyższą cenę utrzymywanie zapasów bezpieczeństwa

3. Artykuły mające charakter dźwigni duży wpływ na wynik działalności ale niskie ryzyko zaopatrzeniowe wykorzystanie uprzywilejowanej pozycji przy zakupach optymalizacja wielkości zamówień częściowe zakupy w ramach porozumień handlowych, częściowo na rynkach z natychmiastową dostawą

4. Artykuły pozostałe mają niski wpływ na wynik i ograniczone ryzyko zaopatrzeniowe standaryzacja produktów nadzór i optymalizacja wielkości zamówień handlowych efektywne opracowanie zamówień optymalizacja zapasów

System planowania potrzeb materiałowych MRP w metodzie tej operacyjny plan produkcji jest tłumaczony na potrzeby netto w przyjętym podziale czasowym; może być zastosowany w przypadku popytu zależnego, czyli kiedy plan produkcji pozwala jednoznacznie określić zapotrzebowanie na surowce, materiały i elementy kooperacyjne

Warunki zastosowania systemu MRP jednoznaczna identyfikacja wszystkich pozycji zaopatrzenia dostępność informacji o stanie zapasu każdej pozycji dobrze opracowane informacje o konstrukcyjnym rozwinięciu wyrobów znajomość cykli wszystkich pozycji zaopatrzenia przyjmowanie i wydawanie każdej pozycji przez magazyn niezależność procesów produkcji elementów wytwarzanych w przedsiębiorstwie

Dziękuję za uwagę