Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez działania twórcze
Twórczość to wielostronne ludzkie działanie, polegające na tworzeniu nowych i oryginalnych wytworów ocenianych jako wartościowe.
Niepełnosprawność czy dysfunkcja rozwojowa utrudnia normalne funkcjonowanie, ale nie przekreśla możliwości realizacji marzeń, pragnień, rozwijania potencjału twórczego.
Cztery aspekty (wymiary) twórczości: twórczość jako wytwór osoba twórcy proces twórczy czynności zewnętrzne warunkujące proces tworzenia (społeczny klimat jako warunek aktu twórczego)
Jak kreować twórczość?
Stwórz warunki do kształtowania się poczucia ,,ja”. Ucz koncentracji. Rozwijaj procesy poznawcze. Otocz dziecko życzliwą uwagą.
Daj dziecku tyle czasu, ile ono potrzebuje. Nie wyręczaj w działaniu. Pozwól na dowolność w doborze tworzywa i sposobu tworzenia.
Nie oceniaj, nie krytykuj, nie ingeruj w proces twórczy, nie poprawiaj Nie oceniaj, nie krytykuj, nie ingeruj w proces twórczy, nie poprawiaj. Motywuj stojąc obok. Eksponuj wytwory pracy twórczej zaczynając od tych najbardziej nieśmiałych i pierwotnych, a kończąc na dojrzałych.
Pamiętaj, że wiele można uczynić w codziennych kontaktach nauczycieli z uczniami. Jeśli ci się wydaje, że z każdego człowieka i zawsze można uczynić twórcę, to przyjmij, że możesz się mylić… Człowiek z niepełnosprawnością ma prawo do decydowania o rozwoju swojej twórczości i o kształcie tego procesu.
Mogę przydać się jeszcze. Pragnę z siebie coś dać. Wrak Spojrzeli, Osłuchali, Osądzili: Wrak! A w nim coś się tłucze, Skarży, Łka i prosi: Mogę przydać się jeszcze. Pragnę z siebie coś dać. Pozwólcie mi się potoczyć Po wybojach życia. Jeszcze mnie szkoda Na złom. Tadeusz Geniusz
Niech rodzi się twórczość!