Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

UOKIK contra Ubezpieczyciele
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
POSTĘPOWANIE KARNE SKARBOWE W PRAKTYCE
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Kontrola koncentracji przedsiębiorców – proponowane zmiany legislacyjne Lucyna Kołnierzak Starszy Specjalista Departament Kontroli Koncentracji Urząd.
Wnioski z zaleceń powizytacyjnych
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Redagowanie przepisów prawnych ustanawiających administracyjne kary pieniężne (Wybrane Zagadnienia) mgr Mateusz Kaczocha Projekt jest współfinansowany.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W USTAWACH Z ZAKRESU PRAWA SPOŁECZNEGO W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I „ZASAD TECHNIKI PRAWODAWCZEJ” Serock, 18 września.
Prawo ochrony konsumentów
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Kwestia wstępna w postępowaniu administracyjnym
PGP, SSA III. POJĘCIE REGLAMENTCJI GOSPODARCZEJ Strefa restrykcyjnej działalności organów państwa, celem której, także w obszarze gospodarki, jest preferencja.
Język prawny aktów prawa Unii Europejskiej a wyzwania dla legislatora krajowego Konferencja naukowa organizowana przez Rządowe Centrum Legislacji we współpracy.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Z DNIA 28 PAŹDZIERNIKA 2002 R. (DZ. U. Z DNIA 27 LISTOPADA 2002 R.) USTAWA O ODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW ZBIOROWYCH Mgr Anna Drozd,
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Odpowiedzialność administracji publicznej
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Prawo ochrony konsumentów
Ochrona konkurencji i konsumentów oraz regulacja sektorowa
Konkurencja a polityka konkurencji
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Trybunał Konstytucyjny
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Rządowa administracja zespolona w administracji
Publiczne prawo konkurencji
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Publiczne prawo konkurencji
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Ochrona baz danych.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

-obecnie na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: uokik) Prezes UOKiK jest uprawniony do wydania decyzji w stosunku do przedsiębiorcy o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję, zakazie jej stosowania oraz nałożeniu na przedsiębiorcę kary pieniężnej (art. 6, 9, 10, 106 uokik), - projekt nowelizacji uokik zawiera propozycję przyznania Prezesowi UOKiK kompetencji do nakładania kar finansowych na osoby fizyczne za dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazów określonych w art. 6 uokik (niedozwolone porozumienia) oraz art. 101 TFUE. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

- odpowiedzialności podlegać mają osoby zarządzające (definicja osoby zarządzającej w projektowanym art. 4 pkt 3a wzorowana na definicji przyjętej w Prawie telekomunikacyjnym (art. 209 ust. 2) ( tj.: osoba zarządzająca - kierujący przedsiębiorstwem, w szczególności osoba pełniąca funkcję kierowniczą lub wchodząca w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy), - projektowany art. 6a - osoba zarządzająca ponosić będzie odpowiedzialność za dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę do naruszenia zakazu określonego w art. 6 ust. 1 pkt 1-6 uokik lub przepisów art. 101 ust. 1 pkt a-e TFUE (tj. porozumień ograniczających konkurencję), - odpowiedzialność dotyczyć będzie zarówno działania i zaniechania w ramach sprawowania swojej funkcji przez ww. osobę, - odpowiedzialności podlegać będzie tylko działanie/zaniechanie umyślne.

- katalog praktyk, za które karane będą osoby fizyczne, będzie ściśle określony i zamknięty (w przeciwieństwie do katalogu zakazanych praktyk przedsiębiorców z art. 6 uokik), - odpowiedzialność byłych osób zarządzających - zakresem podmiotowym art. 6a objęte też będą osoby, które nie pracują już dla przedsiębiorcy, a które pracowały dla niego w trakcie trwania naruszenia wchodząc w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy lub pełniąc funkcje kierownicze i dopuszczając do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazów z art. 6 ust. 1 pkt 1 – 6 uokik. Osoby takie będą odpowiadać na takiej samej zasadzie, jak osoby aktualnie pełniące funkcje kierownicze.

Zgodnie z projektem nowelizacji uokik (art. 6a): - warunkiem odpowiedzialności osoby fizycznej jest uprzednie stwierdzenie naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu określonego w art. 6 ust. 1 – 6 lub art. 101 ust. 1 lit. a-e TFUE: Art. 6a. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu określonego w art. 6 ust. 1 – 6 lub art. 101 ust. 1 lit. a-e Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej TFUE, odpowiedzialności podlega również osoba zarządzająca, która w ramach sprawowania swojej funkcji w czasie trwania stwierdzonego naruszenia tego zakazu, umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechania do naruszenia przez tego przedsiębiorcę wymienionego zakazu., - dopuszczenie przez osobę zarządzającą do naruszenia przez przedsiębiorcę ww. zakazów Prezes Urzędu będzie mógł stwierdzić tylko w decyzji o uznaniu praktyki przedsiębiorcy za ograniczającą konkurencję i nakazującej jej zaniechanie i w której została nałożona na przedsiębiorcę kara - art. 12a:Art. 12a. Dopuszczenie przez osobę zarządzającą do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu określonego w art. 6 ust. 1 pkt 1-6 ustawy lub art. 101 ust. 1 lit. a-e TFUE Prezes Urzędu może stwierdzić tylko w decyzji, o której mowa w art. 10, jeżeli w decyzji tej została nałożona na przedsiębiorcę kara, o której mowa w art. 106 ust. 1 pkt 1 lub 2.;

- kary na osoby zarządzające będą nakładane w tym samym postępowaniu, co na przedsiębiorcę, - wydana ma być jedna decyzja w sprawie naruszenia zakazu porozumień przez przedsiębiorcę oraz dopuszczenia do tego naruszenia przez osobę zarządzającą, - rozwiązanie alternatywne – wszczynanie postępowania przeciwko osobie zarządzającej po uprawomocnieniu się decyzji co do przedsiębiorcy (rozwiązanie przyjęte w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary).

- proponuje się wprowadzenie mechanizmu wzruszania decyzji w części dotyczącej odpowiedzialności osób zarządzających w przypadku wzruszenia decyzji w przedmiocie odpowiedzialności przedsiębiorcy - art. 91a uokik i art. 479³¹ª § 4 Kpc: Art. 91a. W przypadku uwzględnienia przez sąd ochrony konkurencji i konsumentów odwołania przedsiębiorcy od decyzji Prezesa Urzędu poprzez jej uchylenie w części albo jej zmianę w taki sposób, że na przedsiębiorcę nie jest nakładana kara, sąd ochrony konkurencji i konsumentów z urzędu uchyla tę decyzję również w części dotyczącej stwierdzenia dopuszczenia przez osobę zarządzającą do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu określonego w art. 6 ust. 1 pkt 1-6 ustawy lub art. 101 ust. 1 lit. a-e TFUE i nałożenia na nią kary pieniężnej.; Art. 479³¹ª § 4 Sąd ochrony konkurencji i konsumentów uchyla decyzję również w przypadku określonym w art. 91a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.;

- kwestia przepisów kolizyjnych dotyczących eliminacji podwójnego karania za te same czyny (np. w przypadku przedsiębiorców osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą), jak również w przypadku zbiegu przepisów uokik oraz innych przepisów np. przepisów karnych.

Dziękuję za uwagę Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego