Zasady rozwiązania umów ramowych wrzesień 2013 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania STARORZECZE ODRY Rynek 25, Oława Tel./fax
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Rola Instytucji Audytowej
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.
Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Omówienie bieżących spraw dotyczących wdrażania osi priorytetowej 4 PO RYBY Warszawa, 28 września 2012 r. Unia Europejska Europejski Fundusz.
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem operacji polegających na funkcjonowaniu LGR oraz nabywaniu.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
PRAWA I OBOWIĄZKI LGD WYNIKAJĄCE Z UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR sierpień - wrzesień 2009 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i.
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Organy kontrolne ZNP wyciąg ze Statutu. Wyciąg ze Statutu Art Organami kontrolnymi ZNP są: - Główna Komisja Rewizyjna, - Komisja Rewizyjna Szkolnictwa.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Działanie: M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Poddziałanie: 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Umowa o przyznaniu.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podejście Leader w latach :
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Zasady rozwiązania umów ramowych wrzesień 2013 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Podstawa natychmiastowego rozwiązania umowy (§ 11 ust. 1 umowy ramowej) Wniosek LGD Odstąpienie od realizacji LSR Nieosiągnięcie celów ogólnych Uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli Złożenia podrobionych, przerobionych, nierzetelnych lub stwierdzających nieprawdę dokumentów lub oświadczeń, mających wpływ na realizację LSR

Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku niewykonania przez LGD, pomimo wezwania dokonanego przez SW, następujących zobowiązań: Rozpowszechnianie informacji o założeniach LSR zgodnie z opisem lub LSR. Rozpowszechnianie informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach działania 413 Bezpłatnego świadczenia przez pracowników biura LGD doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy Terminowego przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru operacji

c.d. Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku niewykonania przez LGD, pomimo wezwania dokonanego przez SW, następujących zobowiązań: Terminowego składania do SW wniosku o podanie do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy z działania 413 Informowanie o możliwość składania wniosków o przyznanie pomocy w szczególności na stronie internetowej Sprawdzanie zgodności operacji w ramach działania 413 z LSR oraz wybierania operacji

c.d. Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku niewykonania przez LGD, pomimo wezwania dokonanego przez SW, następujących zobowiązań: Przechowywanie dokumentów dotyczących wyboru LGD i realizacji LSR a także dokumentów potwierdzających świadczenie doradztwa Posiadania i utrzymywanie biura spełniającego warunki określone w umowie ramowej Zatrudnianie pracowników o wymaganiach zgodnych z procedurą określoną w umowie ramowej Niepowoływanie na członków (reprezentantów członków) organu decyzyjnego LGD osób o kwalifikacjach i doświadczeniu niższym niż posiadane w dniu dokonania wyboru LGD do realizacji LSR (ocenie podlega każdorazowo pełen skład organu decyzyjnego)

c.d. Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku niewykonania przez LGD, pomimo wezwania dokonanego przez SW, następujących zobowiązań: Niezatrudnianie członków organu decyzyjnego w biurze LGD Wyłączenie członka organu decyzyjnego z wyboru w przypadku wątpliwości co do jego bezstronności Zachowania warunków realizacji LSR dotyczących statutu, 50% udziału partnerów społecznych i gospodarczych, spełniania wymogu trójsektorowości partnerstwa, spójności przestrzennej, rozdzielania funkcji zarządczej od decyzyjnej Złożenie sprawozdania z realizacji LSR do 31 grudnia 2015 Informowania SW o okolicznościach mających wpływ na wykonanie umowy ramowej Podawanie na stronie internetowej zestawień rzeczowo- finansowych z realizacji operacji w działaniach 421 i 431

c.d. Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku niewykonania przez LGD, pomimo wezwania dokonanego przez SW, następujących zobowiązań: Współpraca z KSOW Monitorowanie LSR i opracowania i udostępnianie ankiety monitorującej Składania rocznych sprawozdań z realizacji LSR Określanie wskaźników realizacji LSR Powiadamiania SW o zmianie danych zawartych w umowie.

Sankcja za niezrealizowanie programu naprawczego § 11 ust. 2 pkt 2 umowy ramowej Umowa może ulec rozwiązaniu w przypadku nieopracowania programu naprawczego albo niezrealizowania tego programu w terminie, pomimo wezwania dokonanego przez Samorząd Województwa. WAŻNE: brak wskazania efektu oraz terminu na uzyskanie tego efektu w ramach programu naprawczego implikuje trudności w zastosowaniu sankcji określonej w § 11 ust. 2 pkt 2 umowy ramowej, dotyczącej możliwości rozwiązania tej umowy w przypadku nieopracowania programu naprawczego albo niezrealizowania tego programu w terminie, pomimo wezwania dokonanego przez SW.

Analiza dokumentacji pokontrolnej LGD pokazuje, iż w raportach z czynności kontrolnych stwierdzane są uchybienia, które powinny skutkować rozwiązaniem umów ramowych. Często są to uchybienia powtarzalne. Np.: brak weryfikacji przez LGD poziomu realizacji wskaźników, nieskładanie sprawozdań rocznych niestosowanie kryteriów oceny (błędna ocena także w ramach oczywistych kryteriów takich jak wnioskowana kwota pomocy, wielkość wkładu własnego, wnioskodawca jest członkiem LGD, niestosowanie procedur opracowanych przez LGD, Ocena operacji w składzie organu decyzyjnego nie zaakceptowanym przez SW (kwestia terminów na zaakceptowanie składu przez SW), Niepoddanie się kontroli SW Wnioski z raportów pokontrolnych przesłanką do rozwiązania umów ramowych

Program naprawczy – czego nie robić? Nie należy wskazywać w programach lakonicznych informacji nt. działań, jakie LGD powinna podjąć aby poprawić swoją sytuację/wyniki, bez precyzyjnego wskazania propozycji rozwiązań i określenia terminu na ich realizację oraz spodziewanego efektu (mierzalnie), co pozwoli na respektowanie wykonania programu naprawczego.

Statystyka kontroli LGD 100 zweryfikowanych przez WL dokumentów pokontrolnych, z czego: 55 pełnych kontroli 45 niepełnych kontroli, np. w danej LGD skontrolowano do tej pory małe projekty i odnowę wsi, oczekujemy na wynik kontroli różnicowania i mikroprzedsiębiorstw)

Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie pokontrolnym wskazano na niezgodne z przepisami rozporządzeń postępowanie LGD, a tymczasem niezgodność postępowania dotyczyła procedur opracowanych przez LGD. Nieprecyzyjne formułowanie ustaleń: w raporcie pokontrolnym zawarto informację, że decyzje w sprawie wyboru operacji do finansowania zapadały bez wymaganego parytetu, o którym mowa w art. 37 ust. 5 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 679/2011 z dnia 14 lipca 2011 r. Z wyjaśnień wynika jednak, że zespół kontrolny miał na myśli to, że decyzje organu decyzyjnego zapadały bez parytetu, ponieważ w terminie, w którym podejmowane były uchwały organu decyzyjnego o wyborze operacji do finansowania nie obowiązywał przepis dotyczący parytetu, tj. art. 37 ust. 5 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 679/2011 z dnia 14 lipca 2011 r. W raporcie nie doprecyzowano, że przepis nie obowiązywał dla kontrolowanego naboru (uchwały w sprawie wyboru operacji podjęto w czerwcu 2011).

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie pokontrolnym stwierdzono, że LGD błędnie przyznała punktację w ramach oczywistych kryteriów (wnioskowana kwota pomocy, wielkość wkładu własnego oraz wnioskodawca jest członkiem LGD). Poprawna ocena spowodowałaby, iż wniosek znalazłby się poza limitem środków na liście wybranych do finansowania. Tym samym jeden z wniosków znajdujący się na liście wybranych, ale nie mieszczący się w limicie środków, mógłby uzyskać dofinansowanie. Na tym kończy się ustalenie zawarte w raporcie. Jednak z informacji przekazanych ustnie przez zespół kontrolny wynika, że operacja, która została błędnie oceniona została odrzucona na etapie oceny SW, zaś wszystkie operacje wybrane spoza limitu weszły do oceny z listy rezerwowej, lecz także na wszystkie te operacje nie została przyznana pomoc w SW. W tym przykładzie brakuje wskazania istotnych następstw (lub ich braku) stwierdzenia uchybienia.

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie pokontrolnym wskazano, że uległby zmianie status operacji z wybranej na niewybraną, gdyby poprawnie przeprowadzono ocenę operacji. Jednakże ze szczegółowych informacji ustnie przekazanych przez zespół kontrolny wynika, że liczba punktów operacji uznanej przez kontrolerów za niewybraną oraz limit środków w naborze pozwoliłyby na wybór operacji. Informacja ta nie została doprecyzowana w raporcie pokontrolnym.

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD Niezasadne nakładanie na LGD obowiązku opracowywania dodatkowej, nieprzewidzianej przepisami prawa procedury: W raporcie z czynności kontrolnych stwierdzono realizację naborów zgodnie z harmonogramem oraz prawidłowy sposób dokonywania zmian w tym zakresie w drodze aneksu umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR. Sformułowano zalecenia nakładające na LGD obowiązek wprowadzenia uregulowań ustanawiających przejrzyste zasady związane z ogłaszaniem naborów, w tym umożliwiające dochowanie zgodności z harmonogramem.

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie pokontrolnym wskazano iż skład organu decyzyjnego został uzupełniony o kandydatów o kwalifikacjach i doświadczeniu niższym niż w dniu wyboru LGD do realizacji LSR. Zobowiązanie do zachowania odpowiedniego poziomu kwalifikacji i doświadczenia organu decyzyjnego powinno być weryfikowane w skali całego składu, a nie 1:1. Ustalenie powinno dotyczyć tego, czy skład organu decyzyjnego OGÓŁEM posiada odpowiednie kwalifikacje.

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie wskazano, że podejmowano uchwały dot. wyboru /niewybrania projektu przez członków organu decyzyjnego nieobecnych na posiedzeniu na którym dokonywano oceny operacji. Wydaje się, że nieobecni członkowie organu decyzyjnego nie mogli dokonywać wyboru operacji, w tym podejmować uchwał. Ustnie doprecyzowano, że członkowie rady, którzy głosowali nad zatwierdzeniem listy (drugie posiedzenie) nie byli obecni na pierwszym posiedzeniu, a więc nie dokonywali oceny i nie zapoznali się z wnioskami. Jednakże tak przyjęty sposób podejścia SW do uczestnictwa w posiedzeniach Rady LGD nie wynika z żadnych przepisów ani postanowień.

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD W raporcie pokontrolnym wskazano, iż dopuszcza się, aby w konkretnym głosowaniu w ramach 50% parytetu nie zapewniono przedstawiciela z każdego sektora niepublicznego. Jednakże, aby uniknąć sytuacji pomijania któregokolwiek z sektorów, SW każdorazowo wskazuje, że jest to nieprawidłowość i zaleca zachowanie trójsektorowości

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD Wskazywanie jako nieprawidłową praktykę niezastosowania rozwiązania, które nie wynika z przepisów prawa – może być wskazane np. jako dobra praktyka (np. każdorazowe składanie deklaracji bezstronności choć w protokole odnotowane są nazwiska i operacje, których dotyczy wyłączenie).

c.d. Błędne/nieprecyzyjne ustalenia w raportach pokontrolnych LGD Formułowanie ustaleń na podstawie interpretacji przepisów a nie ich treści (np. brak rozdzielenia funkcji zarządczej od decyzyjnej w przypadku gdy sekretarzem Rady jest pracownik biura) Formułowanie ogólnych zaleceń już w raporcie pokontrolnym: np. stworzenie systemu bieżącego monitoringu, terminowe i prawidłowe przedkładanie dokumentów do SW, tworzenie przejrzystych procedur.

Ogólne zalecenia do sporządzania raportów pokontrolnych Ustalenia powinny dotyczyć stanu faktycznego (niewłaściwe jest stosowanie określeń wydaje się, można wywnioskować) Precyzyjne formułowanie ustaleń, bez skrótów myślowych Opis stanu faktycznego i ustalenia a nie odsyłanie do dowodów Ustalenia powinny dotyczyć prawidłowości bieżącego funkcjonowania i ewentualnie kwestii systemowych. Należy to rozgraniczyć!!! Jeśli w wyniku kontroli stwierdza się braki w zatwierdzonych przez SW procedurach to ustalenie powinno brzmieć, że procedury są stosowane (bieżące funkcjonowanie) ale wymagają korekty (ustalenie systemowe) W LGD przeprowadza się kontrole a nie audyty systemowe! Np. stwierdzenie o rażąco niskich minimach punktowych to ustalenie systemowe, brak informacji czy LGD stosowała do wyboru w sposób prawidłowy przyjętą procedurę, procedura wyłączania – czy została zastosowana procedura a nie jaka powinna ona być)

Dziękuję za uwagę