czyli zajęcia z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologia informacyjna według MENiS
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
KODEKS 2.0.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
Co to jest TIK?.
Wykorzystanie TI w wyrównywaniu szans edukacyjnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Założenia PROJEKTU
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Szkolny Kodeks 2.0.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do komputera, drukarki, skanera, aparatu cyfrowego, kamery i Internetu.
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Propozycja cyfrowej edukacji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Sopocka Akademia Tenisowa
Zapis prezentacji:

czyli zajęcia z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej Skazani na komputer czyli zajęcia z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej

A T K Podstawa Programowa Nowa Podstawa Programowa wprowadziła w klasach I-III zajęcia komputerowe w wymiarze 95 godzin w trzyletnim okresie nauczania A T K

Cyfrowi tubylcy Obecni uczniowie to pokolenie hipermedialne, które nie zna świata bez komputerów, telefonów komórkowych i dostępu do Internetu 24 godziny na dobę, które dorasta w otoczeniu elektroniki, wideo, gier komputerowych, czy telewizyjnych, odtwarzaczy muzyki i innych urządzeń multimedialnych.

Małe dziecko przy komputerze – korzyści „im wcześniej tym lepiej” - obycie dziecka z komputerem związane jest z alfabetyzacją komputerową (dzieci uczą się, jak posłużyć się klawiaturą, myszką, poznają prostą terminologię informatyczną);

komputer umożliwia polisensoryczność przekazu (poznanie wielozmysłowe na etapie wczesnego rozwoju spełnia bardzo ważną funkcję dydaktyczną); komputer pobudza aktywność (poprzez częste interakcje wymusza działania dziecka i nie pozwala na bierny odbiór przekazu). Aktywność ta może dotyczyć uczenia się, ale także wspierania twórczości graficznej, muzycznej, intelektualnej, a także gier zręcznościowych;

zdecydowanie tak ucząc bawi - sprawia, że nauka może być przyjemna i atrakcyjna; stanowi pomoc dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia). Komputer może pełnić tu rolę pełnego cierpliwości, a jednocześnie wymagającego nauczyciela.

Zagrożenia wiele z dzieci spędza zbyt dużo czasu w ciągu dnia przed komputerem, ograniczając w ten sposób swoją aktywność fizyczną, kontakty z rówieśnikami czy rodziną,

Argumenty za tym, aby być ostrożnym: dzieci w tym przedziale wiekowym są bardziej podatne na przeniesienie zachowań i reguł postępowania z gier komputerowych do świata realnego; trudniej jest im, niż ich starszym kolegom, oddzielić świat rzeczywisty od świata fikcji,

zagrożenia dzieci, zwłaszcza korzystające z Internetu mogą łatwiej napotkać treści, z którymi w tym wieku nie powinny się jeszcze zetknąć i są bardziej narażone na zewnętrzne manipulacje.

Co robić? Koniecznie nauczyć dzieci i młodzież korzystać z komputera jako narzędzia, przekazać im właściwe odniesienie do maszyny, gdyż inaczej zuboży się ich psychikę i nie rozwinie ich możliwości intelektualnych!

Należy pamiętać Dziecko uczy się z pomocą komputera rzeczy dla siebie ważnych Dziecko zawsze powinno mieć do wykonania ważne dla siebie zadanie, Zadanie się liczy – nie uczy się „na zapas” PP Zadaniem szkoły jest: (np.) 6) wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów; 7) dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich;

Należy pamiętać Od początku kontaktów z TIK dziecko powinno się przyzwyczajać do służebnej, wobec siebie, roli komputera. To ono jest mądre i ważne a nie komputer. Komputer wraz ze swoim oprogramowaniem jest narzędziem, środkiem wspomagającym rozwój dziecka.

Zalecane warunki i sposób realizacji Zajęcia z wykorzystaniem TIK mogą być przeprowadzone w pracowni komputerowej, zwykłej sali lekcyjnej a nawet w plenerze Idealna sytuacja to taka, gdy każdy uczeń ma do dyspozycji komputer z dostępem do Internetu

sposób realizacji zajęć Niestety w wielu szkołach nie jest to możliwe – jeśli więc planujemy pracę z komputerem musimy się „ratować” sposobami – praca rotacyjna, praca w grupach Praca z TIK pozwala wykorzystać także inny sprzęt niż sam komputer. Może to być: aparat cyfrowy, kamera cyfrowa, dyktafon, telefon komórkowy.

Pomoce dydaktyczne W pracy z uczniami możemy korzystać z pomocy komercyjnych (np. stanowiących obudowę podręczników) bądź starać się wyszukać takie które są ogólnodostępne bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wszystkie są atrakcyjne dla dzieci przykuwają ich uwagę zachęcają do zabawy bawiąc uczą

Rodzaje zabaw kolorowanki krzyżówki zgadywanki odkrywanki piosenki puzzle quizy

Oprogramowanie dydaktyczne przydatne w edukacji Tux Paint umożliwia dzieciom rysowanie, tworzenie figur, stosowanie stempli, oraz używanie prostych efektów specjalnych. Dodatkową atrakcją są zabawne dźwięki, które towarzyszą pracy z narzędziami oraz galeria obrazków do kolorowania.

Kea coloring book Darmowy program kolorowanka dla dzieci w każdym wieku- świetnie będą się bawić mieszając kolory i wypełniając tymi kolorami różne obrazki.

2+2 matematyka dla dzieci to bezpłatny program wspomagający naukę dzieci z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych takich jak liczenie, dodawanie, odejmowanie, porówynywanie liczb oraz tabliczka mnożenia. Ciekawe ćwiczenia, intuicyjna obsługa, wspaniała muzyka, atrakcyjna grafika oraz sympatyczna narracja sprawiają, że dziecko samo chętnie wraca do nauki matematyki.

HEXelon Tabliczka mnożenia To aplikacja, która umożliwia dzieciom wykonywanie podstawowych działań matematycznych w zakresie 100. Można wybrać rodzaj wykonywanych działań oraz ich liczbę

Mobilna Technologia Edukacyjna Ówczesna edukacja powinna być oparta na ideach konstruktywistycznych – nauczyciel powinien dążyć by uczeń nawet ten najmłodszy samodzielnie budował i rozwijał swoją wiedzę.

Jigs@w Puzzle 2 – generator puzzli Darmowy program do tworzenia puzzli ze zdjęć lub obrazków Umożliwia tworzenie i układanie puzzli w Internecie

http://classtools.net/ Generator darmowych gier edukacyjnych, quizów i działań, animowanych książek

PhotoStory3 Program służący do tworzenia prostych filmów edukacyjnych z obrazków lub zdjęć, na których można dodawać napisy . Możliwe też jest nagranie własnej narracji czy dodanie podkładu muzycznego..

Platforma edukacyjna http://sp8opole.wodip.opole.pl/moodle/ Platforma zapewnia optymalne warunki rozwoju wszystkim dzieciom. Uczniom mającym trudności z nauką, umożliwia samodzielne, bezstresowe doskonalenie i nabywanie nowych umiejętności poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń w odpowiadającym im tempie. Uczniom zdolnym - daje szansę dalszego rozwoju dzięki dodatkowym materiałom i zadaniom. http://sp8opole.wodip.opole.pl/moodle/

Szkoła z klasą 2.0 Program skierowany do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować u uczniów umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu i twórczego wykorzystywania nowych technologii, i którzy są przekonani, że stosowanie TIK może pomóc w mądrej i skutecznej edukacji.

Kto powinien prowadzić zajęcia komputerowe? Nauczyciel przygotowany czyli Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Nauczyciel informatyki ściśle współpracujący z nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej

Radość uczenia Na zakończenie pragnę przywołać pewne powszechnie znane twierdzenie, że komputer i Internet stanowią w naszych rękach jedynie narzędzie o wielkich możliwościach, a sposób, w jaki go wykorzystamy w edukacji naszych dzieci, zależeć będzie od mądrości nas samych, nauczycieli i rodziców.