ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Advertisements

Szko ł a Podstawowa nr 29 im. Giuseppe Garibaldiego ul. Fabryczna 19, 00 – 446 Warszawa 6-latki w naszej szkole.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
ul. GRZYBOWSKA WARSZAWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Organizacja pracy przedszkola
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Ś WIETLICA SZKOLNA. Świetlica szkolna stanowi integralną część szkoły i stara się jak najpełniej uczestniczyć w jej życiu. Praca świetlicy prowadzona.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Indywidualne nauczanie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Szkoła Podstawowa im. gen. dywizji Janusza Głuchowskiego w Dobiecinie
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Informacja o oddziałach przedszkolnych zorganizowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 273 w Warszawie ul. Balcerzaka 1.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Świetlica szkolna bezpieczna przestrzeń spędzania czasu wolnego
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
BAW SIĘ, UCZ I ROŚNIJ RAZEM Z NAMI !
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
SZEŚCIOLATEK W PRZYJAZNEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa im. Marii i Lecha Kaczyńskich w Podsarniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PREZENTACJA BAZY SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 150.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2015/2016, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 222 im. Jana Brzechwy
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
„Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ Opracowała : Anna Pajzert Wychowawca świetlicy

Podstawy prawne funkcjonowania świetlic szkolnych - Ustawa o systemie oświaty art. 67. 1. Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z: 1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem; 2) biblioteki; 3) świetlicy; 4) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej; 5) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych; 6) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych

Podstawy prawne funkcjonowania świetlic szkolnych – rozporządzenia. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). § 7. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. 2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

Na podstawie rozporządzenia o ramowych statutach, szkoły tworzą własne zapisy. Paragrafy dotyczące świetlicy powinny opisać zasady organizacji świetlicy szkolnej oraz odwoływać się do innych dokumentów, które w bardziej szczegółowy sposób odnoszą się do jej funkcjonowania.

Regulacje dotyczące sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu zajęć w świetlicy. 1. Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się plan pracy świetlicy na dany rok szkolny, imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy oraz klasę, do której uczęszczają, a także tematy przeprowadzonych zajęć, oraz odnotowuje się obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć. Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem.

Jakie są cele świetlicy? zapewnienie uczniom szkoły, zorganizowanej opieki wychowawczej przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, zapewnienie warunków do rekreacji, pomoc w nauce. W naszej szkole dochodzą jeszcze następujące rzeczy: Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w trakcie przywozów i odwozów a także dbałość o dożywianie .

Zadania świetlicy – Marian Rosiński Zapewnienie uczniom opieki w godzinach pracy ich rodziców lub nie posiadającym w domu rodzinnym właściwych warunków do nauki i spędzania czasu wolnego. Organizowanie zespołowej nauki i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności z nauką. Prowadzenie pracy wychowawczej, zmierzającej do kształtowania u dzieci właściwej postawy etyczno-moralnej. Rozwijanie zainteresowań intelektualnych, artystycznych i technicznych. Przygotowywanie do właściwego spędzania wolnego czasu; wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy. Organizowanie racjonalnego wypoczynku i pobytu na wolnym powietrzu. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu i w swoim środowisku.

Funkcje świetlicy. Wyznacznikami funkcji świetlicy są: - potrzeby dzieci i młodzieży  - potrzeby społeczne  - teoria wychowania  - obowiązujące przepisy  Czynniki te powinny być kompatybilne. Obecnie można wyróżnić cztery podstawowe funkcje świetlicy prowadzącej działalność z dziećmi i młodzieżą: - funkcja opiekuńcza  - funkcja wychowawcza  - funkcja społeczna  -funkcja dydaktyczna

Organizacja pracy w grupie wychowawczej. Grupa wychowawcza jest podstawową jednostką organizacyjną świetlicy. Proces wychowawczy w grupie oparty jest na systemie działań pedagogicznych, które podejmuje się w sposób świadomy i celowy. Za organizację pracy w grupie świetlicowej odpowiada wychowawca, który realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze. Duże znaczenie ma zapewnienie dzieciom swobodnej zabawy, rozrywki i odpoczynku.

Pamiętajmy ! Młodsze dzieci, szczególnie sześciolatki i siedmiolatki, dla prawidłowego rozwoju wymagają zapewnienia właściwych warunków, wśród których do najistotniejszych należy zapewnienie bezpieczeństwa, akceptacji i stałości środowiska. Zbyt duża liczba nauczycieli realizująca część swoich godziny w świetlicy (np. uzupełnienie etatu, godziny „karciane”), częsta zmiana nauczycieli prowadzących zajęcia z grupą w ciągu dnia może skutkować trudnościami w przystosowaniu, zagubieniem i niepokojem najmłodszych dzieci. Dla najmłodszych dzieci warto tworzyć oddzielną grupę (lub grupy), prowadzone przez jednego wychowawcę, dla której zajęcia organizuje się w odrębnej sali.

Korzyści wynikające z pobytu dziecka w świetlicy szkolnej. DLA DZIECKA Niweluje ujemne skutki nauki szkolnej, Udział w grupach, zabawach różnego typu pracach sprzyja emocjonalnym kontaktom oraz nawiązywaniu dziecięcych przyjaźni, Grupa świetlicowa jest miejscem gdzie dziecko rozwija swoje kompetencje społeczne. DLA RODZINY Zapewnia opiekę , kiedy rodzice pracują(ciepły posiłek) Kompensuje braki wynikające z nieprawidłowego funkcjonowania w rodzinie Model rodziny 2+1 nie sprzyja kształtowaniu prospołecznych postaw, świetlica jest dla wielu dzieci jedynym miejscem ważnych dla nich spotkań, zabaw i kontaktów z rówieśnikami.

DLA SZKOŁY : Przedłuża i uzupełnia pracę szkoły (funkcje wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna), Do świetlicy szkolnej jest zapisane około 2/3 uczniów najmłodszych klas, mamy więc szansę intencjonalnego oddziaływania wychowawczego na znaczną część populacji dzieci w wieku od 6 do 10 roku życia.

TO TYLE TEORII

W przełożeniu na nasze warunki wygląda to tak - świetlica czynna jest od godz. 6.50 do 16.30, pracuje w niej sześcioro wychowawców w tym jedynie dwie osoby jako typowe wychowawczynie świetlicy. Istnieją trzy 25-cio osobowe grupy świetlicowe dla dzieci zapisanych na stałe oraz jedna zbiorcza, ruchoma grupa dzieci dojezdnych. Skrupulatnie pilnujemy tego aby na jednego wychowawcę przypadało nie więcej niż 25-cioro dzieci. W wypadku dużej ilości uczniów jako pomieszczenia świetlicowe wykorzystujemy sale lekcyjne nr 1, nr2 i nr 12. Istnieje także tzw. „świetlica dla dzieci młodszych” gdzie zajęcia prowadzone są dla 25-ciu dzieci z klas pierwszych. Oddzielenie najmłodszych wychowanków świetlicy od tych starszych przynosi wiele korzyści wychowawczych , społecznych i dydaktycznych. Tenże zabieg spotyka się też a dużą aprobatą rodziców dzieci najmłodszych, którzy bardzo chwalą ten pomysł. Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo wychowanków, dlatego dzieci dojezdne są rankiem odbierane z autobusów przez wychowawców i przyprowadzane do świetlicy pod opiekę innego wychowawcy. Zaprowadzane do odwozu są również pod opieką wychowawcy.

Dbamy także o komfortowe i higieniczne spożywanie posiłków przez uczniów podczas dwóch przerw obiadowych. Ponadto w ramach programu „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole” zajmujemy się przyjęciem, rozdziałem i dystrybucją mleka, owoców i warzyw do dzieci z klas młodszych. Prowadzimy różnego rodzaju zajęcia: plastyczne, techniczne, edukacyjne, czytelnicze , ruchowe na świeżym powietrzu i w salach, zajęcia komputerowe, gry i zabawy świetlicowe, zajęcia profilaktyczne. Grupa dzieci młodszych ma także zajęcia muzyczne, taneczne i teatralne. Zachęcamy i udzielamy pomocy w odrabianiu zadań domowych. Rozwijamy dziecięce zainteresowania i pasje, motywujemy do działania. Dokonania wychowanków prezentujemy na tablicach w świetlicy. Pracujemy według rocznego planu pracy świetlicy podzielonego na plany miesięczne. Rodzaje i tematy zajęć odnotowujemy w dziennikach świetlicowych. Chętnie współpracujemy z rodzicami naszych wychowanków.

Czynniki warunkujące dobrą jakość pracy świetlicy to: - wysoki poziom kompetencji wychowawców świetlicy, - ciepła, przyjazna atmosfera, - indywidualne traktowanie dziecka– wychowanka świetlicy, atrakcyjność otoczenia oraz warunków, w których działa świetlica. Staramy się stale doskonalić i podnosić nasze kompetencje , tworzyć ciepłą, przyjazną atmosferę, indywidualnie traktować każde nasze dziecko, w miarę możliwości uatrakcyjniać otoczenie. Na warunki lokalowe nie mamy wielkiego wpływu.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 