Lucyna Biłgorajska Beata Pluta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Advertisements

Wada słuchu i zaburzenia mowy
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zaburzenia procesu komunikatywnego- wybrane aspekty dotyczące głosu i słuchu Anna Pajor konspekt.
Droga do samodzielności
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
FORMY POMOCY DZIECIOM Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU NA TERENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM OPRACOWANIE: mgr.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Podyplomowe Studia Surdopedagogiki
Implantacja w Laryngologii
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
logopedyczny-prezentacja
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
ZAPRASZA NA SPECJALOŚĆ:
Normy rozwoju mowy.
SŁUCH.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Podyplomowe Studia Surdotyflopedagogiki Studia mają charakter otwarty. Ich adresatami są nauczyciele, wychowawcy oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradniach.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Słuch i hałas.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Specjalizacja logopedyczna. LLLLogopedia jest dziedziną wiedzy (nauką i pragmatyką dydaktyczną) o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy.
Wybór patrona Szkoły etap ii konkursu
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi w Łodzi al. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Wady wymowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Szkodliwość hałasu w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zapis prezentacji:

Lucyna Biłgorajska Beata Pluta Rada szkoleniowa Zespół Szkół Specjalnych Krosno Odrzańskie Praca z dzieckiem z wadą słuchu Lucyna Biłgorajska Beata Pluta

Plan prezentacji: Definicja pojęcia surdopedagogika Etiologia wad słuchu Rys historyczny Niektóre metody porozumiewania się z osobą niesłyszącą Praktyczne wskazówki dla nauczycieli dzieci z wadą słuchu

Definicja pojęcia surdopedagogika Surdopedagogika jest działem pedagogiki specjalnej, zajmującym się teorią i praktyką kształcenia osób z wadą słuchu, a więc osób niesłyszących (głuchych) i słabo słyszących (niedosłyszących, z resztkami słuchu).

Klasyfikacja Surdopedagogika stosuje różne klasyfikacje osób z wadą słuchu, zależnie od kryterium: Ze względu na czas wystąpienia wady Ze względu na stopień uszkodzenia Ze względu na dodatkowe (sprzężone) uszkodzenia Ze względu na miejsce uszkodzenia Ze względu na czas występowania przyczyny powodującej wadę słuchu

Etiologia wad słuchu: Wadę wrodzoną mogą powodować czynniki genetyczne (wada dziedziczna) lub te, które zadziałają na dziecko w okresie życia płodowego bądź w czasie porodu.

Rys historyczny Hieronim Cardano (1501-1576)-pierwszy teoretyk kształcenia głuchych Jan Konrad Amman (1692r.)-pierwsza znacząca publikacja Samuel Heinicke zakłada w 1778r. szkołę dla głuchych w Lipsku (początek metody tzw. niemieckiej (ustnej) Ks. Karol de L’Epee zakłada w Paryżu szkołę dla głuchych, w której nauczał tzw.metodą francuską (migową) W Polsce: ksiądz Jakub Falkowski w 1817r. w Warszawie zakłada Warszawski Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych (na Placu Trzech Krzyży). Następnie założono szkoły we Lwowie i Poznaniu.

Niektóre metody porozumiewania się z osobą niesłyszącą Metoda migowa Daktylografia Fonogesty Mowa kombinowana Metoda totalnej komunikacji Metoda ustna

Implanty ślimakowe Wszczep ślimakowy jest rodzajem elektronicznej protezy słuchowej, która zastępuje uszkodzony narząd odbiorczy. Zadaniem wszczepu jest odbiór dźwięków z otoczenia i poprzez stymulację akustyczno – elektryczną dostarczenie ich do ośrodków słuchowych w centralnym układzie nerwowym, gdzie są odbierane jako wrażenia słuchowe.

Praktyczne wskazówki dla nauczycieli - otaczamy dziecko życzliwością i opieką, - dbamy o to, by dziecko siedziało w pierwszej ławce i widziało twarz mówiącego nauczyciela, - mówimy do dziecka powoli i wyraźnie, patrzymy dziecku w twarz, - sprawdzamy, czy dziecko wie, czy ma napisane, co jest zadane na następną lekcję, - dbamy o korzystną atmosferę w klasie, właściwy stosunek koleżanek i kolegów do dziecka niesłyszącego, -

- współpracujemy z rodzicami dziecka, nie traktujemy dziecka z niedosłuchem zbyt pobłażliwie, motywujemy je do działania, dbamy by dziecko wykonywało ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne, rozwijające słownictwo, poprawność gramatyczną i umiejętność budowania zdań, by brało udział w specjalistycznej terapii,

zwracamy uwagę na głos uczniów niesłyszących i nie pozwalamy im zbyt głośno mówić, szczególnie w czasie mutacji, - umieszczamy na różnych przedmiotach napisy/etykiety/ w celu ułatwienia dziecku kojarzenie znaków graficznych z odpowiednimi desygnatami.

Bibliografia: „Pedagogika specjalna” (red.) W. Dykcik, wyd. VIII, UAM Poznań 2009 „Listy do rodziców dzieci z wadą słuchu” M. Góralówna, ZG PZG, WSiP Warszawa 1991 „Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem” K. Krakowiak UMCS Lublin 1995 „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” S. Schmid-Giovannini, PKA Warszawa 1995 „Pedagogika specjalna” O. Lipkowski, wyd. V, PWN Warszawa, 1981 „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami mowy i słuchu” G. Gunia, Impuls Kraków 2010 „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów” MEN 2011 „Szkoła specjalna” nr 4/2006 „Logopedia” I. Styczek, PWN 1979

……… Dziękuję za uwagę