Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci ADHD
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – jest to nierównomierny rozwój mózgu
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt.
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt. U dziewczynek przejawia się zazwyczaj jako problemy z koncentracją uwagi.
Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Jest chorobą dziedziczną. W 70% przypadków zanika.
Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD
Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Zaburzenie koncentracji uwagi –krótki czas skupienia uwagi, brak umiejętności skupienia uwagi na jednej czynności, łatwe rozpraszanie się
Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadmierna impulsywność – częste wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności planowania swoich działań w przyszłości
Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadruchliwość – niepokój w obrębie miejsca siedzenia, machanie nogami, rękoma, wiercenie się, nadmierna gadatliwość, przymus chodzenia
Co warto wiedzieć o ADHD Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym).
Co warto wiedzieć o ADHD Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym). Diagnozę może postawić tylko lekarz specjalista psychiatrii dziecięcej, psycholoklinicysta lub neurolog na podstawie wywiadu i obserwacji dziecka.
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył Jest w stanie w krótkim czasie przewrócić dom do góry nogami
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej Jak tylko coś mu się każe natychmiast się buntuje
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi Nie umie się skupić na lekcjach
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi Nie potrafi skupić się na żadnym zajęciu
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go do kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli
Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli Działa znacznie szybciej niż myśli
Co warto wiedzieć o ADHD W domu, gdzie mieszka ktoś z ADHD nawet kot i złota rybka mogą potrzebować terapii.
Co warto wiedzieć o ADHD Nadpobudliwość psychoruchowa to poważna dysfunkcja, a nie efekt złego wychowania
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają:
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji
Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji Zbyt wielu przyjaciół
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem Trudności z podporządkowaniem się poleceniom
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu
Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu Silnej potrzeby uznania, docenienia
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ?
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów:
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Zawieszanie w prawach ucznia
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Wyrzucanie ze szkoły
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Słabsze osiągnięcia szkolne, niższe wykształcenie
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z rówieśnikami i dorosłymi
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Postawy antyspołeczne
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z prawem
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Uzależnienia
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Problemy z utrzymaniem pracy
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Depresje
Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Możliwość popełnienia samobójstwa
Praca z dzieckiem nadpobudliwym ruchowo w szkole.
Rolą nauczyciela oprócz przekazywania wiedzy jest nauczyć norm i zasad
Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się
Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się Ustalenie jasnych reguł pracy w klasie
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie)
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie Skontrolować wykonanie zadania
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp.
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy Ograniczanie dopływu bodźców do dziecka podczas pracy – kontrola otoczenia, minimalizm co do ilości przedmiotów na jego biurku
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu Kontrola notatek po zajęciach
Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego
Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego Dostrzeganie pozytywów dziecka, angażowanie go w zadania na rzecz grupy – co buduje poczucie wartości, pewności siebie.
Metody postępowania: Zachęcić rodziców do włączenia się w pracę grup wsparcia oraz stowarzyszeń poświęconych tematyce nadpobudliwości
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza:
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku…
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył…
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby …
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały…
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały… Pewnie nigdy ci się to nie uda…
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi:
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem…
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem… Wiem, że bardzo się starasz; czasem tak jest, że coś mimo naszych starań nie wychodzi
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Wiem, że trudniej ci się uczyć ale myślę, że jeśli chcesz, to możesz popracować tak żeby radzić sobie lepiej
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada druga: Chwilka spędzona z kimś kto cię rozumie pozwala odzyskać wiarę w siebie.
Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada trzecia: Dostrzegaj sukcesy a nie porażki. Jeśli trzeba zmień porażkę w zwycięstwo.
Czy wiesz, że…
Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są: bardzo inteligentne dociekliwe spostrzegają mnóstwo szczegółów maja duże poczucie humoru aktywne, mają mnóstwo energii odważne, podejmujące ryzyko chętne do zabawy, spontaniczne
Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są: pomysłowe, twórcze, kreatywne komunikatywne troskliwe, dbające o innych ludzi i o zwierzęta wrażliwe, uczuciowe szybko wybaczają nigdy się nie nudzą, poszukują nowych, silnych wrażeń
SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:
SŁAWNI NADPOBUDLIWCY: Thomas Edison, Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Kirk Douglas, Tom Cruise, Kuba Wojewódzki, prof. Leszek Kołakowski
Opracowano na podstawie: Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka, „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”, Wydawnictwo Bifolium, Lublin Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Nadpobudliwym „…ale nasze…” w Gorzowie Wlkp., „Broszurka ADHD, nadpobudliwość”
„Wziął długopis do ręki i nie zastanawiając się długo, niedbale zapisał w zeszycie: Wolność jest przeciwieństwem niewoli. Wolność jest sensem życia każdego człowieka. Ja żyję w niewoli. ADHD jest agresorem, który uzurpuje sobie prawo do moich uczuć i zachowań. Narzuca mi własne zdanie i żąda, bym działał pod jego dyktando. Ale wierzę, że przyjdzie taki dzień, który przyniesie mi wolność. Bo… wolność to zdolność kontrolowania własnych impulsów. Wolność to możliwość panowania nad własnym ciałem. Tym właśnie jest dla mnie wolność – to moje marzenie.” Fragment książki Iwony Górki „Mój mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”