Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Kierowanie twórczością w organizacji
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
CZAS WOLNY DZIECKA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Tylko życie poświęcone innym, warte jest przeżycia” Albert Einstein
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Lekcja 1 Temat:.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji multimedialnej pt
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Metody sprawnego uczenia się.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Szkoła bez przemocy.
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Aleksander Kuliński klasa II A
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Zapis prezentacji:

Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci

Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci ADHD

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – jest to nierównomierny rozwój mózgu

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt.

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt. U dziewczynek przejawia się zazwyczaj jako problemy z koncentracją uwagi.

Co warto wiedzieć o ADHD Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Jest chorobą dziedziczną. W 70% przypadków zanika.

Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD

Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Zaburzenie koncentracji uwagi –krótki czas skupienia uwagi, brak umiejętności skupienia uwagi na jednej czynności, łatwe rozpraszanie się

Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadmierna impulsywność – częste wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności planowania swoich działań w przyszłości

Co warto wiedzieć o ADHD Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadruchliwość – niepokój w obrębie miejsca siedzenia, machanie nogami, rękoma, wiercenie się, nadmierna gadatliwość, przymus chodzenia

Co warto wiedzieć o ADHD Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym).

Co warto wiedzieć o ADHD Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym). Diagnozę może postawić tylko lekarz specjalista psychiatrii dziecięcej, psycholoklinicysta lub neurolog na podstawie wywiadu i obserwacji dziecka.

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył Jest w stanie w krótkim czasie przewrócić dom do góry nogami

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej Jak tylko coś mu się każe natychmiast się buntuje

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi Nie umie się skupić na lekcjach

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi Nie potrafi skupić się na żadnym zajęciu

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go do kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli

Co warto wiedzieć o ADHD Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli Działa znacznie szybciej niż myśli

Co warto wiedzieć o ADHD W domu, gdzie mieszka ktoś z ADHD nawet kot i złota rybka mogą potrzebować terapii.

Co warto wiedzieć o ADHD Nadpobudliwość psychoruchowa to poważna dysfunkcja, a nie efekt złego wychowania

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają:

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji

Co warto wiedzieć o ADHD Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji Zbyt wielu przyjaciół

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem Trudności z podporządkowaniem się poleceniom

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu

Co warto wiedzieć o ADHD Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu Silnej potrzeby uznania, docenienia

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ?

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów:

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Zawieszanie w prawach ucznia

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Wyrzucanie ze szkoły

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Słabsze osiągnięcia szkolne, niższe wykształcenie

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z rówieśnikami i dorosłymi

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Postawy antyspołeczne

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z prawem

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Uzależnienia

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Problemy z utrzymaniem pracy

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Depresje

Co warto wiedzieć o ADHD Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Możliwość popełnienia samobójstwa

Praca z dzieckiem nadpobudliwym ruchowo w szkole.

Rolą nauczyciela oprócz przekazywania wiedzy jest nauczyć norm i zasad

Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się

Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się Ustalenie jasnych reguł pracy w klasie

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie)

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie

Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń: Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie Skontrolować wykonanie zadania

Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp.

Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy

Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy Ograniczanie dopływu bodźców do dziecka podczas pracy – kontrola otoczenia, minimalizm co do ilości przedmiotów na jego biurku

Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka

Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania

Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu

Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu Kontrola notatek po zajęciach

Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego

Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego Dostrzeganie pozytywów dziecka, angażowanie go w zadania na rzecz grupy – co buduje poczucie wartości, pewności siebie.

Metody postępowania: Zachęcić rodziców do włączenia się w pracę grup wsparcia oraz stowarzyszeń poświęconych tematyce nadpobudliwości

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza:

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku…

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył…

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby …

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały…

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały… Pewnie nigdy ci się to nie uda…

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi:

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem…

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem… Wiem, że bardzo się starasz; czasem tak jest, że coś mimo naszych starań nie wychodzi

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Wiem, że trudniej ci się uczyć ale myślę, że jeśli chcesz, to możesz popracować tak żeby radzić sobie lepiej

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada druga: Chwilka spędzona z kimś kto cię rozumie pozwala odzyskać wiarę w siebie.

Metody wsparcia dziecka z ADHD: Zasada trzecia: Dostrzegaj sukcesy a nie porażki. Jeśli trzeba zmień porażkę w zwycięstwo.

Czy wiesz, że…

Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są: bardzo inteligentne dociekliwe spostrzegają mnóstwo szczegółów maja duże poczucie humoru aktywne, mają mnóstwo energii odważne, podejmujące ryzyko chętne do zabawy, spontaniczne

Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są: pomysłowe, twórcze, kreatywne komunikatywne troskliwe, dbające o innych ludzi i o zwierzęta wrażliwe, uczuciowe szybko wybaczają nigdy się nie nudzą, poszukują nowych, silnych wrażeń

SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:

SŁAWNI NADPOBUDLIWCY: Thomas Edison, Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Kirk Douglas, Tom Cruise, Kuba Wojewódzki, prof. Leszek Kołakowski

Opracowano na podstawie: Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka, „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”, Wydawnictwo Bifolium, Lublin Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Nadpobudliwym „…ale nasze…” w Gorzowie Wlkp., „Broszurka ADHD, nadpobudliwość”

„Wziął długopis do ręki i nie zastanawiając się długo, niedbale zapisał w zeszycie: Wolność jest przeciwieństwem niewoli. Wolność jest sensem życia każdego człowieka. Ja żyję w niewoli. ADHD jest agresorem, który uzurpuje sobie prawo do moich uczuć i zachowań. Narzuca mi własne zdanie i żąda, bym działał pod jego dyktando. Ale wierzę, że przyjdzie taki dzień, który przyniesie mi wolność. Bo… wolność to zdolność kontrolowania własnych impulsów. Wolność to możliwość panowania nad własnym ciałem. Tym właśnie jest dla mnie wolność – to moje marzenie.” Fragment książki Iwony Górki „Mój mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”