Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Motywacja do nauki.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
RODZICE W SZKOLE.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Opracowały: dr Olga Jabłonko, Małgorzata Lubańska Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Rodzice Pierwsi i najważniejsi wychowawcy dziecka. Powinni być wspierani przez całe społeczeństwo. Szczególnie przez osoby zaangażowane w edukację. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Rodzina jako instytucja przekazuje: Dziedzictwo kulturowe. Wartości moralne. Jest dla dziecka stałym miejscem. Zaspakaja potrzeby biologiczne i psychiczne dziecka. Pełni funkcję socjalizacji dziecka. Kształtuje osobowość. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Jan Amos Komeński Wychowanie rozpoczyna się zaraz po urodzeniu. W procesie wychowawczym dziecka dużą rolę odgrywają rodzice. Rodziców w wychowaniu powinna wspierać szkoła. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Jan Henryk Pestalozzi Rodzice są najważniejszymi nauczycielami i opiekunami dziecka. Zasada wychowania domowego. Konieczność istnienia szkoły. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Współcześnie pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę na to, że: Środowisko rodzinne, w którym przebiegają zamierzone i niezamierzone procesy oddziaływań wychowawczych, jest najważniejsze. Wychowanie dzieci rozpoczynać od wczesnego dzieciństwa. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Rodzic jako „opiekun spolegliwy” życzliwy wobec ludzi, odpowiedzialnie traktuje swoje zobowiązania wobec innych, rzetelny, uczciwy, empatyczny. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Relacje interpersonalne człowiek jest zoon politykon [gr. istota społeczna] model międzyosobowy – relacja Ja-Ty model społeczny – relacja My Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Florian Znaniecki „Społeczeństwo nie może pozwolić sobie na to, aby jakikolwiek czynnik wychowawczy – zwłaszcza tak potężny jak rodzice – nie był w pełni wykorzystany”. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Celem podjętej współpracy Rodziców i Szkoły jest dobro dziecka Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Współpraca nie polega na wymianie usług, ale na świadomym działaniu nakierowanym na osiągnięcie celu jakim jest dobro dziecka Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Czynny udział Rodziców w Radach Rodziców nie jest stratą czasu, a oznaką miłości wobec naszego dziecka i przejawem rodzicielskiej troski Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Współpraca rodziców i szkoły powinna opierać się na trzech podstawowych zasadach: partnerstwa wspólnoty celów systematyczności Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Zasada partnerstwa: podkreśla równorzędne prawa i obowiązki rodziców i nauczycieli wobec dziecka. Rodzice i Szkoła ponoszą odpowiedzialność za podejmowane decyzje i za wcielanie je w życie. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady partnerstwa Program „Dzieci – Rodzicom” Cel: Wprowadzenie Rodzica jako świadomego partnera w proces dydaktyczno – wychowawczy Założenia: raz w semestrze klasa prezentuje przed swoimi Rodzicami osiągnięcia Technika prezentacji – wybrana przez dzieci (wystawy plastyczne, multimedialne, quizy, konkursy itp.)‏ Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady partnerstwa Program „Rodzice – Dzieciom” Cel: Wprowadzenie Rodzica jako świadomego partnera w proces dydaktyczno - wychowawczy Założenia: Rodzice organizują wspólne działania dla swoich dzieci Sposoby realizacji: ognisko w plenerze, rajd turystyczny, wspólne wyjście na lody itp.)‏ Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady partnerstwa Efekty działań: Identyfikacja z klasą, ze szkołą – dzieci i Rodziców Informacja zwrotna o tym, jak dzieci i Rodzice widzą siebie w szkole Wzrost pomysłowości i aktywności – dzieci i Rodziców Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady partnerstwa Działanie: “Portfolio ucznia” Cel: Wprowadzenie Rodzica jako świadomego partnera w proces dydaktyczno - wychowawczy Sposoby realizacji: uczeń gromadzi wszelkie informacje na temat swoich postępów edukacyjnych (ankiety, testy, wyniki egzaminów, własna działalność twórcza itp.)‏ Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady partnerstwa Efekty działań: Portfolio pomaga dokumentować trzyletnią pracę ucznia Wzmacnia rolę „samooceny” ucznia Daje Rodzicom informację o osiągnięciach dziecka Pozwala Rodzicom efektywnie oceniać pracę wychowawczo-edukacyjną szkoły Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Zasada wspólnoty celów: przypomina o konieczności realizowania przez Rodziców i Szkołę wspólnie wypracowanych celów szczegółowych. Rodzice i Szkoła ponoszą odpowiedzialność za podejmowane decyzje i za wcielanie je w życie. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady wspólnoty celów Działanie: Loteria Cel: Rodzice przyjmują odpowiedzialność za część finansów szkoły Założenia: Przynajmniej raz w roku organizowanie loterii współfinansującej inne przedsięwzięcia szkolne Sposoby realizacji: Rodzice i Szkoła wspólnie zbierają środki dzięki wsparciu lokalnych środowisk Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady wspólnoty celów Efekty działań: Rozpoznanie przez Rodziców potrzeb finansowych szkoły Integrowanie środowiska lokalnego Tworzenie sprzyjającego klimatu wokół szkoły i jej problemów Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady wspólnoty celów Działanie: „Rywalizacja we współpracy” Cel: Rodzice przyjmują odpowiedzialność za jakość pracy szkoły Założenia: Wspólne opracowanie przez Radę Rodziców i Dyrektora regulaminu projektu Technika: O ogólnej ocenie pracy całej klasy decyduje także m.in. zaangażowanie Rodziców w życie szkoły Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady wspólnoty celów Efekty działań: Rodzice aktywizują swoje działania np. czynnie uczestnicząc w imprezach szkolnych, zbiórkach charytatywnych itp. Rodzice i uczniowie tworzą wspólnotę, która tylko dzięki współpracy może odnieść sukces Rodzice, uczniowie oraz szkoła tworzą klimat jedności w działaniu Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Zasada systematyczności: uświadamia potrzebę czynnego i stałego zaangażowania się w wykonywanie działań. Budowanie atmosfery sprzyjającej traktowania szkoły jako miejsca ważnego dla całej rodziny. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady systematyczności Rada Rodziców liczy tyle osób ile jest oddziałów Mniejsza ilość Rodziców w Radzie sprzyja częstszym i bardziej cylicznym konktatom Pojedynczy reprezentant Rady Oddziału jest odpowiedzialny za systematyczne przekazywanie informacji Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Możliwe sposoby realizacji zasady systematyczności Systematycznie też warto dziękować Rodzicom, którzy angażują się w życie społeczności szkolnej Systematycznie też warto dziękować Rodzicom, którzy angażują się tylko w życie klasy Z systematycznej działalności w małych sprawach robią się duże osiągnięcia Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Pytania, które mogą zachęcać, inspirować do dobrej współpracy na rzecz dobra dziecka Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Pytania Czy Rada Rodziców stworzyła jasny, prosty system komunikowania się z innymi Rodzicami? Czy Rada Rodziców organizuje spotkania edukacyjne pozwalające pogłębić wiedzę o etapach rozwoju dziecka? Czy Rada Rodziców ma stworzone warunki do współpracy (miejsce spotkań, przechowywanie materiałów itp.)‏ Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Pytania Czy Rada Rodziców współpracuje z lokalnymi placówkami (ośrodki doradcze, kulturalno- oświatowe, sportowe itp.)? Czy Rada Rodziców wykorzystuje zasoby regionu (muzea, firmy, parki itp.) w celu wzbogacenia środowiska edukacyjnego szkoły? Czy Rada Rodziców podchodzi do problemów w sposób otwarty z szacunkiem wobec wszystkich zaangażowanych stron? Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Dolnośląskiej Sieci Szkół PODZIĘKOWANIA Dla Dyrektorów szkół z Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia za udzielone informacje, które posłużyły za przykłady w niniejszej prezentacji Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl

Warunki dobrej współpracy między Rodzicami i Nauczycielami Dziękujemy za uwagę Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu http://www.dodn.wroclaw.pl