Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

DROGA DO SAMODZIELNOŚCI
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
dziecka niepełnosprawnego
Pomiędzy odwagą a tchórzostwem
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
System wsparcia dziecka i rodziny
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żychlinie ID grupy: 98_37_P_G1 Opiekun: Marek Kościelski Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
PEDAGOG SZKOLNY.
Grażyna Banach – Kociołek
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA”
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
mgr Małgorzata Piasecka
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
Psychologia rozwoju dziecka
„W CZESNA DIAGNOZA INDYWIDUALNYCH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH MAŁYCH DZIECI ORAZ WYCHOWAWCZE WSPARCIE ICH RODZICÓW – JAKO SPOSÓB NA SUKCES ŻYCIOWY.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Uczeń- jego prawa i obowiązki
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Fazy uzależnienia od alkoholu
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
„Praca z osobami po traumie”
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

Kompetencje rodziny zastępczej w przygotowaniu dziecka do zmiany sytuacji życiowej Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Art. 33. Piecza zastępcza zapewnia: 1) pracę z rodziną umożliwiającą powrót dziecka do rodziny lub gdy jest to niemożliwe – dążenie do przysposobienia dziecka; 2) przygotowanie dziecka do: a) godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia, b) pokonywania trudności życiowych zgodnie z zasadami etyki, c) nawiązywania i podtrzymywania bliskich, osobistych i społecznie akceptowanych kontaktów z rodziną i rówieśnikami, w celu łagodzenia skutków doświadczania straty i separacji oraz zdobywania umiejętności społecznych; 3) zaspokojenie potrzeb emocjonalnych dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych i kulturalno-rekreacyj-nych.

2) zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych; Art. 40 Rodzina zastępcza oraz rodzinny dom dziecka zapewniają dziecku całodobową opiekę i wychowanie a w szczególności 1) traktują dziecko w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej; 2) zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych; 3) zapewniają kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych; 4) zapewniają rozwój uzdolnień i zainteresowań; 5) zaspokajają jego potrzeby emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne; 6) zapewniają ochronę przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka; 7) umożliwiają kontakt z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej.

Trauma prosta- jednokrotna ekspozycja na traumę złożona - wielokrotna ekspozycja na traumę indywidualna – wypadek komunikacyjny gwałt, kazirodztwo (70% PTSD) nagła śmierć bliskiego masowa –klęska żywiołowa (20% - PTSD) skażenie - obóz jeniecki

Trauma odrzucenia indywidualna przemoc utrata najbliższych (sieroctwo lub brak poczucia wsparcia) deprywacja emocjonalna (odrzucenie emocjonalne przez rodziców)

Typ przywiązania 1. bezpieczne- matki troskliwe, nienarzucające lecz dostrojone do dzieci, wrażliwe, akceptujące, gotowe raczej do współpracy niż kontroli, uważne 2. unikowe – dziecko reaguje na matkę pozorną obojętnością, jest pełne rezygnacji – matki są odrzucające, szorstkie, niechętne

Przywiązanie cd. 3. ambiwalentne - matki są nieprzewidywalne, mało wrażliwe, choć nie odrzucające, zniechęcają dzieci do autonomii, są niekonsekwentne (Ainsworth i in. 1978) 4. zdezorganizowana – zachowania matek są sprzeczne ,niezdecydowane, matka jednocześnie jest bezpieczna i zagraża, matka boi się i przeraża (Main, Hesse. 1992)

Skutki u dzieci 1. bezpieczna więź – dzieci z wysoką samooceną, zdrowe emocjonalnie, prężne, kompetentne społecznie, elastyczność 2. unikowa więź – postrzegane jako naburmuszone i aroganckie, pełne buntu, często przemocowe, psychopatologia obsesyjnych, narcystyczne i shizoidalne 3. ambiwalentna więź – postrzegane jako infantylne, często nadmiernie lgnące, są czasem ofiarami przemocy rówieśniczej 4. zdezorganizowana więź - częste psychopatologie np. borderlain

NIEPEWNOŚĆ POCZUCIE WINY OBNIŻONE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI KONFLIKT LOJALNOŚCI POSZUKIWANIE TOŻSAMOŚCI

niepewność

Poczucie winy

OBNIŻONE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Konflikt lojalności

Poszukiwanie tożsamości

Problemy w regulacji emocji Zagrożenie wywołuje nadmierne - pobudzenie (niepokój, rozdrażnienie, agresja, panika) - zamrożenie (odrętwienie, odpłynięcie, zaburzenia uwagi, pamięci,

Pomoc I. Bezpieczeństwo fizyczne – brak zagrożeń, zdrowotne – diagnoza i leczenie np. PTSD, emocjonalne – zrozumienie mechanizmów zachowań przez otoczenie II. Budowanie więzi dziecko – opiekun III. Kształtowanie autoregulacji fizjologicznej i emocjonalnej IV. Kształtowanie kompetencji społecznych V. Psychoterapia traumy (Drozdowski, 2011)

Identyfikacja Identyfikacja podstawową strategią rozwoju. „Identyfikacja jest strategią obronną po traumie stosowaną po to by np. zaprzeczyć bolesnym uczuciom straty i porzucenia, uniezależnić się od obiektu lub traumatycznego przeżycia, poradzić sobie z lękiem lub pozbyć się poczucia winy i wstydu”(Srinath,2010) Procesy identyfikacyjne są zawsze złożone, po traumie są szczególnie skomplikowane. Obiekty pozytywnej identyfikacji ????

W zdrowej rodzinie rodzice są po to by zaspakajać potrzeby dzieci. W niezdrowej rodzinie dzieci są po to, żeby zaspakajać potrzeby rodziców. (Wirginia Satir, 2000)