Czytanie ze zrozumieniem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Definicje operacji.
Jak pisać pracę dyplomową?
Konstruktywizm w dydaktyce
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
10 września 2009 roku szkolny doradca zawodowy, p. B. Białożyt- Horzela, poinformowała Grono Pedagogiczne Gimnazjum nr 9 o możliwości zgłoszenia szkoły.
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Rodziców ZAPRASZAMY!
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Czytanie ze zrozumieniem
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Czytanie ze zrozumieniem
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
1 PREZENTACJA FUNKCJONALNOŚCI DZIENNIKA UCZNIA Moduł Rodziców ZAPRASZAMY ZAPRASZAMY O&S Computer-Soft ul. Żwirki i Wigury 8-12, Wałbrzych, woj.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Czytanie ze zrozumieniem
Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Dydaktyka ogólna.
Rozumienie czytanego tekstu
Czytanie ze zrozumieniem
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Edukacja chrześcijańska
Co chcieliśmy osiągnąć?
Gatunki dziennikarskie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie holistyczne
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk. Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne.
Strukturalna metodyka projektowania systemu informatycznego.
Mapa STL – C++. Problem polega na tym, że najczęściej chcielibyśmy przechowywać w zbiorze elementy jakiegoś bardziej złożonego typu, których on nie będzie.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Kurs - OK zeszyt.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Przedszkola Miejskiego nr 4
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Obserwacja wybranych uczniów
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Co chcieliśmy osiągnąć?
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Makroprocesy Roz. 7 : Makroprocesy

narracyjnych informacyjnych Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na: 1. Myśli przewodniej i streszczeniu Roz 5 Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na: 1. Myśli przewodniej i streszczeniu (rozdział 5)‏ 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych (rozdział 6)‏ 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych (rozdział 7)‏ 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych Roz.6 Roz.7

Wykorzystywanie struktury tekstu: Wzięcie pod uwagę sposobu organizacji myśli zawartych w tekście. Skuteczne wykorzystanie struktury tekstu pozwala czytającemu lepiej zrozumieć i zachować informacje. Wykorzystywanie struktury tekstu: / Wzięcie pod uwagę sposobu organizacji myśłi zawartych w tekście. Skuteczne wykorzystanie struktury tekstu pozwala czytającemu lepiej zrozumieć i zachować informacje. Teksty informacyjne: -opis różnych struktur -propozycje działań pedagogicznych służących udoskonalaniu używania tych struktur. itp. Teksty informacyjne : -opis różnych struktur -propozycje działań pedagogicznych służących udoskonalaniu używania tych struktur.

Macro 3. Struktura tekstów informcyjnych "Czytający wrażliwi na strukturę tekstu pamiętają więcej informacji i to informacji na wyższym poziomie" (str.122)‏ Klasyfkacja (ta najbardziej znana): kryterium stanowią związki logiczne zawarte w tekście informacyjnym. 1. Opis 2. Wymienianie (lub kolekcja)‏ 3. Porównanie 4. Przyczyna-skutek 5. Problem-rozwiązanie str.123 Struktura tekstów informcyjnych "Czytający wrażliwi na strukturę tekstu pamiętają więcej informacji i to informacji na wyższym poziomie" (str.122)‏ Klasyfkacja (ta najbardziej znana): kryterium stanowią związki logiczne zawarte w tekście informacyjnym. 1. Opis 2. Wymienianie (lub kolekcja)‏ 3. Porównanie 4. Przyczyna-skutek str.123 5. Problem-rozwiązanie Większość tekstów zawiera kombinację struktur. Większość tekstów zawiera kombinację struktur.

Macro 3. Struktura tekstów informacyjnych Strategie uwrażliwiania na strukturę tekstów informacyjnych. Czuwanie nad tym, żeby struktura tekstu była środkiem, a nie stawała się celem w pracy nad tekstem.. 1. Realizacja zadań, które wyłoniłyby strukturę tekstu przy pomocy reprezentacji graficznych Struktura tekstów informacyjnych Strategie uwrażliwiania na strukturę tekstów informacyjnych. Czuwanie nad tym, żeby struktura tekstu była środkiem, a nie stwała sie celem w pracy nad tekstem. 1. Realizacja zadań, które wyłoniłyby strukturę tekstu przy pomocy reprezentacji graficznych. "Aby wykonać wykres, rysunek, uczeń musi odzielić w tekście informacje pierwszoplanowe od drugorzędnych; musi zdecydować, którą informację włączyć do swego szkicu, musi też zebrać pewne myśli i ukazać relacje, które między nimi istnieją. Dotyczy to zatem dogłębnego przerobienia tekstu". (str.125-6)‏ "Aby wykonać wykres, rysunek, uczeń musi odzielić w tekście informacje pierwszoplanowe od drugorzędnych; musi zdecydować, którą informację włączyć do swego szkicu, musi też zebrać pewne myśli i ukazać relacje, które między nimi istnieją. Dotyczy to zatem dogłębnego przerobienia tekstu". (str.125-6)‏

Macro 3. Struktura tekstu informacyjnego Z pedagogicznego punktu widzenia, takie wykresy, szkice mogą być używane: - przed czytaniem: są one wtedy skonstruowane przez nauczyciela i mają na celu przygotowanie ucznia do czytania, - podczas czytania: wykresy są wówczas uzupełniane przez uczniów, - po czytaniu: są one konstruowane przez uczniów i przedstawiają ich sposób rozumienia tekstu. Struktura tekstu informacyjnego Z pedagogicznego punktu widzenia, takie wykresy, szkice mogą być używane: - przed czytaniem: są one wtedy skonstruowane przez nauczyciela i mają na celu przygotowanie ucznia do czytania, - podczas czytania: wykresy są wówczas uzupełniane przez uczniów, - po czytaniu: są one konstruowane przez uczniów i przedstawiają ich sposób rozumienia tekstu. / Ten ostatni sposób jest najskuteczniejszy, ponieważ uczniowie są najbardziej zaangażowani podczas zadania! Przykłady: str.126-132 Ten ostatni sposób jest najskuteczniejszy, ponieważ uczniowie są najbardziej zaangażowani podczas zadania! Przykłady: str.126-132

Macro 3. Struktura tekstów informacyjnych 2. Aby uwrażliwić uczniów na różne struktury tekstu, warto odwołać się do zadań takich jak: -odwoływanie się do wskazówek: używanie słów- kluczy,, odsłąniających pewne struktury tekstu, – przykład -pytanie ukierunkowane (w zależności od strukury tekstu): zadawanie pytań, które pomogłyby znależć przyczynę, skutki, elementy podobne, itp. -podsumowanie ukierunkowane (również w zależność od struktury tekstu). - przykład Struktura tekstów informacyjnych 2. Aby uwrażliwić uczniów na różne struktury tekstu, warto odwołać się do zadań takich jak: -odwoływanie się do wskazówek: używanie słów- kluczy,, odsłąniających pewne struktury tekstu, -pytanie ukierunkowane (w zależności od strukury tekstu): zadawanie pytań, które pomogłyby znależć przyczynę, skutki, elementy podobne, etc. -podsumowanie ukierunkowane (również w zależność od struktury tekstu).