Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Kierowanie twórczością w organizacji
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Działalność Pionu Badań SKNPE Moderator 2005/2006 Autorzy: Piotr Juszczyk, Katarzyna Knecht, Anna Mackiewicz, Iwona Nastula, Alicja Włodarczyk, Karolina.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
czyli (anty)wzorzec Singleton
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Przemysław Budziło BBS Obserwator
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE Instytut Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu SPECJALNOŚĆ: PUBLIC RELATIONS.
dr PAWEŁ WÓJCIK 4P RESEARCH MIX
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Narzędzie łączące Narzędzie łączące psychometrię i rekrutację psychometrię i rekrutację Psychologia i biznes – wiemy jak je łączyć
Lojalność w świetle analizy relacji konsument - marka
Studium Przypadku (case study)
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Ocena użyteczności metody CAF 2006 Prezentuje: Marek Jefremienko.
Prezentacja Zając Martyna
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Badania product placement w programach telewizyjnych Badania product placement w programach telewizyjnych Katarzyna Bednarzak BR TVP Adam Czarnecki ARC.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Obsługa procesów biznesowych w MOSS 2007 Na przykładzie procesu obsługi zleceń Paweł Wróbel.
Rola badań i agencji badawczej w planowaniu i realizacji działań marketing services Warszawa, październik 2003.
Psychoanaliza Freuda.
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
„Rodzina jest w życiu oparciem, czymś co chroni, co daje siłę.”
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Aktualizacja: To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący dostęp z dowolnego.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Zwyczaje związane z myciem okien
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Marka i jej znaczenie Michał Białek.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Marketingowy system informacji
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
PRODUKT.
Wykluczenie cyfrowe.
Znaczenie strategii rozwoju i ich umiejscowienia w systemie prawnym kraju dr hab. Wojciech Dziemianowicz, prof. UW I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna.
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Podstawowe umiejętności pomagania
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Towaroznawstwo Grupa 1011 Nr albumu
Pasmo filmowe Wiesz Co Dobre
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, 13-14.12.2010 Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison

Co to są techniki projekcyjne?

Co to są techniki projekcyjne?

Co to są techniki projekcyjne? Definicja Termin psychoanalityczny Projekcja => rzutowanie Obszary stosowania w psychologii Badania kliniczne Badania osobowości Badania motywacji Przykłady klasycznych technik projekcyjnych w psychologii TAT – Test Apercepcji Tematycznej TNZ – Test Niedokończonych Zdań Test Plam Rorschacha

Techniki projekcyjne w psychologii i poza nią TP poza psychologią (np. w badaniach marketingowych) TP w psychologii Wystandaryzowane narzędzia Dostępne wskazówki dotyczące interpretacji Narzędzia nie wystandaryzowane Brak opracowań dotyczących zasad interpretacji

Początki technik projekcyjnych w marketingu Lata 50-te Analogia do wykorzystania w psychiatrii - badanie nieuświadamianych (nieakceptowanych) motywów (często seksualnych) Dlaczego mężczyźni kupują szelki? Dlaczego mężczyźni lubią szybkie czerwone samochody? Dlaczego Amerykanie nie lubią suszonych śliwek?

Zmiany w funkcji nieświadomości nie chciane nieakceptowane zagrażające Obrona EGO Freud / psychoanaliza za dużo nieważne niepotrzebne Obrona UMYSŁU Podejście współczesne

Świadomość vs. nieświadomość Obszary uświadamiane Łatwy dostęp w badaniach Obszary nie uświadamiane Trudny dostęp w badaniach

Nieświadome mechanizmy wyborów konsumenckich Pierwsze ciasto w proszku (Morgan, 1988) Problem „jajka” Pieluszki Pampers Dla matki vs. dla dziecka Kawa rozpuszczalna Pedros problemy ze sprzedażą hipoteza – zły smak deklaracje respondentek => zły smak test ślepy – pozytywna ocena smaku technika projekcyjna – wizerunek marki

Zastosowanie technik projekcyjnych i wspomagających w obszarze badań ewaluacyjnych

Badania ewaluacyjne Główne obszary zastosowania technik projekcyjnych w ewaluacji Badania ex ante – zrozumienie problemu Badania ex post – wyjaśnienie sytuacji

Kiedy – funkcja technik projekcyjnych Potrzeba dotarcia do tego co dla człowieka nieświadome Nie zdaje sobie z tego sprawy (np. prawdziwych motywów zachowania) Potrzeba dotarcia do tego, czego osoba nie chce ujawnić Drażliwe, intymne tematy (wstyd) Robienie wrażenia, obawa przed wyrażeniem prawdziwych opinii Chęć zadowolenia moderatora Udrażnianie komunikacji Nie potrafi mówić (np. wizerunek marki) Torowanie myślenia emocjonalnego, intuicyjnego Kontrola nad opiniami pojedynczych uczestników Przerywnik, urozmaicenie wywiadu, pobudzenie dynamiki grupy Wyjście poza informacje pochodzące z wywiadu jakościowego

Przykłady technik projekcyjnych

Typy technik projekcyjnych Rodzaj zadania Wykonanie Tworzenie: rysunek, collage, planeta, test niedokończonych zdań Przypisywanie: skojarzenia, chmurki, personifikacja, chiński portret Wybór: foto sort Grupowe Indywidualne

Test niedokończonych zdań ZASADY seria niedokończonych zdań układanych dla potrzeb danego badania zastosowanie - poznanie emocjonalnych skojarzeń powiązanych z marką, produktem, sytuacją wskazany pilotaż PRZYKŁADY Osoby, które dostały dotację unijną to ..................... Dotacja unijna spowoduje, że ......................... Największym problemem związanym z dotacją unijną jest ....................................... Kiedy mam załatwić formalności związane z uzyskaniem dotacji to .................................................

Testy rysunkowe ZASADY różne nazwy: „Bubble test”, „Chmurki”, „Komiks” zadanie osoby - wpisanie wypowiedzi bohatera rysunek powinien nie zawierać sugerujących szczegółów

Animalizacja ZASADY zadanie osoby – opisanie badanego obiektu jako zwierzęcia oparte na automatycznych skojarzeniach

Rodzina / wioska – techniki relacyjne ZASADY zadanie osoby – przyporządkowanie badanych obiektów do różnych pozycji w rodzinie lub w wiosce

Kolaż/ Collage ZASADY zadanie osoby – ułożenie z wycinków gazet kompozycję, która kojarzy im się w jakikolwiek sposób z badanym problemem Kompozycja może być układana indywidualnie lub grupowo

Technika projekcyjna „Mieszkanie” dla marek aparatów telefonicznych NOKIA MIESZKANIE przytulne ciepło rodzinne ładne, czyste klasyczne, tradycyjne, proste, zawiera elementy nowoczesności trochę kiczowate różnokolorowe MARKA ciepła, bliska klasyczna bezpretensjonalna

SONY ERICKSON MIESZKANIE MARKA schludne, uporządkowane, czyste dobrze przemyślane nowoczesne, nowe wzornictwo panuje prostota dość pusto MARKA odległa, chłodna, budząca dystans „techniczna” nowoczesna

Dzienniczki – zadania domowe ZASADY Osoba badana ma do wykonania różne zadania przez kilka kolejnych dni poprzedzających badanie Zadania te są omawiane w czasie wywiadu oraz analizowane po ich zakończeniu