Kadry dla energetyki jądrowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Studenckie Koło Naukowe EnergON!
CL Consulting i Logistyka Sp. z o.o.
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
„INŻYNIERIA BEZPIECZEŃSTWA”
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
INSTYTUT TECHNIKI CIEPLNEJ PW dla energetyki jądrowej
Zawody przyszłości.
Szkolenie w zakresie oceny projektów Czystej Energii Podsumowanie Modułu Wprowadzającego © Ministerstwo Zasobów Naturalnych Kanady 2001 – Zdjęcie.
MAŁOPOLSKO-PODKARPACKI KLASTER CZYSTEJ ENERGII
Centrum Badań na Rzecz Przemysłu Lotniczego
PREZENTACJA PROJEKTU CLOEMC III
1 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Polsko - Japońskie Centrum Efektywności Energetycznej.
1 1.
ROLA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
AKADEMICKIE CENTRUM MATERIAŁÓW i NANOTECHNOLOGII CENMIN CZT AKCENT MAŁOPOLSKA Regionalna Strategia Innowacji Województwa Małopolskiego Priorytet.
Polskie sieci naukowe Grupa jednostek naukowych posiadających osobowość prawną, podejmujących na podstawie umowy zorganizowaną współpracę związaną z prowadzonymi.
Procesy i systemy energetyczne
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Podstaw Systemów Technicznych Kierownik Katedry: prof. dr hab. inż. Jan Kaźmierczak.
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Prezentacja wykonana w ramach projektu: Plan rozwoju Politechniki Częstochowskiej Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Energetyka atomowa dla Polski
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Seminarium zadania badawczego nr 3 strategicznego projektu badawczego
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Instytut Spraw Publicznych
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Zakład Maszyn i Urządzeń Energetycznych
Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
Rektor PG - prof. Henryk Krawczyk
Spotkania konsultacyjne
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
FIZYKA FIZYKA TECHNICZNA:
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
I Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej
Po klasie matematycznej
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Badania naukowe w obszarze fizyki, chemii i technologii jądrowej jako czynnik wzmacniający proces kształcenia kadr na przykładzie strategicznego projektu.
Szkoły wyższe na rzecz energetyki jądrowej
1 INSTYTUT AUTOSTRADA TECHNOLOGII I INNOWACJI CENTRUM KOMPETENCJI Bezpieczeństwo energetyczne Koordynator: Politechnika Opolska dr hab. inż. Waldemar Skomudek,
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Kierunki kształcenia  Technik Górnictwa Podziemnego  Górnik Eksploatacji Podziemnej.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
KONFERENCJE ORGANIZOWANE PRZEZ OŚRODEK GEOMETRII I GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ OŚRODEK GEOMETRII I GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ
Zarządzanie i inżynieria produkcji to interdyscyplinarny kierunek, łączący przygotowanie inżynierskie z nowoczesną wiedzą i umiejętnościami menedżerskimi.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
1 Sposoby współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż. Jacek Mączyński.
Inżynier biomedyczny. Inżynieria biomedyczna dzieli się na następujące działy: biomateriały biomechanika bioinformatyka informatyka i elektronika medyczna.
Politechnika Krakowska Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej Kierunek Inżynieria Chemiczna i Procesowa Inżynieria chemiczna i procesowa jest dyscypliną.
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
KRAJOWY SYSTEM CERTYFIKACJI SPECJALISTYCZNEJ (CYBERBEZPIECZEŃSTWO) ŚCIEŻKI EDUKACYJNE I CERTYFIKACJA Warszawa r.
EKOLOGICZNE ŹRÓDŁA ENERGII
Zapis prezentacji:

Kadry dla energetyki jądrowej Seminarium: ENERGETYKA JĄDROWA A GOSPODARKA REGIONU Kadry dla energetyki jądrowej Łukasz Koszuk Zakład Energetyki Jądrowej Instytut Energii Atomowej POLATOM Targi EXPOPOWER Poznań, 19 maja 2010 roku Źródło: „Perspektiven in der Kerntechnik”, InformationsKreis Kernenergie

Aktualna sytuacja w sektorze „jądrowym” w Polsce 13 stycznia 2009 r. Rada Ministrów przyjęła specjalną uchwałę o rozpoczęciu prac nad Programem Polskiej Energetyki Jądrowej oraz o powołaniu Pełnomocnika Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej. Celem programu jest uruchomienie pierwszej elektrowni jądrowej już w roku 2020. Istnieje jednak wiele problemów, które muszą zostać jak najszybciej rozwiązane. Jednym z nich jest budowa bazy intelektualnej dla edukacji, szkolenia i treningu personelu instytucji nadzorujących i przyszłych instalacji jądrowych. 2 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Wszystkie znajdują się w Ośrodku Jądrowym w Świerku pod Warszawą. Aktualna sytuacja w sektorze „jądrowym” w Polsce W Polsce istnieją trzy obiekty jądrowe: reaktor badawczy MARIA oraz dwa przechowalniki wypalonego paliwa. Wszystkie znajdują się w Ośrodku Jądrowym w Świerku pod Warszawą. Kształcenie i szkolenie personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo jądrowe jest wykonywane przez instytucje eksploatujące te obiekty. 3 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Bezpieczeństwo elektrowni jądrowej Najważniejszym priorytetem podczas pracy w elektrowni jądrowej jest zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, którego podstawą są: bardzo wysoki poziom instalacji nuklearnych oraz wysokie kwalifikacje personelu 4 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Od czego zacząć? Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) zaleca, aby działania rozpocząć od określenia wiedzy, umiejętności oraz zdolności pracowników niezbędnych przy wdrażaniu programu energetyki jądrowej oraz rozwinięcia instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, które przygotują pracowników. 5 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Od czego zacząć? 1. Rozwój instytucji edukacyjnych dla zagadnień związanych z energią jądrową Rozważane instytucje: Szkoły wyższe i zawodowe, szczególnie z regionu związanego z daną lokalizacją elektrowni. Źródła kadry kształcącej: Wydziały inżynierii budowlanej, mechanicznej, elektrycznej, metalurgicznej, chemicznej, komputerowej i środowiskowej oraz wydziały fizyki 6 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Od czego zacząć? 2. Dodatkowe kursy na rzecz wzmocnienia rozwoju zasobów ludzkich dla pierwszego jądrowego reaktora energetycznego Fizyka jądrowa i projektowanie reaktora Bezpieczeństwo jądrowe Radiologia, radiografia i ochrona radiologiczna Analizy termiczne, hydrauliczne i termo-hydrauliczne Zaawansowana analiza materiałowa i mechanika Zaawansowane projekty oprzyrządowania i oprogramowania komputerowego i ich konserwacja Materiałoznawstwo Zastosowanie, kalibrowanie i konserwacja urządzeń elektrycznych, mechanicznych i cyfrowych układów pomiarowych Procesy i metodologia zapewnienia i za-chowania jakości Planowanie, harmonogramy, zarządzanie materiałowe i kontrola kosztów Analiza środowiskowa 7 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Od czego zacząć? 3. Programy szkoleniowe wspierane przez MAEA Misje techniczne MAEA z warsztatami dotyczące wdrażania programu energetyki jądrowej i jej niezbędnej infrastruktury Krótkoterminowe (tygodniowe) i długoterminowe (miesięczne) programy szkoleniowe MAEA w krajach mających programy jądrowe 4. Programy szkoleniowe z krajów mających programy jądrowe Programy szkoleniowe uzgodnione z dostawcami i wykonawcami reaktorów Programy szkoleniowe uzgodnione bezpośrednio z instytucjami dozoru jądrowego w krajach posiadających energetykę jądrową 8 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Personel elektrowni jądrowej - struktura Liczba pracowników elektrowni jądrowej zależy od kilku czynników: liczba bloków, lokalizacja elektrowni w stosunku do centrów zamieszkania, liczba usług świadczonych przez podwykonawców, wymogi legislacyjne dotyczące budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, prawo środowiskowe, prawo pracy, wielkość niezbędnego wysiłku na rzecz informacji społecznej i edukacji. 9 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Inżynierowie projektu - 30 Technicy chemicy - 20 Technicy utrzymania ruchu – tym elektrycy, technicy układów pomiarowych i sterujących, mechanicy - 135 Inżynierowi jądrowi - 25 Inżynierowie projektu - 30 Technicy ochrony radiologicznej i zarządzania odpadami promieniotwórczymi - 35 Personel ochrony fizycznej, straż pożarna - 70 Inżynierowi budowlani – 5 Personel szkoleniowy – 35 Operatorzy sterowania i wyposażenia bloku – 75 Inżynierowi komputerowi, inżynierowie elektrycy oraz inżynierowie systemów pomiarowych i sterujących - 20 Obsługa administracyjna, analitycy, pozostały personel - 335 Inżynierowie mechanicy - 15 10 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Personel elektrowni jądrowej - struktura Personel ochrony fizycznej, straż pożarna 70 Inżynierowie projektu 30 Technicy chemicy 20 Inżynierowi jądrowi 25 Technicy utrzymania ruchu – tym elektrycy, technicy układów pomiarowych i sterujących, mechanicy 135 Inżynierowie mechanicy 15 Inżynierowie budowlani 5 Personel szkoleniowy 35 Operatorzy sterowania i wyposażenia bloku 75 Inżynierowie komputerowi, inżynierowie elektrycy oraz inżynierowie systemów pomiarowych i sterujących 20 Technicy ochrony radiologicznej i zarządzania odpadami promieniotwórczymi 35 Obsługa administracyjna, analitycy, pozostały personel 335 = 800 11 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

ELEKTROWNIA JĄDROWA ŻARNOWIEC 12 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Kształcenie kadr w Polsce W latach 1959 – 1994 kształcenie kadr dla energetyki jądrowej prowadziło pięć wiodących uczelni w kraju: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka, Politechnika Śląska oraz Politechnika Warszawska. W latach 1985 – 1990 wykształcono w zakresie inżynierii jądrowej (energetyka jądrowa) i technik jądrowych: 75 specjalistów na studiach dziennych i ok. 830 na studiach podyplomowych 13 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Kształcenie kadr w Polsce Kierunek/specjalność: energetyka jądrowa, inżynieria jądrowa Kierunek/specjalność: fizyka jądrowa, energetyka, elektroenergetyka Akademia Górniczo – Hutnicza Politechnika Poznańska Politechnika Śląska Politechnika Warszawska Politechnika Wrocławska Akademia Górniczo – Hutnicza Politechnika Gdańska Politechnika Krakowska Politechnika Łódzka Politechnika Poznańska Politechnika Śląska Politechnika Warszawska Politechnika Wrocławska Uniwersytet Warszawski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej prowadzi specjalizację bezpieczeństwo jądrowe i ochrona radiologiczna 14 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Kształcenie kadr na świecie Studia na kierunkach związanych z energetyką i techniką jądrową na świecie: University of California (Berkeley) Univeristy of Birmingham Budapest Univerity of Technology and Economics Massechusetts Institute of Technology MIT (Cambridge) Texas A&M University (College Station) Oregon State University (Corvallis) Korea Advanced Institute of Science and Technology KAIST (Daejon) Commissariat à l’ Énergie Atomique Institut National des Sciences et Techniques Nuclé-aires CEA ISTN (Gif-sur-Yvette) Helsinki University of Technology Taras Shevchenko National Univeristy of Kiev Lappeenranta University of Technology LUT Universidad Politécnica de Madrid Univeristy of Manchester Moscow Engineering Physics Institute (State University) MEPhI University of Pisa Royal Institute of Technology (Sztokholm) Tsinghua University (Pekin) Czech Technical University (Praga) Tokyo Institute of Technology Technische Universität Darmstadt Fachhochschule Aachen World Nuclear 15 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Instytut energii atomowej polatom Instytut Energii Atomowej POLATOM prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe w zakresie: fizyki, techniki reaktorów jądrowych, fizyki fazy skondensowanej, zagadnień bezpieczeństwa obiektów jądrowych, ochrony radiologicznej unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych, stosowania technik jądrowych i nowych technologii w nauce, przemyśle i ochronie środowiska. 16 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Reaktor badawczy MARIA Instytut energii atomowej polatom Unikalne narzędzie w skali kraju! Reaktor badawczy MARIA Moc nominalna: 30 MW(t) Gęstość strumienia neutronów term. w rdzeniu 4∙1014 n/cm2∙s Reaktor eksploatowany jest 4000 h rocznie przez 80 osobowy zespół operatorski 17 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

Instytut energii atomowej polatom Transition Facility 2005/017-488.03.06 „Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna” Głównym celem projektu była budowa bazy intelektualnej dla edukacji, szkolenia i treningu personelu ciał nadzorujących i personelu istniejących i przyszłych instalacji jądrowych w Polsce w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Wielomodułowy podręcznik pt. „DŁUGOLETNI PROGRAM SZKOLENIOWEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY RADIOLOGICZNEJ”. 10 bloków programowych, około 200 wykładów, stanowiących 350 godzin lekcyjnych oraz 20 ćwiczeń! Symulator reaktora MARIA 18 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

podsumowanie Aby zapewnić kadry dla potrzeb energetyki jądrowej, kluczowe jest przyjęcie jednego, spójnego planu dotyczącego kształcenia w tej dziedzinie. Niektóre wyższe uczelnie rozpoczęły na własną rękę wdrażanie odpowiednich kierunków studiów – jako pierwszy Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Zainaugurowano już kształcenie edukatorów, pierwsza grupa 20 osób rozpoczęła w drugiej połowie 2009 roku półroczny kurs we Francji. Także Instytut Energii Atomowej POLATOM podjął działania ukierunkowane na przygotowanie specjalistycznych programów szkoleniowych. Wydaje się, że mimo bardzo napiętego harmonogramu polskie uczelnie i instytucje naukowo-badawcze będą w stanie podołać postawionemu przed nimi zadaniu odbudowy kadry dla energetyki jądrowej. 19 KADRY DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ

www.iea.cyf.gov.pl Dziękuję! Zdjęcie: Leszek Holf/National Geographic Polska Dziękuję!