KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Łódź, ul. Łanowa 16. Nasza Szkoła jest wesoła, Każdy uczeń o tym wie. Zośka swoim parasolem Chroni Ciebie oraz mnie.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
OFERTA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWA na rok szkolny
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ NR 46 W WARSZAWIE
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14

Uczniowie klas I i II w 2004/05 w Gimnazjum nr 14

Badania wykazały, że 29 spośród 101 uczniów z dysleksją miało inteligencję powyżej przeciętnej lub wysoką 18 spośród tych 29 osób uzyskało średnią ocen w I semestrze od 1,7 do 2,8 36 uczniów z dysleksją na koniec I semestru otrzymało 5 i więcej ocen niedostatecznych 20 opóźnionych w realizacji obowiązku szkolnego to uczniowie z dysleksja, w tym 4 z inteligencją wysoką

82 uczniów klas II, w tym 51 z dysleksją, miało trudności w stosowaniu zintegrowanej wiedzy (IV standard) w próbnych sprawdzianach kompetencji Średnia ocen uzyskana przez uczniów z dysleksją klas I i II w I semestrze roku szkolnego 2004/05 wynosiła 2,8 Problemy dydaktyczne spowodowane dysleksją w znacznej mierze przekładały się na trudności wychowawcze i emocjonalne

Według rodziców trudności dydaktyczne uczniów z dysleksją wynikały z braku możliwości dostosowania metod pracy i sposobów sprawdzania wiedzy Nauczyciele sugerowali potrzebę zmian w zakresie organizacji pracy z uczniami z dysleksją (mniejsza grupa, dostosowanie metod do potrzeb edukacyjnych np. regulacja tempa pracy, kontrola stopnia rozumienia tekstu itp.)

Pojawiła się potrzeba znalezienia nowych rozwiązań Opracowano projekt, którego celem było stworzenie warunków do optymalnego i wszechstronnego rozwoju uczniów dyslektycznych przez organizację k l a s t e r a p e u t y c z n y c h.

Ustalono zadania Zastosowanie modelu nauczania zindywidualizowanego, dostosowanego do potrzeb, możliwości i ograniczeń ucznia Wprowadzenie nauczania polisensorycznego, tzn. angażującego jednocześnie różne zmysły – słuch, wzrok, dotyk, ruch. Tworzenie atmosfery życzliwości i akceptacji, minimalizującej napięcia i sprzyjającej osiąganiu sukcesu przez ucznia

Opracowanie i wdrażanie programów terapii pedagogicznej (korekcja – ćwiczenie funkcji zaburzonych, kompensacja – ćwiczenie funkcji niezaburzonych, aby stały się wsparciem bądź zastąpiły funkcję zaburzoną) Prowadzenie zajęć wspierających rozwój sfery motywacyjnej i emocjonalnej ucznia

Dokonanie właściwego doboru kadry nauczycielskiej i przygotowanie jej do pracy z uczniami z dysleksją Zatrudnienie specjalisty ds. terapii Kształcenie i współdziałanie z rodzicami uczniów dysfunkcyjnych Dostosowanie organizacji zajęć szkolnych do potrzeb wynikających z dysfunkcji uczniów

W konsekwencji zaproponowaliśmy Nieprzekraczające 15 osób zespoły klasowe Szansę na osobisty rozwój Warunki sprzyjające wzmacnianiu sfery emocjonalno-motywacyjnej i poczucia wartości Dostosowanie wymagań do potrzeb ucznia (metody, czas pracy, ocenianie) Opiekę pedagoga i terapeuty Wykwalifikowaną kadrę nauczycielską Zajęcia integracyjne, korekcyjno-kompensacyjne Pracę metodą Dennisona

Już pierwsze analizy dokonane na podstawie obserwacji, wywiadów, rozmów, porównywania wyników nauki i frekwencji, świadczą o sukcesie przedsięwzięcia i realizacji założonych zadań. Entuzjastycznie oceniają realizację projektu rodzice, wskazując na wymierne efekty

Porównanie wyników klasyfikacji uczniów z dysleksją uczęszczających do klas terapeutycznych i „zwykłych” w I semestrze 2005/06

Efekty, które uzyskaliśmy Dydaktyczny sukces przy braku obniżenia wymagań Zmniejszenie napięcia i lęku przed szkołą Wzrost poczucia identyfikacji z grupą Zwiększenie mobilizacji do pracy Zadowolenie rodziców z fachowej pomocy

Dziękujemy za uwagę www.gimnazjum14.republika.pl Koniec pokazu slajdów