KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14
Uczniowie klas I i II w 2004/05 w Gimnazjum nr 14
Badania wykazały, że 29 spośród 101 uczniów z dysleksją miało inteligencję powyżej przeciętnej lub wysoką 18 spośród tych 29 osób uzyskało średnią ocen w I semestrze od 1,7 do 2,8 36 uczniów z dysleksją na koniec I semestru otrzymało 5 i więcej ocen niedostatecznych 20 opóźnionych w realizacji obowiązku szkolnego to uczniowie z dysleksja, w tym 4 z inteligencją wysoką
82 uczniów klas II, w tym 51 z dysleksją, miało trudności w stosowaniu zintegrowanej wiedzy (IV standard) w próbnych sprawdzianach kompetencji Średnia ocen uzyskana przez uczniów z dysleksją klas I i II w I semestrze roku szkolnego 2004/05 wynosiła 2,8 Problemy dydaktyczne spowodowane dysleksją w znacznej mierze przekładały się na trudności wychowawcze i emocjonalne
Według rodziców trudności dydaktyczne uczniów z dysleksją wynikały z braku możliwości dostosowania metod pracy i sposobów sprawdzania wiedzy Nauczyciele sugerowali potrzebę zmian w zakresie organizacji pracy z uczniami z dysleksją (mniejsza grupa, dostosowanie metod do potrzeb edukacyjnych np. regulacja tempa pracy, kontrola stopnia rozumienia tekstu itp.)
Pojawiła się potrzeba znalezienia nowych rozwiązań Opracowano projekt, którego celem było stworzenie warunków do optymalnego i wszechstronnego rozwoju uczniów dyslektycznych przez organizację k l a s t e r a p e u t y c z n y c h.
Ustalono zadania Zastosowanie modelu nauczania zindywidualizowanego, dostosowanego do potrzeb, możliwości i ograniczeń ucznia Wprowadzenie nauczania polisensorycznego, tzn. angażującego jednocześnie różne zmysły – słuch, wzrok, dotyk, ruch. Tworzenie atmosfery życzliwości i akceptacji, minimalizującej napięcia i sprzyjającej osiąganiu sukcesu przez ucznia
Opracowanie i wdrażanie programów terapii pedagogicznej (korekcja – ćwiczenie funkcji zaburzonych, kompensacja – ćwiczenie funkcji niezaburzonych, aby stały się wsparciem bądź zastąpiły funkcję zaburzoną) Prowadzenie zajęć wspierających rozwój sfery motywacyjnej i emocjonalnej ucznia
Dokonanie właściwego doboru kadry nauczycielskiej i przygotowanie jej do pracy z uczniami z dysleksją Zatrudnienie specjalisty ds. terapii Kształcenie i współdziałanie z rodzicami uczniów dysfunkcyjnych Dostosowanie organizacji zajęć szkolnych do potrzeb wynikających z dysfunkcji uczniów
W konsekwencji zaproponowaliśmy Nieprzekraczające 15 osób zespoły klasowe Szansę na osobisty rozwój Warunki sprzyjające wzmacnianiu sfery emocjonalno-motywacyjnej i poczucia wartości Dostosowanie wymagań do potrzeb ucznia (metody, czas pracy, ocenianie) Opiekę pedagoga i terapeuty Wykwalifikowaną kadrę nauczycielską Zajęcia integracyjne, korekcyjno-kompensacyjne Pracę metodą Dennisona
Już pierwsze analizy dokonane na podstawie obserwacji, wywiadów, rozmów, porównywania wyników nauki i frekwencji, świadczą o sukcesie przedsięwzięcia i realizacji założonych zadań. Entuzjastycznie oceniają realizację projektu rodzice, wskazując na wymierne efekty
Porównanie wyników klasyfikacji uczniów z dysleksją uczęszczających do klas terapeutycznych i „zwykłych” w I semestrze 2005/06
Efekty, które uzyskaliśmy Dydaktyczny sukces przy braku obniżenia wymagań Zmniejszenie napięcia i lęku przed szkołą Wzrost poczucia identyfikacji z grupą Zwiększenie mobilizacji do pracy Zadowolenie rodziców z fachowej pomocy
Dziękujemy za uwagę www.gimnazjum14.republika.pl Koniec pokazu slajdów