Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego nie należy się bać rodziców?
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Uwagi i spostrzeżenia z kontroli
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioski z kontroli doraźnych
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wewnątrzszkolny system oceniania
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007r. W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
OCENIANIE I KLASYFIKOWNIE NA PODSTAWIE
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.

Podstawy prawne oceniania 1. Ustawa o systemie oświaty – art.22 „ Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia ... warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz sprawdzianów i egzaminów z uwzględnieniem

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155 ze zmianami)‏ mówi o stopniu z religii, gdzie odnotowuje się go na świadectwie szkolnym oraz na co ten stopień nie ma wpływu

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61 poz. 624 . z późn. zmianami)‏ ... w statucie każdej szkoły musi znajdować się szczegółowy opis zasad oceniania i klasyfikowania w danej szkole i trybu odwoławczego od oceny...

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z 2003 r. z późn. zmianami)‏ Wskazuje, jakie umiejętności i jaki zasób treści powinien podlegać ocenianiu ucznia w poszczególnych dziedzinach edukacji, na danym etapie i poziomie nauczania.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zmianami)‏ Wskazuje miejsca i sposób odnotowywania ocen i stopni szkolnych oraz nanoszenia poprawek w tych dokumentach.

( Dz. U. Nr 83 poz. 562 ze zmianami)‏ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. ( Dz. U. Nr 83 poz. 562 ze zmianami)‏

   Budowa WSO 1.   WSO jest aktem prawnym normatywnym, w związku z tym obowiązuje następująca systematyka:  Rozdział Paragraf § Ustęp 1. Punkt 1) Litera a) 2. W WSO nie można umieszczać przed zdaniami normatywnymi „kresek”, „kropek”, „gwiazdek” itp.. znaków, które uniemożliwiają precyzyjne wskazanie konkretnego rozwiązania prawnego, w przypadku powoływania się na przepisy statutu.  

Wewnątrzszkolny system oceniania powinien określać:

1.Płaszczyzny oceniania ( osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia). 2. Cele oceniania: -         poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie, -         pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

-         motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu, -        dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia, -        umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

3.Elementy oceniania: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania; 3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

4. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny ze wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, skalę ocen i procedury oceniania 5. Zasady zapoznawania z systemem ocenienia

6. Formy kontroli postępów w nauce 7 6. Formy kontroli postępów w nauce 7. Sposób uzasadniania przez nauczyciela ustalonej oceny i zasady udostępniania do wglądu prac pisemnych 8. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia

9. Zasady zwalniania ucznia z zajęć wychowania fizycznego , informatyki lub technologii informacyjnej (na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii). 10. Zasady zwalniania ucznia z nauki drugiego języka obcego (na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy o systemie oświaty zwalnia się ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową

11. Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej (m. in 11. Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej (m.in. określenie liczby ocen bieżących z poszczególnych przedmiotów wymaganych do ustalenia oceny klasyfikacyjnej) 12. Zasady stwarzania szansy uzupełnienia braków uczniom, którym poziom osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej ( par.16)

13. Kryteria i zasady oceniania zachowania 14 13. Kryteria i zasady oceniania zachowania 14. Warunki i procedurę uzyskania wyższych niż przewidywane ocen rocznych ( w przypadku szkół policealnych i szkół dla dorosłych – ocen semestralnych) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

15.Warunki i procedurę uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania 16. Zasady i procedurę przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego ( m.in. : kto przeprowadza egzamin - nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych , w przypadku ucznia spełniającego odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą - komisja , uzgodnienie terminu, przygotowanie zadań egzaminacyjnych, stopień trudności zadań)

17. Zasady i procedurę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności przeprowadzanego w przypadku wniesienia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) zastrzeżeń do sposobu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych (jeśli ocenę ustalił nauczyciel – zastrzeżenia rozpatruje dyrektor szkoły, w przypadku oceny ustalonej przez dyrektora – zastrzeżenie rozpatruje organ sprawujący nadzór pedagogiczny)

18. Zasady i procedurę rozpatrywania zastrzeżeń wniesionych przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) do sposobu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania 19. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego ( uwaga: 1. dotyczy również klasy programowo najwyższej! 2. zadania egzaminacyjne /pisemne i ustne/ muszą być zgodne z wymaganiami programowymi i wymaganiami edukacyjnymi na każdą ocenę)

20. Warunki promocji i uzyskania świadectwa promocyjnego z wyróżnieniem Uwaga: 1. Rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego 2. Rada pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach może postanowić o powtarzaniu klasy przez unia klasy I – III szkoły podstawowej

3. promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania 4.uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych może być promowany do klasy programowo wyższej, pod warunkiem że te zajęcia edukacyjne realizowane są w klasie programowo wyższej ( par. 21 ust.10) 5.nie uzyskuje promocji uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono ocenę naganną zachowania ).

21. Warunki ukończenia szkoły i uzyskania świadectwa ukończenia szkoły z wyróżnieniem (1. uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, 2.nie kończy szkoły uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono ocenę naganną zachowania).

Uwagi: 1. Jeśli w ocenianiu bieżącym stosowane są znaczki „+” i „-” – należy to zapisać w WSO. 2. Jeśli ocenianie uczniów dokumentowane jest w innym dokumencie niż dziennik lekcyjny – należy to zapisać w WSO.

3. W wymaganiach edukacyjnych dla przedmiotów: wychowanie fizyczne, technika, plastyka, muzyka uwzględnić należy zapis dotyczący wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Na ocenę z wychowania fizycznego nie może mieć wpływu uczęszczanie lub nieuczęszczanie na zajęcia SKS-u.

Dziękuję za uwagę