Samoobsługa dzieci przedszkolnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasa I, II, III Szkoła Podstawowa nr 36 w Kielcach
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Metoda kierowanego nauczania
KOORDYNACJA.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
SZE Ś CIOLATEK W SZKOLE. Senat RP przyj ą ł 1 lutego nowelizacj ę ustawy o systemie o ś wiaty, która o dwa lata ­ z 2012 r. na 2014 r. ­ przesuwa wprowadzenie.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Zasady dobrego zachowania się przy stole
Informacja dla Rodziców Sześciolatek w szkole. Zmiana w ustawie o systemie oświaty uchwalona 27 stycznia 2012 r. przedłuża o dwa lata - do września 2014r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Dnia 22 marca 2012 roku wybrałam się do Miejskiego Przedszkola Nr 2 w Nowej Rudzie. Dnia 22 marca 2012 roku wybrałam się do Miejskiego Przedszkola Nr 2.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Gdzie były? Co robiły Twoje ręce?
Studia Podyplomowe „SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY” Rok akademicki 2007/2008 Prezentacja przedstawia projekt zrealizowany w ramach zajęć z Modułu 25: Przygotowanie.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
„Sześciolatek w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Zdrowy styl życia Olga Berdys Częstochowa 2012r..
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
SPRAWOZDANIE PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA ZIMA 2012/2013.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dydaktyka ogólna.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
6-LATEK W SZKOLE.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Savoir – vivre na co dzień
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Bezpieczne zachowanie w szkole
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Pe ł ni apetytu na moc Uczniowie klasy III a Szko ł y Podstawowej nr 6 w Ś widnicy.
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Przedszkole Samorządowe w Słupach „Książka Kucharska”
KATOLICKA SZKOŁA PODSTAWOWA SPSK W CZERNICACH
Higiena osobista.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Śniadanie daje moc Klasa 1b Szkoła Podstawowa nr 27 w Poznaniu
Wewnątrz przedszkolny konkurs kulinarny
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Przedszkole Samorządowe nr 3 Skawina. * Założenia innowacji pedagogicznej: * W naszym przedszkolu promujemy zdrowy tryb życia, dzieciom wpajamy podstawy.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
COPM i CPPF Interwencja u Ani Katarzyna Przybyłek, Gabriela Tucznio.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
„Sześciolatek w szkole”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Savoir vivre – czyli dobre maniery. Zachowanie przy stole.
Zapis prezentacji:

Samoobsługa dzieci przedszkolnych opracowanie mgr Natalia Werner

ZNACZENIE PRAWIDŁOWEGO UKSZTAŁTOWANIA SIĘ CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH U DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W trakcie opanowywania czynności samoobsługowych dziecko uczy się tak organizować swoją aktywność, by osiągnąć zamierzony cel. Dowiaduje się też, że w niektórych sytuacjach nie da się uniknąć wykonywania pewnych czynności i dlatego rozsądniej jest wykonać to, co trzeba, szybko i sprawnie;

Sposób wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych przenosi się także na czynności intelektualne: Dzieci, które marudzą i ociągają się przy czynności samoobsługowej, przenoszą ten styl zachowania na sytuacje zadaniowe typu dydaktycznego Dzieci, które „sieją” bałagan są zwykle równie niestaranne w realizacji zadań typu intelektualnego Dzieci, które przy wykonaniu czynności samoobsługowych domagają się pomocy, chociaż przy niewielkim wysiłku poradziłyby sobie same, przenoszą to zachowanie-nawyk na sytuacje zadaniowe typu intelektualnego

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH Samoobsługa w łazience Jedzenie Ubieranie się

JEDZENIE 3 rok życia Potrafi samodzielnie jeść, choć pojawia się opór w sytuacji, gdy było uczone karmienia; Używa łyżki i widelca Trudności z zachowaniem porządku na talerzu;

JEDZENIE 4 rok życia Przestrzega zasad wspólnego spożywania posiłku: Nieodchodzenie od stołu, gdy inni spożywają posiłek Podziękowanie za posiłek Przysunięcie krzesła do stołu po zakończonym posiłku; Powinno następować wdrażanie do estetycznego spożywania posiłku;

JEDZENIE 5 rok życia Sporadyczne zachlapania dzięki lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej Samodzielne nakrywanie do stołu oraz sprzątanie po posiłku; Pod koniec drugiego semestru roku szkolnego posługiwanie się nożem i widelcem (łączenie tej umiejętności z nauką orientacji przestrzennej: prawo-lewo);

JEDZENIE 6 rok życia Podtrzymanie wyuczonych zasad Stosowanie form kulturalnego spożywania posiłku Uatrakcyjnianie czasu spędzonego przy stole – wdrukowanie nawyków jedzenia;

UBIERANIE SIĘ 3-4 rok życia Ubiera się i rozbiera, ale nie dotyczy to odzienia wierzchniego; Wcześniej i sprawniej wykonują te czynności dziewczynki niż chłopcy; Ubierają się z pewną pomocą dorosłego – komunikaty werbalne oraz wykorzystanie gestu; Trudności z rozróżnieniem tył –przód, lewy- prawy but;

UBIERANIE SIĘ 5 rok życia Samodzielnie nakłada różne części odzienia, również wierzchniego; Trudności z zawiązaniem fartuszka, sznurowadeł; zapinaniem guzików u płaszcza;

UBIERANIE SIĘ 6-7 rok życia Automatyzacja ruchów precyzyjnych przy zastrzeżeniu stałego treningu;

SAMOOBSŁUGA W ŁAZIENCE 3 rok życia Zgłasza potrzeby fizjologiczne; Zna zasady treningu czystości. Potrafi: ściągnąć bieliznę załatwić się wytrzeć papierem miejsce intymne podciągnąć bieliznę umyć ręce i je wytrzeć

SAMOOBSŁUGA W ŁAZIENCE 3 rok życia Myje ręce i twarz bez zamaczania ubrania i wyciera je ręcznikiem; niedoskonałe wykonanie szczególnie przy dużym zabrudzeniu; Ruchy są jeszcze nieporadne przez słabą koordynację i napięcie mięśniowe Trudności z myciem zębów – opanowanie ruchów precyzyjnych Potrzebuje przy wykonywaniu czynności podpowiedzi werbalnych oraz podpartych gestem przy sekwencji działania;

SAMOOBSŁUGA W ŁAZIENCE 4,5 i 6 rok życia Doskonalenie podjętych w 3 roku życia czynności samoobsługowych Przemianowanie ich w nawyki;

RADY DLA RODZICÓW Daj dziecku czas Ciesz się z każdego najmniejszego sukcesu dziecka Nie koryguj nadmiernie Bądź systematyczny i konsekwentny w podejmowanych zadaniach

RADY DLA RODZICÓW Skup się na następujących zadaniach: Nawyk właściwego zachowania się w toalecie Nawyk samodzielnego rozbierania się i ubierania, a także dbania o swoje ubrania Nawyk bezkonfliktowego układania się do snu Nawyk właściwego zachowania się przy stole i kształtowania dobrych manier przy jedzeniu Nawyk dbałości o to, by rzeczy były na swoim miejscu

BIBLIOGRAFIA Żebrowska, M.(red).(1977).Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN: Warszawa. Harwas – Napierała, B.,Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka, T2. PWN: Warszawa. Artykuł p. Ewy Zielińskiej: Kształtowanie czynności samoobsługowych. (http://blizejprzedszkola.pl/mbp- 1338,ksztaltowanie-czynnosci-samoobslugowych) Doradca Nauczyciela Przedszkola. (4/2011/s.21.,5/2012/s. 15-21). Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.