3.031 Alternatywna polityka energetyczna – instrument zrównoważonego rozwoju Andrzej Kassenberg z wykorzystaniem materiałów przygotowanych w ramach prac.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Arkadiusz Wojciechowski
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Grzegorz Wiśniewski Instytut Energetyki Odnawialnej (ECBREC IEO) Pierwsza Dyskusja Panelowa Bodźce i bariery dla rozwoju energii odnawialnej.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka energetyczna Unii Europejskiej- obecne działania i trendy.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
Energetyka rozproszona i prosumencka
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Polska wobec celów pakietu energetyczno- klimatycznego UE na 2030 rok
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Polityka energetyczna Polski do 2030 roku
Autonomiczne Regiony Energetyczne (ARE) – przegląd możliwych rozwiązań. prof. dr hab. inż. Zbigniew Gnutek mgr inż. Przemysław Smakulski This project is.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

3.031 Alternatywna polityka energetyczna – instrument zrównoważonego rozwoju Andrzej Kassenberg z wykorzystaniem materiałów przygotowanych w ramach prac nad Alternatywną polityką energetyczną Polski do roku 2030 Patron medialny: Program EkoHerkules jest dofinansowany ze środków:

Ślad ekologiczny swiata 1960 – 2050 (wg Living Planet Report, WWF) INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Ślad ekologiczny Polski 1961 – 2005 (wg Living Planet Report, WWF) INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Punktem wyjścia do budowy dokumentów strategicznych w związku z: ograniczonością zasobów; określoną zdolnością środowiska do absorpcji zanieczyszczeń jak i potrzebami zapewnienia wysokiej jakości życia; są: Ilość dostępnych zasobów (przeznaczonych) dla danej dziedziny gospodarki zasobów; Limit odprowadzanych do środowiska z danej dziedziny gospodarki zanieczyszczeń. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Zrównoważone podejście do energetyki – podstawowe przesłanie dla APE Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego rozumianego jako zapewnienie bieżących i długoterminowych dostaw energii w warunkach coraz bardziej zaostrzanych wymagań ekologicznych, w sposób zapewniający konkurencyjność polskiej gospodarki (przedsiębiorstw) i jej dostępność dla społeczeństwa. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Uwarunkowania wewnętrzne Wysoka energo- i elektrochłonność gospodarki Wysoki udział węgla w bilansie energii pierwotnej i elektroenergetyce Wysoka emisyjność gospodarki Zapóźnienie technologiczne polskiej energetyki to nie tylko jej zły stan techniczny, ale również niezwykłe słabe rozprzestrzenienie innowacyjnych Niedorozwój sieci przesyłowej i sieci rozdzielczych Niska kultura użytkowania energii INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Uwarunkowania zewnętrzne Globalizacja Kryzys klimatyczno-energetyczny - Pakiet Kryzys finansowy Słabość integracji UE Powolność w otwieraniu rynków INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Cel strategiczny Tworzenie warunków do efektywnego zaspakajania potrzeb energetycznych w ramach wyznaczonych i dostępnych zasobów naturalnych oraz limitów dotyczących odprowadzania do środowiska zanieczyszczeń. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Cele szczegółowe APE - Bezpieczeństwo zapewnienie nie wpadnięcia w pułapkę gospodarczej i politycznej zależności od monopolistycznego dostawcy gazu i paliw płynnych uzyskanie pewności dostaw energii elektrycznej, gazu, ciepła i paliw płynnych dla lokalnych struktur osiedleńczych – metropolii, miast, wsi zapewnienie stabilnych dostaw energii w cenach konkurencyjnych wobec innych dostawców europejskich (i światowych) - pewność funkcjonowania gospodarki – przemysłu, transportu, usług. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Cele szczegółowe APE - Konkurencyjność dywersyfikacja paliw (rodzajów i źródeł), form wytwarzania (systemowe, poza systemowe, rozproszone), właścicielska tak, aby na rynku istniała rzeczywista możliwość wyboru produktu i jego sprzedawcy. możliwość wyboru poziomu jego jakości, SLA (Service Level Agreement). zapewnienie konkurencyjność polskiej gospodarki wobec innych gospodarek Europy i Świata (wysoka efektywność energetyczna, wysoką pewność dostaw po konkurencyjnych cenach) zapewnienie sprawnego funkcjonowania rynku: uwzględnienie kosztów zewnętrznych, zakaz subsydiów niezgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju z góry określony czasowy limit subsydiowania, po przekroczeniu którego beneficjent powinien działać bez dalszego wsparcia INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Cele szczegółowe APE - Zrównoważony rozwój redukcja emisji gazów cieplarnianych 1988 – 2020 o co najmniej 40% (Polityka klimatyczna PL) lub 1990 – 2020 (Polityka klimatyczna UE) o 20% albo 30% tj. emisja 353 – 309 mln ton CO 2eq redukcja emisji gazów cieplarnianych 1990 – 2050 o 60-80%, co może oznacza w roku 2030 – emisję mln ton CO 2eq w sektorach elektroenergetycznym i ciepła scentralizowanego (EU-ETS) redukcja musi wynieść co najmniej 21%. w sektorze non-ETS dopuszczalny jest 14% wzrost emisji. Wzrost emisji ze spalania paliw transportowych musi być skompensowany redukcją emisji w podsektorze ogrzewnictwa (ciepła sieciowego, gazu ziemnego i węgla kamiennego) lub w instalacjach poza spalaniem paliw. 15% udział OZE w bilansie energii końcowej w 2020 roku musi być rozpisany na podsektory: 10% w sektorze paliw transportowych, 20% w sektorze elektroenergetycznym 16,6% w sektorze ogrzewnictwa. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Cele szczegółowe APE - Cele społeczne gwarancja dostawy, tzn. jakość usług (SLA), brak dyskryminacyjny w dostępie do udogodnień cywilizacyjnych, stymulacja rozwoju lokalnej aktywności (przedsiębiorczości i usług cywilizacyjnych), aktywizacja rozproszonych miejsc pracy. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Zasady realizacji APE wysokiej efektywności energetycznej stylu życia; wysokiej efektywności końcowego użytkowania energii; wysokiej sprawności wytwarzania i przesyłania energii; ponoszenia pełnych kosztów wytwarzania, dystrybucji i użytkowania energii oraz paliw; kształtowania zrównoważonej mobilności. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Przyjęty strategiczny cel wyrażony dopuszczalną wielkością emisji CO 2 był podstawą do formułowania strategii dojścia do tego limitu tzn. ustaleń w formie scenariuszy o różnym mixie energetycznym przy założeniu zaspokojenia potrzeb na energię elektryczną. Podstawowym parametrem modelującym scenariusze były wzrost (w wyniku inwestycji) i spadek (w wyniku dekapitalizacji) mocy zainstalowanej w poszczególnych rodzajach wytwarzania energii elektrycznej. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Scenariusz tzw. wszysztkomający. Scenariusz zrównoważony bez atomu. Scenariusz bez gazu. Scenariusz bez węgla brunatnego. Scenariusz max OZE. Scenariusz atom. Scenariusz max efektywność. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Biorąc pod uwagę wiele aspektów takich jak koszty, zagadnienia technologiczne, problemy społeczne i kwestie ekologiczne do dalszych prac wybrano - Scenariusz z zmienną w czasie maksymalną efektywnością energetyczną i ze znacznym udziałem OZE. Scenariusz ten znalazł także poparcie w trakcie konferencji, którą InE zorganizowało na temat wyboru scenariusza do dalszych prac. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Alternatywna polityka elektroenergetyczna – scenariusz efektywnościowy INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

ograniczenie zużycia ciepła; ograniczenie rozwoju nowego budownictwa o wysokim potencjale zapotrzebowania na ciepło; wzrost efektywności energetycznej. zasadnicza poprawa sprawność wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej. oznacza to, że emisja spadnie o 22,4% do roku 2020 i 36,1% do roku 2030 w stosunku do roku 2007 Niezbędnym jest stworzenie systemu finansowania inwestycji efektywności energetycznej i zrównoważonego w szczególności służącego małym i średnim inwestorom. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Kontynuacja trendu W kierunku zrównoważonego rozwój transportu Pasażerowie w mld MJ Ładunki w mld MJ Razem w mld MJ Emisja gazów cieplarnianych w mln ton CO 2eq (wzrost w stosunku do roku 2005) 3758 (57%) 62 (68%) 3745 (22%) 47 (27%) Źródło: W. Suchorzewski Zużycie energii w transporcie, opracowanie wykonanego na potrzeby APE. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Konieczne są radykalne działania: zwolnienie tempa wzrostu transportochłonności gospodarki i życia (mierzonej liczbą tonokilometrów i pasażerokilometrów), zahamowanie wzrostu, lub nawet ograniczenie udziału środków transportu wysoce energochłonnych, to jest transportu drogowego ładunków, transportu indywidualnego osób (samochód osobowy) i lotniczego, poprawa efektywności funkcjonowania transportu, np. przez zwiększenie stopnia wykorzystania ładowności środków transportu w przewozach ładunków i osób, popieranie postępu w technologii transportu, w tym przede wszystkim produkcji środków transportu o zwiększonej efektywności energetycznej oraz zasilanych ze źródeł energii alternatywnych w stosunku do ropy i węgla. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

regulacje prawne na poziomie ustaw, rozporządzeń i instrukcji. specjalną kategorią są standardy, a przede wszystkim minimalne standardy efektywności energetycznej (dla budynków, pojazdów, obowiązkowe taryfy (np. dla regulowanego przesyłu i dystrybucji) podatki, w tym neutralny budżetowo zielono – czarny podatek węglowy, służący do kompensowania kosztów zielonych paliw, szczególnie w ogrzewnictwie. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Program informacyjny powinien być skierowany do szerokiej opinii publicznej i umożliwiać jej dostęp do niezbędnej informacji w miarę potrzeb. np. Powszechna Internetowa Platforma Efektywności Energetycznej Program edukacyjny winien być skierowany do odbiorcy zogniskowanego (młodzież, działacze samorządowi, przemysłowcy) i mieć bardziej aktywny charakter. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Pełnomocnik rządu d/s (realizacji) pakietu klimatyczno – energetycznego; Agencja Energetyczna odpowiedzialna za fizyczną realizację Pakietu Klimatyczno – Energetycznego. Fundusz Efektywności Energetycznej oraz Energii Odnawialnej Prezes Urzędu Regulacji Energii jako instytucja kontrolna i monitorująca sytuację w sektorach energetycznych, ze statutową odpowiedzialnością promowania efektywności energetycznej i zasad zrównoważonego rozwoju wynikających wprost z Konstytucji RP. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Co chcemy uzyskać? Nowe podejście do budowania dokumentów strategicznych – od limitów środowiskowych; Zobiektywizowanie prac nad dokumentami strategicznym gdzie decyzja polityczna co do wyboru drogi rozwoju jest na końcu, a nie na początku procesu. Zachęcenie do szerokich debat publicznych nad dokumentami strategicznymi. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Wzrost efektywności już od zaraz np. białe certyfikaty Modernizacja i rozbudowa sieci przesyłowych – prawie od zaraz Pobudzenie aktywności w OZE – dwa lata Restytucja mocy – kilka lat i dalej + tęczowe certyfikaty (węgiel brunatny – duże ryzyko) Energetyka jądrowa (pomijając zagrożenia jak odpady czy terroryzm) – nie stanowi opcji ekonomicznie uzasadnionej do 2030 minimum lat na pierwszą elektrownię, a generując wysokie koszty inwestycyjne i około inwestycyjne ogranicza finansowo rozwój innych tańszych możliwości, nie wspiera rozwoju lokalnych ryków pracy i polskiej przedsiębiorczości. INSTYTUT NA RZECZ EKOROZWOJU w interesie przyszłych pokoleń

Dziękuje za uwagę ! Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju ul. Nabielaka 15 lok Warszawa tel. (22) fax. (22) w interesie przyszłych pokoleń