Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi ID grupy: 97_84_p_g1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Lokalny rynek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
1. 2 Położenie szkoły 3 W skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych wchodzą cztery typy szkół kształcące młodzież i dorosłych na różnym poziomie:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Powiat Gorlicki XVI SESJA XVI SESJA RADY POWIATU GORLICKIEGO.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Problemy rynku pracy..
lecz dla życia się uczymy”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Funkcjonowanie rynku pracy
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ z aktualną ofertą szkół ponadgimnazjalnych i placówek oświatowych podległych Powiatowi Kędzierzyńsko-Kozielskiemu! Powiatowy.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Bezrobocie.
I Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Józefa Bema w Ostrołęce ul
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
dobry start w przyszłość
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Powiat Buski.
Zapis prezentacji:

Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi ID grupy: 97_84_p_g1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Lokalny rynek pracy – szanse i zagrożenia dla absolwentów szkół regionu i Polski Semestr II; rok szkolny: 2009/2010

Temat projektowy Lokalny rynek pracy – szanse i zagrożenia dla absolwentów szkół regionu i Polski

Zadania tematu projektowego: aktualna analiza lokalnego rynku pracy i rynku edukacyjnego, ocena perspektyw tego rynku na najbliższe lata, wykonanie listy zawodów i jego korelacja z typami szkół.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Rynek pracy - to mechanizm dopasowań podaży i popytu na pracę. Dopasowania te wyrażają warunki na jakich dokonuje się transakcja między osobami oferującymi pracę (pracobiorcami), za określoną płacę a jej nabywcami (pracodawcami).

Podstawowe pojęcia rynku pracy Podaż pracy – to osoby, które oferują swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie na rynku pracy za określoną stawkę płac. Popyt na pracę – to zapotrzebowanie zgłaszane na rynku pracy na wiedzę, umiejętności i doświadczenie pracowników.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Równowaga na rynku pracy – oznacza, że wszystkie osoby, które chcą podjąć pracę przy danej stawce płac ją znajdują – wielkość popytu i podaży jest sobie równa.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Bezrobocie – to taki stan w gospodarce, w którym jest więcej osób chętnych do pracy niż miejsc pracy. Osoba bezrobotna – to osoba w wieku produkcyjnym, nie mająca pracy, ale jej aktywnie poszukująca, która jest zarejestrowana w urzędzie pracy.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Rodzaje bezrobocia: Frykcyjne (naturalne) – powstaje na skutek zmiany pracy, pojawiania się na rynku absolwentów szkół. Technologiczne – wynika z postępu technicznego i mechanizacji pracy. Sezonowe – związane z sezonowością produkcji i usług.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Koniunkturalne (cykliczne) – powstaje na skutek wahań w koniunkturze gospodarczej, pojawia się w okresie spadku gospodarczego. Strukturalne – wynika z niedostosowania popytu do podaży, związane jest z zanikaniem niektórych branż i zawodów.

Podstawowe pojęcia rynku pracy Stopa bezrobocia= liczba osób bezrobotnych / zasoby siły roboczej * 100% Zasoby siły roboczej = liczba osób pracujących + bezrobotnych

Rynek pracy w powiecie gostyńskim Stopa bezrobocia w powiecie na koniec 2008 roku wynosiła 10,8% i w ostatnich latach stale się obniżała. Jednocześnie pod koniec roku 2008 i z początkiem roku 2009 zaczęła rosnąć w związku z sezonowością prac i ze spowolnieniem gospodarczym dotyczącym terenu całego kraju. W styczniu 2010 stopa ta wynosi 11,9%. Na tle podregionu i województwa powiat gostyński charakteryzuje się wysoką stopą bezrobocia.

Bezrobocie w powiecie gostyńskim Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z BDR www.stat.gov.pl z dnia 01.06.2009r.

Bezrobocie w powiecie gostyńskim Największą grupę bezrobotnych w powiecie gostyńskim stanowią osoby w wieku poniżej 34 lat, mimo, iż w ciągu ostatnich pięciu lat odsetek tych osób znacznie zmalał. Grupę tą stanowią przede wszystkim absolwenci i często osoby młode wchodzące dopiero na rynek pracy. Można również zauważyć największą mobilność zawodową w tej grupie wiekowej. Jednocześnie najniższą mobilnością i rosnącym bezrobociem charakteryzuje się grupa osób powyżej 55 roku życia.

Udział [%] poszczególnych grup wiekowych w ogólnej liczbie bezrobotnych w powiecie gostyńskim w 2010r Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z BDR www.stat.gov.pl z dnia 01.06.2009r.

Liczba osób bezrobotnych według płci Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z BDR www.stat.gov.pl z dnia 01.06.2009r.

Liczba osób bezrobotnych wg wykształcenia w powiecie gostyńskim Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z BDR www.stat.gov.pl z dnia 01.06.2009r.

Wykształcenie a zatrudnienie Podstawowym czynnikiem wpływającym na zmianę sytuacji osób bezrobotnych jest wykształcenie. Widoczny jest spadek liczby osób bezrobotnych w większości przedstawionych grup. Wynik ten związany jest z malejącą stopą bezrobocia w powiecie gostyńskim. Wyraźny spadek obserwuje się u osób z wykształceniem zawodowym, gimnazjalnym i poniżej oraz średnim zawodowym. Wynika to z zapotrzebowania na konkretne zawody. W przypadku osób z wykształceniem średnim ogólnokształcącym oraz wyższym nie można wyznaczyć jednolitej tendencji rosnącej lub malejącej. Widoczny jest jednak zdecydowanie najmniejszy udział tych grup osób w ogóle bezrobotnych, ale też niewielka ich aktywność.

Struktura (%) osób bezrobotnych wg wykształcenia w 2008 roku Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z BDR www.stat.gov.pl z dnia 01.06.2009r. Wyższe Policealne, średnie zawodowe Średnie ogólnokształcące Zasadnicze zawodowe Gimnazjalne i niższe Powiat gostyński 4,9 21,8 9,3 35 29 Województwo wielkopolskie 8,8 23,5 9,7 30,4 27,6

Wykształcenie a zatrudnienie Analiza powyższej tabeli pozwala stwierdzić, że struktura bezrobocia w powiecie pod względem wykształcenia nie odbiega znacznie od struktury podregionu i województwa. Widoczna jest różnica wśród osób bezrobotnych z wykształceniem zasadniczym zawodowym oraz gimnazjalnym i niższym, których w powiecie gostyńskim jest więcej niż w podregionie i województwie. Jednocześnie powiat charakteryzuje stosunkowo niski udział osób bezrobotnych z wykształceniem średnim zawodowym oraz wyższym. Również niska jest wartość przedstawiająca liczbę osób bezrobotnych w powiecie gostyńskim, które ukończyły liceum lub technikum. Związane jest to z tym, że młodzież po szkole średniej wyjeżdża na studia do większych ośrodków miejskich, gdyż w powiecie nie ma szkół wyższych.

Zawody deficytowe, nadwyżkowe i wykazujące równowagę w powiecie gostyńskim w latach 2005-2008 Deficytowe: operator koparki, kierowca autobusu, spawacz, opiekun w DPS, nauczyciel j. obcego, ślusarz, specjalista ds. marketingu i handlu, specjalista BHP, lakiernik, grafik, kierowca ciągnika siodłowego, wychowawca w placówkach oświatowych, operator maszyn Nadwyżkowe: kucharz, ekonomista, fryzjer, sprzedawca, krawiec, piekarz, technik rolnik, mechanik, murarz, malarz, cukiernik, rzeźnik, rolnik Charakteryzujące się równowagą: nauczyciel informatyki, grafik komputerowy, zaopatrzeniowiec, specjalista ds. reklamy, technik weterynarii, operator maszyn rolniczych

Wykształcenie a zatrudnienie Powiat gostyński cechuje niski poziom wykształcenia jego mieszkańców w stosunku do mieszkańców podregionu i województwa. Przekłada się to na lokalny rynek pracy, na którym brakuje specjalistów (opiekunowie w placówka społecznych, specjaliści BHP, specjaliści ds. marketingu, operatorzy maszyn i urządzeń). Jednocześnie corocznie szkoły opuszczają osoby o zawodach charakteryzujących się nadwyżką wśród bezrobotnych (ekonomiści, sprzedawcy, rolnicy).

Edukacja w powiecie Powiat dysponuje dobrze rozwiniętą siecią szkół średnich, zarówno ogólnokształcących jak i zawodowych, które posiadają bogatą ofertę kierunków i specjalności. Najwięcej szkół znajduje się w stolicy powiatu czyli na terenie Gostynia. Pozostałe szkoły ponadgimnazjalne zlokalizowane są w Borku wlkp., Grabonogu, Krobi i Pogorzeli. W powiecie działa także szkoła specjalna - Zespół Szkół Specjalnych w Brzeziu, w skład której wchodzą Szkoła Podstawowa, Gimnazjum, Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy.

Edukacja w powiecie W powiecie gostyńskim na poziomie ponadgimnazjalnym kształci się co roku ponad tysiąc uczniów. Wśród uczniów największym zainteresowaniem cieszy się wykształcenie średnie zawodowe, następnie średnie ogólnokształcące oraz zasadnicze zawodowe.

Edukacja w powiecie W Zasadniczej Szkole Zawodowej, umożliwiającej nabycie konkretnych zawodów i popartych praktyką w latach 2005 – 2009 kształci się 844 uczniów. Natomiast z nauki zawodu na poziomie średnim czyli w technikach uczy się 2107 uczniów i jest forma kształcenia najpopularniejsza wśród młodzieży zamieszkującej powiat gostyński. Często wybieranym przez młodzież w ostatnich latach kierunkiem kształcenia jest kierunek średni ogólny na którym zdobywa wiedze 1386 uczniów. Świadczy to o odsuwaniu przez młodzież decyzji dotyczącej kariery zawodowej.

Proponowane kierunki kształcenia w roku szkolnym 2010/2011 w powiecie gostyńskim Technik: handlowiec, ekonomista, elektryk, mechanik, logistyk, informatyk, mechatronik, ochrony środowiska. Technik: rolnik, hodowli koni, architektury krajobrazu żywienia i gosp. dom., weterynarii, dietetyk, turystyki wiejskiej.

Proponowane kierunki kształcenia w roku szkolnym 2010/2011 w powiecie gostyńskim Licea: o profilu ogólnym, o profilu informatycznym, o profilu językowym, o profilu wojskowym, o profilu matematyczno – fizycznym, o profilu biologiczno – chemicznym, o profilu humanistyczno – dziennikarskim, o profilu matematyczno – informatycznym, o profilu językowo – geograficznym.

Zasadnicza szkoła zawodowa: Proponowane kierunki kształcenia w roku szkolnym 2010/2011 w powiecie gostyńskim Zasadnicza szkoła zawodowa: rolnik, monter instalator urządzeń technicznych w budownictwie wiejskim, sprzedawca, cukiernik, kucharz malej gastronomii. ślusarz, ogrodnik, rzeźnik, wędliniarz, piekarz, mechanik pojazdów samochodowych.

Zawody przyszłości webmaster, kosmetolog, audytor, wizażysta, gerontolog, urzędnik Unii Europejskiej, broker informacji, rezydent, notariusz, fizjoterapeuta.

Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy

Biznesplan kariery zawodowej Jeśli jesteś absolwentem albo uczysz się jeszcze i po ukończeniu szkoły masz zamiar: kontynuować naukę, podjąć pracę, albo też pracując, jednocześnie uczyć się, warto, abyś opracował indywidualny biznesplan swojej kariery zawodowej!

Biznesplan kariery zawodowej to planowanie drogi dla każdego aktywnego zawodowo człowieka.

Po co warto opracowywać indywidualny biznesplan? żeby podejmować trafne i satysfakcjonujące decyzje zawodowe żeby maksymalnie wykorzystać własne atuty i umiejętności oraz rozwijać nowe kompetencje żeby nie podejmować się wielu przypadkowych prac, które nie spełniają Twoich oczekiwań żeby umieć znaleźć się na rynku pracy, dopasować do zmieniających warunków w dobie gospodarki rynkowej, ale także wnosić swój niepowtarzalny wkład.

Edukacja w powiecie Niestety porównanie najczęściej wybieranych kierunków i specjalności kształcenia przez młodzież powiatu gostyńskiego z informacją nt. zawodów deficytowych i nadwyżkowych przynosi niezadowalające wyniki i pozwala zauważyć rozbieżności między kierunkami kształcenia oferowanymi przez szkoły i wybieranymi przez uczniów, a zapotrzebowaniem na określone zawody na lokalnym rynku pracy.

Wnioski i rekomendacje duże zapotrzebowanie na konkretne zawody i umiejętności, niekorzystna struktura zatrudnienia z przewagą w sektorze rolniczym i przemysłowym, rozbieżność między kierunkami kształcenia a zapotrzebowaniem rynku pracy, duża liczba osób kształcących się na kierunkach ogólnych, rosnący poziom wykształcenia mieszkańców powiatu. Rekomendacje: prowadzenie rzeczowych i bieżących badań i analiz lokalnego rynku pracy i szkolnictwa, poszerzenie możliwości przekwalifikowania się osób bezrobotnych, racjonalizacja kierunków kształcenia przy współpracy z przedsiębiorstwami z uwzględnieniem potrzeb lokalnego rynku pracy, perspektyw rozwojowych powiatu i możliwości doposażenia bazy techno-dydaktycznej, wsparcie uczniów przy wyborze ścieżki edukacyjno zawodowej poprzez podniesienie poziomu doradztwa zawodowego.

Źródła: Program ograniczania bezrobocia w powiecie gostyńskim www.poznan.pl/mim/public/cdz/poradnik.html www.ck.agh.edu.pl http://wyborcza.pl www.qpracy.pl www.bezrobocie.org.pl www.powiat.gostyn.pl Program ograniczania bezrobocia w powiecie gostyńskim