PODSTAWY KATASTRU I GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

STRUKTURALNE KATASTRÓW GRUNTOWYCH
Problemy z regulacją pasów drogowych dróg publicznych –
Przewodnik po publikacji wrzesień November 10, Company in country2 Spis zagadnień 1) Prezentacja samego produktu na podstawie górnego paska.
Informacji Geograficznej
Prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów
RYSUNEK MAP Ćwiczenie 6 Grunty KATEDRA GEODEZJI SZCZEGÓŁÓWEJ
PRG Państwowy Rejestr Granic
INFOOŚRODEK USTROŃ maja 2008 r..
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
Zmiany w Prawie Geodezyjnym:
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Wstęp do programowania obiektowego
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Ewidencja gruntów moduł GIS Biebrzańskiego Parku Narodowego
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Wykład 8 Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków
Przesłanki utworzenia w Polsce administracji katastralnej
Wykład 9 Rejestracja stanu prawnego nieruchomości - księgi wieczyste
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Wykład 3 Obiekty katastru i ich atrybuty
Aspekt fiskalny katastru możliwości i oczekiwania
Wykład 4 Podmioty ewidencji gruntów i budynków
OBOWIĄZUJĄCY MODEL DANYCH EWIDENCYJNYCH GRUNTÓW I BUDYNKÓW
Wykład 2 Podstawowe pojęcia i definicje katastru
Wykład 7 Założenie i modernizacja ewidencji gruntów i budynków
MAPY WYKŁAD II.
RYTRO 2010 „Modernizacja EGBiL – aspekty prawne oraz możliwości wykorzystania tych prac do poprawy jakości całej bazy danych” Karol Kaim.
Kataster w zrównoważonym zarządzaniu przestrzenią
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Zastosowanie normatywnego systemu do zarządzania informacją i dokumentacją górniczą ArchiDeMeS DMG Krzysztof Anders, Jerzy Nowicki, Marian Poniewiera.
BAZA ADRESOWA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Wszystko o GIS- Geographic Information System
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
WALDEMAR KAMRAT POLITECHNIKA GDAŃSKA
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Zgłaszanie prac geodezyjnych
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Podatek od nieruchomości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Reglamentacja procesu budowy
GEOPORTAL AGH Zgubiłeś się na AGH? Geoportal AGH może Ci pomóc!
Wpływ znowelizowanych przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz przepisów wykonawczych na zadania organów administracji architektoniczno-budowlanej.
Łódzki Ośrodek Geodezji Portal GIS Portal GIS platforma obsługi interesant ów w Łódzkim Ośrodku Geodezji GEODETA.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
STRUKTURA DANYCH HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJIGEOINFORMATYKI
MAPA NUMERYCZNA WPROWADZENIE Jarosław Bosy. ISTOTA MAPY NUMERYCZNEJ (1) Źródło Waldemar Izdebski Wykłady z przedmiotu SIT / Mapa zasadnicza.
ZAGADNIENIA AKTUALIZACJI LMN SZKOLENIE DLA DYREKCJI GENERALNEJ LASÓW PAŃSTWOWYCH Margonin 2006.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
Temat: Tworzenie bazy danych
ZESPÓŁ ZADANIOWY DS. LMN W LP Szkolenie dla Dyrekcji Generalnej LP Margonin 2006.
Funkcjonalność SIP – SILP w kontekście zmian SILP – LAS i modernizacji Standardu LMN Paweł Pogoda Wydział Urządzania Lasu DGLP.
Zintegrowany System Katastralny (ZSK) Heronim Olenderek Zdzisława Widawska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Wydział Leśny Katedra Urządzania Lasu,
POWIAT WŁOCŁAWSKI.
Ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Systemy Informacji Prawnej
USTALENIA ZESPOŁU KONSULTACYJNEGO W PRZEDMIOCIE ZAGADNIENIA:
Zapis prezentacji:

PODSTAWY KATASTRU I GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI Wykład składa się z następujących części: podstawowe zagadnienia katastru wybrane zagadnienia gospodarki nieruchomościami elementy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego wszystkie wymienione części są ze sobą ściśle powiązane poprzez wyróżnik, którym jest informacja o terenie Dr inż. Paweł Hanus

Część I „Podstawy Katastru” Cel przedmiotu: Przedstawienie zasad rejestrowania, przechowywania i przetwarzania informacji o terenie w zakresie katastralnym oraz głównych aspektów gospodarki nieruchomościami Cel wykładów: Ogólne przedstawienie problemów, które występują w katastrze i gospodarce nieruchomościami Cel ćwiczeń: Szczegółowe opracowanie zagadnień technologicznych dotyczących katastru, w tym: sporządzenie operatu katastralnego w zakresie gruntów .

Wykład 1 Informacje wstępne z zakresu katastru NIERUCHOMOŚCI

1.  Wprowadzenie Kataster to ważne zagadnienie, zwłaszcza na przestrzeni ostatnich lat. Dla katastru stosuje się w chwili obecnej głównie nazwę: Ewidencja Gruntów i Budynków. Wynika to z faktu, że przez wiele lat w Polsce funkcjonowała ewidencja gruntów (i budynków). Obecnie zaś stopniowo wraca się do poprzedniej, historycznej nazwy: Kataster. W chwili obecnej w zakresie katastru istnieje pewna wieloznaczność pojęć, spowodowana sytuacją szczególną. Istnieją bowiem, zebrane w ciągu kilkudziesięciu lat różnego rodzaju dane katastralne. Na tych danych będą musiały być dokonywane operacje techniczne jeszcze przez dość długi okres czasu. Z tego właśnie powodu, zakresem przedmiotu będą zarówno aktualne jak też i poprzednie uregulowania prawne W chwili obecnej obowiązującymi przepisami, regulującymi ogólnie i szczegółowo problematykę katastru jest: Ustawa: Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 roku - pr g i k. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów i budynków - rozp’01. Instrukcja G-5 – Ewidencja Gruntów i Budynków z 2003 roku Poprzednimi przepisami, regulującymi ogólnie i szczegółowo problematykę katastru były: Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa (do pr g i k) z dnia 17 grudnia 1996 roku - w sprawie ewidencji gruntów i budynków - rozp’96. Zarządzenie ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z 20 lutego 1969 roku (do dekretu o ewidencji gruntów z 1955 roku)- w sprawie ewidencji gruntów - zarz’69.

2. Definicje katastru według pr g i k - jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami, według zarz’69 - ewidencja gruntów obejmuje wszystkie grunty, ich położenie, granice i obszar oraz rodzaj użytków i ich klasę, według rozp’01 - brak wyraźnej wzmianki o definicji katastru i celach, jakim służyć ma kataster, według poglądu naukowego i dydaktycznego - Jest to urzędowe zinwentaryzowanie informacji przestrzennej i opisowej o gruntach, budynkach i lokalach w Polsce, przy czym informacja przestrzenna przedstawiana jest na mapach, zaś informacja opisowa przedstawiana jest w postaci stosownych dokumentów; z informacji przestrzennej wynika fakt położenia obiektu katastru, zaś z informacji opisowej wynika charakterystyka obiektu, Każdy kataster, niezależnie od tego gdzie i jak jest prowadzony, posiada swoją specyfikę. Dlatego też, rozwiązania w zakresie katastru mogą być różne, w zależności od kraju, w którym jest on prowadzony. Na przykład w Polsce kataster posiada jeszcze nazwę: „ewidencja gruntów i budynków (i lokali)”, (ewidencja gruntów, ewidencja).

3. Wybrane aspekty praktyczne sporządzania części operatu ewidencji gruntów i budynków z wykorzystaniem technologii komputerowej

A. Uwagi wstępne Treść zawarta w tym punkcie stanowi przedmiot ćwiczeń z przedmiotu. Zostaną przedstawione tylko najważniejsze aspekty problemu sporządzenia operatu katastralnego (części opisowo-kartograficznej operatu). Ćwiczenia będą wykonywane przy zastosowaniu technologii komputerowych. Operat ewidencyjny (katastralny) zgodnie z definicją katastru to, przede wszystkim część opisowa i kartograficzna powstała w oparciu o bazę danych. Część kartograficzna to: mapa ewidencyjna (katastralna), która przedstawia położenie obiektów, przy czym mapa sporządzana jest przede wszystkim w postaci numerycznej (raport z bazy danych). Część opisowa to: rejestr gruntów, rejestr budynków (i inne dokumenty), które charakteryzują (opisują) obiekty katastru (raporty z bazy danych). Sporządzenie operatu ewidencyjnego (katastralnego) w ćwiczeniu polega na sporządzeniu mapy ewidencyjnej (katastralnej) oraz rejestru gruntów i budynków, prowadzące do ustalenia ile i czego ma podmiot katastru. Obydwie składowe operatu w części opisowo-kartograficznej są raportmi bazy danych ewidencyjnych.

Rys. 2 Mapa ewidencyjna

B. Podstawowe etapy sporządzania operatu katastralnego a) Pozyskanie danych o strukturze przestrzennej gruntów oraz danych o położeniu budynków i lokali Struktura przestrzenna gruntów dotyczy położenia: działek, użytków, klas niektórych użytków. Struktura przestrzenna gruntów jest określona poprzez granice działek, konturów (granic) użytków oraz konturów (granic) klas niektórych użytków. Pozyskanie danych o strukturze przestrzennej gruntów to określenie położenia punktów załamania granic działek, granic użytków (konturów użytków) i granic klas użytków (konturów klasyfikacyjnych). Pozyskanie danych o położeniu budynków to określenie położenia punktów załamania obrysu budynku. Pozyskanie danych o położeniu lokali to określenie miejsca położenia lokalu w budynku. Metody pozyskania danych o strukturze przestrzennej gruntów: pomiar terenowy (dla granic działek i obrysów budynków - szczegóły terenowe I grupy), metoda fotogrametryczna z wykorzystaniem ortofotomapy lub stereoortofotomapy, digitalizacja lub skanowanie a następnie wektoryzacja istniejącej mapy ewidencyjnej. Z uwagi na niemożliwość zastosowania w ćwiczeniu procesu pozyskania danych przestrzennych dla działek i budynków metodą bezpośrednią, wszystkie dane zostaną pozyskane metodą skanowania i wektoryzacji istniejącej mapy ewidencyjnej.

B. Podstawowe etapy sporządzania operatu katastralnego b) Pozyskanie danych opisowych o gruntach budynkach i lokalach Dane opisowe o gruntach dotyczą przede wszystkim określenia rodzaju i jakości gruntu (użytki i klasy), jego stanu prawnego (właściciel, władający) i innych cech (na przykład: grupa rejestrowa). Dane opisowe o budynkach dotyczą przede wszystkim określenia rodzaju budynku i jego pozostałych atrybutów, w tym stanu prawnego. Dane opisowe o lokalach dotyczą przede wszystkim: określenia powierzchni lokalu, przy czym dla lokalu stanowiącego nieruchomość także udziału w nieruchomości wspólnej

B. Podstawowe etapy sporządzania operatu katastralnego c) Przykład pozyskania, ustalenia i przedstawienia struktury przestrzennej gruntów operacie katastralnym Strukturę przestrzenną gruntów należy najpierw ustalić w terenie, z kolei pomierzyć w oparciu o osnowę, a następnie przedstawić na mapie, przy czym sporządzenie mapy może być dokonane przy zastosowaniu technologii klasycznej lub w pełni nowoczesnej, w oparciu o metody i środki informatyki. W treści mapy ewidencyjnej, w zakresie struktury przestrzennej gruntów znajdują się trzy grupy danych (granice działek, użytków i klas). W procesie skanowania, a następnie wektoryzacji dokonujemy pozyskania danych z każdej grupy (współrzędne punktów załamania granic), w procesie wspomaganym komputerowo, przy zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania. Dla każdej grupy uzyskujemy taki zbiór współrzędnych i rysunek grupy obiektów, które tworzą tę grupę. Każda grupa obiektów (działki, użytki, klasy) będzie tworzona i przechowywana na osobnym rysunku (zbiorze), który zwany jest warstwą. Mamy zatem trzy warstwy identyfikowanych przez nazwy (na przykład: EDZPD - działki, EUZPU - użytki, EKLPK - klasy). Należy sprawdzić poprawność utworzenia każdej struktury z punktu widzenia ciągłości każdego obiektu, który tworzy tę strukturę. Nie może być tu zatem żadnych luk, bagnetów, ani powtórzeń czy też braku punktów węzłowych, Każda działka, kontur, użytek będzie tworzył poligon (obiekt topologiczny powierzchniowy, którego elementy będą zapisane w bazie danych Poligon jest wielobokiem zamkniętym , posiadającym jeden identyfikator, którego boki (wektory) łącza się w punktach węzłowych

Rys. 3 Błędne struktury topologiczne

B. Podstawowe etapy sporządzania operatu katastralnego d) Poprawianie struktur z wektoryzacji i budowa baz danych e) Analizy na gotowych bazach Analiza przylegania działek Punkty bliskoleżące, Przecięcie baz f) Sporządzenie rejestru gruntów na podstawie rozliczonej powierzchni gruntów z EWMAPY sporządzany jest rejestr gruntów, w procesie rozliczenia powierzchni wykorzystywany jest pakiet oprogramowania komputerowego g) Sporządzenie mapy w postaci graficznej przy zastosowaniu oprogramowania typu CAD