JESTEŚMY TWÓRCAMI SZKOLNEJ GAZETKI „Echo Szkoły”
R E D A K T O R Z Y
Julia dębiec Mam na imię Julia . Jestem uczennicą klasy piątej. Lubię słuchać ciekawej muzyki i malować. Jestem redaktorką szkolnej gazetki „ Echo szkoły”. Mój pseudonim to: Juluśka.
Zuzanna Jabłońska Mam na imię Zuzia. Chodzę do V klasy. Lubię oglądać ciekawe filmy i uwielbiam słuchać muzyki. Jestem redaktorką w gazetce „Echo szkoły”. Piszę artykuły o aktualnościach i interesujących miejscach w Polsce.
Natalia Józefczyk Mam na imię Natalia chodzę do klasy V . Jestem redaktorem gazetki ,,Echo Szkoły”. Piszę w niej artykuły o zwierzętach .Mój pseudonim dziennikarski Natala.
Kamil Kucia Kamil Kucia -Joker - chodzę do klasy V . Interesuję się sportem (piłką nożną , siatkówką i koszykówką) . Jestem redaktorem gazetki szkolnej ,,Echo Szkoły” . Moim zadaniem jest wprowadzanie czytelników w śmiech . Ja sam lubię się śmiać . Lubię swoją prace , ponieważ robie to co lubię.
Oktawian Kowalski Jestem redaktorem gazetki ,,Echo Szkoły”. Na imię mam Oktawian. Zajmuję się tematami takimi jak: życie szkoły, aktualności, itp. Mój pseudonim to Olexy;D Uczęszczam do klasy V.
Karolina Łajdanowicz Jestem Karolina. Mam 12 lat i chodzę do 5 klasy . Moje pseudo to Karolka. W gazetce szkolnej „Echo Szkoły” odpowiadam za ciekawostki . Interesuję się muzyką i oglądaniem filmów.
Karolina Erdelli Mam na imię Karolina Mam 12 lat i chodzę do piątej klasy .:) Interesuję się muzyką Moim ulubionym zespołem jest One Direction ;) a piosenkarzem Justin Bieber Piszę artykuły o modzie i muzyce w gazetce ‘’Echo Szkoły’’. Bardzo lubię oglądać filmy i seriale.
Joanna Wilk Joanna Wilk – ps. Blondi. Mam 11 lat, chodzę do 5 klasy. Lubię matematykę i pizzę. Nie lubię soku pomidorowego i szpinaku. W gazetce piszę artykuły o przyrodzie. Mam dwóch starszych braci. Jestem blondynką stąd bierze się mój pseudonim. Piszę i jem lewą ręką.
GŁÓWNE CELE PROJEKTU: - rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów, - doskonalenie umiejętności pracy w zespole, - kształcenie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji, - doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, - zapoznanie z procesem powstawania gazetki, - poznanie pracy dziennikarza, - bogacenie słownictwa związanego z działalnością dziennikarską, - rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji, - kształtowanie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do redagowania gazetki, -rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi, nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy, kształtowanie własnej samooceny.
Realizacja projektu I. Przygotowanie Przed redagowaniem gazetki, uczniowie poznali kilka podstawowych pojęć, których znajomość jest niezbędna w pracy redakcyjnej (dziennikarz, redaktor, wydawnictwo, gazeta, czasopismo, stopka redakcyjna, itp.). Zastanawiali się także jakimi cechami powinien być obdarzony dziennikarz i jaką postawę prezentować. Z dużym zaangażowaniem podjęli się tego zadania. Z dużym zainteresowaniem przeglądali czasopisma, zwracając uwagę na budowę, szatę graficzną, stałe elementy, tematykę, częstotliwość wydawania. Odczytywali nagłówki i fragmenty artykułów, analizowali ich treść. Tak zdobytą wiedzę wykorzystali do planowania swojego pisma.
II. Planowanie pracy Przygotowanie wydania gazetki szkolnej odbywało się według opracowanego planu. Uczniowie określili tematykę czasopisma, zastanawiali się o jakich ważnych sprawach będą pisali. Metodą burzy mózgów wybrali zestaw tematów, nad którymi pracowali około miesiąca. Wśród zagadnień znalazły się te, które najbardziej ich zainteresowały. Informacje o szkole i z życia szkoły, o wydarzeniach kulturalnych w szkole i w miejscowości, komentarze, opinie, wywiady, reportaże, fotografie, rysunki, przysłowia, rebusy i dowcipy. Dużym zainteresowaniem cieszyły się kolorowanki. Zaplanowano, że w każdym numerze będą stałe działy, np.: aktualności z życia szkoły, twórczość uczniów ( rysunki etc.), moda, muzyka, ciekawostki, sport, rozrywka. Powyższe zagadnienia zostały przydzielone uczniom. Wyznaczono termin ich realizacji. Każdy mógł decydować, o tym co chce opracować, niektóre tematy przygotowywane były wspólnie przez całą grupę podczas zajęć. Uczniowie mieli dużo pytań i wątpliwości. Pojawiające się problemy rozwiązywali w twórczy sposób.
Podczas pracy…
III. Gromadzenie informacji i przygotowanie artykułów Po przydzieleniu zadań młodzi dziennikarze z dużym zapałem rozpoczęli samodzielną pracę. Na podstawie wiedzy uzyskanej na zajęciach samodzielnie przygotowywali do gazetki materiały. Obserwowali życie szkolne, szukając ciekawych pomysłów na artykuł. Chętnie zbierali materiały, sięgając do książek i Internetu. Korzystali ze strony internetowej, zdobywając w ten sposób informacje o ważnych wydarzeniach z życia szkoły, uroczystościach, konkursach, zawodach sportowych. Wszystkie swoje spostrzeżenia notowali na bieżąco. W razie trudności mogli skorzystać ze wskazówek nauczyciela. Pytań zawsze było wiele. Pojawiające się problemy rozwiązywali w sposób twórczy. Nie wszystkie tematy udało się opracować na zajęciach, pod kierunkiem nauczyciela ze względu na ograniczoną ilość czasu, dlatego część zadań mogli wykonywać w domu. Gotowe artykuły uczniowie oddawali nauczycielowi do korekty. Ich forma była różnorodna. Często przynosili przepisane na komputerze. Po sprawdzeniu przez nauczyciela ochotnicy zabierali artykuły do przepisania w domu. Tak opracowane zagadnienia przesyłali pocztą elektroniczną do opiekuna.
Zadowoleni ze swojej pracy uczniowie z dumą prezentują gazetkę. IV. Drukowanie i kolportowanie gazetki Jeszcze ostateczne poprawki i gazetka została przeznaczona do drukowania. Zadanie to wykonane zostało w pracowni komputerowej. Następnie na szkolnym ksero wykonano 20 odbitek egzemplarzy. Po wydrukowaniu gazety uczniowie przystąpili do kolejnego etapu pracy, zajęli się ułożeniem wszystkich stron w całość. Zadowoleni ze swojej pracy uczniowie z dumą prezentują gazetkę.
V. Ewaluacja Gazetka zastała umieszczona na stronie internetowej szkoły i jest dostępna dla wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli. Praca przy jej redakcji przyniosła wiele zadowalających efektów. Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności dziennikarskich. Uczyli się współpracy w grupie, dzielenia się pomysłami, planowania pracy, twórczego rozwiązywania problemów. www.spwrocanka.pl
Dziękujemy za obejrzenie prezentacji