EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Biostatystyka i metody dokumentacji
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Polski system medialny
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Prognozowanie i symulacje (semestr zimowy)
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Hipotezy statystyczne
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
SATELITARNE OBSERWACJE GLONÓW JAKO PODSTAWA BADAŃ ŻYCIA I KLIMATU NA ZIEMI Bogdan Woźniak1,3, Roman Majchrowski3, Dariusz Ficek3, Mirosław Darecki1, Mirosława.
Biblioteka przy Gimnazjum w Okonku 2007 Biblioteka.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Planowanie badań i analiza wyników
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytet Jagielloński
Język francuski na świecie
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Informatyka – zestawienie ćwiczeń Żanety Majorek
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
Technologia kształcenia zawodowego
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WPROWADZENIE DO EKOLOGII KRAJOBRAZU Maria Szyszkiewicz-Golis.
MODELOWANIE MATEMATYCZNE
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017 przedmioty przyrodnicze
Komunikacja Interpersonalna
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Psychologia w Zarządzaniu
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Dotyczy ekosystemów Jej poziom zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.
Psychologia w Zarządzaniu
Zapis prezentacji:

EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY

Kurs: EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY Rok akademicki: 2006/2007 Kierunek kształcenia: Ochrona środowiska Grupa przedmiotów: kierunkowe Rok I, semestr I Kurs: EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY (45W, 60C)

Kurs: EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY Rok akademicki: 2006/2007 Kierunek kształcenia: Ochrona środowiska Grupa przedmiotów: kierunkowe Rok I, semestr I Kurs: EKOLOGIA I OCHRONA PRZYRODY http://www.mnii.gov.pl/mein/_gAllery/16/20/16206/ochrona_srodowiska.pdf Cele kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienie procesów ekologicznych i ewolucyjnych warunkujących różnorodność biologiczną; umiejętność: identyfikacji zagrożeń ekologicznych, posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony przyrody, stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych.

prof. dr hab. inż. Joanna Kośmider Prowadzący kurs: prof. dr hab. inż. Joanna Kośmider (dziedzina: nauki techniczne, dyscyplina: inżynieria środowiska) INSTYTUT INŻYNIERII CHEMICZNEJ I PROCESÓW OCHRONY ŚRODOWISKA Zakład Ekologicznych Podstaw Inżynierii Środowiska (www.jakos.ps.pl) Kontakt: „NOWA CHEMIA” III piętro, p. 324-326, 344 (tablica ogłoszeń obok p.344)

EKOLOGIA (I):. Ekologia (30W, 30C). Prowadzący:. prof. dr hab. inż EKOLOGIA (I): Ekologia (30W, 30C) Prowadzący: prof. dr hab. inż. Joanna Kośmider (W) mgr inż. Joanna Rudnicka (C) INSTYTUT INŻYNIERII CHEMICZNEJ I PROCESÓW OCHRONY Środowiska Zakład Ekologicznych Podstaw Inżynierii Środowiska „NOWA CHEMIA” III piętro, p. 324-326, 344 (tablica ogłoszeń obok p. 344) EKOLOGIA (II): Ochrona przyrody (15W, 30C) Prowadzący: dr inż. Elżbieta Huzar (W, C) dr inż. Alicja Wodnicka (C) INSTYTUT TECHNOLOGII CHEMICZNEJ ORGANICZNEJ Zakład Syntezy Organicznej i Technologii Leków „NOWA CHEMIA” IV piętro, p. 439 (tablica ogłoszeń obok p. 344)

EKOLOGIA (I) Ekologia (30W, 30C). Prowadzący:. prof. dr hab. inż EKOLOGIA (I) Ekologia (30W, 30C) Prowadzący: prof. dr hab. inż. Joanna Kośmider (W) mgr inż. Joanna Rudnicka (C) Zakres i podstawowe zasady ekologii. Metodologia badań ekologicznych. Rozmieszczenie organizmów (poziom populacji i biocenozy) oraz czynniki ograniczające. Genetyka populacji. Geografia roślin i zoogeografia. Struktura, funkcje i dynamika ekosystemów (składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne, obieg materii, przepływ energii, budżet energetyczny). Główne biomy świata. Ekologia stosowana (eksploatacja populacji, przyjazne środowisku zintegrowane metody walki ze szkodnikami i pasożytami).

STANDARDY MENiS DLA KURSU „EKOLOGIA” 2005-2006 Standardy nauczania dla kierunku studiów: ochrona środowiska STUDIA MAGISTERSKIE (http://www.menis.gov.pl/prawo/rozp_170/zal_43.php) Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna. Relacja organizm – środowisko: czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów. Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe. Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne, obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny. Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna. Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata. Ekofizjologia.

EKOLOGIA (II):. Ochrona przyrody (15W, 30C). Prowadzący:. dr inż EKOLOGIA (II): Ochrona przyrody (15W, 30C) Prowadzący: dr inż. Elżbieta Huzar (W, C) dr inż. Alicja Wodnicka (C) Przyroda jako zbiór różnorodnych wartości: ekonomicznych, poznawczych (naukowych), edukacyjnych, estetycznych. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Metody oceny oraz ochrony żywych zasobów przyrody. Ochrona przyrody w Polsce (zagrożenia różnorodności biologicznej, organizacja, akty prawne). Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. System Natura 2000.

ZALICZENIA I EGZAMINY Ocena końcowa za kurs „Ekologia i ochrona przyrody” jest obliczana jako średnia ważona na podstawie czterech ocen cząstkowych, : zaliczenie ćwiczeń EKOLOGIA I ocena C1 zaliczenie ćwiczeń EKOLOGIA II ocena C2 egzamin EKOLOGIA I ocena E1 egzamin EKOLOGIA II ocena E2 Oceny końcowe: Ćwiczenia (ocena C): C = C1 * 1/2 + C2 * 1/2 Egzamin (ocena E): E = E1*2/3 + E2 * 1/3 Kurs (ocena K): K = (C * 0,7 + E) / 1,7

EKOLOGIA

Harmonogram wykładów 1 2 GENESIS Wprowadzenie (film „GENESIS”) 2 i 9 października 2006 3 Powstanie materii sprzyjającej życiu (16.10.2006) 4 Galaktyki sprzyjające życiu; ekostrefa galaktyczna i ekostrefa Układu Słonecznego; cechy Ziemi sprzyjające powstaniu życia (23.10.2006) 5 Próby definicji życia; cząsteczki życia; mechanizmy ewolucji (30.10.2006) 6 Historia życia na Ziemi (6.11.2006) 7 Sprawdzian 1 13 listopada 2006 8 PODSTAWY EKOLOGII Zakres badań ekologicznych, dyscypliny ekologii, podstawowe definicje, sztuczne ekosystemy (20.11.2006) 9 POPULACJOLOGIA Struktura i dynamika populacji (27.11.2005) 10 BIOCENOLOGIA Składniki ekosystemów, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne, przepływ energii i budżet energetyczny (4.12.2006) 11 Cykle biogeochemiczne (11.12.2006) 12 Dynamika ekosystemów, interakcje międzygatunkowe, równowaga ekologiczna i sukcesja (18 grudnia 2006) 13 Sprawdzian 2 8 stycznia 2007 14 Różnorodność i typologia ekosystemów, klasyfikacja fitosocjologiczna … 15 stycznia 2007 15 Główne biomy świata 22 stycznia 2007

EGZAMIN 31 styczna 2007 8-9 lutego 2007 TEST: 30 pytań, trzy odpowiedzi do wyboru, jedna odpowiedź poprawna 8-9 lutego 2007 USTNY: terminy – zgodnie z listą zgłoszeń, przedstawioną po ogłoszeniu wyników testu Przystąpienie do testu jest obowiązkowe (nieobecność = 2,0 ndst). Przystąpienie do egzaminu ustnego jest obowiązkowe dla tych osób, które nie zaliczyły testu. Mogą do niego przystąpić również te osoby, które chcą poprawić ocenę uzyskaną w wyniku testu. W tym wypadku ocena z egzaminu ustnego jest oceną końcową.

Obliczenia ekologiczne Harmonogram ćwiczeń 1 Repetytorum biologi Sztuka notowania i korzystania z notatek (dyskusje o treści prezentowanych filmów przyrodniczych) 2 3 4 Sprawdzian 1: test dotyczący treści filmu przyrodniczego; repetytorium z podstaw ekologii, ewolucjonizmu, biochemii … 5-15 Obliczenia ekologiczne Programy: EXCEL; Statistica; Zadania 1-12 - 15 Obliczenia ekologiczne (w tym 2 sprawdziany) I. Techniki oznaczeń liczebności populacji Zadanie 1. Liczebność populacji (metoda Lincolna) Zadanie 2. Trójkąt złowień i oznakowań II. Podstawy teorii pomiarów Zadanie 3. Średnia, odchylenie standardowe, przedział ufności dla średniej Zadanie 4. Istotność różnic między średnimi III. Dynamika populacji Zadanie 5. Współczynnik rozrostu populacji Zadanie 6. Wzrost populacji w warunkach braku oporu środowiska (model Fibonaciego) Zadanie 8. Wzrost populacji w warunkach oporu środowiska (liniowa zależność b i d od liczebności) Zadanie 8. Wzrost populacji w warunkach oporu środowiska (nieliniowa zależność b od liczebności) IV. Modele interakcji międzygatunkowych Zadanie 9. Układ drapieżnik-ofiara (1) Zadanie 10. Układ drapieżnik-ofiara (2) Zadanie 11. Układ drapieżnik-ofiara (3) V. Elementy energetyki biocenoz Zadanie 12. Energetyczne koszty utrzymania słoni

Powtórzenie gimnazjalnego programu BIOLOGIA Polecane źródła Powtórzenie gimnazjalnego programu BIOLOGIA http://www2.ydp.com.pl/ydp/multimedia/1038,Biologia.html Pakiet przedmiotowy eduROM multimedialna baza wiedzy Biologia to staranne opracowanie wszystkich zagadnień z biologii objętych programem gimnazjum*. Materiał – zawarty na 6 płytach CD-ROM – odpowiada co najmniej 100 godzinom efektywnej nauki. ponad 1000 zagadnień blisko 300 filmów i animacji 281 nagrań ponad 4500 zdjęć i innych ilustracji 1164 interaktywne ćwiczenia 13 testów sprawdzających prawie 2500 multimedialnych stron

BIOLOGIA G1

BIOLOGIA G2

BIOLOGIA G3

BIOLOGIA G3

Polecane źródła Encyklopedie encyklopedia pwn. pl seria multimedialna natura: 1 - ziemia, 3 - wszechświat, 5 - życie, 7 - człowiek, 9 - środowisko, 11 - czas, przestrzeń, materia, 13 - nauki przyrodnicze, 15 - świat przyrody, 17,18 - atlas Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001/2002 Życie: http://ksiegarnia.pwn.pl/2272_pozycja.html Atlas przyrodniczy: http://ksiegarnia.pwn.pl/3056_pozycja.html … Encyklopedia PWN FIZYKA Spojrzenie na czas, przestrzeń i materię GEOGRAFIA Spojrzenie na Ziemię i środowisko BIOLOGIA Spojrzenie na życie i biosferę Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002

Polecane źródła Encyklopedie

Polecane źródła http://www.eko.uj.edu.pl/weiner                    January Weiner Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2006 r. ISBN: 83-01-14174-3 Wydanie: Drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk http://ksiegarnia.pwn.pl/4244_pozycja.html

Polecane źródła http://www.eko.uj.edu.pl/weiner                    January Weiner Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2006 r. ISBN: 83-01-14174-3 Wydanie: Drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk Nowoczesny podręcznik współczesnej ekologii – rozumianej jako program badawczy biologii – w którym nacisk położono na zagadnienia z zakresu ekologii globalnej i biosystemowej, wraz z historią biosfery i biogeochemią, oraz problemy związane z kształtowaniem różnorodności biotycznej.     Poruszono także problemy metodologii nauk przyrodniczych i naukowy krytycyzm – jest to szczególnie ważne w obecnym okresie burzliwego rozwoju ekologii, kiedy to formułuje się więcej pytań niż odpowiedzi, utarte poglądy często stają się nieaktualne, a równocześnie praktyka ochrony przyrody i ochrony środowiska człowieka oczekują na wiarygodne wyniki badań naukowych. Nowatorskie podejście polega na wyjaśnianiu, jak zjawiska obserwowane na poziomie ekosystemów, populacji i poszczególnych organizmów wynikają z wielkoskalowych procesów, przebiegających od miliardów lat w całej biosferze, na skutek działania praw termodynamiki i doboru naturalnego. Autor przedstawił też ekologię w odmienny, niż inni autorzy, sposób - swój wywód rozpoczął od biosfery, a zakończył na osobniku. Nowe, poprawione i unowocześnione wydanie, uzupełniono m.in. o rozdział dotyczący metapopulacji oraz słownik najważniejszych pojęć ekologicznych – zestaw haseł ogólnych, często rozumianych niejednoznacznie. W obecnym wydaniu uaktualnione zostały także rozdziały i przykłady dotyczące ekologii zmian globalnych, ekologii biocenoz i ekosystemów, krajobrazu, oceanu i niektórych aspektów ekologii stosowanej. Uzupełniona również została literatura źródłowa. Podręcznik dopełniają: Indeks rzeczowy oraz Indeks nazw organizmów. Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów biologii i ochrony środowiska wszystkich uczelni w Polsce, na których jest wykładana ekologia, a także dla doktorantów i pracowników naukowych. http://ksiegarnia.pwn.pl/4244_pozycja.html

Polecane źródła Aulay Mackenzie, Andy S. Ball, Sonia R. Virdee Tłumaczenie: Michał Kozakiewicz i inni Seria: Krótkie Wykłady Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2005 r. ISBN: 83-01-14464-5 Wydanie: Drugie, zmienione Kolejna książka tej serii zawiera cały podstawowy zasób wiedzy z zakresu ekologii, jaki obowiązuje studentów tzw. małych kursów oraz trzyletnich studiów licencjackich. Oprócz "klasycznej" wiedzy ekologicznej zawiera rozdziały poświęcone tzw. ekologii aplikacyjnej - zasadom racjonalnej eksploatacji populacji, biologicznej walce ze szkodnikami, ochronie różnorodności gatunkowej, jest także rozdział poświęcony ekotoksykologii. Układ książki taki sam, jak wszystkich z tej serii, tzn. hasło kluczowe, definicje, a następnie rozwinięcie tych zagadnień. W obecnym wydaniu uwzględniono bardzo dużo zmian i uzupełnień wynikających z nowych doniesień naukowych. Najwięcej uzupełnień dotyczy roślinności kuli ziemskiej, klimatu, wód słodkich i słonych, gdyż zanieczyszczenie środowiska i ocieplenie klimatu powodują różne zmiany w tych ekosystemach. Jest także rozdział na temat strategii ochrony przyrody. W porównaniu z wydaniem pierwszym książka jest wzbogacona licznymi rysunkami i tabelami. http://ksiegarnia.pwn.pl/4646_pozycja.html

Polecane źródła John R. Krebs, Nicholas B. Davies Tłumaczenie:                    John R. Krebs, Nicholas B. Davies Tłumaczenie: Mikołaj Golachowski Książka uznawana na świecie za najlepszy podręcznik akademicki z ekologii behawioralnej, polecany także studentom na kursach ekologii ewolucyjnej i ekologii ogólnej. Tematem książki jest analiza przystosowawczego znaczenia zachowań, gdyż sposób w jaki zachowania wpływają na przeżywanie i wydawanie potomstwa przez osobniki zależy w dużej mierze od ich ekologii. http://ksiegarnia.pwn.pl/2769_pozycja.html

Polecane źródła

Polecane źródła – dla zainteresowanych

Polecane źródła dla zainteresowanych Krystyna Falińska Wydawnictwo Naukowe PWN 2004 r. ISBN: 83-01-14222-7 Wydanie: Trzecie, poprawione i uzupełnione Trzecie wydanie znanego, nowoczesnego podręcznika ekologii, ukazującego jej interdyscyplinarny charakter – związek z genetyką, paleobotaniką, biochemią, a także filozofią i etyką. Książka prezentuje również możliwości zastosowań wiedzy ekologicznej do ochrony przyrody. Nowe wydanie zostało poszerzone o relacje między ekologią populacji a genetyką; historią roślinności a jej współczesnymi zmianami oraz o naukowe podstawy ochrony przyrody i ochrony środowiska. Pozycja przeznaczona dla studentów biologii i ochrony środowiska, a także dla tych instytucji, które zajmują się kształtowaniem środowiska przyrodniczego. http://ksiegarnia.pwn.pl/4066_pozycja.html

NIE POLECAM!

NIE POLECAM!