EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Advertisements

Szkoła mojego dziecka ( analiza badania) Opracowała : mgr Anna Kędziorek – Pedagog.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Współpraca szkoły z rodzicami
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SERDECZNIE WITAMY W GIMNAZJUM NR 1 W LUBONIU
Uniwersytety Trzeciego Wieku
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Szkoła Współpracy.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 W PRZEMYŚLU
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
RODZICE W SZKOLE.
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nasza „mała” demokracja
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
czwarte spotkanie Zespołu
Szkoła Promująca Zdrowie
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ

OBSZAR: 3. Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym. CELE EWALUACJI: Opracowanie planu działań realizowanych na terenie szkoły we współpracy z rodzicami. Pozyskanie informacji użytecznych dla pracy nad zwiększeniem uczestnictwa rodziców w życiu szkoły. OBSZAR: 3. Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym. WYMAGANIE: 3.4. Rodzice są partnerami szkoły. ODBIORCY EWALUACJI: dyrektor, nauczyciele, rodzice.

PYTANIA KLUCZOWE: Jak nauczyciele rozpoznają potrzeby rodziców w zakresie współpracy ze szkołą? W jaki sposób nauczyciele planują współpracę z rodzicami/ Jakie formy współpracy proponują nauczyciele rodzicom? Jaka jest organizacja i przebieg spotkań indywidualnych? Jaki jest stopień zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą? Jak nauczyciele oceniają współpracę z rodzicami/

DOBÓR METOD BADAWCZYCH: ankieta wśród rodziców ankieta wśród nauczycieli analiza dokumentacji BADANIAMI ZOSTALI OBJĘCI: rodzice uczniów szkoły podstawowej : 63% rodzice uczniów gimnazjum: 55% nauczyciele: 88 %

Analiza ankiety dla rodziców

Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły (%)?

Z jakich form współpracy ze szkołą może Pan/Pani korzystać (%) ?

Czy uczestniczy Pan/Pani w zebraniach ogólnych z rodzicami? (%)

Jak Pan/Pani ocenia organizację tych spotkań? (%)

Czy uczestniczy Pan/Pani w spotkaniach indywidualnych organizowanych przez szkołę? (%)

Jeśli tak, to z kim Pan/Pani się kontaktuje? (%)

Jak Pan/Pani ocenia współpracę ze szkołą? (%)

W jaki sposób Pan/Pani współpracuje ze szkołą?

PSP PG udział w uroczystościach klasowych 47% 41% 34% 16% 15% 22% 4% 21% udział w uroczystościach szkolnych 35% 30% bardzo chętnie raczej chętnie raczej niechętnie bardzo niechętnie praca społeczna na rzecz klasy lub szkoły 32% 53% 12% 13% 31% 2% 25% wspieranie finansowe szkoły 29% 39% 28% 11% opieka w czasie wycieczek 19% 10% 5% 42% 60% opiniowanie dokumentacji i planów szkolnych 7% 9% 52% 36%

Analiza ankiety dla nauczycieli

Czy Pan/Pani rozpoznaje potrzeby rodziców w zakresie współpracy ze szkołą? (%)

Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskuje Pan/Pani informacje na temat tych potrzeb? (%)

Czy planuje Pan/Pani przebieg spotkania ogólnego z rodzicami? (%)

Jak ocenia Pan/Pani zaangażowanie rodziców w pracę szkoły? (%)

Jak Pan/Pani ocenia swoją współpracę z rodzicami? (%)

W jakie formy współpracy rodzice angażują się? bardzo chętnie raczej chętnie raczej niechętnie bardzo niechętnie udział w uroczystościach klasowych 10% 65% 20% 5% udział w uroczystościach szkolnych 0% 40% 60% praca społeczna na rzecz klasy lub szkoły 35% 15% wspieranie finansowe szkoły opieka w czasie wycieczek 45% opiniowanie dokumentacji i planów szkolnych 25%

Analiza dokumentacji

5 73% 78% 34% 49% 15% 18% 0,7% 4% I-III) 11 7% Klasy IV – VI 33 % 100% DZIENNIKI LEKCYJNE SZKOŁA PSP NR 16 PG NR 9 ILOŚĆ PRZEPROWADZONYCH ZEBRAŃ 5 FREKWENCJA RODZICÓW 73% 78% ZAWSZE BYŁO LUB OPUSCIŁO 1 RAZ 34% 49% BYLI TYLKO 1-2 RAZY 15% 18% NIGDY NIE BYŁO 0,7% 4% ILOŚĆ INDYWIDUALNYCH SPOTKAŃ Z RODZICAMI 19 (w tym 18 w klasach I-III) 11 PROCENT RODZICÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W INDYWIDUALNYCH SPOTKANIACH Klasy I – III 17% Klasy IV – VI 1,6% 7% PROCENT WYCHOWAWCÓW ORGANIZUJACYCH INDYWIDUALNE SPOTKANIA Z RODZICAMI Klasy I – III 100% Klasy IV – VI 33 % 100%

Wpisy z zebrań ogólnych z rodzicami potwierdzają regularność kontaktów z rodzicami. Po każdym zebraniu wychowawca zobowiązany jest do dokonania zapisu przebiegu spotkania w dzienniku, a obecni rodzice składają podpisy. Ich analiza potwierdza, iż rodzice w toku zebrań uzyskują różnorodne informacje dotyczące zarówno funkcjonowania szkoły jaki i spostrzeżeń na temat uczniów, ze zwróceniem uwagi na ich mocne i słabe strony, wyniki dydaktyczne oraz funkcjonowanie w zespole klasowym. Analiza list obecności rodziców wskazuje, iż większość z nich regularnie uczestniczy w zebraniach z wychowawcą. Jednakże są tacy rodzice, którzy bardzo rzadko lub nigdy nie uczestniczą w spotkaniach z wychowawcą.

STRONA INTERNETOWA SZKOŁY Szkoła posiada dobrze funkcjonującą i regularnie aktualizowaną stronę internetową, która może stanowić ważne ogniwo w komunikacji z rodzicami, gdyż zawiera informacje dotyczące funkcjonowania szkoły, w tym plan lekcji, zastępstwa, listę podręczników, procedury, wybrane dokumenty. Można tam znaleźć także informacje na temat szkolnej świetlicy, biblioteki, projektów edukacyjnych, wydarzeń z życia szkoły. Dostępne są też przydatne linki, między innymi link do dziennika elektronicznego.

ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE

Większość nauczycieli (90%) rozpoznaje potrzeby rodziców w zakresie współpracy ze szkołą. Potrzeby te rozpoznawane są głównie poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami oraz dzięki informacjom uzyskanym bezpośrednio od uczniów. Tylko 55% nauczycieli opracowuje indywidualny plan współpracy z rodzicami, uwzględniając przede wszystkim te potrzeby rodziców, które są możliwe do realizacji. Niestety 10% nauczycieli nie uwzględnia tych potrzeb. Przy opracowywaniu planu przede wszystkim brane są pod uwagę aktualne problemy i dydaktyczne, rzadko imprezy szkolne czy zadania na rzecz integracji szkoły ze środowiskiem lokalnym.

Formy współpracy, które nauczyciele proponują rodzicom, to zazwyczaj spotkania ogólne i indywidualne. Tematem zebrań ogólnych są głównie: sprawy organizacyjne – 85% informacje o osiągnięciach w nauce i zachowaniu uczniów – 80% informacje o funkcjonowaniu szkoły – 80% Wyniki ankiety wykazują, że nauczyciele organizują również spotkania indywidualne z rodzicami. Są to głównie spotkania rodziców z wychowawcą ( wg dokumentacji 78% wychowawców organizuje takie spotkania), bardzo rzadko z nauczycielem przedmiotu, sporadycznie z dyrektorem czy pedagogiem szkolnym. Odbywają się one przede wszystkim z inicjatywy wychowawcy. Tematy poruszane podczas nich to przeważnie problemy wychowawcze i szkolne ucznia. Wychowawcy deklarują, iż rozmawiają z rodzicami i wspólnie przygotowują plan oddziaływań na dziecko.

Rodzice swoją współpracę ze szkołą oceniają bardzo dobrze lub dobrze, tylko 18% - źle. Jednocześnie rodzice nie wykazują większych chęci współpracy ze szkołą poza udziałem w uroczystościach klasowych lub pracach na rzecz klasy (są to w większości rodzice uczniów klas I-III szkoły podstawowej). Niechętnie podchodzą do pracy w Radzie Rodziców, pomocy przy organizowaniu wycieczek i finansowego wspierania szkoły. Tylko połowa nauczycieli ocenia raczej dobrze zaangażowanie rodziców w pracę szkoły. Pozostali raczej źle. Własną współpracę z rodzicami nauczyciele oceniają bardzo dobrze i raczej dobrze., 15% - źle, 5% - bardzo źle. Według nauczycieli rodzice chętnie angażują się w uroczystości klasowe lub prace na rzecz szkoły, zaś bardzo niechętnie we wspieranie finansowe szkoły, pomoc przy organizowaniu wycieczek, pracę w Radzie Rodziców.

WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY: NALEŻY zwrócić uwagę na większą aktywizację rodziców i zaangażowanie w życie szkoły oraz frekwencje podczas zebrań z rodzicami; zachęcać rodziców do rozwiazywania problemów z dzieckiem nie tylko we współpracy z wychowawcą, ale też z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, pedagogiem szkolnym czy dyrektorem szkoły; udoskonalić system współpracy z rodzicami

Dziękujemy za wysłuchanie