DANE INFORMACYJNE ID grupy: 96/G6_MP Lokalizacja: Gdynia Kompetencja:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chroń środowisko- segreguj odpady
Advertisements

System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
VADEMECUM MŁODEGO EKOLOGA.
„PORZĄDKUJMY WSPÓLNY DOM - świadomość ekologiczna mieszkańców
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Analiza wyników ankiety
Ekologia Autorzy: Anna Lubaczewska Anna Nadratowska Joanna Nadratowska.
DRUGIE ŻYCIE ŚMIECI.
Projekt pt. „Co można zrobić z odpadami?”
Recykling Czyli co i jak :).
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Problemy rynku pracy..
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Czy gimnazjaliści wiedzą jak właściwie postępować z odpadami?
Początek projektu Projekt rozpoczął się pod koniec roku szkolnego Na początku za zadanie mieliśmy zlokalizować dzikie wysypiska i wykonać ich.
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
By nie utonąć w śmieciach...
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Według młodzieży w wieku 14 lat: Często segreguje się śmieci. Według młodzieży w wieku 15 lat: W ich domach nie segreguje się śmieci nigdy. Według młodzieży.
Recykling Autor: Dominika Wilk.
ZNAKI EKOLOGICZNE CZYLI E K O - Z N A K I
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Elementy geometryczne i relacje
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Droga PET z domu do zakładu przetwórstwa tworzyw sztucznych
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
Jak segregować? Czy segregujesz? Nielegalne miejsca składowania śmieci są problemem, z którym władze samorządowe zmagają się od wielu lat. W mieście.
Ekologia wokół nas..
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EKOLOGIA.
Ekologia.
Autor: Kacper Nowak II A
RECYKLING – czyli co możemy zrobić z odpadami
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
nasze prawa mgr Beata Spruch
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE ID grupy: 96/G6_MP Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Mój dom a środowisko Semestr/rok szkolny: Semestr 1 / rok szkolny 2009/2010

MÓJ DOM A ŚŚRODOWISKO

PLAN PREZENTACJI 1. O nas 2. Nasze domy a środowisko 3. Wokół nas 4. Recykling 5. Informacje ze świata 6. Ludzie o ekologii 7. Podsumowanie

Kto uczestniczy w projekcie? Beata Bondarczuk Paulina Chyła Joanna Dobrzyńska Marta Kupryciuk Adrianna Samul Jakub Pal Tymoteusz Fandrejewski Michał Młynarski Przemysław Kierznowski Oskar Sieńko

O NAS

Parę słów o nas Nasza grupa składa się z 10 ,,studentów'' i naszego wychowawcy. Do naszego zespołu przypisanych zostało: - 5 chłopaków - 5 dziewcząt - 1 wychowawca A teraz krótka ich prezentacja.

Beata to osoba raczej cicha i skryta. Jednak jeśli chce, to potrafi owinąć sobie chłopaków wokół palca. (patrz zdjęcie)

PAULINA Paulina jest głównym mózgiem grupy. Jej praca polega na pilnowaniu i motywowaniu innych. Jednak strzeż się! Nic nie umknie jej czujnemu wzrokowi.

ASIA ASIA Hobby: Koszykówka Ulubiony przedmiot: Fizyka O mnie: trochęę egoistyczna, maniak gier komputerowych, człowiek o dziwnych poglądach.

Osoba towarzyska i bardzo rozmowna. MARTA Osoba towarzyska i bardzo rozmowna. Jeśli skończą się jej pomysły, to zawsze znajdzie sposób na motywowanie innych do pracy.

ADA Ada znana jest pod pseudonimem ,,cichociemna'' Stało się tak, ponieważ rzadko widujemy ją na spotkaniach. Ada miała wiele ciekawych pomysłów, które wykorzystaliśmy w prezentacji.

KUBA Informatyk. Na każde zajęcia przynosi laptopa. Jako jedyny z naszej grupy ma pracę. Zawodowo zajmuje się tworzeniem stron internetowych.

Podobnie jak Oskar jeździ na desce. TYMEK Podobnie jak Oskar jeździ na desce. W towarzystwie udaje śmiertelnie poważnego, lecz wystarczy powiedzieć cokolwiek śmiesznego, a zacznie zwijać się ze śmiechu.

MICHAŁ Michał jest oczytany, i jest naszym źródłem wiedzy książkowej. Przydaje się również dlatego, że nie kończą mu się pomysły i zawsze wie co w danej chwili powiedzieć.

Interesuje się sportem, elektroniką technika i muzyką. PRZEMEK Interesuje się sportem, elektroniką technika i muzyką.

OSKAR Drugi mózg grupy. Zastępca Pauliny. Człowiek bardzo nieokreślony. Ma tyle zainteresowań, że na ich wszystkich zebranie potrzebowałby co najmniej 2 dni. Hobby: Zbiera broń białą. (miecze, sztylety)

INTEGRACJA

Wieża Potrafisz ułożyć jak najwyższą wieżę z kilku kartek bez użycia kleju? NAM SIĘ UDAŁO !

Kółko czy kwadrat? Gra polegała na złapaniu się za ręce stojąc na planie koła, po czym mieliśmy z tego koła zrobić kwadrat. Dzięki tej zabawie nauczyliśmy się współpracować i opracowaliśmy hierarchię.

Niektórzy z nas odkryli swoje powołanie – będą maszynistami! Pociąg Niektórzy z nas odkryli swoje powołanie – będą maszynistami!

REGULAMIN Żebyśmy się nawzajem słuchali Konsultowanie pomysłów Wygłaszanie swoich pomysłów na głos Współpraca Wspieranie się Wyrażanie głośno swoich opinii Dbanie o dobry humor zespołu Życzliwość, uprzejmość Zadawanie pytań Kultura Nie negowanie pomysłów Jedna osoba mówi, druga słucha – nie przekrzykiwać się!

NASZE DOMY A ŚŚRODOWISKO

Nasza karta badawcza

WOKÓŁŁ NAS

Zaśmiecenie Gdyni Ocenialiśmy nasze tereny (30x5) według określonych wcześniej kryteriów : A = 5/5 (zero śmieci) A- = 4/5 (do 5 małych śmieci) B = 3/5 (mało odpadków) C = 2/5 (widoczne śmieci) D = 1/5 (dzikie wysypiska)

Ocena Gdyni Wszyscy jednogłośnie nadaliśmy miastu Gdyni ocenę „A-”

Dzikie wysypiska W naszej okolicy znaleźliśmy „dzikie wysypiska”.

Dołożymy wszelkich starań aby takich wysypisk powstawało jak najmniej.

RECYKLING

EKO DOLINA - DOJAZD

Eko Dolina i recykling Gdy tylko dojechaliśmy na miejsce zastaliśmy ciężkie maszyny pracujące dla dobra środowiska. Ludzie pracują tutaj nawet w soboty.

ZDJĘCIA Maszyna do ugniatania odpadów

Śśmieci posegregowane i gotowe do przetworzenia

Sokół Pracownicy Eko Doliny znaleźli sprytny sposób aby odstraszać ptaki wyjadające resztki jedzenia. Sposobem na nie jest… inny ptak, a dokładnie sokół. Latając odstrasza swoją obecnością swój posiłek. Na szczęście on tylko odstrasza a nie konsumuje.

Nowy projekt czołg ;)

RECYKLING Na naszych zajęciach poruszyliśmy też temat recyklingu. Uważamy, że powinniśmy go popierać bo tylko dzięki niemu nasza planeta nie zatonie w śmieciach. Dlatego też właśnie odwiedziliśmy Eko Dolinę. Nareszcie zobaczyliśmy w jakich warunkach się to odbywa. W Polsce niestety nie ma dużo takich ośrodków. W naszym państwie przeważa składanie śmieci.

Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Polsce

ŚREDNI PROCENTOWY SKŁAD ODPADÓW KOMUNALNYCH 34% -odpadki organiczne 19% -papier, tektura 14% -frakcja drobna (np. popiół) 10% -tworzywa sztuczne 12% -szkło 4% -metale 7% -inne (np. tekstylia, odpady wielo materiałowe)

UNIESZKODLIWIANIE ODPADÓW •87,4% -składowana, •3,8% -kompostowana, •1% -spalana. •6,8% wyselekcjonowana 879 czynnych składowisk –3481 dzikich wysypisk

GMINY I GOSPODAROWANIE ODPADAMI Obecnie ok. 85% gmin w Polsce prowadzi selektywną zbiórkę odpadów. Najpopularniejsze systemy: workowy kontenerowy

NASTAWIENIE MIESZKAŃCÓW DO SEGREGACJI Niestety ludzie nie chętnie zajmują się segregacją, aby to zmienić, powinniśmy: - Prowadzić długofalowe programy edukacyjne - Stale promować segregację - Zapoczątkowywać krótkotrwałe programy zachęt materialnych - Wprowadzać kary

INFORMACJE ZE ŚŚWIATA

Gospodarowanie odpadami komunalnymi (Europa)

Przyrost ludności

Konsekwencje przyrostu ludności Wzrost zapotrzebowania na wody, żżywności, energiię, surowców Wzrost ilości odpadów i ścieków Rozwój sieci komunikacyjnych Rozwój miast, wzrost powierzchni zurbanizowanych Kurczenie się obszarów przyrodniczo czynnych

Ile ludzie wydają na jedzenie? Niemcy: Rodzina Melander z Bargteheide Tygodniowy wydatek na jedzenie: 375.39 Euros lub $500.07 Ulubione dania: pieczone ziemniaki z cebulą, bekon, śśledzie, smażony makaron z jajami i serem, pizza, budyń waniliowy

Polska: Rodzina Sobczyńskich z Konstancin-Jeziorna Tygodniowy wydatek na jedzenie: 582.48 Złotych lub $151.27 Danie rodzinne: Golonka z marchwią, seler i pasternak

Czad: Rodzina Aboubakar z obozu Breidjing Tygodniowy wydatek na jedzenie: 685 CFA Francs lub $1.23 Ulubione potrawy: zupa ze śświerzymęserem owcy

Dziura ozonowa Przyczyny : Skutki :  Wzrost temperatury ziemi zmiana klimatu wzmożone parowanie wzrost powierzchni obszarów suchych Niszczenie chlorofilu zmniejszenie ilości roślin na lądzie Niszczenie planktonu przerwanie łańcucha pokarmowego Osłabienie układu odpornościowego zwierząt wzrost zachorowań i śmiertelności Oddziałowywanie na atmosferę powstanie smogu fotochemicznego w miastach

Efekt cieplarniany Przyczyny : Skutki :  Topienie sięę lodowców, podniesienie się poziomu mórz  Utrata terenów mieszkalnych, zatopienie wysp i lądów wysychanie rzek i jezior oraz wzrost ilości terenów suchych Niedostatek żżywności, głód Zwiększone parowanie, wzrost opadów na północy Powodzie, huragany, oberwanie chmury, wzrost zachmurzenia Zmiana śśrodowiska na kuli ziemskiej Przemieszczanie sięę roślin i zwierząt, wymieranie gatunków

Ludzie o ekologii Ekologia nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca sięę badaniem oddziaływańń pomiędzy organizmami a ich śśrodowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami. Ekologia zajmuje sięę badaniem powiązań między organizmami żywymi a śśrodowiskiem abiotycznym opartych na różnego rodzaju interakcjach. Ekologia najogólniej jest naukąą o porządku i nieporzadku w przyrodzie oraz konsekwencjach wynikających dla istnienia biosfery i człowieka.

WYJAŚNIENIE ZNAKÓW EKOLOGICZNYCH Znak ten ma przypominać nam, aby opakowanie po wykorzystanym produkcie trafiło tam, gdzie jego miejsce - tj. do pojemnika na śmieci. Znak przeznaczony dla opakowań, które nadają się do ponownego przetworzenia puszki, plastiki. Wewnątrz pętli może znajdować się liczba informująca jaki procent użytych do produkcji materiałów pochodził z recyklingu. Czasem także podaje się nazwę materiału, z którego wytworzono dany produkt.

Znak Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) został ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku i jest głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe. Ecolebel informuje konsumenta, że produkty nie są szkodliwe dla środowiska. Jest przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Mogą go otrzymać usługi i wyroby krajowe i zagraniczne, które spełniają wymagające kryteria ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych.

Zielony punkt widnieje na kartonach, puszkach, butelkach i innych produktach. Jest jednym z najczęściej stosowanych znaków na świecie. Oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Trzeba pamiętać, że znak nie określa jakości ekologicznej produktu. Znak ten pojawia się na opakowaniach przydatnych do  wielokrotnego użytku. Takie opakowania, po wykorzystaniu, nie stają się odpadem. Projektuje się je specjalnie z myślą o ponownym użyciu do tego samego celu. Muszą nadawać się do użyciu co najmniej dwukrotnie.  Znak można znaleźć na kontenerach, beczkach, pudełkach, puszkach, kanistrach etc.

Jest to jeden ze znaków, którym sygnuje się produkty nie testowane na zwierzętach. Dodatkowo mogą być one opatrzone literami BWC - Beauty Without Cruelty (piękno bez okrucieństwa) lub hasłem Animal Friendly (przyjazny dla zwierząt). Najczęściej stosują go producenci kosmetyków. Znak przydatności  opakowania do recyklingu.  Wraz ze wzrostem produkcji i zużycia dóbr materialnych wzrasta też obciążenie środowiska odpadami opakowaniowymi. W Polsce tworzą one już około 30% odpadów komunalnych.

Wyniki ankiet na temat znajomości znaków ekologicznych przeprowadzonych wśród młodzieży

ANKIETA DOTYCZĄCA ZNAJOMOŚCI ZNAKÓW WŚRÓD MŁODZIEŻY Numer znaku Ankieta 1. 2. 3. 4. 5. 6. Średnia 100% 94% 86,50% 96,8 83% 85% 77% 92% 37% 79 21% 9% 22% 28% 11% 29% 20 46% 61% 12% 55% 64% 49,8 67% 0% 88% 32% 31,1 87% 72% 33,7 7. 58% 14% 33% 68% 44% 41 8.   84% 62,5 Ilość osób biorących udział w ankiecie 24 21 18 25 9 22 119 * Wykresy dotyczące znajomości niektórych znaków

WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: WYRZUĆ DO KOSZA

WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: OPAKOWANIE NADAJE SIĘ DO PONOWNEGO PRZETWORZENIA

WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: EKOLEBEL

WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: NIE STOSOWANE NA ZWIERZĘTACH

Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór   Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór

W TABELI PRZEDSTAWIONO JAKIE ZNAKI EKOLOGICZNE SĄ NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE NA OPAKOWANIACH PRZEZ POSZCZEGÓLNE WARSTWY SPOŁECZNE Źródło: M. Kołaczyńska –Janicka, Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór,  Problemy Ekologii, 2006, nr 1, s.48-53

PREZENTOWANE WYNIKI POKAZUJĄ POZIOM ŚWIADOMOŚCI BADANYCH OSÓB W ZAKRESIE ZNAJOMOŚCI EKOETYKIET SPOTYKANYCH NA PRODUKTACH. Źźródło: M. Kołaczyńska –Janicka, Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór,  Problemy Ekologii, 2006, nr 1, s.48-53

PODSUMOWANIE

Spędziliśmy razem 1155 minut Spędziliśmy razem 1155 minut. Przez ten czas stworzyliśmy wszystko to, co pokazaliśmy w tej prezentacji i jeszcze więcej. Były burze mózgów, lawiny pomysłów i deszcze nowych informacji. Rozbudziliśmy w sobie chęć do działania, pragnienie zdobywania wiedzy i siłę do walki ze słabościami. A to przecież dopiero początek…

Organizatorzy projektu

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘĘ