15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy Wskaźniki pomiaru celów i produktów w kontekście znowelizowanego Wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL 15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Wskaźniki pomiaru celów W pkt 3.1.2 oraz 3.1.3 wniosku należy wskazać cel główny i cele szczegółowe projektu, określić wskaźniki pomiaru celów (głównego i szczegółowych), wartość obecną i docelową każdego wskaźnika oraz opisać źródła weryfikacji/pozyskiwania danych do pomiaru wskaźników i częstotliwość ich pomiaru.
Określenie wskaźników pomiaru celów W kolumnie drugiej punktów 3.1.2 oraz 3.1.3 dla każdego celu należy określić co najmniej jeden podstawowy i mierzalny wskaźnik, który w sposób precyzyjny pozwoli zweryfikować stopień realizacji celu głównego i celów szczegółowych. Maksymalnie można określić pięć wskaźników dla każdego z celów. Wskaźniki pomiaru celu można ustalić w następujący sposób: wybrać wskaźnik z listy rozwijanej wyświetlającej się w GWA; określić własne wskaźniki pomiaru celów zgodnie ze specyfiką projektu.
Określenie wskaźników pomiaru celów – wybór wskaźnika z listy rozwijanej Lista rozwijana wyświetlająca się w GWA uwzględnia zestaw wskaźników określonych dla każdego Działania, które monitorowane są na poziomie krajowym. W przypadku, gdy projekt dotyczy typu operacji/projektu nr 1 (staże i szkolenia praktyczne…) i/lub nr 4 (szkolenia i doradztwo z zakresu rozpoczynania działalności gospodarczej typu spin off), Projektodawca zobowiązany jest zamieścić we wniosku następujące wskaźniki pomiaru celu wymienione na liście rozwijanej: Liczba osób, które ukończyły udział w stażach lub szkoleniach praktycznych (Typ projektu/operacji nr 1); Liczba pracowników przedsiębiorstw w jednostkach naukowych, którzy ukończyli udział w stażach lub szkoleniach praktycznych (Typ projektu/operacji nr 1); Liczba pracowników naukowych w przedsiębiorstwach, którzy ukończyli udział w stażach lub szkoleniach praktycznych (Typ projektu/operacji nr 1); Liczba osób, które były objęte wsparciem w zakresie rozpoczynania własnej działalności gospodarczej typu spin off lub spin out (Typ projektu/operacji nr 4).
Określenie własnych wskaźników pomiaru celów Projektodawca ma również możliwość określenia własnych wskaźników pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu. Przykładowo, dla typu projektu/operacji nr 2 –Tymczasowe zatrudnienie w MŚP wysoko wykwalifikowanego personelu Projektodawca może określić następujący wskaźnik pomiaru celu: „Liczba tymczasowo zatrudnionych wysokokwalifikowanych pracowników w MŚP”.
Określenie własnych wskaźników pomiaru celów Pomocne w wyborze wskaźnika może być Zestawienie przykładów alternatywnych wskaźników wg Poddziałań zamieszczone w Podręczniku wskaźników PO KL 2007-2013. W Zestawieniu tym zawarte są następujące przykładowe wskaźniki pomiaru celu: Liczba kampanii promocyjnych, mających na celu promocję idei przedsiębiorczości akademickiej (Typ projektu/operacji nr 3 – Promocja idei przedsiębiorczości akademickiej); Liczba podmiotów zaangażowanych w sieć współpracy i wymiany informacji w zakresie innowacji i transferu technologii w ramach projektu. Liczba kampanii informacyjnych/imprez służących kojarzeniu partnerów i promocji transferu wiedzy i innowacji (Typ projektu/operacji nr 5 – Wsparcie tworzenia i rozwoju sieci współpracy i wymiany informacji…).
Wartość obecna i docelowa wskaźnika pomiaru celu W kolumnie trzeciej i czwartej punktów 3.1.2 oraz 3.1.3 należy określić dla każdego wskaźnika pomiaru celu jego wartość obecną (przed rozpoczęciem realizacji projektu) i docelową (jej osiągnięcie będzie uznane za zrealizowanie danego celu). Wartości obecna i docelowa wskaźników powinny odnosić się do projektu opisywanego we wniosku o dofinansowanie i dotyczyć zakresu wsparcia projektowego. Wartość obecna każdego wskaźnika pomiaru celu będzie wynosić 0, gdyż wartości wskaźników należy odnieść do projektu a nie do obszaru realizacji. Wartość obecna i wartość docelowa wskaźnika podawane są w ujęciu ogółem (O) oraz jeżeli dane, którymi dysponuje projektodawca na to pozwalają – w podziale na kobiety (K) i mężczyzn (M).
Źródło weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika oraz częstotliwość pomiaru W kolumnie piątej punktów 3.1.2 oraz 3.1.3 należy określić, w jaki sposób i na jakiej podstawie mierzone będą wskaźniki realizacji poszczególnych celów poprzez ustalenie źródła weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika oraz częstotliwości pomiaru. Sposób pomiaru wskaźników w projekcie został określony w Podręczniku Wskaźników PO KL 2007-2013. Cele oraz wskaźniki służące ich pomiarowi powinny być zgodne z regułą SMART, szczegółowo omówioną w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL v 6.4.2 na str. 29-30, a także w Podręczniku Wskaźników PO KL 2007-2013 na str. 11-12.
Źródło weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika Przykładowymi źródłami weryfikacji wartości wskaźników są: listy obecności, uzyskane dyplomy/certyfikaty, deklaracje uczestnictwa, ankiety, wywiady, testy, umowy, sprawozdania. Techniki i metody mierzenia osiągnięcia celów powinny zostać opisane, o ile to możliwe dla każdego celu osobno. Jeżeli jednak charakter kilku celów umożliwia zastosowanie jednolitego sposobu pomiaru odpowiadających im wskaźników, można opisać go tylko przy pierwszym z celów, natomiast przy pozostałych należy wskazać, że sposób ten jest tożsamy ze sposobem pomiaru opisanym wcześniej.
Częstotliwość pomiaru wskaźnika oraz utrzymanie osiągniętych wskaźników Częstotliwość pomiaru wskaźnika, w zależności od specyfiki projektu, można podawać w jednostkach czasu (np. co tydzień, co miesiąc) lub można określić ją w odniesieniu do terminu zakończenia danego działania (np. dwa dni po przeprowadzeniu szkolenia). W przypadku projektów, których specyfika zakłada utrzymanie osiągniętych wskaźników pomiaru celów (rezultatów) projektu należy ponadto opisać, w jaki sposób i w jakim terminie zostaną utrzymane osiągnięte wskaźniki pomiaru celów (rezultaty) projektu.
Produkty i wskaźniki produktów W kolumnie trzeciej punktu 3.3 należy wskazać produkty, które zostaną wytworzone w wyniku realizacji planowanych zadań oraz określić odpowiednie wskaźniki, które będą mierzyły stopień osiągnięcia wskazanych produktów.
Produkty i wskaźniki produktów Produkty opisują co zostanie zrealizowane w ramach poszczególnych zadań w trakcie realizacji projektu np. liczba godzin zajęć, liczba szkoleń, liczba godzin spotkań, liczba publikacji wytworzonych w ramach projektu, liczba udzielonych porad. Należy uwzględnić jedynie najważniejsze produkty służące osiągnięciu założonych rezultatów i celów. Produkty oraz wskaźniki służące ich pomiarowi powinny być zgodne z zasadą SMART. Należy wskazać, w jaki sposób i z jaka częstotliwością będą mierzone wskaźniki produktu. Ponadto, należy szczegółowo określić techniki i metody mierzenia wskaźników produktów, o ile to możliwe dla każdego wskaźnika osobno, chyba, że charakter kilku wskaźników umożliwi jednolity sposób pozyskiwania informacji na temat ich osiągnięcia.
Dziękuję za uwagę!