Wybrane aspekty komunikacji społecznej w bibliotece akademickiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Advertisements

X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Czyli co możemy znaleźć w Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej REGIONALNY PORTAL WIEDZY Biblioteka Główna Politechniki Gdańskiej Bożena Hakuć, Michał Kontek,
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Pomorskiej Akademii Medycznej
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA Ewa Adaszyńska. Przedstawienie wizji Projekt zakłada regionalną bibliotekę cyfrową, którą tworzy obecnie Biblioteka Uniwersytetu.
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
1 Projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich Okres realizacji:
Zarządzanie informacją Na kierunku filologia polska Nowa specjalność:
Marketing elektroniczny w turystyce
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Mariusz Polarczyk, Zofia Kasprzak
Co to jest TIK?.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Strona internetowa Biblioteki Politechniki Lubelskiej
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
Model hybrydowy współczesnej polskiej biblioteki akademickiej
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Organizacja wspomagania szkół
Czytelnik w piżamie, czyli nowa czasoprzestrzeń biblioteki
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA w PILE BIBLIOTEKA GŁÓWNA.
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Strategia komunikacji to nic innego, jak przekonywanie kogoś – w zamyśle klienta/ów przy pomocy określonych metod do czegoś, np. do zakupu danej oferty.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
WSPÓŁPRACA BIBLIOTEK NAUKOWYCH MIASTA POZNANIA – doświadczenia i projekty Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Biblioteka wirtualna nauki: rok po inauguracji, szanse i perspektywy Marek Niezgódka Warszawa, 5 grudnia 2003.
Biblioteka akademicka – od importerów do eksporterów wiedzy Sergiy Nazarovets.
Skorzystaj z wersji elektronicznej naszych publikacji poprzez Dolnośląską Bibliotekę Cyfrową Na portalu są zamieszczane.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Wybrane aspekty komunikacji społecznej w bibliotece akademickiej Renata Tomaszewska, Mariusz Polarczyk Biblioteka Główna i Centrum Informacji Naukowej Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu rtomasz@au.poznan.pl ; pol@au.poznan.pl

Gospodarka oparta na wiedzy oraz społeczeństwo wiedzy Tworzenie wiedzy (osiągnięć naukowych) Przekazywanie wiedzy (systemy kształcenia i szkolenia) Popularyzacja wiedzy Zastosowanie wiedzy dla postępu technicznego

Komunikacja społeczna - definicja Komunikacja społeczna – proces tworzenia, przekazywania i przekształcania informacji miedzy jednostkami, grupami i organizacjami społecznymi. Celem komunikacji jest kształtowanie, modyfikacja lub zmiana wiedzy, postaw i zachowań zgodnie z interesami i wartościami oddziałującymi na siebie nadawców i odbiorców.

Model komunikacji społecznej w bibliotece (wg. Kisilowskiej M.) Informacja zwrotna użytkownik biblioteka Kanał komunikacyjny komunikat Szum informacyjny

Proces komunikacji realizowany w bibliotece lub przez bibliotekę: Komunikacja personalna: Bibliotekarz - użytkownik Komunikacja wewnętrzna między pracownikami Komunikacja instytucjonalna: Biblioteka a instytucje nadrzędne merytorycznie, finansowo Biblioteka a sponsorzy Biblioteka a instytucje o podobnym charakterze działania Komunikacja masowa

Bibliotekarz - użytkownik Komunikacja werbalna (mowa, prelekcje, dyskusje) Komunikacja pisemna (powiadomienia, instrukcje) Komunikacja wizualna (pokazy, ekspozycje) Komunikacja elektroniczna

Biblioteka akademicka jako instytucja wielosemiotyczna, pośredniczy w różnych formach komunikacji, gromadzi zasoby na różnych nośnikach informacji, w tym gwarantuje dostęp do sieci on-line.

Informacja elektroniczna Dostęp w wielu postaciach Nieograniczony czas dostępu Możliwość czytania w różnych platformach przy użyciu różnego oprogramowania Możliwość przetwarzania informacji do dowolnie wybranego formatu Łatwość transmisji informacji

Wyznaczniki jakości usług biblioteki elektronicznej Aktualność Precyzja i rewelentność informacji Rzetelność Kompletność Szybkość Elastyczność

Biblioteka hybrydowa „ W bibliotece hybrydowej, oprócz użytkowników rzeczywistych, obsługą zostaje objęta cała społeczność rozproszonych, wirtualnych użytkowników, zgłaszających się do niej zdalnie z globalnego środowiska sieciowego. Kontakt z tą grupą klientów biblioteki hybrydowej odbywa się poprzez „bramę” prowadzącą do informacyjnej przestrzeni cyfrowej biblioteki, którą najczęściej stanowi witryna internetowa biblioteki” (Piotrowicz G., 2005)

Współpraca międzybiblioteczna Wymiana informacji o informacji Synchronizacja opracowania i gromadzenia zbiorów Kompleksowa obsługa użytkowników Planowe zarządzanie informacją Redukcja kosztów związanych z opracowaniem zbiorów i dostępem do źródeł informacji

Poznańska Fundacja Bibliotek Naukowych - struktura działania Uzyskanie pełnej dostępności przez Internet do metadanych dotyczących źródeł informacji zawartych w poszczególnych bibliotekach Zapewnienie dostępu do światowego zasobu czasopism w postaci elektronicznej Umożliwienie dostępu przez Internet do podręczników, monografii, zbiorów regionalnych i ogólnokrajowych w postaci cyfrowej Obniżenie kosztów eksploatacji platformy

Zasoby Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej Zasób edukacyjny (skrypty, podręczniki i monografie wydawane lokalnie) Zasób dziedzictwa kulturowego (najcenniejsze zabytki piśmiennictwa bibliotek poznańskich) Regionalia (piśmiennictwo dotyczące Poznania i Wielkopolski) Muzykalia (nuty ze zbiorów Biblioteki Akademii Muzycznej w Poznaniu) Liczba publikacji w WBC wynosi 5828 pozycji, łączna liczba czytelników 364934 (od dnia 11.06.2004) [stan na dzień 01.09.2005.]

Interfejs czytelnika WBC

Komunikacja marketingowa Zespół informacji emitowanych przez bibliotekę do swoich użytkowników, dostawców, pośredników, konkurentów Informacje pozyskiwane przez bibliotekę z rynku (potrzeby i preferencje czytelników, tendencje rozwojowe w technologiach informacyjnych, oferty dostawców, autorów)

Komunikacja marketingowa

Strategie marketingowe realizowane w Bibliotece Głównej AR w Poznaniu

„Chaos informacyjny zwiększył wymagania użytkowników w zakresie znajomości różnorodnych źródeł i formatów informacji naukowej. Zwiększył także odpowiedzialność bibliotek akademickich za efektywne kształcenie użytkowników w zakresie obsługi i wykorzystywania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych”. (Jankowska M.A, 2005)

Edukacja informacyjno- komunikacyjna Zespół umiejętności niezbędnych do rozpoznania i efektywnego wykorzystania potrzebnej informacji. Ludzie wykształceni w tym zakresie wiedzą jak się uczyć, jak znaleźć informację, jak ją wykorzystać, są ludźmi kształcącymi się przez całe życie.

Działania Biblioteki Głównej AR Poznań w zakresie kształcenia umiejętności informacyjnych czytelników Przygotowanie programu multimedialnego dla studentów, pracowników naukowych Powołanie zespołu pracowników odpowiedzialnych za proces dydaktyki Zróżnicowanie oferty szkoleń dla różnych grup użytkowników Opracowanie nowej strony www biblioteki jako źródła wyselekcjonowanej informacji Informatory drukowane o zasobach i ofertach biblioteki

Umiejętności informacyjne nabyte przez czytelników w ramach information literacy Umiejętności sprecyzowania potrzeby informacyjnej Opracowanie metody poszukiwań Identyfikacja i lokalizacja potrzebnych źródeł informacji Selekcja źródeł informacji Przekazywanie informacji w sposób odpowiedni w danej sytuacji Umiejętność przekształcenia informacji w wiedzę

Zadania bibliotek akademickich w społeczeństwie wiedzy Zwiększanie dostępności do informacji i jej selekcja Pośrednictwo pomiędzy treścią przekazów zgromadzonych w bibliotece, zasobach internetowych a czytelnikami Tworzenie własnych baz danych, katalogów Edukacja informacyjno-komunikacyjna czytelników Digitalizacja zbiorów, informacja cyfrowa Zapewnienie asymilacji wszystkich form komunikacji społecznej w bibliotece (biblioteki hybrydowe) Kooperacja z innymi bibliotekami Komunikacja marketingowa

„Specjalne znamię XXI wieku stanowi świat elektroniczny, w którym przekłady cyfrowe tekstu, obrazu, dźwięku i ruchu składają się na nową, atrakcyjną jakość procesu komunikowania w społeczeństwie. Biblioteki w tym zakresie otrzymały nowe zadania rozszerzające i przeistaczające ich dotychczasowe funkcje, pomagające bibliotekarzom i użytkownikom pokonać bariery czasu i przestrzeni” [Kocójowa M., 2002]