Zarządzanie czasem projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

Sieci powiązań JM 1.
ANALIZA SIECIOWA PRZEDSIĘWZIĘĆ konstrukcja harmonogramu
Instrukcje - wprowadzenie
Łatwa obsługa Prosta instalacja Wieczysta licencja Praca w sieci
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Programowanie sieciowe
Algorytm Dijkstry (przykład)
Internetowy system nauczania na odległość
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektami partnerskimi
Zarządzanie projektami logistycznymi - laboratoria
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Algorytm Rochio’a.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
Spójność logiczna projektu.
Bez cudów, bez nerwów praktyczne sposoby rekrutacji dobrych lektorów Konferencja ESEE r., Warszawa.
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
Analiza sieciowa przedsięwzięć
Microsoft Office Excel
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Model referencyjny łańcucha dostaw
Szeregowanie sieciowe
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Metodyki zarządzania projektami
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI METODĄ EARNED VALUE
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Zarządzanie projektami
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Zwycięstwo prywatne 3 zasady
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
Regulamin przedmiotu: Analiza Ekonomiczna Decyzji Biznesowych Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 413 B1
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Zagadnienie i algorytm transportowy
7 nawyków lidera.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Zarządzanie projektami
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
POLITECHNIKA KRAKOWSKA IM.TADEUSZA KOŚCIUSZKI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Elementy analizy sieciowej
Krótkookresowe planowanie produkcji
Zarządzanie projektami
 Harmonogram jako narzędzie do zarządzania czasem wg CIOB oraz warunków FIDIC Andrzej Wybranowski.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zarządzanie projektem – ścieżka krytyczna
Zapis prezentacji:

Metoda ścieżki krytycznej i łańcucha krytycznego w zarządzaniu projektem

Zarządzanie czasem projektu : Definicja zadań Ustalanie kolejności zadań Szacowanie czasu trwania zadań Harmonogramowanie Kontrola realizacji

Zarządzanie czasem projektu Szacowanie czasu trwania zadań - kto ma je przeprowadzać? Wykonawcy? Zewnętrzni eksperci?

Przykład (oszacowania wykonawców wynikające z ich wiedzy) B(0,5) K(1) I(1) X(1,5) Y(1)

Zad. ES EF LS LF Zapas A 1 2 3 4 B 2,5 4,5 K X Y 3,5 I

Harmonogram (ASAP) A A B Z Z K K X X X Y Y I I 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Harmonogram (ALAP) A A B K K X X X Y Y I I 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kontrola realizacji (ASAP) B Z Z K K X X X Y Y I I 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kontrola realizacji Porównywane są rzeczywiste terminy z planowanymi W przypadku opóźnienia na ścieżce krytycznej wykonawcy są z tego opóźnienia rozliczani Czy zatem podadzą oszacowania czasu zgodne z ich wiedzą? ... Nie!

Szacowanie czasu Własne bezpieczeństwo – konieczność tłumaczenia się z opóźnienia Każdy wykonawca dodaje swój margines, każdy dba o swój interes - a przecież wspólny cel!!!

Czas potrzebny na wykonanie zadania Prawdopodobieństwo Moda Mediana (50%) Podawana ocena (80%) Margines bezpieczeństwa (ukryty)

Przykład (oszacowania wykonawców + ukryte zapasy) 2 B(0,5) 2,5 K(1) 1,5 I(1) 2 X(1,5) 2 Y(1) 2

Skoro nasze oszacowania zawierają tak duży margines bezpieczeństwa, to dlaczego tak wiele projektów nie kończy się w terminie ???

Marnowanie marginesu bezpieczeństwa Syndrom studenta Prawo Parkinsona Zależności między zadaniami Filozofia gotowości na sztywny termin

Syndrom studenta „Praca nie zając...” Najpierw „walczymy” o jak największy zapas czasu, potem rozpoczynamy pracę dopiero w momencie „przerażenia” Najwcześniejszy termin rozpoczęcia Bufor 80% szans Zadanie 50% szans Przerażenie !!!

Prawo Parkinsona „Każda praca zajmie cały przewidziany na nią czas, lub więcej (nigdy mniej)”

Zależności pomiędzy zadaniami X +15 (po czasie) - 5 (przed czasem) - 2 Opóźnienie jest przekazywane dalej (akumulowane), przyspieszenie jest marnowane

Filozofia gotowości na termin - 5 (przed czasem) X - 2 -15 Wykonawca X i tak czeka na swój termin i wcześniej nie zacznie.

Po co zgłaszać wcześniejsze skończenie zadania? Brak motywacji (też finansowej) Następnym razem trzeba będzie podawać krótsze czasy

E.M. Goldratt, Łańcuch krytyczny Pomysłodawca: Critical Chain. USA, 1997.

Podstawa sukcesu metody łańcucha krytycznego Zmiana sposobu myślenia: mamy jeden cel nie chodzi o kontrolę trzymania się zaplanowanych terminów, lecz o sukces projektu Jeśli się uda coś zrobić szybciej, wykorzystajmy to, jeśli coś się przedłuży, nie róbmy tragedii, a nadróbmy to gdzie indziej.

Podstawa sukcesu metody łańcucha krytycznego Zmiana sposobu myślenia: gramy w jednej drużynie

Czas potrzebny na wykonanie zadania Prawdopodobieństwo Moda Mediana (50%) - 1. podawana ocena 2. podawana ocena (80%) Margines bezpieczeństwa (jawny)

BUFOR PROJEKTU chroniący projekt Zamiast tradycyjnego planu (twardego).... Z1 Z2 Z3 Z4 ... projekt będzie zaplanowany w następujący sposób (miękki): Z1 Z2 Z3 Z4 Bufor projektu

BUFOR ZASILAJĄCY chroniący ścieżkę krytyczną Bufor projektu Z7

Harmonogram nie ASAP, lecz prawie ALAP (nie zawsze opłaca się wykonywać zadanie ASAP) Bufor projektu Z7

Wielkość buforów Nie ma jednego wzoru, ale w sumie czas trwania musi być istotnie różny od tego przy planowaniu tradycyjny Połowa sumy zapasów z danej ścieżki Pierwiastek sumy kwadratów odchyleń Tym większy bufor, im więcej (lub im więcej trudniejszych/nowych) jest zadań na ścieżce

Kontrola realizacji Pytanie: jaką część bufora wykorzystamy dzisiaj Z5 Z6 Z1 Z2 Z3 Z4 Bufor projektu Z7 Pytanie: jaką część bufora wykorzystamy zgodnie ze stanem wiedzy na dzień dzisiejszy?

Monitorowanie stanu buforów Stan bufora projektu < 1/3 – brak potrzeby reakcji Stan bufora projektu < 2/3 – analiza problemu, planowanie działań korygujących Stan bufora > 2/3 – podjęcie działań korygujących

Kontrola realizacji dzisiaj Nieważne, ile zrobiono do dzisiaj, Bufor projektu Z7 Nieważne, ile zrobiono do dzisiaj, czy zaplanowane terminy zostały dotrzymane, bo harmonogram od początku był „miękki”. Członkowie zespołu projektowego mają się sami organizować.

Bufor zasobów kluczowych Jeśli przy A2 i B1 potrzebny jest pewien zasób kluczowy, wprowadzamy bufor Ponadto, zasoby są odpowiednio wcześnie zawiadamiane o tym, że niedługo będą potrzebne (miękki harmonogram) A1 B1 B2 A2

Problem zasobów jest w łańcuchu krytycznym kluczowy Definicja łańcucha krytycznego - ścieżka krytyczna po zbilansowaniu zasobów Wyjściowa sieć projektu jest modyfikowana tak, by nie było w niej konfliktu zasobów Bilansowanie zasobów może być przeprowadzone na różne sposoby, dlatego nie szukamy łańcucha krytycznego, lecz wybieramy go.

Przykład (czasy trwania i potrzebne zasoby) L X(1,5) E Y(1) M

Harmonogram jest nierealny B C Z Z K S K S X E X E X E Y M Y M I L I L 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Najpierw A (krótszy łańcuch od początku projektu do końca zadania) B C Z Z Z Z K S K S X E X E X E Y M Y M I L I L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

1. Łańcuch krytyczny A(1) E B(0,5) C K(1) S I(1) L X(1,5) E Y(1) M

Ostateczny harmonogram „najpierw A” (prawie ALAP) B C K S K S X E X E X E Y M Y M I L I L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

1. Łańcuch krytyczny A(1) E B(0,5) C K(1) S I(1) L X(1,5) E Y(1) M

Najpierw X (krótszy zapas) B C K S K S X E X E X E Y M Y M Z I L I L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2. Łańcuch krytyczny A(1) E B(0,5) C K(1) S I(1) L X(1,5) E Y(1) M

Ostateczny harmonogram „najpierw X” (prawie ALAP) B C K S K S X E X E X E Y M Y M I L I L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2. Łańcuch krytyczny A(1) E B(0,5) C K(1) S I(1) L X(1,5) E Y(1) M

Algorytm postępowania Dokonujemy wyboru łańcucha krytycznego (które zadania „wolimy” w roli krytycznych, jaką kolejność „wolimy”) Modyfikujemy sieć W zmodyfikowanej sieci wstawiamy bufory Układamy miękki harmonogram „prawie ALAP”.

Warunki powodzenia Filozofia jednej drużyny Przekazywanie sobie aktualnych informacji o realizacji zadań Gotowość nie na termin, a zgodnie z potrzebą (budziki!) Eliminacja strachu przed kontrolą Nowy termin bardziej realistyczny niż tradycyjny!

KORZYŚCI z metody łańcucha krytycznego (wg studiów przypadków) Krótszy czas realizacji projektów (nawet ok. 45%) – konkurencyjność! Poprawa morale i efektywności zespołu („gramy w jednej drużynie, znamy projekt”) Prosty i efektywny mechanizm zarządzania projektami na poziomie makro – znacznie mniej szczegółowych informacji, a efekt lepszy

WADY metody łańcucha krytycznego (wg studiów przypadków) Brak szeroko rozpowszechnionego oprogramowania Brak kultury „jednej drużyny” Niejednoznaczność sposobu wyznaczania buforów Brak wiedzy o metodzie