Maria Zacharczuk-Kakietek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Advertisements

10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Kontrola administracji
Pomiar obciążeń administracyjnych
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
SMAS Single Market Assistance Services Prezentacja na spotkanie dotyczące współpracy Centrum Polska z koordynatorami Ministerstwo Gospodarki 22 kwietnia.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Podstawy modeli i programów licencyjnych Microsoft.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Specjalność Rachunkowość Przedsiębiorstw
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Gospodarka oparta na danych. Przyszłość zaawansowanej.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
OBECNE SYSTEMY, INFRASTRUKTURA I ROZWIĄZANIA PORADNICTWA KARIERY DLA POLAKÓW W WIELKIEJ BRYTANII JULIA BRADY MAŁGORZATA BRADY.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, pl. Trzech Krzyży 3/5, Warszawa; Experiences with macromodelling for assessing.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Economic development in biodiversity-rich areas Tomasz Żylicz University of Warsaw
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
The global body for professional accountants Twoja przyszłość zaczyna się teraz!
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Metoda oceny publicznych projektów informatycznych Politechnika Warszawska Wydział Zarządzania mgr.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
1 InfoTRAMS „Fusion Tematyczny, Bazy Danych, Kariera I Prywatny Sprzęt W Pracy" Przegląd certyfikatów branżowych Jacek Skorupka AXA Polska CISA, CISSP,
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Specjalność: Controlling Katedra Rachunkowości Katowice, r.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Informatyczne Systemy w Zarządzaniu Tomek Marszał Wyższa Szkoła Informatyki I Umiejętności Zaliczenie przedmiotu Studia niestacjonarne.
Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny w Siedlcach mgr Marta Stempień Instytut Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Forest fire protection
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Rachunkowość i zarządzanie finansami ACCA
ECIIA MISJA STRATEGIA CELE
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
SPECJALNOŚĆ CONTROLLING
Zapis prezentacji:

Maria Zacharczuk-Kakietek „Piramida kontroli" sektora publicznego we współczesnym świecie - podstawowe kierunki zmian KATOWICE, O1 czerwiec, 2010 r. Maria Zacharczuk-Kakietek soures: www.intosai.org, www.eurosai.org, www.oecd.dyndns.org, http://www.oag-bvg.gc.ca/,www.theiia.org, www.mf.gov.pl/_files_/, www.coso.org/.../, www.gao.gov, www.anao.gov.au; www.ec.europa.eu

Agenda Temat jest bardzo obszerny. Ta prezentacja: Pokaże przegląd rozumienia kluczowych elementów audytu i kontroli Przeprowadzi międzynarodowe porównanie porównanie głównych poziomów „piramidy kontroli” Nie pokaże szczegółów wewnątrz piramidy, zostawiając je do dyskusji

Definicje Kontrola przedsięwzięcia polega na upewnieniu się, że wszystko (w tym momencie, w tej chwili – is being) jest wykonane w zgodzie z przyjętym planem, zgodnie z wydanymi poleceniami i ustanowionymi zasadami. Jej celem jest wskazać (zwrócić uwagę na) błędy, które mogą być usunięte tak żeby można je było usunąć i zapobiec ich powtarzaniu. (Henri Fayol, 1911)

Trójpoziomowa „piramida kontroli” Kluczowe elementy audytu i kontroli REASONABLE ASSURANCE INFORMATION Z a r z ą d z a n i e Trójpoziomowa „piramida kontroli”

Jakich „udziałowców” ma „piramida”? Jaka definicja audytu i kontroli? Jakie różnice – audytowanie (audyt) wewnętrzne, audyt (audytowanie)? i w tym kontekście: różne typy audytu różne role audytora Główny model kontroli wewnętrznej autorstwa the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO).

Definicje Audyt (audit) (Audiare (łac.) – słyszeć, słuchać, przesłuchiwać, badać (audiatur et altera pars) Ocena osoby, organizacji, systemu, procesu, przedsiębiorstwa, projektu lub produktu: ustalenie wartość i rzetelności informacji ; także prowadzenie oceny systemów kontroli wewnętrznej. Audyt jest IFAC Audyt jest: OCCD

AUDYT ZEWNĘTRZNY

General mandate (1) Pim Boers and Jan van den Bos (Algemene Rekenkamer19 February 2009)

Types of audit Pim Boers and Jan van den Bos (Algemene Rekenkamer,2009)

AUDYT WEWNĘTRZNY

Definicje Audyt wewnętrzny jest: działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, i przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele dostarczając zapewnienia o skuteczności tych procesów, jak również poprzez (IIA,2009)

„Podległość” audytu wewnętrznego Kraj (rząd centralny/ federalny) „Podległość” audytu wewnętrznego Australia Dyrektor generalny Kanada Wiceminister lub Associate Deputy Minister Holandia Dyrektor Generalny Departamentu Szwecja Komórki AW Biur Rządowych raportują stałym sekretarzom agencji. Dokładnie zarządowi lub dyrektorowi generalnemu Wielka Brytania Stany Zjednoczone APn Kierujący Departamentem/Agencją i Kongres Source:Bestuurlijke Orgonisotie D/2005/10106/018

Rola i umiejętności audytu wewnętrznego Szeroka gama kompetencji w tradycyjnym audycie wewnętrnym Największa różnorodność w Holandii For example, in the Netherlands, the departmental accountants services have to be rebuild so that not only accountants, but also graduates in public administration, graduates in business administration, economists, operational auditors and IT-auditors are involved Źródło Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties and Ministerie van Financiën, 2002 pp.7). Departments can appeal to an interdepartmental expert poll if they lack sufficient audit capacity

Role i umiejętności audytorów wewnętrznych Rząd określa minimalne wymagania np.: Zjednoczone Królestwo: the Government Internal Audit Certificate dodatkowe dla kierującego AW (HM Treasury, 2001a: 21). Kanada: różne np..Certified General Accountants, Certified Management Accountants or Chartered Accountants (Consulting and Audit Canada, 2003:11). Polska: CIA, CGAP, ACCA, CFA … Duże doświadcenie w zarządzaniu

Kraj (rząd centralny/federalny) Kto kontroluje działania audytu wewnętrznego? Australia Australian National Audit Office Kanada Office of the Auditor General of Canada Holandia Ministry of Finance Szwecja Riksrevisionen Wielka Brytania National Audit Office Stany Zjednoczone Government Accountability Office Polska Ministry of Finance, National Audit Office Source:Bestuurlijke Orgonisotie D/2005/10106/018

Kontrola wewnętrzna Odpowiedzialność (zadanie) wszystkich w organizacji. Ogólnie kierujący organizacją jest odpowiedzialny za ustanowienie dobrze funkcjonyjącego systemu Examples Zjednoczone Królestwo: dyrektor generalny z dyrektorem (the most senior position in the department),z dyrektorem finansowym. Odpowiednik Ministerstwa Finansów (The UK Treasury) zaprojektowało także model zarządzania ryzykiem Kanada: Odpowiednik polskiej NIK (Office of the Comptroller General) zapewnia i ensures and enforces appropriate controls and promoting sound resource stewardship . Odpowiednik MF (Treasury Board Secretariat) tworzy developed Zintegrowane Ramy Zarządzania Ryzykiem – centralny model Holandia: każdy minister ma pozostawioną swobodę wyboru systemu kontroli wewnętrznej ale W Australii, Polsce, Szwecji, Stanach Zjednoczonych: w oparciu o COSO (w Polsce standardy MF… Source:Bestuurlijke Orgonisotie D/2005/10106/018

Kontrola wewnętrzna – koordynacja – przykłady Zjednoczone Krlestówo: dyrektor generalny przy pomocy dyrektora finansowego Kanada: odpowiednik NIK Treasury Board Secretariat developed the Integrated Risk Management Framework as e central control model. Holandia: minister ma swobodę wyboru Australia, Poland, Sweden, the United States: central control model is defined based on the COSO. Source:Bestuurlijke Orgonisotie D/2005/10106/018

COSO Model COSO model Monitoring Information & Communications Control Environment Risk Assessment Control Activities Monitoring Information & Communications COSO model

„„Piramida kontroli”” Audyt wewnętrzny – kontrola wewnętrznaauditor also has the mandate to review managemen Audyt zewnętrzny – audyt wewnętrzny Ministerstwo Finansów.

Podsumowanie (2) Budżetowanie i system rachunkoy stają się coraz bardziej zoorientowane na rezultaty = potrzeba modernizacji systemów audytu i kontroli wewnętrznej Tradycyjne rozumienie : reaktywna; błędy wykryto Wspłczesne : proaktywna; błędom zapobiegamy Dobrze za pierwszym razem

Podsumowanie (3) Ttadycyjne systemy kontroli: Oceniają wykonywanie regulacji Nie oceniają/kontrolują osiągania celów. Nowoczesne rozumienie audytu i kontroli: Od zgodności z prawem i regulacjami do rezultatów Od wzajemnej kontroli do jasnego podziału pracy między „graczy” na trzech poziomach Nie powtarzamy budujemy na ustaleniach” sąsiadów” w piramidzie

Wyzwania w nowoczesnej kontroli wewnętrznej (1) Współpraca między „aktorami piramidy kontroli” (single audit). Pozyskiwanie profesjonalistów i rotacja kadr. Gwarancja niezależności (też MF KPRM). Nowe rodzaje audytu i kontroli w pełni skupione na działaniach Przekładanie rezultatów na decyzje.

Wyzwania w nowoczesnej kontroli wewnętrznej (2) Audytowanie systemu mierzenia wykonania zadań Auditing performance measurement systems. Zapewnienie, że ustalenia i wyniki analiz stanowią wkład w podejmowanie decyzji zarządczych i politycznych.

Przemyślenia na przyszłość Zarobię więcej mając więcej audytorów (nie jestem właścicielem firmy audytorskiej)? Jak wykorzystać (używać) takich ludzi… Auditor’s role (financial, compliance, performance…) Advisory role? Research and development role? Exemplary role for professional management?

Zapraszam do dyskusji mazac@nik.gov.pl

Management control: an interdisciplinary subject