Agata Blady, Komunikado PR, 13.09.2011 Fakty i mity o PR Agata Blady, Komunikado PR, 13.09.2011 1
Komunikowanie? Przecież każdy to potrafi! Fakty i mity o PR MIT Komunikowanie? Przecież każdy to potrafi! Strona 2
Fakty i mity o PR PR - sztuka komunikacji Fakty o PR PR to sztuka komunikacji PR to zaplanowana, przemyślana, długofalowa strategia komunikacji firmy / instytucji z otoczeniem PR to budowanie zaufania i zrozumienia między organizacją a jej odbiorcami Wszystkie elementy komunikacji firmy z otoczeniem muszą być ze sobą spójne Trzeba wiedzieć, co, jak i do jakich grup docelowych można powiedzieć Strona 3
Fakty i mity o PR Definicje public relations Public Relations to przemyślane, planowane i systematyczne staranie wytworzenia i podtrzymania wzajemnego zrozumienia między organizacją a jej publicznością Brytyjski Instytut Public Relations Public Relations to świadome i uzasadnione starania o zrozumienie, jak też o budowę i pielęgnowanie zaufania w otoczeniu na podstawie systematycznego badania Niemieckie Stowarzyszenie Public Relations Public Relations jest funkcją zarządzania o ciągłym i planowym charakterze, dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych, którymi jest zainteresowana obecnie lub może być zainteresowana w przyszłości (...), aby osiągnąć – poprzez planowe, szerokie rozpowszechnianie informacji – lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz skuteczniej realizować swoje interesy Międzynarodowe Stowarzyszenie Public Relations Strona 4
PR to manipulacja i propaganda Fakty i mity o PR MIT PR to manipulacja i propaganda Strona 5
Fakty i mity o PR PR to informacja Fakty o PR PR to informacja – rzetelna, obiektywna, otwarta i uczciwa PR buduje dialog z otoczeniem, zaufanie i zrozumienie Zgodnie z Kodeksem PSPR osoby zajmujące się PR są zobowiązane do przestrzegania zasady prawdomówności oraz nierozpowszechniania informacji, które zgodnie z jego wiedzą i doświadczeniem są nieprawdziwe, nieścisłe lub mogą wprowadzić odbiorcę w błąd Strona 6
Fakty i mity o PR MIT Zróbmy krótką akcję PR Strona 7
Fakty i mity o PR PR to działanie długofalowe Fakty o PR Założeniem działań PR, które służą komunikacji i budowie zaufania, jest długofalowość Public relations nie można wprost traktować jako narzędzia prosprzedażowego Skutki działań PR są zawsze widoczne w perspektywie długofalowej Regularna i systematyczna komunikacja buduje zaufanie do firmy także wśród dziennikarzy Strona 8
PR to tania forma reklamy Fakty i mity o PR MIT PR to tania forma reklamy Strona 9
Fakty i mity o PR Public relations to nie reklama Public relations O obecności w mediach decyduje atrakcyjność przekazu / informacji Czysta, obiektywna informacja bez cech promocyjnych Niekontrolowana treść umieszczonych w mediach informacji Nastawione na zwiększenie zaufania do całego przedsiębiorstwa Celem jest wpłynięcie na nastawienie do przedsiębiorstwa, poglądy o nim Cel osiąga w dłuższym okresie Nadawana za opłatą Przekaz promujący Kontrolowany sposób umieszczania informacji w mediach Nastawiona na zwiększenie popytu na konkretny produkt/usługę Celem jest wpłynięcie na nastawienia konsumpcyjne Cel osiąga w krótkim okresie Strona 10
Chcemy mieć miesięcznie 50 artykułów w mediach Fakty i mity o PR MIT Chcemy mieć miesięcznie 50 artykułów w mediach Strona 11
Fakty i mity o PR O publikacji w mediach nie decyduje pracownik PR Fakty o PR „Pracownik public relations nie może zawierać żadnych umów, w których gwarantowałby osiągnięcie rezultatu uzależnionego od autonomicznych decyzji innych podmiotów, takich jak redakcje, instytucje publiczne itp., a jego wynagrodzenie nie może być uzależnione od osiągnięcia takich rezultatów”, Kodeks PSPR Jeżeli konieczne jest utrzymanie kontroli nad informacjami, należy wykupić reklamy / artykuły sponsorowane Strona 12
Najważniejsza jest liczba artykułów Fakty i mity o PR MIT Najważniejsza jest liczba artykułów Strona 13
Fakty i mity o PR Mierniki efektywności public relations Fakty o PR Analiza treści przekazu w mediach na podstawie jakości, a nie liczby (wydźwięk, objętość, dotarcie do grupy docelowej, nakład, czytelnictwo itp.) Monitorowanie opinii społecznych o kliencie (np. sondaże, ankiety itp.) Efekty działań PR są widoczne w perspektywie długofalowej PR jest jednym z wielu narzędzi służących do komunikowania z otoczeniem Strona 14
Każdy temat jest dobry dla dziennikarzy Fakty i mity o PR MIT Każdy temat jest dobry dla dziennikarzy Strona 15
Fakty i mity o PR Relacje z mediami Fakty o PR Wydarzenia ważne z punktu widzenia firmy nie muszą być ważne dla dziennikarzy Informacja prasowa musi mieć newsa i rzetelny przekaz informacyjny Informacja prasowa musi być dostosowana do specyfiki danego medium Należy unikać „spamowania” mediów mało ważnymi i niezbyt interesującymi informacjami Strona 16
W prowadzenie działań PR powinna być wpisana także EDUKACJA Fakty i mity o PR W prowadzenie działań PR powinna być wpisana także EDUKACJA czym jest PR i jak wygląda komunikowanie się z otoczeniem z wykorzystaniem narzędzi PR Strona 17
Dziękuję za uwagę Komunikado PR Agencja Public Relations ul. Okaryny 9 02-787 Warszawa tel. +48 22 649 19 53 www.komunikado.pl biuro@komunikado.pl Strona 18