Andrzej Nikończyk Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
elektronicznego fakturowania
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Transakcje transgraniczne
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Wojciech Krok Członek Rady Podatkowej PKPP Lewiatan
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Prawdy oczywiste Faktury w 2014 roku - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Wszystko na temat faktur…
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
OUTSOURCING USŁUG PODATKOWYCH (W ASPEKCIE REDUKCJI POZIOMU RYZYKA PODATKOWEGO SPÓŁKI) Kraków, 7 listopada 2007 r. dr hab. Krzysztof G. Szymański Biegły.
Sprawa podatkowa.
DOKUMENTACJA CEN TRANSFEROWYCH
Zwolnienie z VAT na fakturze
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Prawdy oczywiste Odsetki podatkowe - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Użytkowanie wieczyste
Pojęcie obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Optymalizacja podatkowa
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Działalność gospodarcza polskich przedsiębiorców w Republice Czeskiej Opole, Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
D ORADZTWO P ODATKOWE Jak efektywnie zarządzać podatkami?
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Art. 121 o.p. Zasada informacji Art § 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. § 2. Organy.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
INFORMACJE INTERPRETACJE PODATKOWE Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego - Uniwersytet Łódzki.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika. Roszczenia podatnika a wymiar podatku Roszczenia podatnika: strata podatkowa zwrot podatku (Art. 3 pkt 7.
Tax Alert Premia pieniężna nie zawsze rozliczana korektą Pragniemy poinformować, że w dniu 19 grudnia br. Naczelny Sąd Administracyjny wydał.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
TAX ALERT NR 63/2017   NSA: Ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie służące zaniżeniu podstawy opodatkowania jest nadużyciem prawa 26 maja br. Naczelny.
Umowa o przyznaniu pomocy
Konkurencja a polityka konkurencji
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prof. UMK dr hab. Wojciech Morawski
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zasada nieszkodzenia a oprocentowanie za podatek wpłacony nienależnie na podstawie wadliwej interpretacji Wyrok NSA z 13 grudnia 2017 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Zapis prezentacji:

Andrzej Nikończyk Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej Ryzyko podatkowe Andrzej Nikończyk Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej

RYZYKO w języku naturalnym oznacza jakąś miarę/ocenę zagrożenia czy niebezpieczeństwa wynikającego albo z prawdopodobnych zdarzeń od nas niezależnych, albo z możliwych konsekwencji podjęcia decyzji

Najogólniej, ryzyko jest: wskaźnikiem stanu lub zdarzenia, które może prowadzić do strat Jest ono proporcjonalne do prawdopodobieństwa wystąpienia tego zdarzenia i do wielkości strat, które może spowodować.

Ryzyko podatkowe to: szczególny rodzaj ryzyka biznesowego, wynikającego z rozliczeń podatkowych Poziom ryzyka podatkowego wynika z dwóch ogólnych elementów: - działań podmiotu dokonującego rozliczeń, - działań podmiotów stanowiących lub stosujących prawo

Ryzyko podatkowe może być generowane przez wiele elementów: błąd, np. rachunkowy, czy dotyczący interpretacji przepisów, opóźnienie zapłaty podatku brak zmiany zasad rozliczeń po zmianie przepisów zmiana dotychczasowej linii interpretacyjnej bądź praktyki organów podatkowych uchybienie terminowi dokonania czynności stosowanie „agresywnych” interpretacji przepisów, optymalizacji

W przypadku zmaterializowania się ryzyka podatkowego ma ono na ogół następujące skutki: konieczność poniesienia, zwykle nieprzewidzianego, wydatku związanego z koniecznością zapłaty podatku w innej niż zakładana wysokości ryzyko nałożenia sankcji administracyjnej (odsetki, dodatkowe zobowiązanie, itp.) ryzyko zwiększenia stawki podatkowej sankcje karne skarbowe

Inne skutki wynikające ze zmaterializowania się ryzyka podatkowego: - zaburzenie płynności - utrata zdolności kredytowej - zmniejszenie limitów kredytowych - zmiana rating`ów i zmiana warunków finansowania Może to nawet prowadzić do upadłości.

Nie zawsze ryzyko wynika z działania niezgodnego z prawem samo potencjalne wystąpienie sporu, w np. przy wdrażaniu modelu optymalizacji, może generować ryzyko sporu z organami Spór może być wygrany, ale związane z tym są same koszty sporu, oraz ryzyko identyfikacji błędów w innych zakresach niż będące przedmiotem sporu.

Niektóre działania zgodne z literą prawa również mogą być przyczyną występowania ryzyka podatkowego. Dotyczy to głównie działań uznawanych za: - obejście prawa – działanie mające pozór zgodności z prawem, ale prowadzące do celu sprzecznego z obowiązującymi przepisami (np. wzajemna darowizna) - nadużycie prawa – działanie również w literze prawa, ale podejmowane w celu osiągnięcia korzyści nie przyznawanej przez przepisy (przykładowo wyrok NSA I FSK 523/10 6.04.11)

U kogo występuje ryzyko podatkowe? Źródła ryzyka podatkowego

U kogo występuje ryzyko podatkowe? Dotyczy ono zarówno: - podatnika - płatnika - osób mogących odpowiadać za zapłatę podatku (np. członków zarządu) - osób narażonych na sankcje karne (zarząd, menadżerowie, główna księgowa)

Źródła ryzyka podatkowego możemy podzielić na źródła: - zewnętrzne (niezależne od podatnika) - wewnętrzne (wynikające z działań podatnika i osób, którym podatnik powierzył dokonywanie rozliczeń podatkowych)

Źródła zewnętrzne: liczne zmiany przepisów zmiany interpretacji przepisów podatkowych wysoki poziom skomplikowania przepisów luki prawne błędy implementacji przepisów

Źródła zewnętrzne (cd): rozbieżności w orzecznictwie zmiana linii orzeczniczych Sądów Administracyjnych, zmiana praktyki stosowania przepisów (np. sposobów dowodzenia) - brak stosowania przepisów wspólnotowych przez organy

Źródła wewnętrzne: niewystarczające zasoby osobowo (liczba pracowników) kompetencyjnie (brak odpowiedniej wiedzy lub umiejętności) brak jasnego podziału kompetencyjnego brak regulacji wewnętrznych (regulaminów) brak automatyzacji/informatyzacji procesów podatkowych

Źródła wewnętrzne (cd): brak analizy zmian przepisów lub tendencji interpretacyjnych i ich wpływu na prowadzony biznes brak cyklicznych kontroli rozliczeń (np. po zmianach przepisów) brak przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi osobami brak analiz podatkowych planowanych transakcji

Źródła wewnętrzne (cd): stosowanie „agresywnych” interpretacji przepisów wdrażanie „agresywnych” optymalizacji niewystarczający stopień weryfikacji planowania i rozliczeń w zewnętrznych podmiotach np. u doradców podatkowych

Zarządzanie ryzykiem podatkowym

Zarządzanie ryzkiem podatkowym to kompleksowy i ciągły proces polegający na identyfikacji, ocenie poziomu oraz minimalizacji ryzyka podatkowego. Trzy podstawowe etapy - ocena/identyfikacja ryzyka - szacowanie poziomu ryzyka - minimalizacja lub eliminacja ryzyka

Może być to zarówno działanie incydentalne  Ocena/identyfikacja ryzyka Może być to zarówno działanie incydentalne jak i stały proces, o zarządzaniu możemy mówić raczej w przypadku stałych działań lub podejmowanych cyklicznie. Polega na weryfikacji skutków podatkowych podejmowanych działań na podstawie aktualnych przepisów i porównaniu ich wyników z dokonywanymi rozliczeniami . Weryfikacja rozliczeń wymaga uwzględnienia zmian przepisów i aktualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

 Ocena/identyfikacja ryzyka (cd) W przypadku wdrażania stałego zarządzania ryzykiem ocena lub identyfikacja ryzyka powinna być procesem stałym lub cyklicznym, np. ponawianym po kolejnych zmianach przepisów lub wydaniu interpretacji lub wyroku naruszającego dotychczasową linię orzeczniczą. Polega często na wyznaczeniu osoby i powierzeniu jej tego obowiązku, działanie te można również outsourcować – np. do doradcy podatkowego

Możemy wyróżnić różny zakres oceny i identyfikacji ryzyk:  Ocena/identyfikacja ryzyka (cd) Możemy wyróżnić różny zakres oceny i identyfikacji ryzyk: najpełniejszą jest audyt podatkowy weryfikujący rozliczenia konkretnego podmiotu (może być kompleksowy, na próbie, tematyczny, itp.) – ale należy podejmować również mniej zaangażowane działania jak np. prenumerata prasy podatkowej, przeglądów prasy, alertów i newsletterów podatkowych – które są dostępne często nieodpłatnie

Szacowanie poziomu ryzyka Po wykryciu ryzyka podatkowego niezbędnym krokiem jest szacowanie poziomu ryzyka. Polega to głównie na ocenie grożących sankcji i kar oraz potencjalnej zaległości podatkowej. Poziom ryzyka na ogół pozwala się wyrazić wartościowo jako kwota, którą podatnik będzie zmuszony zapłacić w przypadku kwestionowania rozliczeń przez organy podatkowe. Jest to element niezbędny, bowiem minimalizacja niektórych ryzyk jest znacznie kosztowniejsza od ich maksymalnego poziomu.

Minimalizowanie lub eliminowanie ryzyka Po wykryciu ryzyka podatkowego i oszacowaniu jego poziomu, konieczna jest decyzja o jego minimalizacji lub eliminacji. Eliminacja ryzyka jest stanem docelowym, lecz nie zawsze możliwym. Np. w przypadku rozbieżnych interpretacji przepisów nie zawsze możliwe jest przewidzenie, która wykładnia zostanie przyjęta przez sądy administracyjne

Minimalizowanie lub eliminowanie ryzyka (cd) O ile możliwe jest wyeliminowanie ryzyka podatkowego, jest to stan oczekiwany i należy go zrealizować. Jednak czasem może być to niemożliwe lub nieopłacalne. Przykładowo można wskazać jako pewne ryzyko o niskim poziomie i nie mające praktycznie skutków finansowych (np. błędy faktur mniejszej wagi) którego eliminacja wymaga wydania znaczących środków na zmianę stosowanego oprogramowania.

Minimalizowanie lub eliminowanie ryzyka (cd) O ile nie jest możliwe w danym wypadku wyeliminowanie ryzyka podatkowego należy dążyć do jego minimalizacji. Minimalizacja ryzyka podatkowego może polegać na: - zmianie zasad dokonywanych rozliczeń - zmianie zasad weryfikacji kontrahentów - zmianie zasad dokumentowania nabywanych usług - zastosowaniu narzędzi minimalizowania ryzyka Każde z tych działań powinno być dostosowane ściśle do występującego stanu faktycznego.

Narzędzia minimalizowania lub eliminowania ryzyka Polskie przepisy wprowadzają dość niewielką liczbę narzędzi prawnych minimalizacji ryzyka: interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego interpretacje ogólne MF - porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych

Interpretacje indywidualne Mogą o nie występować: podatnicy płatnicy inkasenci osoby 3 odpowiedzialne za zaległości podatkowe Dotyczy to też podmiotów, które w przyszłości będą występować w tych rolach.

Interpretacje indywidualne (cd) Mogą dotyczyć: - zaistniałych stanów faktycznych - zdarzeń przyszłych Zdarzenie przyszłe – to zdarzenie, które nastąpi po wydaniu (a nie złożeniu) interpretacji. Różna ochrona dla zaistniałych lub przyszłych zdarzeń.

Interpretacje indywidualne (cd) Zastosowanie się przez podatnika do interpretacji nie może mu szkodzić: - brak odsetek - brak sankcji - brak odpowiedzialności karnej dla przyszłych również zwolnienie od podatku

Interpretacje indywidualne (cd) Chroni tylko wnioskodawcę w zakresie przedstawionego stanu faktycznego Obowiązek przedstawienia przepisów własnego stanowiska wniesienia opłaty 40 zł

Interpretacje indywidualne (cd) Interpretacja powinna być wydana w terminie 3 miesięcy Jeśli uważamy, że jest niekorzystna możemy ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Interpretacje indywidualne (cd) Minister Finansów ma prawo zmiany interpretacji, ale zmieniona wchodzi w życie: roczne rozliczenie – od nowego roku podatkowego kwartalne rozliczenie – od końca następnego kwartału miesięczne rozliczenie – od końca następnego miesiąca licząc od daty doręczenia zmienionej interpretacji

Interpretacje indywidualne (cd) W przypadku uznania stanowiska podatnika za nieprawidłowe organ ma obowiązek wskazać prawidłowy sposób postępowania. Zastosowanie się do sposobu postępowania wskazanego przez organ w interpretacji chroni w tym samym zakresie co zastosowanie się do interpretacji.

Interpretacje ogólne Wydaje Minister Finansów by unikać rozbieżności w stosowaniu przepisów prawa podatkowego. Zastosowanie się do takiej interpretacji nie może szkodzić podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi którzy się do niej zastosowali.

Wysoka opłata 1% wartości transakcji Porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych Szczególne narzędzie dotyczące minimalizacji ryzyka w zakresie cen transferowych Dotyczy: - podatników powiązanych dokonujący transakcji - podatników dokonujący transakcji z podmiotami z tzw. rajów podatkowych Wysoka opłata 1% wartości transakcji

Porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych Porozumienie w zakresie prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen transakcyjnych pomiędzy podmiotami powiązanymi: w formie decyzji na okres nie dłuższy niż 5 lat eliminuje ryzyko związane z cenami transferowymi (oszacowaniem cen transakcyjnych przez organ podatkowy i opodatkowaniem różnicy między dochodem zadeklarowanym a oszacowanym przez organ stawką 50%)

Inne metody minimalizacji ryzyka podatkowego Oprócz stosowania narzędzi typowych dla minimalizacji ryzyka możemy też doprowadzić do rozstrzygnięcia w ramach innych postępowań wszczynanych przez podatnika: wniosek o stwierdzenie nadpłaty wniosek o zwrot podatku Niestety działania te wiążą się na ogół z pełną kontrolą podatkową i trzeba być do nich przygotowanym.

Inne metody minimalizacji ryzyka podatkowego Podatnik powinien ponadto podejmować szereg działań mających na celu identyfikację, ocenę, szacowanie i minimalizację ryzyka podatkowego: regularne przeglądy podatkowe (audyty) weryfikacja podatkowa planowanych transakcji przegląd zasad rozliczeń po zmianach w przepisach monitorowanie prasy i orzeczeń monitorowanie stanowisk organów podatkowych

Przykłady minimalizacji ryzyka podatkowego

Zmiana terminu rozliczeń z kontrahentem W przypadku niektórych usług mogą powstawać wątpliwości wg jakiego momentu powstania obowiązku podatkowego należy się rozliczyć ogólnego – wystawienie faktury w ciągu 7 dni od dnia wykonania usługi szczególnego np. dla usług najmu – w terminie zapłaty, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności Błędna ocena będzie skutkować powstawaniem zaległości podatkowej.

Zmiana terminu rozliczeń z kontrahentem W tym wypadku można: wystąpić o interpretację podatkową i poczekać do trzech miesięcy - lub po prostu zmienić praktykę w ten sposób, by termin płatności, termin wystawienia faktury (lub 7 dzień od dnia wykonania usługi jeśli nie ma pewności co do momentu fakturowania, występowały w tym samym okresie rozliczeniowym.

Zmiana okresów rozliczeniowych Podatnik może wybrać np. w VAT miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe. W przypadku licznych błędów w zakresie klasyfikowania poszczególnych zdarzeń do poszczególnych okresów rozliczeniowych podatnik może wybrać 4 okresy rozliczeniowe w trakcie roku zamiast 12 i w ten sposób uniknąć znaczącej części błędów.

Wybór uproszczonych metod rozliczeń Przykładowo wybór zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej pozwala uniknąć ryzyka błędów w wysokości zaliczki. Jednak rozwiązanie to powinno być stosowane rozsądnie: - jeśli biznes „nie pójdzie” to może nie wystarczyć środków na zaliczkę - w przeciwnym wypadku trzeba kontrolować wydatki, by potem były pieniądze na dopłatę po zakończeniu roku

Potwierdzanie prawidłowości rozliczeń Nawet w przypadku jednorodzajowych przedsiębiorstw wykonujących powtarzalne transakcje warto rozważyć potwierdzenie podejmowanych działań poprzez uzyskanie interpretacji podatkowych na poszczególne rodzaje podejmowanych działań. Jednak samo wystąpienie o interpretację może być elementem generującym ryzyko.

Potwierdzanie prawidłowości rozliczeń W przypadku interpretacji dotyczących stanów zaistniałych trzeba pamiętać, że są one przekazywane do właściwych US. Jeśli interpretacja będzie negatywna, organ będzie miał wiedzę o tym, że źle dokonywaliśmy rozliczeń. Jeśli nie będzie dokonana ich korekta zwiększa się ryzyko wszczęcia kontroli – bowiem NIK bada reakcje organów w takich sytuacjach. Zatem trzeba zawsze rozważać i analizować samo podejmowanie poszczególnych działań mających na celu minimalizację ryzyka, by nie odnieść odwrotnego skutku.

Dziękuję za uwagę Andrzej Nikończyk Tel kom. 781 00 81 81 andrzej.nikonczyk@prywatni.pl