DIAGNOZA PEDAGOGICZNA Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga
Definicja: -diagnosis, gr., rozpoznanie -rozpoznawanie stanu rzeczy i jego tendencji rozwojowych na podstawie objawów i w oparciu o znajomość ogólnych prawideł
CELE DIAGNOZY: Optymalizacja rozwoju profilaktyka terapia prognoza
ETAPY DIAGNOZY Etap wstępny - stawiamy pytanie:Czy dziecko wykonuje poprawnie dane zadanie? Etap zasadniczy - szukamy odpowiedzi na pytanie: Dlaczego dziecko nie wykonuje poprawnie danego zadania? Etap prognostyczny - przewidujemy przyszłość edukacyjną dziecka.
ELEMENTY PEŁNEJ DIAGNOZY Diagnoza lekarska diagnoza psychologiczna diagnoza pedagogiczna
W diagnozie najważniejsze jest to, że: -nie walczy z zaburzeniami ale dociera do przyczyn, - dąży do ciągłego poznawania dziecka.
Walory dobrej diagnozy: Trafność prawdziwość wierne odzwierciedlenie rzeczywistości dokładność staranność rzetelność
Zadania nauczyciela dotyczące diagnozy przedszkolnej: Wybrać program wychowania przedszkolnego. Prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne 5- 6 latków. Dokonywać analizy zebranych danych pod kątem przygotowania dziecka do nauki w szkole. Przekazywać informacje rodzicom.
Oraz:))) Opracować program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka. Przekazać wyniki diagnozy specjalistom w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dziecka. :))))
GOTOWOŚĆ SZKOLNA POJĘCIE ZWIĄZANE Z ROZWOJEM DZIECKA. TAKI POZIOM ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO, KTÓRY CZYNI DZIECI WRAŻLIWE I PODATNE NA NAUCZANIE I WYCHOWANIE.
ZAKRESY DIAGNOZY PRZEDSZKOLNEJ Dojrzałość fizyczna i ruchowa. Dojrzałość umysłowa. Dojrzałość emocjonalna. Dojrzałość społeczna
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI Opracuj, bądź wykorzystaj gotowy dobry ARKUSZ DIAGNOSTYCZNY Stwórz dziecku takie warunki aby w trakcie diagnozy mogło zachowywać się naturalnie. Obserwuj dzieci w małych grupkach. Nie ujawniaj wobec zachowań dzieci ocen pozytywnych i negatywnych.
A także: Nie wyróżniaj dzieci w żaden sposób. Wobec dzieci mających trudności stosuj środki mobilizacji. Obserwuj, czy dziecko stawia sobie wyższe cele. Dostosuj czas do możliwości dziecka.
Weź pod uwagę, że zarówno dzieci jak i Ty przychodzicie do przedszkola z różnym nastawieniem.