KLASY INTEGRACYJNE Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie. Maria Grzegorzewska " 

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Klasa „0” Szkoła Podstawowa nr 192
Koncepcja pracy szkoły
Szkoła Podstawowa w Raszówce
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
z Oddziałami Integracyjnymi
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
- dobre rozwiązanie.. Kalendarium Integracji Współpraca ze Stowarzyszeniem Rodzin na Rzecz Osób z Niedosłuchem. Współpraca ze Stowarzyszeniem Rodzin na.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Tel./fax (0 42)
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Szkoła Podstawowa Nr Kraków ul. Bolesława Śmiałego 6 tel: (12) im Św. Benedykta z Nursji w Krakowie.
SP 160 ul.A.Struga24A Tel
SZANOWNI UCZNIOWIE ŁÓDŹ Gimnazjum nr 39 im. Juliana Tuwima ul. Królewska 13/15, Łódź tel.(042) SZKÓŁ.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
5 i 6-LATEK W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

KLASY INTEGRACYJNE Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie. Maria Grzegorzewska " 

IDEA SZKOŁY INTEGRACYJNEJ W klasie integracyjnej : każde dziecko jest równoprawnym członkiem społeczności klasowej i szkolnej, programy i metody nauczania obejmują różnorodność możliwości i potrzeb każdego ucznia.

JAK WYGLĄDA SZKOŁA Z KLASAMI INTEGRACYJNYMI?

Szkoła z klasami integracyjnymi to szkoła dla każdego. To szkoła uwzględniająca indywidualną i unikalną osobowość ucznia : niepełnosprawnego, zdolnego, utalentowanego i mającego specyficzne trudności w nauce lub przejawiającego problemy w adaptacji do środowiska szkolnego.Taka właśnie jest nasza szkoła.  

NA CZYM POLEGA INTEGRACYJNY SYSTEM KSZTAŁCENIA?

System ten polega na: maksymalnym włączeniu dzieci z różnorodnymi zaburzeniami, do zwykłych szkół, umożliwieniu im wzrastania w gronie zdrowych rówieśników, aktywnym udziale wszystkich dzieci w życiu klasy i szkoły.

Klasa integracyjna na tle społeczności szkolnej -Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym: od 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - niepełnosprawnych. -W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów: -nauczyciel prowadzący (nauczyciel przedmiotu) i nauczyciel wspomagający - pedagog specjalny.

Jakie obserwuje się korzyści dla dzieci niepełnosprawnych w uczęszczaniu do szkoły z klasami integracyjnymi? Dzieci z dysfunkcjami w czasie wspólnej zabawy i nauki nabywają wiele nowych umiejętności, dostrzegają swoje mocne strony, a nie tylko słabości. Uczniowie niepełnosprawni dzięki kontaktom z rówieśnikami lepiej postrzegają świat.

Korzyści dla pełnosprawnych uczniów w klasie integracyjnej: uczą się tolerancji, przekonują się, że koledzy niepełnosprawni mają wiele zalet, chętnie się z nimi bawią, obserwują pogodę ducha, radość i ogromny wysiłek niepełnosprawnych kolegów włożony w ich codzienne funkcjonowanie, kształtują w sobie poczucie odpowiedzialności i opiekuńczość.

Efekty obcowania z dziećmi niepełnosprawnymi Przyzwyczajanie do obrazu zróżnicowanego społeczeństwa Wysiłek włożony w pokonywanie własnych słabości przynosi efekty Konfrontacja z osobami niepełnosprawnymi - wyzwaniem do pracy w zwalczaniu własnych trudności lub lenistwa

Praca w klasie integracyjnej- uczniowie niepełnosprawni Praca w klasie integracyjnej wymaga dużego zaangażowania nauczycieli, a szczególnie: indywidualizacji pracy dydaktycznej -dostosowaniu treści programowych do możliwości ucznia, stopniowania trudności zadań, stosowania ciekawych metod aktywizujących i form pracy w grupach, gdyż w ten właśnie sposób dzieci zdrowe wspierają niepełnosprawne, a same przy tym porządkują swoją wiedzę i umiejętności.

Praca w klasie integracyjnej -uczniowie pełnosprawni W klasie integracyjnej uczniowie pełnosprawni wymagają: indywidualizacji pracy dydaktycznej , a zwłaszcza dodatkowych zadań, tak uczniowie przeciętni, jak i zdolni, stają się ważnym elementem w procesie edukacji integracyjnej, to oni wspierają, pomagają swoim kolegom i motywują do pracy uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

Klasa integracyjna To klasa podobna do innych, a jednocześnie wyróżniająca się pod wieloma względami. jest naturalną częścią edukacji, miejscem, gdzie uczy się tolerancji, otwartości i szacunku dla drugiego człowieka, tu każdy uczeń odnosi sukcesy i ma prawo popełniać błędy. Klasa ta uczy po prostu - życia. 

ZALETY KLAS INTEGRACYJNYCH Korzyści wynikające z edukacji integracyjnej są ogromne. Dotyczą one nauczycieli, rodziców, uczniów niezależnie od ich psychofizycznych możliwości. Celem klas integracyjnych jest nie tylko realizacja treści edukacyjnych, ale również wspólne bycie razem, przeżywanie, odkrywanie i poznawanie siebie. To zysk dla każdego ucznia. Warto inwestować w integrację i powiedzieć ,,nie” izolacji osób z deficytami rozwojowymi. Włączanie niepełnosprawnych dzieci w środowisko pełnosprawnych rówieśników to przedsięwzięcie, które na pewno się opłaci i zaowocuje w przyszłości. Jest to szansa wychowania nowego pokolenia inaczej, odkrycia praw gwarantujących pełnosprawnym i niepełnosprawnym godne życie.

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im.Adama Mickiewicza w Lubsku Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubsku jako placówka z oddziałami integracyjnymi funkcjonuje od 1 września 2008 roku. Jej powstanie to efekt działań i współpracy rodziców , nauczycieli, szkolnego pedagoga , Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Lubsku oraz władz naszego miasta.

Z jakimi schorzeniami dzieci trafiają do klas integracyjnych w naszej placówce? Podobnie jak inne szkoły, które opowiadają się za pełną integracją, włączamy do klas uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 

Nauczyciel przedmiotu i nauczyciel wspomagający W klasach integracyjnych, które prowadzimy, nie ma różnic w jakości nauczania, ale w sposobie. W klasie integracyjnej pracuje bowiem dwóch nauczycieli. Pierwszy-przedmiotowy oraz pedagog wspomagający, którego zadaniem jest dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych.

Integracja w każdej szkolnej sytuacji Uczniowie klas integracyjnych są częstymi, żeby nie powiedzieć codziennymi gośćmi w szkolnej bibliotece. To tu właśnie uczestniczą w formach biblioterapii, w konkursach, plastycznych, literackich.

Razem gramy na scenie „ Z zabawy-nauka”. Bardzo ważnym elementem procesu integracji w naszej szkole jest włączanie na równi dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych do okolicznościowych programów artystycznych, występów , nie tylko na szkolnej scenie, ale także na scenie Lubskiego Domu Kultury. W tym zakresie postępujemy zgodnie z myślą oświeceniowego twórcy: „ Z zabawy-nauka”.

Mali aktorzy z klas integracyjnych

Nauka poprzez zabawę Stałym składnikiem naszej pracy w klasach integracyjnych jest przygotowanie dzieci do imprez ogólnoszkolnych o charakterze rozrywkowym i charytatywnym, takich jak wspólne bale, dyskoteki, kuligi.

Informatyka dla każdego Uczniowie z klas integracyjnych, młodsze i starsze, bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach z informatyki. Komputer rozwija ich manualną sprawność. Najchętniej pracują z programami typu:układanki, puzzle, kolorowanki, które dodatkowo rozwijają zmysły estetyczne, zdolności doboru kształtu i koloru.

Zajęcia taneczne i teatralne – pasją uczniów z klas integracyjnych Śpiew, ćwiczenia słuchowe i ruchowe, odbywające się przy akompaniamencie instrumentów muzycznych, słuchanie nagrań muzycznych, tworzenie muzyki przez dzieci, improwizacje muzyczne i ruchowe-to zajęcia taneczne w naszej szkole, służące zdrowym dzieciom i z deficytami.

Integracja jest nie tylko szansą dla dzieci niepełnosprawnych, jest przede wszystkim szansą dla nas jako społeczeństwa. Nasza szkoła współpracuje od wielu lat z Warsztatami Terapii Zajęciowej. To od przyjaciół z WTZ nabyliśmy doświadczenie, które teraz wykorzystujemy w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Jak świętujemy-to tylko razem Dzieci niepełnosprawne na równi ze zdrowymi rówieśnikami uczestniczą w zajęciach teatralnych i sportowych

Jak świętujemy-to tylko razem To właśnie uczniowie z klas integracyjnych potrafili zachwycić widzów niebanalną prezentacją państw Unii Europejskiej

Wspólna zabawa i wspólna nauka w klasie integracyjnej

Co przed nami? Rozpoczynamy projekt zajęć pozalekcyjnych, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej „Startuj w przyszłość – to Twoja szansa"- Już od czerwca, oferujemy naszym uczniom zajęcia i wycieczki edukacyjne realizowane w blokach: warsztaty profilaktyczne „Spójrz inaczej”, doskonalące umiejętności społeczne      zajęcia teatralne „Bliżej kultury…” połączone z edukacją teatralną, sportowo- rekreacyjne połączone z nauką pływania, koło języka niemieckiego, zajęcia informatyczno- fotograficzne, klub przyrodniczo- reporterski z wycieczkami przyrodniczymi w ciekawe zakątki Ziemi Lubuskiej, zajęcia ekologiczno- harcerskie połączone z biwakami

Galeria zdjęć

KONIEC