Korespondencja biurowa
Układy tekstu a linea (z wcięciem) Najczęściej w publikacjach spotykać można następujące układy tekstu: Wszystkie wiersze pisane są od lewego marginesu, a każdą nową myśl (akapit) oddziela się dodatkową interlinią (pustą linią). Tytuły i podtytuły w układzie blokowym pisane są również od lewego marginesu. blokowy Każdy nowy akapit zaczyna się od wcięcia. Tytuły i podtytuły pisze się na środku, symetrycznie nad tekstem. a linea (z wcięciem)
Układy pism typowy dla korespondencji biurowej Również korespondencja biurowa i innego rodzaju pisma urzędowe mogą być formatowane w układzie blokowym lub a linea typowy dla korespondencji biurowej wszystkie wiersze rozpoczynają się równo z linią lewego marginesu interlinia pojedyncza Układ blokowy wywodzi się z pisma ręcznego zwiększona interlinia (1,5 do 2) wcięcie pierwszego wiersza stosowany do pism specjalnych, zaproszeń, przemówień Układ a linea
Części składowe pisma Nazwa i adres odbiorcy Treść Podpis Miejscowość i data Nagłówek pisma Numer pisma Załączniki Określenie sprawy
Części składowe pisma Aby uzyskać dodatkowe informacje o danym elemencie kliknij na czerwony przycisk Nazwa i adres odbiorcy Treść Podpis Miejscowość i data Nagłówek pisma Numer pisma Załączniki Określenie sprawy
Nagłówek Zawiera nazwę i adres nadawcy pisma, ewentualnie dodatkowe informacje o nadawcy (tel., fax, nr konta). Zakłady Przemysłu Wełnianego „Polska Wełna” ul. Wrocławska 17, 65-4001 Zielona Góra tel.: 365 66 77, faks: 365 66 99
Nazwa i adres odbiorcy Umieszczone są w polu adresowym (po prawej stronie blankietu). Nazwę odbiorcy należy pisać zawsze w mianowniku. Pomiędzy nazwą odbiorcy a jego siedzibą powinna być interlinia. W adresie odbiorcy nie stosuje się skrótów (wyjątki: ul., stopnie naukowe, zawodowe). Najpierw podajemy nazwisko osoby, do której kierowane jest pismo, a w następnie jej stanowisko. Pan mgr Jan Zawada Dyrektor Techniczny Uniwersytetu Zielonogórskiego ul. Podgórna 50 65-401 Zielona Góra Zakłady Przemysłu Wełnianego „Polska Wełna” ul. Wrocławska 17 65-001 Zielona Góra
Sprawa Zwięzłe określenie treści pisma, powinno być napisane w mianowniku, bez kropki na końcu, można podkreślić. Sprawa: reklamacja Sprawa: oferta handlowa
Numer pisma Numer pisma zgodny z zasadami oznaczania pism w danej instytucji. Umieszczany zwykle między datą a nazwą odbiorcy pisma. OH. 37/2003
Kierownik Działu Administracyjnego Podpisy Jeżeli pismo ma podpisać jedna osoba - umieszczamy podpis po środku prawej połowy blankietu, dwie interlinie od tekstu. Jeśli dwie osoby podpisują pismo - podpis osoby zajmującej wyższe stanowisko (odpowiedzialnej) umieszcza się po prawej, drugiej osoby po lewej na tej samej wysokości. Najpierw podajemy stanowisko służbowe, a pod stanowiskiem nazwisko osoby podpisującej. Kierownik Działu Administracyjnego Piotr Jackowski
Inne elementy Załączniki - zawsze przy lewym marginesie, na wysokości stanowiska podpisującego pismo lub pod podpisem po lewej (jeśli występuje). Rozdzielnik - jeśli pismo otrzymuje także inny odbiorca to informację tę umieszcza się także po lewej stronie (pod załącznikami). Treść załączników lub rozdzielników nie może przejść na prawą stronę blankietu, aby pod podpisem po prawej stronie nie było żadnej treści.
Praktyczne uwagi Po tytułach NIE stawia się kropki Do rozplanowania pisma stosuj wcięcia i tabulatory Aby obejrzeć w Wordzie całą stronę zmień skalę wyświetlania dokumentu Dbaj o czytelny i przejrzysty wygląd pisma