DZIECKO – KONSUMENT I RESPONDENT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Advertisements

Bezpieczny w Internecie
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
badania rynku turystycznego
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Metody badawcze w socjologii
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Metody zbierania danych empirycznych
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
w praktyce pedagogicznej
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Szkolny Kodeks 2.0.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Co chcieliśmy osiągnąć?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie holistyczne
Telefony komórkowe w szkole
Małe dziecko w systemie edukacji
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Przedszkola Miejskiego nr 4
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Sopocka Akademia Tenisowa
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DZIECKO – KONSUMENT I RESPONDENT Kongres Badaczy 2003 DZIECKO – KONSUMENT I RESPONDENT PRZYGOTOWAŁA: PATRYCJA VENULET

Plan prezentacji Wprowadzenie do badań z dziećmi - dziecko jako konsument: Czy warto przeprowadzać badania rynkowe z dziećmi Czy potrafimy przeprowadzać badania rynkowe z dziećmi Dziecko jako uczestnik badań rynkowych: Rozwój emocjonalno poznawczy dziecka Zasady etyczne przeprowadzania badań z dziećmi co mówi Kodeks ICC/ESOMAR? Metody badawcze – jakościowe i ilościowe

DZIECKO JAKO KONSUMENT Część I DZIECKO JAKO KONSUMENT

ROZWAŻANIA NAD... Czy dzieci można i czy warto traktować jako konsumentów? Czy potrafimy przeprowadzać badania rynkowe z dziećmi?

DZIECKO JAKO KONSUMENT Obecnie populację dzieci w wieku od 4 do 14 lat szacujemy na 5,5 mln     Źródło: SMG/KRC, Sondaż „Matki i dzieci” N=1200

DZIECKO JAKO KONSUMENT Z wiekiem dziecka rośnie też wysokość kieszonkowego od średnio 21 PLN do 38 PLN miesięcznie Dzieci samodzielnie dysponują około 300 mln USD rocznie Odsetek dzieci otrzymujących pieniądze na własne wydatki w przedziałach wiekowych Źródło: SMG/KRC, Sondaż „Matki i dzieci” N=1200

Dzieci chętnie oglądają reklamy Dzieci w wieku od 7 do 8 lat (N=256) Dzieci w wieku od 9 do 14 lat (N=351) Źródło: SMG/KRC, Sondaż „Matki i dzieci” N=1200

DZIECKO JAKO KONSUMENT   Dzieci w wieku od 7 do 8 lat Dzieci w wieku od 9 do 14 lat Źródło: SMG/KRC, Sondaż „Matki i dzieci” N=1200

Dzieci stają się użytkownikami „dorosłych produktów” Wśród dzieci rośnie liczba użytkowników Internetu i komputerów (korzysta 18% gosp. domowych w których są dzieci w wieku 5-14 lat; w 2001 – 12,9%) Około 6% dzieci w wieku 9-14 lat posiada już telefon komórkowy Dzieci coraz częściej stają się użytkownikami sprzętu audio - video

Badania z dziećmi są potrzebne gdyż: Odpowiadają na pytanie: Jak się komunikować z dziećmi i jak interpretować ich potrzeby? Wzrasta znaczenie dziecka jako konsumenta Badania z dziećmi są potrzebne gdyż: Nowy styl relacji rodzic - dziecko Rynek produktów dla dzieci ciągle się rozwija Różnorodność produktów i marek

Konieczne jest wypracowanie specyficznej metodologii i podejścia. CZY POTRAFIMY PRZEPROWADZAĆ BADANIA RYNKOWE Z DZIEĆMI? Nie można stosować metodologii i analiz z badań rynkowych realizowanych na dorosłych respondentach. Konieczne jest wypracowanie specyficznej metodologii i podejścia. Metodologia (techniki i warunki realizacji) musi być oparta na pogłębionej wiedzy (nie zaś intuicjach) na temat rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka.

DZIECKO JAKO UCZESTNIK BADAŃ RYNKOWYCH Część II DZIECKO JAKO UCZESTNIK BADAŃ RYNKOWYCH

ETAPY ROZWOJU DZIECKA Szkoła W konstruowaniu metodologii badań rynkowych dzieci musi zostać uwzględniona wiedza na temat rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego*. Z punktu widzenia badań marketingowych proponujemy podział rozwoju dziecka od 4 do 12 lat na 3 zasadnicze etapy: Szkoła   Wiek od 4 do 5 lat Okres przedszkolny Wiek od 6 do 8 lat Okres wczesnoszkolny Wiek od 9 do 12 lat Okres szkolny * Opieramy się głównie na teorii rozwoju dziecka J. Piageta

ETAPY ROZWOJU DZIECKA Relacje społeczne Sposób myślenia Dziecko w wieku szkolnym Dziecko w wieku przedszkolnym Dziecko jest bardzo silne zależne od dorosłego – rodzice są punktem odniesienia Żyje w świecie przedmiotów – zabawa przedmiotami jest główną aktywnością Etap myślenia przedoperacyjnego – brak myślenia dedukcyjnego, nieodwracalność operacji Cechuje je myślenie magiczne i silna skłonność do fantazjowania Jest skupione na teraźniejszości – nie umie przyjmować szerszych ram czasowych Grupa rówieśnicza staje się grupą odniesienia – pojawia się konformizm wobec grupy Funkcjonuje w świecie relacji międzyludzkich Trening szkolny uczy dziecko zasad myślenia logicznego, myślenia przyczynowo-skutkowego Dziecko umie klasyfikować i grupować Operuje szerokimi ramami czasowymi Relacje społeczne   Sposób myślenia

ETAPY ROZWOJU DZIECKA Sposób działania Emocje, motywacje, potrzeby Dziecko w wieku szkolnym Dziecko w wieku przedszkolnym Szkoła uczy dziecko komunikatywności (rozwija się refleksyjność i umiejętność argumentowania) Dziecko umie już prowadzić monolog wewnętrzny (np. przemyśleć zadane pytanie i wyrobić sobie ocenę) Dziecko jest mocno zorientowane na eksplorowanie świata, ma silną ciekawość poznawczą Lubi nowości, bycie zaskakiwanym. Motywacją do działania może być chęć osiągnięcia jakiegoś celu, lubi uczestniczyć w czymś ważnym Bardzo słaby zakres słownictwa, tworzenie neologizmów Myślenie życzeniowe – ocenia obiekty zgodnie ze swoimi pragnieniami nie zaś faktycznymi odczuciami Trudność w skupieniu uwagi na wykonywanej czynności, słaba koncentracja na osiągniecie konkretnego celu Najważniejszą potrzebą jest potrzeba bezpieczeństwa – niezbędna jest znajomość osób, rzeczy oraz przewidywalność Sposób działania   Emocje, motywacje, potrzeby

ZASADY PRZEPROWADZANIA BADAŃ RYNKOWYCH Z DZIEĆMI Obecność rodziców – „delegowanie uprawnień” na badacza Przyjazne i bezpieczne otoczenie 1 Przejrzyste struktury czasowe i organizacyjne 2 Regulowanie tempa i intensywności pracy dzieci Zasada pierwsza i kluczowa – rodzice/ opiekunowie muszą wyrazić zgodę na realizację badania z udziałem dziecka. Obecność rodziców podczas badania dzieci w wieku od 4 do 7 roku życia jest niezbędna 3 Otoczenie powinno być bezpieczne i maksymalnie neutralne – nie powinno angażować uwagi dziecka i stymulować go 4 Zasada bardzo istotna w przypadku dzieci. Powinniśmy w trakcie wywiadu uprzedzać co za chwilę będzie się działo Szczególnie ważne w przypadku młodszych dzieci. Badacz powinien dawkować wysiłek psychiczny i fizyczny dziecka

ZASADY PRZEPROWADZANIA BADAŃ RYNKOWYCH Z DZIEĆMI Badania z udziałem dzieci i młodzieży są uzasadnioną i wartościową formą badań jednak zgodnie z zasadami Międzynarodowego Kodeksu ICC/ESOMAR – badania te wymagają specjalnych starań i ostrożności ze strony badaczy. Zalecenia precyzujące kwestię ‘specjalnych starań’ koncentrują się na zagadnieniach etycznych związanych z tego rodzaju badaniami

KODEKS ESOMAR MÓWI, ŻE... 1 2 Rodzice lub osoby występujące w charakterze opiekunów dzieci czy młodych osób biorących udział w projekcie badawczym muszą mieć pewność, że młodym respondentom zapewnia się bezpieczeństwo, przestrzeganie ich praw i interesów Sprawą nadrzędną jest dobro samych dzieci i młodzieży – udział w badaniu nie może być dla nich doświadczeniem niepokojącym ani krzywdzącym 4 3 Zarówno organy władzy jak też ogół społeczeństwa musi mieć pewność, że badanie z udziałem dzieci prowadzone jest zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi oraz że nie ma mowy o jakimkolwiek wykorzystywaniu uczestniczących w badaniu Osoby zaangażowane w projekt muszą mieć zapewnioną ochronę przed jakimikolwiek nieporozumieniami czy ewentualnymi oskarżeniami o niewłaściwe zachowanie ze względu na ich kontakt z dziećmi lub młodzieżą w trakcie badania Źródło: Kodeks Międzynarodowy ESOMAR

Część III METODOLOGIA BADAŃ

Metodologia badań jakościowych 4 - 5 lat 6 - 9 lat 10 - 12 lat wywiady indywidualne w obecności rodzica wywiady w parach lub Mini grupy (5-6 osób) FGI sytuacja rozmowy w grupie, wymiany opinii jest naturalna możliwość śledzenia poza indywidualną opinią również postaw i zachowań społecznych dzieci nie muszą się znać wcześniej ale należy dać im czas na zapoznanie się Rodzic: redukuje stres/ dodaje otuchy dziecku jest pośrednikiem pomiędzy moderatorem a dzieckiem pomaga w zrozumieniu i interpretacji zachowań i wypowiedzi dziecka Para dzieci znających się: fakt znajomości daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa grupy powinny być homogeniczne ze względu na wiek i płeć ograniczona liczba osób minimalizuje ryzyko konfliktów i zahamowań (typowych dla tego wieku, zwłaszcza wśród chłopców) Źródło: SMG/KRC metody badawcze wykorzystywane w ramach programu badań Kidspeak

Metodologia badań ilościowych Dzieci w wieku przedszkolnym do 7 lat Dzieci w wieku szkolnym od 7 – 12 lat Możliwości przeprowadzania badań ilościowych z dziećmi nie mającymi treningu szkolnego są ograniczone: Myślenie magiczne, fantazjowanie ogranicza pytanie o fakty (np.używanie produktów) Myślenie życzeniowe, brak zrozumienia skal uniemożliwia dokonywanie rzetelnych ocen (np. testowanego produktu) Głównym źródłem informacji o dziecku może być rodzic lub też badanie oparte na obserwacji zachowań dziecka. Dzieci w szkole opanowują zasady logicznego myślenia i formułowania ocen, uczą się liczb, poznają klasyfikacje, zaczynają posługiwać się skalami. Dzięki temu przeprowadzanie badań ilościowych staje się możliwe: Wywiady kwestionariuszowe realizowane w domu; w szkołach lub w laboratorium badawczym Źródło: SMG/KRC metody badawcze wykorzystywane w ramach programu badań Kidspeak

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ