Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Konferencja „Ppp w praktyce” 7 X 2013 r. Zagadnienia wstępne
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Omówienie biznesowych modeli PPP i możliwości współpracy pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym Targi PPP, Płock 9 maja 2012 r. Investment.
Wprowadzenie do tematyki PPP
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Od ogłoszenia do zamówienia
"Partnerstwo publiczno-prywatne"
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Partnerstwo publiczno - prywatne
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PPP jako oferta inwestycyjna podmiotu publicznego
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
REALIZACJA PROJEKTÓW PPP W NOWYM STANIE PRAWNYM Budowa parkingów publicznych w systemie koncesji na roboty budowlane.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Spółka jawna: „najbardziej osobowa” podstawa innych spółek osobowych; wspólnikami mogą być osoby fizyczne i inne podmioty, np. spółki kapitałowe.
UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
PRAWO HANDLOWE Gr.3, NSP(w) semestr zimowy rok akademicki: 2015/2016 mgr Konrad Gralec Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Konsultacje pokój 106, budynek.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Urząd Miasta w Piekarach Śląskich Ul. Bytomska Piekary Śląskie.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zatrudnianie nauczycieli
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Prawo cywilne z umowami w administracji 4 - zawarcie umowy. Tryby
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO, KONCESJI I PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRAWNEGO FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO, KONCESJI I PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRAWNEGO

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (PZP) Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (KRB) Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) PODSTAWA PRAWNA 2

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 3 MODELE WSPÓŁPRACY PZP – kontraktowy KRB – kontraktowy PPP - a) kontraktowy b) korporacyjny (art. 14 ust. 1) umowa o partnerstwie publiczno- prywatnym przewidywać może, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywaty zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem.

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 4 PRZEDMIOT UMOWY/CEL DZIAŁANIA PZP - (art. 2 pkt. 13) – zamówienie publiczne mające na celu zawarcie odpłatnej umowy pomiędzy zamawiającym i wykonawcą, której przedmiotem jest świadczenie przez wykonawcę usług, dostawy lub roboty budowlane KRB - ( art. 1 ust. 1) – realizacja projektów, w których koncesjodawca zobowiązuje koncesjonariusza do: wykonania lub zaprojektowania i wykonania robót budowlanych świadczenia usług

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 5 PRZEDMIOT UMOWY/CEL DZIAŁANIA – CD PPP - (art. 2 pkt. 4) - wspólna realizacja przez podmiot publiczny i podmiot prywatny przedsięwzięcia polegającego na: budowie lub remoncie obiektu budowlanego, świadczeniu usług, wykonania dzieła, w szczególności wyposażenia składnika majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność lub, realizacji innego świadczenia połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 6 RYZYKO REALIZACJI ZADANIA PZP – ryzyko ekonomiczne opłacalności inwestycji w całości ponosi zamawiający KRB – w zasadniczej części ryzyko ekonomiczne koncesji ponosi koncesjonariusz PPP – wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 7 OBOWIĄZEK WSPÓŁDZIAŁANIA PRZY WYKONYWANIU ZADANIA PZP – brak współdziałania - zamawiający zamawia u wykonawcy wykonanie przedmiotu umowy za co płaci umówione wynagrodzenie KRB – brak współdziałania – koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem PPP - obowiązek współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia w oparciu o podział zadań i ryzyk

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 8 OBOWIĄZEK PRZYCZYNIENIA SIĘ PZP – nie występuje KRB – nie występuje PPP - współdziałanie w celu osiągnięcia wspólnego celu przy czym (art. 7 ust. 1): partner prywatny - zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia (lub przez osobę trzecią) w całości albo w części wydatków na jego realizację, partner publiczny - zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia w szczególności poprzez wniesienie wkładu Brak obowiązku przyczynienia się oznacza, że nie mamy do czynienia z ppp

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 9 WYNAGRODZENIE PZP – zapłata umówionej sumy pieniężnej KRB – zapłata w części umówionej sumy pieniężnej + czerpanie korzyści z przedmiotu koncesji przez czas umówiony, albo wyłącznie korzystanie z przedmiotu koncesji i czerpanie korzyści przez czas umówiony PPP – (art. 4) pobieranie pożytków z przedmiotu partnerstwa pp, w znaczącej mierze pobieranie pożytków wraz z zapłatą sumy pieniężnej, inne umownie określone

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 10 KRYTERIA WYBORU PARTNERA PRYWATNEGO PZP – cena w rozumieniu ustawy o cenach z dnia 5 lipca 2001 o cenach KRB – najkorzystniejsza oferta (bilans ceny i innych kryteriów) PPP – najkorzystniejsza oferta

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 11 TRYB WYBORU PARTNERA PRYWATNEGO PZP – tryby przewidziane w Dziale II rozdział 3 ustawy o ppp KRB – negocjacje PPP – dialog konkurencyjny (tryb ustawy o pzp) - negocjacje (tryb ustawy krb)

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 12 WARUNKI UMOWY PZP – stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego (art. 139) KRB – ustawa wymienia obligatoryjne warunki umowy (art. 22 ust. 1) PPP – obowiązuje zasada swobody umów z uwzględnieniem elementów zawartych w ustawie o ppp

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 13 PRZEKAZANIE PRZEDMIOTU UMOWY PODMIOTOWI PUBLICZNEMU PZP – podmiot publiczny jest cały czas właścicielem przedmiotu umowy KRB – podmiot publiczny pozostaje przez cały okres koncesji właścicielem przedmiotu umowy PPP – Obowiązek przekazania składnika majątku, który był wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia, chyba że umowa o ppp stanowi inaczej (art. 11 ust. 1)

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 14 ZATRUDNIANIE PODWYKONAWCÓW PRZEZ PARTNERA PRYWATNEGO PZP – według wyboru KRB – obowiązek stosowania ustawy o pzp – art. 131 PPP – według wyboru

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 15 DOPUSZCZALNOŚĆ ZMIANY UMOWY PZP – względny zakaz zmiany umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany (art. 144); KRB – względny zakaz zmiany umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której zawarto umowę koncesji, chyba że konieczność wprowadzenia zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy (art. 23). PPP - względny zakaz zmiany umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której zawarto umowę koncesji, chyba że konieczność wprowadzenia zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy (art. 13). Zmiana umowy z naruszeniem zakazu jest nieważna

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 16 RAMY CZASOWE UMOWY PZP - zasadniczo na czas oznaczony (art. 142 ust. na czas nieoznaczony w przypadkach określonych w ustawie pzp (art. 143) KRB - 30 lat dla koncesji na roboty budowlane 15 lat dla koncesji na usługi PPP - ustawa nie przewiduje ograniczeń czasowych dla ppp

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 17 OGRANICZENIA KWOTOWE PZP - nie występują KRB - nie występują PPP - powyżej 100 mln wymagana jest zgoda ministra właściwego ds. finansów. Ograniczenie nie dotyczy środków wspólnotowych w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 18 PODSUMOWANIE Ustawy o pzp, krb i ppp określają trzy zróżnicowane ramy prawne dla współdziałania podmiotu publicznego i prywatnego. W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego ustawy o pzp i krb stosuje się wyłącznie w odniesieniu do trybu wyboru partnera prywatnego. Pozostałe elementy umowy o ppp reguluje ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 19 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ