PAD, czyli przestrzeń emocji Sposób przedstawiania emocji na potrzeby zastosowań w robotyce społecznej
Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna Zacznijmy od początku Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna
Systemy eksperckie Jednymi z pierwszych prób nawiązania interakcji człowiek-maszyna Prosty interfejs dialogowy
Program ELIZA Autorem był J. Weizenbaum „The most remarkable illusion of having understood in the minds of the many people who conversed with it”
Test Turinga Jeden z ojców współczesnej informatyki Próba zdefiniowania sztucznej inteligencji Żadna maszyna do tej pory nie zdołała przejść testu
Czym jest pad?
PAD Opis stanów emocjonalnych w trójwymiarowej przestrzeni PAD Pleasure (Displeasure) – przyjemność Arousal (Nonarousal) – pobudzenie Dominance (Submissivness) –dominacja Wartości od -1 do 1
PAD – przykładowe emocje (1)
PAD – przykładowe emocje (2) Złość – dosyć nieprzyjemna, dosyć pobudzająca, umiarkowanie dominująca Nuda – niezbyt przyjemna, niezbyt pobudzająca, niezbyt dominująca
Implementacja PAD Tryb wander i person Kolor koszulki wpływa na emocje robota Rozmowa wpływa na emocje robota
Implementacja PAD – kolor koszulki (1)
Implementacja PAD – kolor koszulki (2) Po wykryciu koloru aktualny stan emocjonalny zmienia się, zgodnie ze wzorem random* PAD_coordinates + offset random – wartość losowa z przedziału <0.05,0.25> offset – wartość losowa z przedziału <- 0.15,0.15>
Implementacja PAD - rozmowa Rozmowa przez określony czas – dodajemy (0.12,-0.13,0.24) Brak rozmowy z ludźmi (robot nie widzi ludzi) przez określony czas – dodajemy (- 0.07,-0.16,-0.09)
Wpływ emocji na zachowanie robota Odtworzenie 1 z 2 piosenek związanych z danym stanem Poruszanie się w określony sposób Wypowiedzenie odpowiedniego zdania
Wyniki eksperymentu Ludzie byli zainteresowani rozmową z robotem przez chwilę Odgadywali emocje robota (smutny, szczęśliwy, zdenerwowany) Chętniej rozmawiali ze smutnym/szczęśliwym robotem, niż ze zdenerwowanym
Virtualny agent MAX Bielefeld University „Pracownik muzeum” Posiada moduł postrzegania emocji składający się z: Dynamiki (nastrój) Przestrzeni PAD
Virtualny agent MAX Mapowanie na przestrzeń PAD odbywa się za pomocą następujących operacji: PAD x t , y t , z t =( p( x t , y t ), a( x t , z t ),d(t) ) Gdzie: p x t , y t = 1 2 x t , y t , a x t , z t = x t + z t , 𝑥 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑒𝑚𝑜𝑐𝑗𝑖 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑥 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑦 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑛𝑎𝑠𝑡𝑟𝑜𝑗𝑢 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑦 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑧 𝑡 −𝑠𝑡𝑜𝑝𝑖𝑒ń 𝑧𝑛𝑢𝑑𝑧𝑒𝑛𝑖𝑎, 𝑧 𝑡 ∈ −1,0 ,
Virtualny agent MAX
Virtualny agent MAX
Założenia i uproszczenia Nastrój to stabilny obiekt inercyjny I rz. W module postrzegania emocji w warstwie świadomej powinna być zaimplementowana sztuczna inteligencja i pamięć robota – a więc warstwa ta powinna zostać maksymalnie uproszczona w tym projekcie. W zasadzie niepotrzebna trzecia współrzędna, pytanie: czy jest to cecha emocji?
Moduł klasyfikacji ekspresji twarzy Pozytywne Podniesione kąciki ust Zmarszczki w na zewnątrz oczu Negatywne Marszczenie czoła/brwi Zaciśnięte zęby (napięte policzki) Opuszczone kąciki ust