PAD, czyli przestrzeń emocji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O narzekaniu bez narzekania. By nie biadolić, tylko żyć.
Advertisements

Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
SCR 2008/2009 – informatyka rok 5. Edytor Wizualny - Agenda Przeznaczenie komponentu Funkcjonalność Opis działania.
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Czym różni się radość od miłości?
Inteligentny System Aktualności
Interaktywny edytor terenu
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Wielkości skalarne i wektorowe
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
wykonał Jarosław Orski promotor pracy: mgr Szymon Smaga
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Jak zaprezentować swoją pracę
Spis treści Możliwości biblioteki logiczno-fizycznej
Napięcie emocjonalne i stres
Gatunki dziennikarskie
Marcin Tryka Technologia informacyjna w szkole
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
„Implementacja modułu tworzenia siatki do komponentowej biblioteki Metody Elementów Skończonych w języku C++” Autor: Piotr Opiekun Wydział Inżynierii Metali.
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Rzecz o efektywności w biznesie
Koło Naukowe Stery.
Wystąpienia publiczne.
Projekt realizowany w ramach programu Moje Boisko ORLIK 2012 Projekt realizowany w ramach programu Moje Boisko ORLIK 2012.
Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman.
Sztuczna Inteligencja
Systemy wspomagania decyzji
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Present continuous tense
Wycieczka do młyna :) źródło: Wonieść, r.
Wymiana polsko-niemiecka Dzień pierwszy Nasi niemieccy koledzy szczęśliwie przyjechali do Poznania Po rozpakowaniu się rozpoczęliśmy.
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
WPROWADZENIE DO KINEMATYKI MANIPULATORÓW ROBOTÓW
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
MOWA CIAŁA.
PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 1/2006
Stadion Narodowy w skojarzeniowej strukturze marki Warszawa.
Algorytm Z-Bufora (bufora głębokości)
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Z.Korzeniewski Smile! Moda na „keep smiling” atakuje.
Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
Projekt i implementacja symulatora żaglówki z wykorzystaniem biblioteki DirectX Promotor: dr hab. prof. WWSI Grabowski Michał Dyplomant: Radosław Czebreszuk.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Jakub Skonieczny Animacja ruchu twarzy i postaci.
Robotyka Igor Szuszkiewicz Legionowo, 29 maja 2015 r.
Nazwiska autorów Afiliacje autorów
Randka na rafie koralowej
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Autorzy : Oliwier Z Agata S Tymon D Jaś K Filip K Natalia K
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

PAD, czyli przestrzeń emocji Sposób przedstawiania emocji na potrzeby zastosowań w robotyce społecznej

Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna Zacznijmy od początku Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna

Systemy eksperckie Jednymi z pierwszych prób nawiązania interakcji człowiek-maszyna Prosty interfejs dialogowy

Program ELIZA Autorem był J. Weizenbaum „The most remarkable illusion of having understood in the minds of the many people who conversed with it”

Test Turinga Jeden z ojców współczesnej informatyki Próba zdefiniowania sztucznej inteligencji Żadna maszyna do tej pory nie zdołała przejść testu

Czym jest pad?

PAD Opis stanów emocjonalnych w trójwymiarowej przestrzeni PAD Pleasure (Displeasure) – przyjemność Arousal (Nonarousal) – pobudzenie Dominance (Submissivness) –dominacja Wartości od -1 do 1

PAD – przykładowe emocje (1)

PAD – przykładowe emocje (2) Złość – dosyć nieprzyjemna, dosyć pobudzająca, umiarkowanie dominująca Nuda – niezbyt przyjemna, niezbyt pobudzająca, niezbyt dominująca

Implementacja PAD Tryb wander i person Kolor koszulki wpływa na emocje robota Rozmowa wpływa na emocje robota

Implementacja PAD – kolor koszulki (1)

Implementacja PAD – kolor koszulki (2) Po wykryciu koloru aktualny stan emocjonalny zmienia się, zgodnie ze wzorem random* PAD_coordinates + offset random – wartość losowa z przedziału <0.05,0.25> offset – wartość losowa z przedziału <- 0.15,0.15>

Implementacja PAD - rozmowa Rozmowa przez określony czas – dodajemy (0.12,-0.13,0.24) Brak rozmowy z ludźmi (robot nie widzi ludzi) przez określony czas – dodajemy (- 0.07,-0.16,-0.09)

Wpływ emocji na zachowanie robota Odtworzenie 1 z 2 piosenek związanych z danym stanem Poruszanie się w określony sposób Wypowiedzenie odpowiedniego zdania

Wyniki eksperymentu Ludzie byli zainteresowani rozmową z robotem przez chwilę Odgadywali emocje robota (smutny, szczęśliwy, zdenerwowany) Chętniej rozmawiali ze smutnym/szczęśliwym robotem, niż ze zdenerwowanym

Virtualny agent MAX Bielefeld University „Pracownik muzeum” Posiada moduł postrzegania emocji składający się z: Dynamiki (nastrój) Przestrzeni PAD

Virtualny agent MAX Mapowanie na przestrzeń PAD odbywa się za pomocą następujących operacji: PAD x t , y t , z t =( p( x t , y t ), a( x t , z t ),d(t) ) Gdzie: p x t , y t = 1 2 x t , y t , a x t , z t = x t + z t , 𝑥 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑒𝑚𝑜𝑐𝑗𝑖 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑥 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑦 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑛𝑎𝑠𝑡𝑟𝑜𝑗𝑢 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑦 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑧 𝑡 −𝑠𝑡𝑜𝑝𝑖𝑒ń 𝑧𝑛𝑢𝑑𝑧𝑒𝑛𝑖𝑎, 𝑧 𝑡 ∈ −1,0 ,

Virtualny agent MAX

Virtualny agent MAX

Założenia i uproszczenia Nastrój to stabilny obiekt inercyjny I rz. W module postrzegania emocji w warstwie świadomej powinna być zaimplementowana sztuczna inteligencja i pamięć robota – a więc warstwa ta powinna zostać maksymalnie uproszczona w tym projekcie. W zasadzie niepotrzebna trzecia współrzędna, pytanie: czy jest to cecha emocji?

Moduł klasyfikacji ekspresji twarzy Pozytywne Podniesione kąciki ust Zmarszczki w na zewnątrz oczu Negatywne Marszczenie czoła/brwi Zaciśnięte zęby (napięte policzki) Opuszczone kąciki ust