SZKOLNICTWO WYŻSZE W STANACH ZJEDNOCZONYCH OLA AUGUSTYNIAK POLISH-U.S. FULBRIGHT COMMISSION
ORGANIZACJA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Brak centralnej instytucji nadzorującej działalność szkół wyższych Rola Departamentu Edukacji (Department of Education): minister edukacji nie decyduje o programach nauczania, nie ma wpływu na decyzje finansowe, nie ocenia i nie orzeka o jakości nauczania chociaż jest jednym z organów zatwierdzających agencje akredytacyjne powołane do oceny szkół wyższych
CECHY SYSTEMU Decentralizacja Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy Nacisk na łączenie teorii z praktyką Dostępność edukacji Różnorodność typów szkół, programów, wymagań wstępnych Otwartość na potrzeby studentów Wysokie opłaty i pomoc finansowa dla obywateli US Ograniczona możliwość finansowania studiów dla cudzoziemców Studia zaoczne – wykorzystanie Internetu
TYPY SZKÓŁ WYŻSZYCH 2 - letnie kolegia - (Community Colleges) dwu profilach: akademickim i zawodowym Associate of Arts (A.A.) lub certyfikat 4-letnie kolegia - (Liberal Arts Colleges) oferujące (Undergraduate study) Bachelor of Arts (B.A.) lub Bachelor of Science (B.S.) czasem M.A. M.S. Uniwersytety - studia I stopnia (Undergraduate study) i/lub studia II STOPNIA (Graduate study, magisterskie oraz doktoranckie oraz post-graduate research) Instytuty – podobnie jak uniwersytety (B.A.,B.S.,M.A.,M.S.,PhD)
Liczba studentów ogółem ok. 15 mln; 0.498mln – studenci zagraniczni, 2006 studenci z Polski
Typy szkół wyższych SzkoŁy Prawa - Schools of Law – J.D., L.L.M., L.L.D Szkoły Medyczne - Schools of Medicine – M.D., Szkoły Biznesu – Schools of Business - M.B.A. Szkoły Teologii – Schools of Theology – Graduate study – D.D.
Struktury w ramach uczelni Uniwersytet: koledże, wydziały, szkoły, instytuty, administracja Koledże: wydziały, szkoły, administracja
WŁADZE UCZELNI Rada Nadzorcza (Board of Trustees, Governors Prezydent (lub Kanclerz) Wiceprezydenci ds.: biznesu, rozwoju, PR, administracji, naukowych (Provost), studenckich, planowania Dziekani wydziałów Dziekan ds.Rekrutacji (Dean of Graduate Admissions) Szef Wydziału (Department Chair) Registrar (sprawy przyjęc i pobytu studenta na uczelni) Dyrektor ds. Rozwoju, (w wielkich uczelniach Wiceprezydent) Rada Naukowa i Senat - (Faculty Committee and Senate) (program studiów, badania naukowe, planowanie strategiczne)
AKREDYTACJA Potwierdzenie jakości edukacji i ważności nadawanych dyplomów,tytułów i stopni naukowych przez prywatne agendy zatrudniające niezależnych ekspertów, upoważnione do prowadzenia oceny szkół wyższych przez Council for Higher Education Accreditation (CHEA) i Department of Education
TYPY AKREDYTACJI Instytucjonalna – nadawana przez regionalne komisje akredytacyjne. Akredytacja jest przyznawana na 10 lat, ale instytucja akredytująca może sprawdzić jakość programów w dowolnym momencie w czasie ważności akredytacji. Specjalistyczna - nadawana szkołom kształcącym w dziedzinach: prawa, medycyny, biznesu i nauk technicznych przez krajowe organizacje zawodowe
WWW.CHEA.ORG
DIPLOMA MILLS
www.DegreeFinders.com
Studia I stopnia UNDERGRADUATE STUDY 3500 szkól oferuje programy zakończone Bachelor’s degree (B.A., B.S.) 14 mln studentów - 600 kierunkow studiów
GRADUATE STUDY – studia II stopnia Tym terminem określa się zarówno studia poszerzające wiedzę w danej dziedzinie, jak też programy oferowane przez Szkoły Prawnicze, Szkoły Medyczne (J.D.,L.L.M.),jak i studia magisterskie (M.A., M.S. M.F.S., M.Ed.) oraz doktoranckie (Ph.D), czy staże (Residency) dla lekarzy 700 uczelni oferuje 400,000 Master’s Degree rocznie Szkoły stanowe badawcze przyjmują ok. 30.000 Studentow rocznie z czego od 15 - 30% stanowią studenci Graduate programs. Szkoły prywatne przyjmują zaledwie ok. 15,000 studentów lecz Graduate students stanowią aż 50% wszystkich studentów W zależności od kierunku studiów, programy trwają od 1 roku do 6 lat
PROGRAMY KRÓTKIE Doszkalające kursy zawodowe ELS – intensywne kursy języka angielskiego Praktyki wakacyjne - Internships Kursy wakacyjne - Summer Schools of English Language and Culture
Początki współpracy akademickiej Spotkanie naukowe, e-mail, wymiana publikacji Wybór partnera – zebranie informacji Strategiczny cel współpracy – interesujący dla obu stron Możliwość realizacji- ramy czasowe, potencjał ludzki, zaplecze laboratoryjne
Ważne informacje o potencjalnym partnerze współpracy Akredytacja i dobra opinia w środowisku akademickim Współpraca z innymi partnerami zagranicznymi Ilość publikacji, cytowań Zaplecze naukowo badawcze (biblioteka, laboratoria, kadra akademicka) Stabilność finansowa
Jak sfinansować współpracę Środki własne Grant na współpracę KBN, Unia Europejska, offset, fundrising Partner występuje o grant w USA – National Science Foundation <www.nsf.gov> National Academy of Sciences <www.nas.org>, Environmental Protection Agency <www.epa.gov>, Department of Energy <www.doe.gov> Projekt w ramach współpracy regionalnej
www.nsf.gov
www.iie.org
www.epa.gov
www.exchanges.state.gov
Dziękuję za uwagę!