POLITECHNIKA WARSZAWSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technik logistyk.
Advertisements

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
ŁAŃCUCH PODAŻY ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY
zarządzanie produkcją
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Istota i założenia koncepcji logistycznych
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
Sesja piąta SIECI DOSTAW.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
MARKETING STRATEGICZNY
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
LOGISTYKA międzynarodowa
Systemy zintegrowane klasy ERP
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Model referencyjny łańcucha dostaw
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
O SPECYFICE ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Model referencyjny łańcucha dostaw
KONFERENCJA NAUKOWO – TECHNICZNA
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Planowanie przepływów materiałów
MS Excel - wspomaganie decyzji
Operacyjne sterowanie produkcją
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Model łańcucha wartości
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
LOGISTYKA PRZEMYSŁOWA
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Logistyk.
Zintegrowane systemy zarządzania Wprowadzenie do Business Intelligence dr Marian Krupa.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
1 Zmienność popytu – wyzwania dla procesu dystrybucji w spółce handlowo - produkcyjnej Nowoczesny Magazyn Listopad 2012.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Uczący się łańcuch dostaw (od drzewa w lesie do kasy w sklepie)
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Zapis prezentacji:

POLITECHNIKA WARSZAWSKA Wydział Transportu Polska Akademia Nauk Komitet Transportu SYSTEM LOGISTYCZNY A PODMIOTOWOŚĆ KLIENTA Józef OKULEWICZ Politechnika Warszawska, Wydział Transportu 00-660 Warszawa, ul. Koszykowa 75 e–mail: jok@it.pw.edu.pl

Podmiot osoba poznająca, przeżywająca, działająca Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1997 Podmiot (filoz.) istota myśląca, przeżywająca, działająca. (praw.) osoba fizyczna lub prawna, do której stosują się pewne przepisy prawne, regulujące jej prawa podmiotowość obowiązki. Podmiotowość posiadanie cech działającego podmiotu, bycie podmiotem Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Rider’s Digest, Warszawa 1998 Podmiotowość poczucie bycia kimś, posiadanie tożsamości odróżniającej jednostkę od innych. WIKIPEDIA, http://pl.wikipedia.org, 21 maja 2006

WSPÓŁCZESNA LOGISTYKA Współczesne traktowanie logistyki z pozycji biznesu jest niejednoznaczne i zależy od kraju, szkoły logistycznej (jej kierunku) i konkretnego badacza. Rozrzut poglądów jest bardzo szeroki: od użytkowego przedstawiania logistyki jako zbioru funkcji związanych ze sterowaniem materiałowym strumieniem (transportowanie, składowanie, przekształcanie, pakowanie, wykonywanie czynności celnych, sterowanie zapasami, itp.) do naukowej (filozoficznej) koncepcji jako środka optymalizacji dowolnego ekonomicznego procesu w lokalnej albo globalnej skali. Cepгeeв В.И.: Корпоративная логистика. INFRA-M, Moskwa 2004

faza 1 (’60) faza 2 komunikacja analizy dane elektroniczne magazynowanie transport faza 2 produkowanie komunikacja analizy dane elektroniczne wspomaganie decyzji trening ? zamówienia zakupy faza 3 (’80) dostawcy odbiorcy faza 4 (’90) rozwój produktu obsługa klienta faza ? koncepcja dobro JO Metz P.J.: Demystifying Supply Chain Management. Supply Chain Management Review, Winter ‘98

PODSTAWY NOWEJ KONCEPCJI ZARZĄDZANIA „to co do tej pory było traktowane jako ‘tylko’ logistyczne problemy przekształciły się obecnie w znacznie bardziej znaczące zagadnienia zarządzania strategicznego”, „potrzebujemy nowej perspektywy i wynikającego z niej nowego podejścia: „supply-chain management”. wg: Oliver R.K., Webber M.D.: Supply-chain management: logistics catches up with strategy, Outlook, Booz Allen & Hamilton Inc., 1982, w Christopher M. (editor), Logistics. The strategic issues. Chapman & Hall,1992

PODSTAWY NOWEJ KONCEPCJI ZARZĄDZANIA „Supply Chain Management” wyróżnia się czterema podstawowymi cechami, związanymi z etapem rozwoju logistyki i nowych wobec niej oczekiwań: należy postrzegać „łańcuch dostawczy” jako pewną całość. konieczne jest podejmowanie decyzji w ujęciu strategicznym. zupełnie inaczej należy ujmować rolę magazynowania z perspektywy „łańcucha dostawczego”, które staje się jedynie ostatecznym środkiem dla zbilansowania popytu z podażą, gdy zawodzą inne możliwe środki. zmienić należy podejście do systemów, dla którego kluczem jest integracja, a nie zwykłe współdziałanie w miejscach wspólnych interesów. Oliver R.K., Webber M.D.: Supply-chain management: logistics catches up with strategy, Outlook, Booz Allen & Hamilton Inc., 1982, w Christopher M. (editor), Logistics. The strategic issues. Chapman & Hall, 1992

Autor Definicja J.Houlihan „Zarządzanie łańcuchem dostaw pokrywa przepływ produktów od dostawcy, poprzez 1988 producenta i dystrybutora do ostatecznego użytkownika” J.Turner „ ... technika zorientowaną na wszystkie punkty styku w łańcuchu od dostawców surowców, 1993 poprzez różne szczeble produkcji, składowanie i dystrybucję do ostatecznego klienta" L.Johansson „W zarządzaniu łańcuchem dostaw, punkty styku oraz przepływy informacji między 1994 różnymi ogniwami łańcucha dostaw są krytycznymi elementami dla ostatecznych wyników jego funkcjonowania" D.Bowersox „ ... strategia oparta na współpracy zorientowanej na powiązania operacji biznesowych 1997 między przedsiębiorstwami w celu osiągnięcia wspólnej wizji rynkowych szans" D.Lambert M.Cooper J.Pagh „ ... integracja kluczowych procesów biznesowych od końcowych użytkowników, 1998 poprzez początkowych dostawców, którzy dostarczają produkty, usługi i informacje oraz dodają wartość dla klientów i innych udziałowców łańcucha dostaw" M.Christopher „zarządzanie relacjami z dostawcami i klientami w górę i dół łańcucha w celu dostarczenia 1998 najwyższej wartości dla klientów i przy kosztach niższych z punktu widzenia łańcucha dostaw jako całości" D.Simchi-Levi Ph.Kaminsky E.Simchi-Levi „ ... zestaw sposobów podejścia stosowanych do efektywnego integrowania dostawców, 2000 producentów, składów i punktów sprzedaży detalicznej, aby produkty były wytwarzane i dystrybuowane we właściwych ilościach, do właściwych miejsc i we właściwym czasie w celu minimalizacji kosztów systemowych i przy założeniu osiągnięcia wymaganego poziomu obsług S.Chopra P.Meindl „ ... zarządzanie przepływami między ogniwami w łańcuchu dostaw w celu maksymalizacji 2004 globalnej rentowności łańcucha dostaw" Rutkowski Krzysztof: Zarządzanie łańcuchem dostaw - próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 12/2004

Council of Supply Chain Management Professionals 1.01.2005 National Council of Physical Distribution Management 1963 Council of Logistics Management 1985 1984 Logistyka jest procesem planowania, wdrażania i sterowania skutecznym i efektywnym przepływem i przechowywaniem towarów, usług i odpowiednich informacji od miejsca wytworzenia do miejsca wykorzystania w celu spełnienia wymagań klientów. 1997 Logistyka to ta część procesu w łańcuchu dostawczym, która planuje, wdraża i steruje skutecznym i efektywnym przepływem i przechowywaniem towarów, usług i odpowiednich informacji od miejsca wytworzenia do miejsca wykorzystania w celu spełnienia wymagań klientów 2002 Logistyka to ta część procesu w łańcuchu dostawczym, która planuje, wdraża i steruje skutecznym i efektywnym przepływem wprzód i z powrotem i przechowywaniem towarów, usług i odpowiednich informacji od miejsca wytworzenia do miejsca wykorzystania w celu spełnienia wymagań klientów 2004 Zarządzanie logistyczne to ta część zarządzania w łańcuchu dostawczym, która planuje, wdraża i steruje skutecznym i efektywnym przepływem wprzód i z powrotem i przechowywaniem towarów, usług i odpowiednich informacji od miejsca wytworzenia do miejsca wykorzystania w celu spełnienia wymagań klientów Council of Supply Chain Management Professionals 1.01.2005

Fazy rozwoju logistyki Koncentracja na czynnościach a następnie na przepływach materiałowych, kapitałowych i informacyjnych. Istotne jest zaprojektowanie odpowiedniego systemu dla zapewnienia sprawnego przepływu zgodnego ze specyfikacją. Koncentracja na zaspokajaniu potrzeb. W aktualnych określeniach logistyki potwierdza się, że wszelkie przepływy służą zaspokojeniu potrzeb klienta. Problemem jest kto i jak określa jakie są potrzeby klienta. Gdy wszystkie działania w czasie projektowania i realizowania systemu logistycznego a nawet podczas samego dostarczania, są podporządkowane rozpoznanym potrzebom klienta, potrzeby te mogą ulec zmianie, przez co deklarowane realizowanie procesów w celu zaspokojenia potrzeb klienta nie zostanie spełnione, gdyż będą one zrealizowane wg minionych jego oczekiwań

Fazy rozwoju logistyki Koncentracja na czynnościach a następnie na przepływach materiałowych, kapitałowych i informacyjnych. Istotne jest zaprojektowanie odpowiedniego systemu dla zapewnienia sprawnego przepływu zgodnego ze specyfikacją. Koncentracja na zaspokajaniu potrzeb. W aktualnych określeniach logistyki potwierdza się, że wszelkie przepływy służą zaspokojeniu potrzeb klienta. możesz mieć go w dowolnym kolorze pod warunkiem, że jest czarny Henry Ford o Modelu T, 1911 Problemem jest kto określa jakie są potrzeby klienta. Gdy wszystkie działania w czasie projektowania i realizowania systemu logistycznego a nawet podczas samego dostarczania, są podporządkowane rozpoznanym potrzebom klienta, potrzeby te mogą ulec zmianie. Deklarowane realizowanie procesów w celu zaspokojenia potrzeb klienta nie zostanie spełnione, gdyż będą zrealizowane wg minionych jego oczekiwań

Fazy rozwoju logistyki Koncentracja na czynnościach a następnie na przepływach materiałowych, kapitałowych i informacyjnych. Istotne jest zaprojektowanie odpowiedniego systemu dla zapewnienia sprawnego przepływu zgodnego ze specyfikacją. Koncentracja na zaspokajaniu potrzeb. W aktualnych określeniach logistyki potwierdza się, że wszelkie przepływy służą zaspokojeniu potrzeb klienta. możesz mieć go w dowolnym kolorze pod warunkiem, że jest czarny Henry Ford o Modelu T, 1911 Problemem jest kto określa jakie są potrzeby klienta. Gdy wszystkie działania w czasie projektowania i realizowania systemu logistycznego a nawet podczas samego dostarczania, są podporządkowane rozpoznanym potrzebom klienta, potrzeby te mogą ulec zmianie. Deklarowane realizowanie procesów w celu zaspokojenia potrzeb klienta nie zostanie spełnione, gdyż będą zrealizowane wg minionych jego oczekiwań Deklaracja firmy Wal-Mart, która z pozycji realizatora dystrybucji w celu zaspokojenia potrzeb klienta przeszła na pozycje realizatora zakupów wg oczekiwań klienta. „a procurement agent for the consumer”, wg Alan Waller, Denis 0'Sullivan: Supply chain in the boardroom, Logistics Europe, wrzesień 2004, s.22

warunkowanie dostarczania dóbr koncepcje: odbiorcy dóbr dostarczania planowanie wdrażanie sterowanie STOSOWANIE LOGISTYKI system logistyczny warunkowanie dostarczania dóbr Logistyka to sterowanie przepływem … Logistyka to proces ... Logistyka to część procesu ... Zarządzanie logistyczne to część zarządzania ... Supply Chain Management … CLM  CSCMP C E L problemy decyzyjne logistyka stosowana C E L procesy logistyczne lokalizacja produkcja magazynowanie transportowanie … dostępność przejrzystość łączność zaopatrywanie dystrybuowanie projektowanie obsługiwanie …

17 marca 2000 r. kilkuminutowy pożar zniszczone 8 palet z półproduktem Albuquerque w New Mexico fabryka procesorów Philips’a 40 % produkcji dla: Nokia + Ericsson 17 marca 2000 r. kilkuminutowy pożar zniszczone 8 palet z półproduktem zdarzenie NOKIA ERICSSON po 3 dniach wykryto zaburzenia w dostawach informacja, że w fabryce był mały pożar wysłano inżynierów na wizję lokalną nie pozwolono im obejrzeć skali zniszczeń baczniej więc obserwowano dostawy przyjęto, że problemy dostawcy mogą przedłużyć się do miesiąca na najwyższym szczeblu naciskano, by inne fabryki zwiększyły produkcję rozesłano pracowników do USA i Japonii, by inni dostawcy uruchomili produkcję w ciągu tygodnia uruchomiono produkcję zmodyfikowano produkowane telefony, dostosowując je do nieco innych procesorów stwierdzono zakłócenia w dostawach uspokojenie przez dostawcę, że pożar nie wywołał problemów nie robiono nic przez 2 tygodnie, aż zabrakło dostaw procesorów dużo wcześniej podjęto decyzję, by kluczowe komponenty zamawiać u jednego dostawcy w celu uproszczenia łańcucha dostawczego i obniżenia kosztów w efekcie kilkuminutowego pożaru utracono 400 mln Euro na rynku sprzedaży nowych telefonów A close call. Logistics Europe, luty 2004, s.20

Wnioski Procesowe ujęcie logistyki i podmiotowe traktowanie klienta otwiera nowy okres w rozwoju logistyki. Definiować można jedynie działania logistyka prowadzące do powstania logistyki przy wykorzystaniu systemu logistycznego. Definiowanie logistyki staje się bezcelowe, gdyż dotyczy sytuacji kiedy jest już zbędna, tzn. po dostarczeniu towaru.

Łańcuch logistyczny przyszłości produkcja zaopatrzenie przechowanie dostarczenie projekt obsługa potrzeba

SYSTEM LOGISTYCZNY A PODMIOTOWOŚĆ KLIENTA Józef OKULEWICZ Politechnika Warszawska, Wydział Transportu 00-660 Warszawa, ul. Koszykowa 75 e–mail: jok@it.pw.edu.pl