Alternatywy finansowania inwestycji na obszarach wiejskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

Europejska Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A.
Finansowanie projektów OZE
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Rozliczenia międzynardowe
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Finanse przedsiębiorstwa (8)
ROLA BANKU W PROCESIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW POMOCOWYCH Z UE
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Forum Liderów Banków Spółdzielczych
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Do not put content in the brand signature area 24/02/ :59 Finansowanie inwestycji JST Alternatywy dla zaciągania kredytów przez JST Wojciech Ludynia.
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
KARTY BANKOWE.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
Faktoring w ING Commercial Finance
Katowice, październik 2006r.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Co zrobić, gdy pojawią się kłopoty z płynnością
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Faktoring Bezpieczeństwo i wygoda
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Rola banku w procesie realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską Wrocław Wioletta Krawczyk-Namyślak.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego Program Europejski PKO Banku Polskiego – informacja dla Klientów PROCES PROGRAMOWANIA POMOCY KOMISJA EUROPEJSKA.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Upper Finance Med Consulting  Specjalista w dziedzinie pozyskiwania finansowania dla branży medycznej  Wieloletnie doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Oferta Banku Handowego w Warszawie S.A. („BHW”) zabezpieczenia finansowego Transakcji Handlowych pomiędzy PGL LP a odbiorcami surowca drzewnego („Odbiorca”).
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. Rachunek powierniczy –Rachunek celowy przeznaczony do gromadzenia środków i prowadzenia rozliczeń pomiędzy określonymi.
Wpływ kontraktów ESCO na państwowy dług publiczny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Program Europejski PKO BP Rola banku w absorbcji środków europejskich.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Program „Maluch 2013”edycja 2
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Kredyt na innowacje technologiczne
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Produkty wspierania eksportu
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Alternatywy finansowania inwestycji na obszarach wiejskich XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października 2013

Wyzwania rynku Znaczne potrzeby inwestycyjne gmin - w szczególności w zakresie infrastruktury i środowiska Przy transakcjach z dotacjami UE w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 konieczność zapewnienia wkładu własnego - na ogół maksymalne dofinansowanie z funduszy UE wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych, a ponadto konieczne jest pomniejszenie grantu z UE o przychody netto generowane przez dany projekt Wysoki poziom zadłużenia gmin Ograniczenia wynikające z art. 242, 243 i 244 „Ustawy o finansach publicznych” dla dalszego zadłużania się gmin (monitorowany wskaźnik zadłużenia i obsługi zadłużenia) Luka finansowa w wysokości ok. 66 mld PLN Wyzwania – nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wyzwania: Sfinansowanie inwestycji gminnych w całości lub w części równej wkładowi własnemu – w sposób optymalny biorąc pod uwagę różnorodne uwarunkowania i ograniczenia

Potrzeby gmin neutralność z punktu widzenia długu publicznego minimalizacja wydatków bieżących krótki czas pozyskania finansowania (np. brak konieczności stosowania PZP) niski łączny koszt finansowania korzystne inne parametry finansowania – zabezpieczenia, kowenanty, tenor jeśli z partnerem prywatnym – znalezienie rzetelnego partnera, który sfinansuje w części lub całości planowaną inwestycję jeśli inwestycja kwalifikuje się do dofinansowania z funduszy UE – sfinansowanie wkładu własnego ze źródeł i w strukturze nie zagrażającej utracie środków zbilansowanie wpływów z tytułu opłat za odpady komunalne z kosztami – nowelizacja ustawy

Rozwiązania dla gmin kredyt z banków komercyjnych kredyt „opakowany” w obligacje finansowanie z międzynarodowych instytucji finansowych obligacje komunalne obligacje przychodowe euroobligacje leasing, w tym leasing zwrotny fundusze UE (konieczne sfinansowanie wkładu własnego) kompleksowe rozwiązanie wspierające rozliczanie wpływów z tytułu odpadów komunalnych

Rozwiązania dla gmin i partnerów prywatnych W przypadku realizacji inwestycji z partnerami prywatnymi istotne jest spojrzenie na dostępne źródła finansowania z punktu widzenia firm. finansowanie w części lub w całości przez partnera prywatnego – Partnerstwo Publiczno- Prywatne (PPP) lub koncesja Partnerstwo Publiczno-Prywatne hybrydowe, tj. połączenie funduszy UE i PPP faktoring samorządowy wykup wierzytelności

Faktoring samorządowy

Faktoring samorządowy- OPCJA I Transakcja między gminą a firmą działającą na zlecenie gminy. Klientem banku jest gmina. Firma otrzymuje pieniądze za faktury przed terminem lub w terminie płatności. Co zyskuje gmina? dłuższy termin płatności (np. 90 dni) koszty finansowania mogą być ponoszone zarówno przez gminę, jak i firmę (do ustalenia) możliwość łatwiejszego zamykania transakcji (gmina otrzymuje pieniądze w ustalonym terminie) możliwość uzyskania rabatu u dostawcy za wcześniejszą płatność możliwość realizowania większych zamówień jednocześnie wsparcie lokalnego rozwoju przedsiębiorczości Obowiązki gminy: podpisanie faktoringu odwrotnego z bankiem rejestracja faktur do wykupu - poprzez system on –line, dokumenty papierowe nie są wymagane Standardowe zabezpieczenia transakcji: - weksel własny in blanco

Faktoring samorządowy – OPCJA II Transakcja między gminą a firmą działającą na zlecenie gminy. Klientem banku jest firma. Firma otrzymuje pieniądze za faktury przed terminem płatności. Co zyskuje gmina? dłuższy termin płatności (np. 90 dni) bez ponoszenia dodatkowych kosztów finansowania ograniczenie ryzyka złego lub nieterminowego wykonania zlecenia wsparcie lokalnego rozwoju przedsiębiorczości optymalizacja budżetowa: brak wpływu na wskaźniki limitujące gminy, opisane w ustawie o finansach publicznych Obowiązki gminy: podpisanie zawiadomienia o cesji - dokumentu potwierdzającego przyjęcie do wiadomości przeniesienia na bank właścicielstwa faktur i zmiany numeru rachunku do spłat za faktury - czynność jednorazowa pisemna akceptacja wykonania zlecenia

Bariery do pokonania w przypadku długoterminowych zleceń - brak faktur częściowych  brak możliwości finansowania inwestycji w formie faktoringu w trakcie jej trwania brak zgody na cesję ze strony gmin

Wykup wierzytelności wobec gmin

Wykup wierzytelności wobec gmin Firmy realizujące zamówienia publiczne mogą zwrócić się do banku z prośbą o wykup wierzytelności z odroczonym terminem płatności, przysługujących im od gmin w ramach podpisanych umów. Wykup wierzytelności dokonywany jest na podstawie umowy podpisanej pomiędzy bankiem a firmą, natomiast zgoda gminy na cesję wierzytelności na bank ma formę jednostronnego potwierdzenia, będącego załącznikiem do umowy. W wyniku nabycia wierzytelności bank staje się wierzycielem gminy, a spłata wierzytelności odbywa się na rachunek wskazany przez bank. Koszty finansowania ponoszone są przez firmę. Koszty dyskonta są naliczane i pobierane z góry za cały okres finansowania.

Korzyści dla gmin możliwość rozłożenia spłaty wierzytelności na długi okres, dopasowany do możliwości finansowych gminy uzyskanie finansowania bez konieczności przeprowadzania długiej procedury uzyskania kredytu, wynikającej z ustawy „Prawo zamówień publicznych” finansowanie ewidencjonowane jako zobowiązanie handlowe - bez konieczności wliczania do wskaźnika zadłużenia, zgodnie z definicją „Ustawy o finansach publicznych” możliwość uzyskania karencji w spłacie do czasu zakończenia inwestycji możliwość realizacji większej liczby inwestycji

Przedmiot finansowania Długoterminowe finansowanie umów: roboty budowlane inwestycje termomodernizacyjne w trybie ESCO – Energy Saving Company

Finansowanie w trybie ESCO ESCO to instytucja ekspercka realizująca projekty mające na celu zmniejszenie zużycia energii. Finansowanie polega na wykorzystaniu przyszłych oszczędności energii, powstałych z realizacji termomodernizacji, na spłatę zobowiązań wobec banku, który pokrył koszt inwestycji. Rodzaje inwestycji: systemy cieplne, gospodarka odpadami urządzenia energetyczne, oświetleniowe Spłata zobowiązań wobec banku pochodzi z przychodów wygenerowanych w wyniku redukcji kosztów zakupu energii będącej efektem inwestycji termomodernizacyjnej.

Księgowość precyzyjna dla gmin - wyzwania związane z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Wyzwania dla gmin vs. nowelizacja ustawy Identyfikacja płatności za odpady komunalne Wyjaśnianie zapytań odnośnie płatności Dostarczenie informacji o kwotach do zapłaty

Proponowane rozwiązania Info o płatności – e-faktura lub papierowa Nadanie indywidualnego numeru rachunku dla mieszkańca (płatnika) Uzgodnienie wpływów z należnościami – automatyzacja (konektor) Wyjaśnienie zapytań o płatności , ponaglenia w przypadku braku wpływu Krok 1 – Przygotowanie i wysyłka zawiadomienia o płatności za odpady komunalne (np. e-mail, sms, papier). Krok 2 – Mieszkańcy gminy w tradycyjny sposób dokonują płatności. Wpłaty dokonywane są na rachunki wirtualne gminy. Krok 3 – Bank dopasowuje otrzymane wpływy do opłat za śmieci oczekujących na zapłatę. Krok 4 – Gmina otrzymuje informację w postaci elektronicznej o dopasowaniu poszczególnych wpływów do opłat za odpady. Krok 5 – Dzięki konektorowi import raportu do systemu bilingowego gminy. Krok 6 – Organizacja call-center do wyjaśnienia zapytań o płatnościach, a także o zaległych wpływach za śmieci

Korzyści Skuteczne poinformowanie mieszkańców o opłatach za odpady komunalne Obniżenie kosztów z tytułu automatyzacji procesu rozksięgowania wpływów za odpady komunalne Skrócenie czasu uzgodnienia wpływów i pozyskania informacji o mieszkańcach , którzy nie zapłacili w terminie Możliwość organizacji zewnętrznego call-center do obsługi zapytań i miękkiej windykacji Długafalowo poprawa płynności gminy

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami! Aleksandra A. Rutkowska Ekspert Tel. komórkowy: +48 691 333 176 E-mail: Aleksandra-Agnieszka.Rutkowska@raiffeisen.pl Magdalena Wypych Dyrektor ds. Bankowości Transakcyjnej Tel. komórkowy: +48 691 333 414 E-mail: Magdalena.Wypych@raiffeisen.pl