A Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC dr Agnieszka Chłoń-Domińczak oraz Zespół badawczy PIAAC, Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
Stan sektora w regionach
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Projekt Zawodowo aktywni – kursy dla dorosłych osób pracujących z województwa lubelskiego współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Instytut Statystyki i Demografii
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Obawy i nadzieje młodzieży w perspektywie wejścia na lokalne rynki pracy Dane z terenowych badań społecznych marzec-maj 2005 r Bohdan Rożnowski, Katolicki.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Nowe technologie w edukacji
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Zmiany demograficzne w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Kształcenie nauczycieli w Europie
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
WYNIKI PISA 2015 W POLSCE.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Raport z badania efektywności marketingu sensorycznego (aroma- oraz audiomarketingu łącznie) w ogólnopolskiej sieci usługowej z kategorii ”rozrywka”
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY) MIĘDZYNARODOWE BADANIE WYNIKÓW NAUCZANIA MATEMATYKI I NAUK PRZYRODNICZYCH 1.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

A Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC dr Agnieszka Chłoń-Domińczak oraz Zespół badawczy PIAAC, Instytut Badań Edukacyjnych Warszawa, 20 listopada 2013 r.

166 tysięcy dorosłych… PIAAC w skrócie Reprezentujących 724 milionów osób w wieku 16-65 lat w 24 krajach Przystąpiło do porównywalnego międzynarodowo testu… obejmującego rozumienie tekstu, rozumowanie matematycznego oraz wykorzystywanie TIK * This publication features data on 20 OECD countries: Australia, Austria, Canada, the Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Japan, Korea, the Netherlands, Norway, Poland, the Slovak Republic, Spain, Sweden and the United States. Three OECD sub-national entities include: Flanders (Belgium), England (United Kingdom), and Northern Ireland (United Kingdom). In addition, two countries that are not members of the OECD participated in the survey: Cyprus** and the Russian Federation. ** A note regarding Cyprus Readers should note the following information provided by Turkey and by the European Union Member States of the OECD and the European Union regarding the status of Cyprus: A. Note by Turkey The information in this document with reference to “Cyprus” relates to the southern part of the Island. There is no single authority representing both Turkish and Greek Cypriot people on the Island. Turkey recognises the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). Until a lasting and equitable solution is found within the context of the United Nations, Turkey shall preserve its position concerning the “Cyprus issue”. B. Note by all the European Union Member States of the OECD and the European Union The Republic of Cyprus is recognised by all members of the United Nations with the exception of Turkey. The information in this document relates to the area under the effective control of the Government of the Republic of Cyprus. Badanie było przeprowadzone z wykorzystaniem komputera lub na formularzu papierowym

Jak rozumiemy badane umiejętności? Rozumienie tekstu umiejętność rozumienia i oceny informacji zawartych w tekstach pisanych oraz wykorzystanie tych informacji do udziału w życiu społecznym, osiągania własnych celów oraz rozwoju własnej wiedzy i potencjału. Rozumowanie matematyczne zdolność wykorzystania, interpretacji i komunikowania informacji oraz pojęć matematycznych, w różnych sytuacjach życia prywatnego i zawodowego wymagających wiedzy i umiejętności matematycznych. Wykorzystanie TIK umiejętności wykorzystania komputera oraz internetu do pozyskiwania i analizy informacji, porozumiewania się z innymi oraz wykonywania praktycznych zadań w kontekstach prywatnym, zawodowym i społecznym

Skala w badaniu Użyto specjalnej skali od 0 do 500 punktów Średnia krajów OECD na skali rozumienia tekstu wyniosła 273 punkty, a na skali rozumowania matematycznego 269 punktów. Na skali rozumienia tekstu 50 pkt różnicy jest równoważne średniemu efektowi 7 lat edukacji Na skali rozumowania matematycznego ten sam okres uczenia się odpowiada wartości 55 punktów. Lokalizacja pojedynczych informacji, udzielanie prostych odpowiedzi, podstawowa znajomość słownictwa oraz, w niektórych sytuacjach, ocena wiarygodności informacji Łączenie, porównywanie i ocena informacji, ocena związków przyczynowo-skutkowych, ocena argumentacji i logiki wypowiedzi, wyciąganie wniosków, wybieranie odpowiednich informacji, ocena wiarygodności informacji, wiedza

Podstawowe wyniki PIAAC Wyniki Polski są poniżej średniej OECD Rozumienie tekstu: Polska 267 pkt OECD 273 pkt Rozumowanie matematyczne: Polska 260 pkt OECD 269 pkt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Rozkład umiejętności – najniższe i najwyższe poziomy Rozumienie tekstu Rozumowanie matematyczne

IALS i PIAAC – obraz zmian umiejętności Polaków Poziom umiejętności rozumienia tekstu Polaków między 1994 i 2011 r. wyraźnie się poprawił Poprawa ta tym bardziej znacząca, że w niektórych krajach obserwuje się pogorszenie się wyników Poprawa jest widoczna dla każdej grupy wieku i dla wszystkich kohort, co może być wytłumaczone tym, że efekt oswajania się ludności z nowym otoczeniem informacyjnym gospodarki wolnorynkowej przewyższył efekt kognitywnego starzenia się Wyniki PIAAC wskazują na wyraźne zwiększenie dystansu w poziomie umiejętności osób z wyższym wykształceniem wobec osób z wykształceniem średnim

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Wyniki IALS i PIAAC w perspektywie międzynarodowej

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Wyniki IALS i PIAAC w perspektywie międzynarodowej

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Wyniki IALS i PIAAC w Polsce: profile wieku Porównanie grup wieku Porównanie kohort

Podstawowe wyniki PIAAC w Polsce Profil umiejętności Polaków według wieku jest płaski w młodszych grupach wieku, umiejętność rozumowania matematycznego zaczyna się obniżać w starszych grupach wieku niż przeciętnie w krajach OECD Kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu (6 pkt różnicy) i zbliżone do mężczyzn w matematyce, podczas gdy w większości krajów to mężczyźni mają przewagę, wyniki kobiet są również mniej zróżnicowane Umiejętności osób z wykształceniem średnim i zasadniczym zawodowym najbardziej odbiegają od średniej OECD dla odpowiadających grup wykształcenia Dzieci niewykształconych rodziców dużo rzadziej uzyskują wykształcenie wyższe niż osoby pochodzące z domów, w których rodzice mają wyższe wykształcenie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Grupy ryzyka i grupy szans

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Umiejętności Polaków według wieku

Rozumienie tekstu a cechy społeczno-demograficzne

Umiejętności młodych Wyniki młodych Polaków (16-24 lata) zbliżone są do wyników osób młodych w krajach OECD Polska cechuje się stosunkowo dużą różnicą między wynikami najmłodszej grupy badanych (16-24 lata) i osób w wieku 25-65 lat (17 i 11 pkt. odpowiednio w rozumieniu tekstu i w rozumowaniu matematycznym) Ścieżki edukacyjne młodych i ich umiejętności: Duże zróżnicowanie umiejętności w różnych typach szkół pogimnazjalnych Niski poziom umiejętności studentów kierunków pedagogicznych (zdecydowanie niższy niż na innych kierunkach) Duży wpływ pochodzenia (wykształcenia rodziców) na wybory edukacyjne, nawet u osób o takim samym poziomie umiejętności Sukces na rynku pracy zależy bardziej od poziomu wykształcenia niż od umiejętności

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Młodzi (16-24 lat) na tle międzynarodowym

Umiejętności studentów i absolwentów

Umiejętności a rynek pracy Zarówno pracujący, i bezrobotni i bierni zawodowo Polacy mają niższy średni poziom umiejętności od wyników w OECD Dobrze na tle pozostałych krajów wypadają wykwalifikowani pracownicy biurowi. Dobrze się prezentujemy w sektorze usług (w tym usług nowoczesnych), zdrowia i administracji publicznej, trochę gorzej w sektorze edukacji Niepokojąco niskie są wyniki rolników. Co więcej ta grupa zawodowa jest też w Polsce dużo liczniejsza niż w pozostałych krajach. Także pracownicy przemysłu odstają od średniej OECD Prawie co trzecia osoba pracująca w Polsce ocenia, że ma zbyt wysokie wykształcenie w odniesieniu do wykonywanej pracy, natomiast 16% wskazuje, że do wykonywanej pracy potrzebne są wyższe kwalifikacje Wyniki te są zróżnicowane w zależności od wieku i wykształcenia pracujących

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Umiejętności według statusu na rynku pracy Rozumienie tekstu Rozumowanie matematyczne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Umiejętności pracujących według sektorów Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Umiejętności a rozkład dochodów Osoby posiadające wyższe umiejętności osiągają również wyższe dochody Przy takim samym poziomie umiejętności kobiety mają niższe dochody niż mężczyźni Zróżnicowanie dochodów w zależności od poziomu umiejętności w Polsce jest porównywalne do Szwecji i Włoch i niższe niż w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Holandii

Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych W Polsce odsetek osób rozwiązujących test na komputerze jest najniższy spośród 23 krajów uczestniczących w badaniu 50,2% osób rozwiązywało zadania w wersji komputerowej 19,5% osób zadeklarowało brak doświadczenia z komputerem 23,8% odmówiło udziału w wersji komputerowej 6,5% nie zaliczyło testu podstaw obsługi komputera Wśród osób młodych (16-24) 12% odmówiło, a 7% nie miało niezbędnych podstaw obsługi komputera (tylko w Japonii mniejszy odsetek rozwiązujących test na komputerze) W Polsce tylko 37,9% osób w wieku 16-24 osiągnęło poziom 2 lub 3 podczas gdy średnia OECD to 50,6%. Porównywalnie niski wynik w grupie osób młodych mają tylko Stany Zjednoczone Pracujący Polacy rzadziej niż w innych krajach korzystają z komputera w pracy (46% nigdy nie korzysta wobec 30% w krajach OECD)

A A Populacja 16-65 lat Szwecja Finlandia Holandia Norwegia Dania Australia Kanada Niemcy Wielka Brytania Japonia Belgia OECD 22 Czechy Austria USA Korea Estonia Słowacja Irlandia Polska A Cypr Hiszpania Włochy Francja

Dziękujemy za uwagę: dr Agnieszka Chłoń-Domińczak (lider Zespołu) dr Maja Rynko (redaktor raportu) Jan Burski Marta Palczyńska Piotr Śpiewanowski