WebQuest dla uczniów klasy IV Cyfrowa historia Jolanta Wuzik jolawuzik@gmail.com Proszę pana, skąd się wzięły cyfry? Kto wymyślił zero? wymyślił zero? Rzeczywiście, skąd się wzięły cyfry? Są to jedne z najpowszedniejszych symboli, wydają się zazwyczaj całkiem oczywiste; sprawiają wrażenie, że pojawiły się nagle w swoim ostatecznym kształcie jako dar jakiegoś boga albo herosa niosącego światło cywilizacji. Proszę pana, skąd się wzięły cyfry? Kto Wprowadzenie Zadania Proces Ewaluacja Źródła Konkluzja - to fragment z książki Gergesa Ifraha „Historia powszechna cyfr”
Wprowadzenie Zapraszam Was do zabawy w internetowych detektywów ,tropiących historię cyfr w różnych cywilizacjach. Po jej zakończeniu będziecie wiedzieć, jak dawniej zapisywano liczby i świetnie się będziecie bawić, rozwiązując zadania w języku matematycznym Babilończyków, Majów, Greków, Egipcjan i Rzymian.
Zadania Waszym zadaniem będzie wyszukanie rozmaitych informacji i ciekawostek o wybranych cyfrach: rzymskich, egipskich, greckich, Majów, Babilończyków. Możecie wykorzystać w tym celu strony internetowe zaproponowane w zakładce "Źródła”. Wyszukane wiadomości musicie opracować w formie plakatu lub prezentacji. Następnie przygotujecie zestaw pięciu zadań matematycznych dla całej klasy. Zadania te zaszyfrujcie w cyfrowym języku danej cywilizacji. Wasze prace będą przedstawione na specjalnej konferencji w naszej klasie.
Proces Podzielcie się na zespoły czteroosobowe. Wybierzcie, jakimi cyframi chcecie się zajmować. Poszukajcie informacji i ciekawostek na temat tych cyfr. Przygotujcie atrakcyjną prezentację. Powinna ona zawierać: - nazwę cyfr, które tropiliście, - kiedy i gdzie się pojawiły, - krótkie zapoznanie z systemem zapisywania liczb. Przygotujcie również ciekawą kartę pracy dla wszystkich uczniów. Karta pracy może zawierać np. - kwadraty magiczne, - łamigłówki, - rebusy, - działania itp.. Możecie liczyć na moją pomoc i wskazówki w rozwiązywaniu napotkanych problemów. Praca każdego z zespołu zostanie oceniona według kryteriów, które znajdziecie w zakładce Ewaluacja
Ewaluacja Ekspert max 4 Zaawansowany max 3 Rozwijający się max 2 Początkujący max 1 Zawartość merytoryczna Informacje w pełni wyczerpujące temat, logicznie i poprawnie merytorycznie, starannie dobrane, atrakcyjnie zredagowane. Dobrze zrealizowany temat, informacje wyczerpujące temat, poprawne uporządkowane i zredagowane Poprawnie zrealizowany temat, odpowiednie informacje, logicznie uporządkowane poprawnie zredagowane. Duża pobieżność w opracowanym materiale, krótki, niepełny opis, słabo zredagowany. Wykonanie Bardzo dobrze zaprojektowana praca, przejrzysta, czytelna, atrakcyjna wizualnie, robiąca wrażenie na odbiorcach. Praca ciekawa graficznie, prawidłowo uporządkowane. Praca poprawna, dość przejrzysta, w miarę estetyczna, możliwość występowania nielicznych błędów. Praca uboga, mało estetyczna, z licznymi błędami. Współpraca w zespole Doskonała współpraca całej grupy, duże zaangażowanie i odpowiedzialność całej grupy, bardzo dobra komunikacja i organizacja pracy. Dobra organizacja pracy w grupie, zaangażowanie i równy podział zadań, systematyczne działanie. Dobra organizacja pracy w grupie, współdziałanie. Brak współpracy, słaba organizacja pracy, niezbyt równy podział zadań, trudności z komunikacją. Prezentacja na forum klasy Wzorowa prezentacja, informacje poparte np.. eksponatami, widoczne zaangażowanie całej grupy. Ciekawa prezentacja, dobry styl, przedstawienie wszystkich informacji w uporządkowany sposób, widoczne zaangażowanie całej grupy. Prezentacja dobrze przygotowana, dość ciekawa, możliwość występowania nielicznych błędów. Prezentacja pobieżna, mało ciekawa dla odbiorców, słabo przygotowana. Ewaluacja
Źródła Zamieszczam tu zestaw odnośników, które pomogą WAM zacząć poszukiwania cyfr. To dobry punkt wyjścia, ale nie opierajcie się tylko na nich! Cyfry rzymskie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyfra http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzymski_system_zapisywania_liczb Cyfry greckie: http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=44 Cyfry egipskie: http://www.linux.net.pl/~wkotwica/megipt1.html http://www.synaj.com/hieroglify.html Cyfry Babilończyków: http://www.math.us.edu.pl/prace/liczba/okres2/okres2.html http://www-users.mat.uni.torun.pl/~much/maya.html Cyfry Majów: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyfry_Maj%C3%B3w http://www.wsp.krakow.pl/whk/sokol.html Uwaga niebezpieczeństwo: Pamiętaj o prawach autorskich. Zawsze podawaj źródło informacji.
Konkluzja Celem waszego projektu było tropienie historii cyfr. Poznaliście cyfry, których używali Babilończycy, Majowie, Rzymianie, Grecy i Egipcjanie. Wiecie również, że teraz korzystamy z cyfr arabskich. Myślę, że podobała Wam się zabawa w tropienie cyfr. Okazaliście się świetnymi detektywami. 6