Baza Danych Georeferencyjnych a tematy INSPIRE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
PRG Państwowy Rejestr Granic
XVIII warsztaty INFO-OŚRODEK
Ustroń października 2010 r. Obowiązki organów służby geodezyjnej i kartograficznej związane z realizacją Ustawy o infrastrukturze informacji.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
System ewaluacji NPR i NSRO
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Zmiany w Prawie Geodezyjnym:
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Administracja publiczna
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Informacja geograficzna w sieciach
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Geoportal Województwa Łódzkiego
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Państwowy.
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Służba geodezyjna i kartograficzna w Powiecie Cieszyńskim
Dyrektywa INSPIRE i metadane
Paweł J. Kowalski Do czego potrzebna jest mapa czyli o istocie bazy danych topograficznych.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
INSPIRE INfraStruktura Przestrzennej Informacji.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
STAN REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU GEODEZJI I KARTOGRAFII w 2013 r
ZACHODNIOPOMORSKA INFRASTRUKTURA INFORMACJI PRZESTRZENNEJ
OBLICZANIE WYSOKOŚCI OPŁATY nowe przepisy prawa
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Zgłaszanie prac geodezyjnych
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ustrój samorządu terytorialnego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Rafał Władziński Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
Uczelnie wyższe.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Technologie Map Cyfrowych
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

Baza Danych Georeferencyjnych a tematy INSPIRE mgr inż. Agata Pillich-Kolipińska Baza Danych Georeferencyjnych a tematy INSPIRE Wykorzystanie danych referencyjnych przez organy wiodące Seminarium wydziału GiK PW, 8 kwietnia 2011

Dyrektywa INSPIRE – założenia (1) Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) INSPIRE ma na celu wspomaganie tworzenia polityki w odniesieniu do polityk i działań mogących mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na środowisko. (zał. (4) INSPIRE) Z w/w wynika zakres tematów, dla których przewidziane jest tworzenie i reorganizacja zbiorów danych oraz powiązanych z nimi usług.

Dyrektywa INSPIRE – założenia (2) INSPIRE kładzie nacisk na tworzenie infrastruktur informacji przestrzennych, doprowadzanie do interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych, zapewnianie dostępu do usług i metadanych oraz, m.in., umożliwienie wspólnego korzystania z danych przestrzennych zgromadzonych na jednym szczeblu organów publicznych przez inne organy publiczne; (zał. (6) INSPIRE) a także zaoferowanie osobom trzecim możliwości wnoszenia wkładu w infrastruktury krajowe (zał. (18) INSPIRE) umożliwienie przez utworzenie sieci interoperacyjności zbiorow i usług danych przestrzennych — rozumie się przez to możliwość łączenia zbiorow danych przestrzennych oraz wspołdziałania usług danych przestrzennych, bez powtarzalnej interwencji manualnej, w taki sposob, aby wynik był spojny, a wartość dodana zbiorow i usług danych przestrzennych została zwiększona;

Dyrektywa INSPIRE - definicje „Organ publiczny” oznacza: a) jednostkę administracji rządowej lub innej administracji publicznej, w tym publiczne organy doradcze na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym; b) osobę fizyczną lub prawną, która na mocy prawa krajowego sprawuje publiczne funkcje administracyjne, łącznie ze szczególnymi obowiązkami, działaniami lub usługami dotyczącymi środowiska oraz c) osobę fizyczną lub prawną sprawującą obowiązki lub funkcje publiczne lub świadczącą usługi publiczne w odniesieniu do środowiska i podlegającą organowi lub osobie, o których mowa w lit. a) lub b). (art. 3 pkt. 9 INSPIRE) osoba trzecia – inna osoba fizyczna lub prawna

Dyrektywa INSPIRE a prawo krajowe INSPIRE zobowiązuje kraje członkowskie do tworzenia spójnego prawa obejmującego wspólnotowe przepisy wykonawcze oraz krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze. Transpozycją (przeniesieniem przepisów) INSPIRE do prawa krajowego jest Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej z dnia 4 marca 2010 r. (ustawa o IIP). Za transpozycję dyrektywy INSPIRE odpowiedzialne było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Ustawa o IIP – zakres przedmiotowy Określa warunki i procedury tworzenia i stosowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz określa organy właściwe w tych sprawach. Definiuje zasady współpracy i koordynacji funkcjonowania infrastruktury informacji przestrzennej. Załączniki do ustawy określają grupy tematyczne zbiorów danych przestrzennych, odpowiadające Aneksom dyrektywy INSPIRE (rozdział 1, 2, 3 – pierwsza, druga, trzecia grupa tematyczna).

Ustawa o IIP – definicje Organ wiodący - centralny organ administracji rządowej odpowiedzialny za określone tematy danych przestrzennych. Organ administracji - organ administracji rządowej lub organ jednostki samorządu terytorialnego lub inny podmiot, gdy jest powołany z mocy prawa lub upoważniony na podstawie porozumień do wykonywania zadań publicznych dotyczących środowiska. Osoba trzecia - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, niebędąca organem administracji. Zwrócić uwagę na organ administracji – może być upoważniony przez organ wiodący! Odpowiada to nieco pkt c) definicji osoby publicznej w INSPIRE – (...)świadcząca usługi publiczne w odn. do środowiska i podlegająca organowi adm. rządowej... (...)

Tematy danych przestrzennych Trzy grupy tematyczne, odpowiadające Aneksom I-III dyrektywy INSPIRE: pierwsza grupa – 9 tematów druga grupa – 4 tematy trzecia grupa – 21 tematów Ustawa wymienia 12 organów wiodących: 6 ministerstw i 6 urzędów centralnych. I grupa – właściwie dane referencyjne II grupa – powierzchnia Ziemi (budowa, kształt,użytkowanie, orto) III – szczegółowe tematy związane przede wszystkim ze środowiskiem

Tematy danych przestrzennych i organy wiodące (1) Lp. Organ wiodący Nr tematu Tematy danych przestrzennych 1 Ministerstwo Infrastruktury 3.4 Zagospodarowanie przestrzenne 2 Minister Gospodarki 3.15 3.16 Warunki oceanograficzne-geograficzne Obszary morskie 3 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego 1.9 Obszary chronione 4 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi 3.9 Obiekty rolnicze oraz akwakultury 5 Minister Środowiska 3.12 3.13 3.14 3.19 Strefy zagrożenia naturalnego Warunki atmosferyczne Warunki meteorologiczno-geograficzne Rozmieszczenie gatunków 6 Minister Zdrowia 3.5 Zdrowie i bezpieczeństwo ludności źródło: Ustawa o IIP, za: E. Bielecka, materiały szkoleniowe – Szkolenia INSPIRE dla Administracji (GUGiK/EFS)

Tematy danych przestrzennych i organy wiodące (2) Lp. Organ wiodący Nr tematu Tematy danych przestrzennych 7 Główny Geodeta Kraju 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 2.1 2.2 2.3 3.2 3.3 3.6 3.8 3.11 Systemy odniesienia za pomocą współrzędnych Systemy siatek georeferencyjnych Nazwy geograficzne Jednostki administracyjne Adresy Działki ewidencyjne Sieci transportowe Ukształtowanie terenu Użytkowanie ziemi Ortoobrazy Budynki Gleba Usługi użyteczności publicznej i służby państwowe Obiekty produkcyjne i przemysłowe Gospodarowanie obszarem, strefy ograniczone głównie to dane referencyjne – w chwili obecnej TBD,orto źródło: Ustawa o IIP, za: E. Bielecka, materiały szkoleniowe – Szkolenia INSPIRE dla Administracji (GUGiK/EFS)

Tematy danych przestrzennych i organy wiodące (3) Lp. Organ wiodący Nr tematu Tematy danych przestrzennych 8 Główny Geolog Kraju 2.4 3.20 3.21 Geologia Zasoby energetyczne Zasoby mineralne 9 Główny Inspektor Ochrony Środowiska 3.7 Urządzenia do monitoringu środowiska 10 Główny Konserwator Przyrody 3.17 3.18 Regiony biogeograficzne Siedliska i obszary jednorodne 11 Prezes GUS 3.1 3.10 Jednostki statystyczne Rozmieszczenie ludności (demografia) 12 Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej 1.8 Hydrografia źródło: Ustawa o IIP, za: E. Bielecka, materiały szkoleniowe – Szkolenia INSPIRE dla Administracji (GUGiK/EFS)

Tematy danych przestrzennych i organy wiodące (4) Na zielono zaznaczono organy administracji i tematy dotyczące środowiska. za: E. Bielecka, materiały szkoleniowe – Szkolenia INSPIRE dla Administracji (GUGiK/EFS)

Ustawa o IIP a GBDOT (1) Ustawa nowelizuje Ustawę Prawo Geodezyjne i Kartograficzne, wprowadzając m.in. zapisy dotyczące zakładania i prowadzenia w systemie teleinformatycznym baz danych: obiektów topograficznych (o szczegółowości umożliwiającej tworzenie opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000 – 1:100 000) - bdot obiektów ogólnogeograficznych (o szczegółowości umożliwiającej tworzenie opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych) - bdoo (art. 23 pkt.2 lit. b) Ustawy o IIP) łącznie nowelizuje 6 ustaw bdot,bdoo – zwrócić uwagę na małe litery – raczej kategoria bazy danych

Ustawa o IIP a GBDOT (2) Projekt GBDOT Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zakłada budowę spójnego pojęciowo w skali kraju systemu gromadzenia, zarządzania i udostępniania Bazy Danych Georeferencyjnych – wielorozdzielczej bazy, składającej się z dwóch poziomów: topograficznego – BDOT oraz ogólnogeograficznego – BDOO, realizującej zapisy Ustawy o IIP.

BDG a tematy INSPIRE Struktura BDG zakłada pozyskiwanie następujących kategorii obiektów: SW – Sieci cieków; SK – Sieci dróg i kolei; SU – Sieci uzbrojenia terenu; PK – Kompleksy pokrycia terenu; BB – Budowle i urządzenia; KU – Kompleksy użytkowania terenu; TC – Tereny chronione; AD – Podziały administracyjne; OI – Obiekty inne + punkty adresowe co pokrywa większość tematów danych referencyjnych GGK jako organu wiodącego dla danych przestrzennych w ramach ustaleń Ustawy o IIP – danych referencyjnych przy czym: budynki – referencja zewnętrzna AD – referencja zewnętrzna punkty adresowe – referencja zewnętrzna

Udostępnianie danych referencyjnych Art. 8 Ustawy o IIP: „Organy wiodące udostępniają organom administracji i osobom trzecim, włączonym do infrastruktury, informacje niezbędne do wykonania zadań polegających na wprowadzaniu rozwiązań technicznych zapewniających interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów i usług.” Art. 14 ust. 1. Ustawy o IIP: „Objęte infrastrukturą zbiory oraz usługi danych przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych.” interoperacyjności zbiorow i usług danych przestrzennych — rozumie się przez to możliwość łączenia zbiorow danych przestrzennych oraz wspołdziałania usług danych przestrzennych, bez powtarzalnej interwencji manualnej, w taki sposob, aby wynik był spojny, a wartość dodana zbiorow i usług danych przestrzennych została zwiększona; Organ administracji - organ administracji rządowej lub organ jednostki samorządu terytorialnego lub inny podmiot, gdy jest powołany z mocy prawa lub upoważniony na podstawie porozumień do wykonywania zadań publicznych dotyczących środowiska A NIDowi Minister Kultury przekazał kompetencje w tym zakresie- patrz też ust.2,gdzie odsyłają do art. 15 ustawy o informatyzacji USTAWA z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne1) Art. 15. 1. Podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

BDG a organy wiodące - NID (1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – temat 1.9. (Obszary chronione) Minister KiDN powierzył Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa (NID) realizację ustawowo określonego zadania publicznego – tworzenia geoprzestrzennej bazy danych o zabytkach z punktu widzenia tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce NID jest zatem organem administracji w rozumieniu przytaczanych wcześniej zapisów Ustawy o IIP Minister KiDN powierzył tę realizację NID, którego jest Organizatorem i którego Statut nadał swoim zarządzeniem – z definicji organu administracji – NID jest „upoważniony na podstawie porozumień do wykonywania zadań publicznych”, więc też powinien dostać dane nieodpłatnie Źródło informacji: A. Kołodziej, Kierownik Działu Digitalizacji Zabytków i Muzealiów

BDG a organy wiodące - NID (2) Podstawę do tworzenia geoprzestrzennej bazy danych o zabytkach stanowią: Centralna Baza Danych o Zabytkach (baza relacyjna, opisowa, bez odniesienia przestrzennego) dane referencyjne – do pozyskania z PZGiK: - dane TBD (docelowo BDOT z BDG) - PRG - PRNG - ortofotomapy - mapy rastrowe 1:10 000,1:25 000 – układ 1965 (!) - NMT - dane EGiB 1965 – bo właściwie takie tylko są dostępne w skali 1:25000 (aktualność!) Źródło informacji: A. Kołodziej, Kierownik Działu Digitalizacji Zabytków i Muzealiów

BDG a organy wiodące - NID (3) Dokładność reprezentacji obiektów zdefiniowano na poziomie mapy średnioskalowej 1:10 000 – dlatego podstawą ma być BDOT, szczególnie klasy obiektów: - Budynki (BBBD) (o geometrii importowanej z EGiB) - Miejscowości (ADMS) - Jednostki podziału terytorialnego - gminy (ADGM) - Budowle cmentarne (BBCM) - Sieci dróg (SKJZ) - Punkty adresowe (ARAD) Z punktu widzenia lokalizacji, identyfikacji zabytków i analizy skali problemu poziom szczegółowości danych ogólnogeograficznych nie ma zastosowania. Budynki – Dyr. Zieliński poruszył temat. import – rozumiany jako powiązanie danych referencyjnych (z BDOT 500?) Budynki, adresy – gł. dla zabytków architektury Źródło informacji: A. Kołodziej, Kierownik Działu Digitalizacji Zabytków i Muzealiów

BDG a organy wiodące - NID (4) Zalety korzystania z poziomu BDOT BDG: Zasób EGiB (tu: głównie budynki) w chwili obecnej rozproszony jest po wielu ośrodkach powiatowych i nie wszędzie dostępny w postaci cyfrowej; przy zachowaniu geometrii EGiB (import do BDOT) wystarczy jeden zasób centralny i jednorazowa procedura formalna pozyskania danych. Poziom mapy średnioskalowej będzie wystarczający do jednoznacznej identyfikacji i lokalizacji zabytków (wpisy w rejestrze zabytków są często nieprecyzyjne pod tym względem, opisowe). Ma zapewnić pokrycie całej powierzchni kraju. import – rozumiany jako referencja do EGiB (BDOT 500?) Źródło informacji: A. Kołodziej, Kierownik Działu Digitalizacji Zabytków i Muzealiów

BDG a organy wiodące - NID (5) Bardzo istotny problem – unifikacja i standaryzacja identyfikatorów danych referencyjnych! Z punktu widzenia NID – bardzo ważne jest jak najszybsze sporządzenie specyfikacji technicznej dla tematu III danych (m.in. budynki), aby w sposób jednoznaczny już w chwili obecnej móc utworzyć referencje z poziomu danych dot. obszarów chronionych. W/w wniosek dotyczy również innych tematów INSPIRE i tworzonych w ich ramach zasobów. Źródło informacji: A. Kołodziej, Kierownik Działu Digitalizacji Zabytków i Muzealiów

Dziękuję za uwagę mgr inż. Agata Pillich-Kolipińska Zakład Kartografii, Wydział GiK PW A.Pillich@gik.pw.edu.pl