Is Poland friendly towards disabled people?. STATYSTYKA: 2,1 mln ON w wieku produkcyjnym (= 8,7% społeczeństwa) tylko 24,6% jest aktywnych zawodowo,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Organizacje pozarządowe
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Fundacja MaMa Działania na rzecz rodziny w organizacji pozarządowej.
Aleksander Waszkielewicz
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Piaseczno Bez Barier Edyta Banasiewicz Piaseczno, r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Przeszkody w integracji niepełnosprawnych na rynku pracy
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
PIERWSZY NA ŚWIECIE ALEJKAT INTEGRACYJNY - PROJEKT TPSW MAREK SOŁTYS
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne – stan obecny i perspektywy zmian
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne stan obecny i perspektywy zmian Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Warszawa, kwiecień 2006.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
dr Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW Warszawa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
Osoba niepełnosprawna
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Kobiety na rynku pracy.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy II
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
KATEDRA PEDAGOGIKI KULTURY FIZYCZNEJ
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Is Poland friendly towards disabled people?

STATYSTYKA: 2,1 mln ON w wieku produkcyjnym (= 8,7% społeczeństwa) tylko 24,6% jest aktywnych zawodowo, co wynosi ok 0,5 mln – 2009 rok. DLACZEGO?

*niekorzystny wizerunek OzN: - społeczne spostrzeganie i stereotypy: => mało atrakcyjna => nie kreatywna i mało aktywna - utrwalona i umacniana przez media pozycja społeczna - ugruntowana również w samych OzN (brak wiary w zmiany) * słaba sytuacja ekonomiczna: - niskie wykształcenie => warunki i oferta - brak odpowiedniego wspomagania - mało atrakcyjne stanowiska pracy - pułapki rentowe, brak wspomagania - brak asystentów osobistych wspomagających zarówno OzN i ich najbliższych (obowiązek opieki)

* Bariery architektoniczne i komunikacyjne: Stereotyp osoby pozostającej w zaciszu domu! Niepełnosprawność to nie ułomność własna ale nieodpowiednia i nieprzystosowana przestrzeń wokół - Polska a Unia Europejska - Zmiany w przestrzeni i komunikacji - Różnica miasto/obszar pozamiejski - Transport w miastach i poza miastami => WYKLUCZENIE

* Nieprzestrzeganie prawa i braki legislacyjne: - brak kompleksowej polityki i zróżnicowania niepełnosprawności: na ruchową, sensytywną i intelektualną => np. przewodnik dla osób niewidomych, asystent osobisty dla osób niesamodzielnych - niewłaściwy model: opieki zamiast wspomagania (jesteśmy teoretycznie beneficjentami wszystkich praw, ale pozostaje to wyłącznie na papierze – brak rzeczywistego wyrównywania szans: konkurowanie na rynku pracy, dostępu do edukacji czy kultury, swobodnego przemieszczania się, ochrony przed przemocą, prawo do tajnego głosowania a pełnomocnik) - Nie przestrzeganie istniejącego prawa polskiego - Nie respektowanie praw Uni Europejskiej - ( => deklaracja barcelońska) => WYKLUCZENIE

PRZYZWOLENIE NA DYSKRYMINOWANIE JEDNEJ GRUPY SPOŁECZNEJ WYŁĄCZNIE ZE WZGLĘDU NA OGRANICZENIA WYNIKAJĄCE ZE SPOSOBU PORUSZANIA SIĘ CZY ALTERNATYWNEGO ODCZYTYWANIA OTOCZENIA => WYKLUCZENIE

* Podstawowe Akty Prawne: Karta Praw Osób Niepełnosprawnych ON mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji - Uchwała Sejmu RP - 1 sierpnia 1997 Komentarz: Jest to niewątpliwie bardzo ładnie i szlachetnie brzmiące stwierdzenie, nie dające jednak możliwości egzekwowania wspomnianych w nim praw

* Podstawowe Akty Prawne: Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu ON 27 sierpnia 1997 DU z 2010r., Nr 214 w którym Sejm obok określenia definicji ON organizacji pozarządowych, sposobu orzekania i rehabilitacji, ustala uprawnienia ON a także zasady zatrudniania ON, obowiązki i uprawnienia pracodawców - Brak zróżnicowania na stopień niesamodzielności i możliwości indywidualne - jednakowe ulgi dla wszystkich zaliczonych do tej samej grupy (np. parkingowe), kryterium otrzymywania pomocy finansowej czy opiekuńczej (opłaty za opiekunki) i in.

* Inne problemy prawne: Prawo budowane. Nie respektowanie prawa z powodu niskich sankcji (1000 pln wobec kosztu przystosowania…) Łatwo uzyskiwana zgoda na odstępstwo od dostosowania budynków (art. 9 Ust. O Prawie Budowlanym) Ubezwłasnowolnienie k.c. wyraźnie podkreśla, że może być ono stosowane ze względu na ochronę osób a nie wygodę urzędników - Doradza się ubezwłasnowolnienie w celu łatwiejszego załatwiania spraw, np. związanych ze świadczeniami (bo pacjent nie może się podpisać czy swobodnie poruszać), zaopatrzeniem ortopedycznym itd.

* Inne problemy: Osobiste stawiennictwo - Konieczność osobistego stawiennictwa po odbiór paszportu, dowodu i niektórych dokumentów Głosowanie przez pełnomocnika albo w innej komisji Konieczność zmiany komisji albo przez pełnomocnika ze względu na bariery ruchowe czy wzrokowe - Brak możliwości wyjścia komisji poza teren działania komisji Konstytucja: gwarancja osobistego, tajnego (czyli dyskretnego) głosowania. Tematy tabu: - Propozycja usuwania ciąży nie ze względów zdrowotnych - Seksualność ON - Wykorzystywanie i nadużywanie przemocy przez osoby opiekujące się

* Inne problemy: Nierówność edukacyjna Dzieci z niepełnosprawnością mają prawo do nauki: szkoły integracyjne, specjalne i ogólnodostępnych. Ale: osoba wspomagająca (pomagająca uczniowi podczas zajęć) może zostać zatrudniona jedynie w placówce integracyjnej i specjalnej. W szkołach ogólnodostępnych NIE. Dyskryminacyjny jest sam podział szkół na ogólnodostępne, specjalne i integracyjne. Studenci a Uniwersytety: - Niedostępne wydziały, - brak odpowiedniego wspomagania zaplecza studenta

* w/w problemy wymagają: Zmian prawnych, m.in. w systemie orzecznictwa oraz egzekwowania prawa istniejącego - skorzystania z rozwiązań europejskich, m.in. Deklaracji Barcelońskiej zajmującej się przestrzenią miejską (kompleksowa i planowa polityka miasta) Stworzenia spójnego systemu wsparcia pozwalającego indywidualnie wyrównywać szanse i uruchomić ogromny potencjał ludzki: - program mieszkań wspomaganych i treningowych - program asystenta osobistego - program rzecznika OzN opartego o wspólną pracę grup dyspanseryjnych: ruchowych (osoby na wózkach i z wózkami oraz os.starsze), niewidomych i głucho-niemych - program uzyskiwania kompleksowej informacji i pomocy

* Co jest przyczyną wykluczenia, obok barier natury technicznej: Brak zrozumienia problemu i strach przed nieznanym - tzw oswojenie tematu Brak poczucia jedności społecznej - bez podziału na oni i my: osoba z niepełnosprawnością a nie niepełnosprawna! Strach przed nieznanym - czyli stereotypy wykluczające Rozwiązanie: Zmiana wizerunku osób z niepełnosprawnością jako podstawowego problemu i podstawy podziału i wykluczenia *dotyczy zarówno osób Pro-Schodowych jak i Non-Schodowych Widzących oczami czy innymi zmysłami Mówiącymi ustami czy alternatywnie

* Podsumowując: OzN żyją na co dzień: - w nieprzystosowanym otoczeniu, - przy ogólnym przyzwoleniu na brak wyrównywania szans i łamanie praw człowieka (np. swobodnego dostępu), - bez podejmowania konkretnych działań na ich rzecz (zasłanianie się ekonomią) pieniądz usprawiedliwia dyskryminację jesteśmy w gorszej sytuacji niż osoby sprawne.

Zagwarantowanie praw człowieka osobom z niepełnosprawnością (i egzekwowanie ich) wymaga stworzenia mechanizmów umożliwiających wyrównanie szans. Wiele osób niepełnosprawnych, stało by się osobami żyjącymi z niepełnosprawnością, gdyby uzyskały możliwości przystosowania mieszkań, transportu, miejsc pracy. Inaczej byśmy poruszali się ale Wasz świat stałby się Naszym wspólnym Światem.

Zapominanie, że jesteśmy pełnoprawnymi uczestnikami życia i mamy takie same prawa jak osoby poruszające się inaczej (tzn. na własnych nogach), widzące czy słyszące – to objaw dyskryminacji ON. Do chwili obecnej nie mówi się o tym w sposób otwarty i jest to ogromny problem występujący w Polsce.

Dziękuję za uwagę, Marek Sołtys Fundacja TPSW Mobile: (+48)