Katastrofa tankowca na Bałtyku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
Advertisements

T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
Ochotniczych Straży Pożarnych
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
PRZYGOTOWALI JACEK ŻBIKOWSKI MICHAŁ PAJDA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu S8 Wrocław-Syców na Euro 2012.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
KONCEPCJE ROZWOJU WIELOFUNKCYJNEJ FLOTY ŚRÓDLĄDOWEJ
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058)
Prędkości w kanałach Prędkości w kanałach rozgraniczamy na instalację o dużych prędkościach powyżej 10 m/s (do 25 m/s) i małych prędkościach do 10 m/s.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowgo
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KONGRES ESC Sztokholm Na polskich kardiologach i kardiochirurgach możesz polegać jak na Zawiszy.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Obrona Cywilna w Polsce”
Jak przygotować kosztorys wycieczki klasowej?
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
ZASADNICZE AKTY PRAWNE REGULUJĄCE OCZYSZCZANIE TERENU Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
Wolontariat w Bezpieczeństwie Mieszkańców Powiatu Wejherowskiego Janusz GROTH Prezes Zarządu Wejherowskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH TEMAT : 7. Lokalizacja i wydobywanie zwłok Autor: Janusz Szylar.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Operowanie małą jednostką pływającą
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
Opracowanie: dr Artur Woźny r. – Georgius Agricola „O metalach”: „…górnictwo jest zawodem niebezpiecznym.” 1897 r. – zarządzenie Rejonowego Urzędu.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W RZESZOWIE st. bryg. Bogdan Kuliga Podkarpacki Komendant Wojewódzki PSP SYSTEM RATOWNICTWA DROGOWEGO NA.
PSP Florian ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058) pspflorian.pl
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Marynarka Wojenna RP Obecnie polska flota dysponuje czterdziestoma okrętami bojowymi oraz czterdziestoma samolotami i śmigłowcami. Personel MW liczy.
Przekazanie sprzętu pożarniczego W dniu 8 listopada br., w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyło się przekazanie samochodów.
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
studia I stopnia, profil praktyczny studia inżynierskie
morzem tematów na brzeg podrzuconych
Portowa Straż Pożarna „Florian”
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Katastrofa tankowca na Bałtyku Wykonali: Magda Dams Magda Dec Bartosz Depczyński gr. 11 IBś

Plan Prezentacji Wstęp Tabela czasowa Jednostki biorące udział w akcji Zadania jednostek Charakterystyka sprzętu ratowniczego Sposób łączności Koszty, akty prawne Podsumowanie i Wnioski

Opis zdarzenia W trakcie rejsu tankowca z Rotterdamu do portu północnego w Gdańsku o godzinie 3:50 dochodzi do zderzenia z kontenerem ,który dryfuje po morzu po ówczesnym spadnięciu z przepływającego tą trasą statku typu Kontenerowiec. Kapitan po sprawdzeniu stanu uszkodzenia poszycia podaje współrzędne katastrofy odpowiednim służbą (Szerokość Geograficzna 54°58'2.10"N; Długość Geograficzna 16°53'37.35"E). Na miejsce katastrofy wyrusza helikopter W-3RM Anakonda z Darłowa. W tym samym czasie z Gdańska wypływają m/s Kapitan Poinc oraz m/s Czesław 2.

Jednostki Morska służba poszukiwania i ratownictwa (SAR) , Marynarka wojenna , Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Polskie Ratownictwo Okrętowe

Zadania jednostek SAR - Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR) jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej poszukiwanie i ratowanie każdej osoby znajdującej się w niebezpieczeństwie na morzu, bez względu na okoliczności w jakich znalazła się w niebezpieczeństwie, oraz zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń olejowych i chemicznych środowiska morskiego

Marynarka wojenna - Jeden z czterech rodzajów polskich Sił Zbrojnych, obok Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Wojsk Specjalnych. Odpowiada za obronę wybrzeża i wód terytorialnych. Pod względem organizacyjnym stanowi związek operacyjny – flotę ,

Zadania operacyjne Marynarki Wojennej RP • utrzymanie wysokiej gotowości bojowej i mobilizacyjnej do realizacji zadań osłony operacyjnej morskiej granicy państwa i polskich obszarów morskich; • wsparcie Straży Granicznej w ochronie morskiej granicy państwowej i polskiej strefy ekonomicznej, • udział w ratowaniu życia w polskiej strefie ratownictwa SAR (Search and Rescue) oraz ratownictwo załóg samolotów we współdziałaniu z Wojskami Lotniczymi i Obrony Powietrznej • zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich przez Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej istniejące obecnie na zasadach instytucji i urzędu państwowego;

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prowadzi systematyczne pomiary i obserwacje hydrologiczne i meteorologiczne. Zbiera, przechowuje, przetwarza i udostępnia krajowe i zagraniczne materiały pomiarowe i obserwacyjne. Opracowuje i rozpowszechnia prognozy i ostrzeżenia dla osłony ludności oraz gospodarki narodowej. Prognozuje jakość zasobów wodnych i zanieczyszczenia atmosfery.. IMGW prowadzi też działalność badawczą.

Polskie Ratownictwo Okrętowe Głównym zadaniem przedsiębiorstwa po jego powstaniu w 1951 roku, było oczyszczenie polskiego wybrzeża z wraków pozostałych po drugiej wojnie światowej. Z czasem PRO przejęło także funkcje ratownictwa morskiego. Polskie Ratownictwo Okrętowe zajmuje się wyłącznie działalnością komercyjną. Główną gałęzią działalności PRO są holowania oceaniczne i pełnomorskie.

Tabela czasowa 3.50 –zderzenie tankowca z kontenera w m/s Umpa Umpa 4.05 - Powiadomienie Morskiej Służby Ratowniczej w Darłowie o katastrofie. 4.15 - z 29 eskadra lotnicza w Darłowie startuje helikopter W-3RM Anakonda 4.30 - z bazy w Gdyni na miejsce katastrofy wypływa Morski wielozadaniowy statek ratowniczy m/s Kapitan Poinc 2 oraz holownik Opal z bazy Polskiego Ratownictwa Okrętowego 4.32 na miejscu pojawia sie helikopter monitorując sytuacje z powietrza 11.30 na miejsce dopływa m/s Kapitan Poinc. Rozpoczyna działania zapobiegające rozprzestrzenieniu sie wycieku. 14-03-2010 - 17.00 Godzina likwidacji zagrożenia 18.30 Godzina zakończenia działań ratowniczych. 14-03-2010 22.30 m/s Kapitan Poinc oraz m/s Opal powracają z akcji. Całkowity czas trwania Akcji 2 dni

Charakterystyka sprzętu ratowniczego m/s Kapitan Poinc Długość: 49,8 m Szerokość: 13,6 m Zanurzenie: 4,6 m Moc: 2 x 1 920 kW Prędkość maksymalna: 13 węzłów Załoga: 11 osób Możliwość podjęcia rozbitków: 272 osoby Klasa lodołamania: L1 Wyposażenie Aktywny system szczotkowy LAMOR do usuwania zanieczyszczeń olejowych z pow. wody:   - szerokość zbierania: 45 m   - maks. wydajność: 2 x 140 m3/h   - pojemność składowania zebranego oleju: 512 m3 Zapory przeciwolejowe:   - RO-BOOM 1500: 900 m   - EXPANDI 4300: 90 m Zbieracze olejowe:   - TERMINATOR, wydajność maks.: 100 m3/h Gaszenie pożarów na statkach: pompy: 2 x 1 500 m3/h monitory wodne: 2 x 1 200 m3/h monitor wodno - pianowy: 1 x 250 m3/h system autozraszania: 2 x 300 m3/

Stacjonarny system wykrywania gazów wybuchowych: H2S, NH3 , CO, O2 Pozostały sprzęt: Sprzęt do awaryjnego rozładunku zbiornikowców (oleje, chemikalia) Dźwig hydrauliczny - maks. udźwig 160 kN, maks. wysokość 13 m Sprzęt nurkowy dla jednej ekipy Zestaw do ratownictwa medycznego PSP R-1

W-3RM Anakonda załoga: 5 osób długość: 14,22 metra szerokość: 3,64 metry wysokość: 4,2 metra prędkość maksymalna: 230 km/h pułap praktyczny: 4650 metrów

m/s Opal Dł. Całkowita – 59.25 m Szerokość – 14,95 m Zanurzenie – 4,95 m Prędkość – 13 węzłów Na pokładzie statku zainstalowany jest system do rozpylania po powierzchni morza środka do neutralizacji plam olejowych. Na burcie statku znajdują się dwa wysięgniki o długości 6 metrów.

RO-BOOM 1500 – zapora olejowa średnica – 1.5 m długość sekcji – 50, 100, 150, 200, 250 m wolna burta – 0.5 m zanurzenie – 0.7 m waga sekcji wraz z łańcuchem – 10.5 kg/m długość sekcji – 4.5 m materiał – czarna guma wraz z żółtym ostrzegawczym pasem wytrzymałość – 250N/mm Tolerancja temperaturowa - -30°C do +60°C

DESMI TERMINATOR – zbieracz olejowy wymiary - 2.1 x 2.3 x 0.9 m wydajność - 100 to 125 m³/h otwór wpustowy – 0.72 m Waga – 165 kg

Sposoby łączności Łączność w naszym przypadku odbywa się za pomocą łączności radiowej , Łączność dowództwa ze wszystkimi jednostkami ratowniczymi i miedzy jednostkami na kanale 16

Podstawowym środkiem komunikacji między statkami a centrum kontroli jest radiotelefonia VHF. Każde centrum kontroli używa innego kanału do komunikacji ze statkami co zmniejsza obciążenie i wzajemne zagłuszanie. Na VHF funkcjonuje system meldunkowy, tak samo centrum kontroli nadaje w określonych odstępach czasu informacje pogodowe, o ruchu statków i ostrzeżenia. Statki nie powinny używać kanałów VHF używanych przez VTS do komunikacji między statkami lub wewnątrz statkowej. Niektóre z większych VTS podają informacje i ostrzeżenia za pomocą radiotelefonii pośredniofalowej a także przez telex Navtex.

W polskim obszarze morskim występuje też następujący podział kanałów: Kanały portowe i administracji morskiej - kanały 12, 14, 71, 10 (Straż graniczna). Do rozmów między kutrami - kanał 06. Do rozmów z pogłębiarkami - kanał 09. Do rozmów z GDYNIA RADIO - kanały 26, 24.

 Aby korzystać z radiotelefonu VHF na pokładzie jednostki pływającej należy posiadać: Kartę bezpieczeństwa Świadectwo radiotelefonisty - świadectwo to, zgodnie z Zarządzeniem Ministra Łączności (Dz. U Nr 18 z 1996r. Poz. 86), wydaje Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna osobie, która zdała pozytywnie egzamin kwalifikacyjny. Świadectwo wydawane jest na okres 5 lat.

Koszty, Akty prawne W trakcje akcji ratowniczej jednostki ratunkowe musiały przestrzegać oraz stosować się do międzynarodowych konwencji morskich: Marpol, SAR, Solas. W związku z użyciem specjalistycznego sprzętu całkowity koszt akcji wyniósł: 1,6 mln PLN.

Podsumowanie i Wnioski : Po przeprowadzonej akcji ratowniczej zwołano posiedzenia Służb Sztabu Kryzysowego , aby przeanalizować czy przeprowadzana akcja ratownicza była wykonana w odpowiedni sposób , czy jednostki wykorzystane w akcji spełniły w odpowiedni sposób swoje zadania. Po zakończeniu akcji przeanalizowano również koszty poniesione podczas akcji , analizowano czy wykorzystywane sprzęty były nie zbędne w czasie akcji czy można było wykorzystać inne mniej kosztowne. Przeanalizowano również całą akcję i wyciągnięto wnioski , które mogą innym razem skrócić czas ratowania oraz zminimalizować koszty przeprowadzanych działań ratowniczych.