ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Advertisements

POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Zasady zatrudniania cudzoziemców w Polsce
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Zezwolenia na pracę cudzoziemców na terytorium RP – warunki i procedura uzyskiwania Opracowała: Łucja Kaczmarek – starszy inspektor wojewódzki WSOiC.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Stypendium Marii Curie
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie legalności zatrudnienia, wynikające z przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy,
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Zmiany
Ustawa z dn o ewidencji ludności i dowodach osobistych
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Legalna praca cudzoziemca w polsce
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Badania lekarskie pracowników
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Www. vizja.netwww. vizja.pl Karta Pobytu Czasowego oraz formalności związane z podjęciem pracy przez studentów zagranicznych na terytorium RP, Rafał Woźniak.
ABOLICJA 2012 Kwestie formalno-prawne oraz proceduralne dotyczące postępowań administracyjnych związanych z udzielaniem zezwoleń na pobyt w trybie tzw.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
Konferencja Cudzoziemcy wsparciem Pomorskiego Rynku Pracy Gdański Urząd Pracy Referat ds. Zatrudnienia Cudzoziemców. Jak zatrudnić cudzoziemca w Polsce.
EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW
Zwolnienia grupowe.
POBYT I PRACA CUDZOZIEMCÓW W ŚWIETLE KONTROLI STRAŻY GRANICZNEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Dostęp do informacji niejawnych
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Patronat honorowy: Jerzy Żmijewski Starosta Skarżyski
INFORMACJA STAROSTY NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA POTRZEB KADROWYCH PODMIOTU POWIERZAJĄCEGO WYKONANIE PRACY CUDZOZIEMCOWI Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie.
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Ochrona baz danych.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ)
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Legalność zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców
Zapis prezentacji:

ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RP Placówka Straży Granicznej w Bydgoszczy Al. Jana Pawła II 158 85-151 Bydgoszcz www.nadwislanski.strazgraniczna.pl ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RP W KONTEKŚCIE KONTROLI REALIZOWANEJ PRZEZ STRAŻ GRANICZNĄ

AKTY PRAWNE Ustawa o cudzoziemcach z dnia 13 czerwca 2003 r. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Ustawa z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium RP Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej Rozporządzenie z dnia 20 lipca 2011 r. Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. www.nadwislanski.strazgraniczna.pl

Cudzoziemiec: Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego (art. 2 ust Cudzoziemiec: Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego (art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach – (Dz.U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 ze zm.)

Nielegalne wykonywanie pracy: Wykonywanie pracy przez cudzoziemca: który nie posiada ważnej wizy lub innego dokumentu uprawniającego go do pobytu na terytorium RP lub którego podstawa pobytu na terytorium RP nie uprawnia do wykonywania pracy ( wiza Schengen lub krajowa) wydana w celu : - turystycznym - udziału w postępowaniu w sprawie o udzielenie azylu - korzystania z ochrony czasowej - przyjazdu ze względów humanitarnych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe

który wykonuje pracę bez zawarcia wymaganych umów o pracę w tym umów cywilnoprawnych który wykonuje pracę bez zezwolenia, w przypadkach gdy jest ono wymagane, bądź na innym stanowisku lub na innych warunkach niż określone w zezwoleniu na pracę, w innym miejscu /oświadczenie/ - dopuszczalne jest powierzenie cudzoziemcowi wykonywania pracy na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na okresy łącznie nie przekraczające 30 dni w roku kalendarzowym, pod warunkiem niezwłocznego powiadomienia w formie pisemnej wojewody, który wydał zezwolenie

Karta pobytu

KARTA POBYTU

Nowy wzór karty pobytu

WZÓR WIZY PL

Wiza schengen i wiza polska

Oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy. Wydawane jest dla obywateli Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, wykonujących pracę przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, niezależnie od liczby podmiotów powierzających im wykonywanie pracy. Oświadczenie wypełniane jest przez pracodawcę, który chce zatrudnić cudzoziemca. Dokument ten rejestrowany jest w powiatowy urząd pracy, właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego lub siedzibę podmiotu powierzającego wykonywanie pracy. Podmiot powierzający pracę wpisuje do oświadczenia: nazwę zawodu, miejsce wykonywania pracy, datę rozpoczęcia i okres wykonywania pracy, rodzaj umowy stanowiącej podstawę wykonywania pracy oraz wysokość wynagrodzenia brutto za pracę. Na podstawie zarejestrowanego oświadczenia, przesłanego do cudzoziemca, właściwy miejscowo konsul wydaje wizę z prawem do pracy.

Do nadużyć najczęściej pojawiających się, jeżeli chodzi o wydane oświadczenia, należą: przekroczenie dopuszczalnego okresu wykonywania pracy przez cudzoziemca na podstawie oświadczenia (6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy) – niezależnie od liczby podmiotów powierzających wykonywanie pracy w tym okresie, wykonywanie pracy przez cudzoziemca na rzecz innego podmiotu niż ten, który wystawił i zarejestrował dla niego oświadczenie w powiatowym urzędzie pracy (zmiana podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi bez uzyskania nowego oświadczenia, w którym wskazany jest aktualny podmiot), brak zawarcia z cudzoziemcem umowy w formie pisemnej (z zastrzeżeniem stosowania sankcji za wykroczenie , co do zasady, jedynie wobec podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, na którym to podmiocie, a nie na cudzoziemcu, spoczywa obowiązek zawarcia umowy w takiej formie), praca w ogóle bez oświadczenia lub braku jego rejestracji w powiatowym urzędzie pracy – dotyczy to również przypadków, gdy cudzoziemiec podjął pracę , a następnie dopiero (np. po kilku dniach) uzyskał oświadczenie bądź jego zarejestrowanie w PUP.

Odpowiedzialność karna polskich pracodawców wystawiających pisemne oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy. Oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy zawiera na odwrocie pouczenie dla pracodawcy składającego oświadczenie. Podmiot jest pouczany, że podpisane i zarejestrowane oświadczenie może być podstawą o ubieganie się przez cudzoziemca o wizę. Wystawienie oświadczenie niezgodnego z rzeczywistym zamiarem może być potraktowane jako udział w wyłudzeniu wizy i wiązać się z odpowiedzialnością karną przewidzianą w art. 264 § 2 i 3 Kodeksu karnego , art. 272 KK. Przyjmowanie korzyści majątkowych w zamian za wystawione oświadczenie jest zabronione w świetle art.120 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców oraz powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz.U. Nr 36, poz. 284) Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców oraz powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom, a także wzory stosowanych dokumentów.

Kontrola jest przeprowadzana przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy Straży Granicznej Przed rozpoczęciem kontroli funkcjonariusze okazują kontrolowanemu, osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw albo pracownikowi kontrolowanego, upoważnienia, o których mowa w art. 10d ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej oraz znaki identyfikacyjne, podają stopnie, imiona i nazwiska albo okazują legitymacje służbowe w sposób umożliwiający podmiotowi kontrolowanemu ich odczytanie i zanotowanie zakresu kontroli, numerów legitymacji, organu, który je wydał, oraz nazwisk funkcjonariuszy. W przypadku zaistnienia konieczności niezwłocznego podjęcia kontroli na podstawie legitymacji służbowych, funkcjonariusze okazują legitymacje w sposób określony w ust. 1, podają stopnie, imiona i nazwiska oraz podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli.

W toku kontroli funkcjonariusze wzywają podmiot kontrolowany do okazania, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zażądania, dokumentów dotyczących legalności wykonywania pracy przez cudzoziemca, powierzania wykonywania pracy cudzoziemcowi, a w szczególności: 1) zezwolenia na pracę wydanego przez właściwy organ oraz dokument pobytowy cudzoziemca 2) oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi, zarejestrowanego we właściwym powiatowym urzędzie pracy; 3) umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej; 4) dokumentów potwierdzających uzyskanie przez cudzoziemca prowadzącego działalność gospodarczą wpisu do CEIDG. 2. W przypadku kontroli prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemca funkcjonariusze wzywają podmiot kontrolowany do okazania dokumentu podróży wraz z dokumentem uprawniającym do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemca prowadzącego działalność gospodarczą.

Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

Art. 10 d ust. 21 ustawy o SG W przypadku stwierdzenia w toku kontroli naruszenia przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, organ Straży Granicznej dokonujący kontroli występuje z wnioskiem do właściwego sądu rejonowego o ukaranie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości.

KONSEKWENCJE NIELEGALNEGO WYKONYWANIA PRACY NA TERYTRIUM RP Wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art. 120 1. Kto powierza cudzoziemcowi nielegalne wykonywanie pracy podlega karze grzywny nie niższej niż 3 000 zł. 2. Cudzoziemiec, który nielegalnie wykonuje pracę, podlega karze grzywny nie niższej niż 1 000 zł. 3. Kto za pomocą wprowadzenia cudzoziemca w błąd, wyzyskania błędu, wykorzystania zależności służbowej lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania doprowadza cudzoziemca do nielegalnego wykonywania pracy, podlega karze grzywny do 10 000 zł.

4. Kto żąda od cudzoziemca korzyści majątkowej w zamian za podjęcie działań zmierzających do uzyskania zezwolenia na pracę lub innego dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 3 000 zł. 5. Kto za pomocą wprowadzenia w błąd, wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania doprowadza inną osobę do powierzenia cudzoziemcowi nielegalnego wykonywania pracy, podlega karze grzywny do 10 000 zł.